Istället för att lyfta en halvgammal tråd så tror jag jag börjar i en ny.
Följer med i en serie som heter "Tillbaka till Aidensfield" som jag gillade
redan från första början då jag började se den runt år 2000 eller liknande.
Men jag har mer och mer börjat fundera på att göra en resa till dessa "breddgrader", har suttit många timmar på http://geoquake.jp/en/webgame/DrivingSimulatorGM/ (http://geoquake.jp/en/webgame/DrivingSimulatorGM/)
nu sista tiden och försökt lära mig vägarna i dom trakterna och man inser mer och mer att det där är som Norrland - fast med väldigt
lite skog, i dessa trakter är det mest herdar om jag fattat det rätt, har även idag suttit och kört i denna simulator och
kört söderut från Whitby som ligger ca 4 mil från Goathland vid östkusten.
Körde även därifrån och söderut, ju mer söderut jag kom desto mer fordon såg man, ju bättre vart vägarna o.s.v.
Där uppe i trakterna kring "Aidensfield" är det mesta i princip orört, har nu kört ca 75 mil totalt, och då har jag försökt
följa vägen så gått det går och hastigheten har varierat ska jag erkänna......
Men det jag då funderar på, jag har fått ut att det är ca 275 mil dit enligt nån sida som hette nått typ "viamichelin" eller liknande,
och 260 mil var det ungefär till Taizé i Frankrike där man var med kyrkan för några år sen så man har ju gjort en resa av liknande längd på så att säga.
Denna resa skulle jag dock vilja göra med bil, kanske tillsammans med kyrkan - om man nu återvänder till kyrkan ???
men hur ska man lägga upp resan som, och ska man satsa på bil? Har funderat på bussbehörighet och att kanske köpa
en gammal buss typ Hägglundare från 50/60-talet, originalinredning då med vissa undantag och man väljer att göra lätta ombyggnader för just denna resa t.ex.
Den första tanken är då, orkar man med en så lång resa då man själv kommer att få köra en del, tar jag buss måste vi vara minst 2 st med bussbehörighet anser jag, säkert fler om ni fick säga vad ni tycker......
Sen hur lång resan ska vara, man måste få uppleva saker och ting, det kan inte vara 2 transportsträckor och 2 mål med resan, man måste nog dela upp det,
kunna stanna upp, som nu då jag fick se en alternativ väg från Whtby och söderut så fick jag se en hel del campingplatser, oftast körde jag utanför de större
städerna för att slippa storstadstrafiken o.s.v. men jag skulle vilja säga att resan kommer att ta 14 dagar, man lägger upp resan i flera små del mål, där man redan från början planerar och gå igenom - kanske i form av en studiecirkel där man kan ta fram alla avstånd, kanske räkna ut kostnaderna ganska exakt.
Men om vi går tillbaka till delmålen, första målen, det skulle vara att t.ex. Fredag klockan 18.00 träffas man utanför Själevads Församlingshem i Själevad, Övik eller snarare 18.00 ska man åka, så om alla parter skulle vara på plats senaste 17.30 men gärna redan vid 17.00 så då åker man söderut då alla är på plats och man gått igenom allt och sett till att alla är redo, första stoppet kanske äger rum i Ullånger, har minne av att där finns ett lastbilshak med stor parkering, bra ställe för en bensträckare, har faktiskt testat stället....
Nästa stopp blir kanske Härnösand/Sundsvall, sen rullar det på så, man försöker att byta chaufför imellanåt, och kanske göra många korta stopp, ta en bensträckare så sig omkring, kanske gå en liten runda runt en bensinmack o.s.v. sen då man åkt i kanske 12 timmar - kanske man hamnat neråt Jönköping eller liknande, tror det tog 10-12 timmar, då kanske det är dags för en rejäl paus, stanna på nått lämpligt ställe, där man kan ställa upp bilarna, ta fram några campignstolar, fika och äta medhavt eller äta "ute" dock blir det dyrt att äta ute många gånger.
Då man kommer in i Danmark kanske det är dags för en längre paus då man får chans att sova, äta, hygien och annat.
Har även tanken att då man väl har en paus, då försöker man alltid ha minst 1 eller 2 vakna som håller koll på fordon, utrustning tält o.s.v.
om man skulle satsa på tältlogi t.ex. eftersom då har man en hög säkerhet för "ovälkomna besökare".
Med andra ord vill jag inte ha en resa där man kör nonstop och av det blir jättetrött och less, folk tackar nej för att dom tycker det är för långt, hellre att man har många korta stopp, kanske gör ett besök i en gammal kyrka eller liknande, man kan några månader i förväg söka lite kontakter, särskilt i utlandet, att man vill komma och besöka deras kyrka och få en guidad tur, där blir det då lämpligt med en 1 timmes paus med lite mackor och en liten tur i kyrkan.
Fordon på denna resa, och antal resande, då tänker jag mig cirka 20 personer, kanske fler, är det personbilar satsar man på att ha kanske 4 personer per bil vilket borde vara lämpligt, minibussar kanske kommer med, kanske en fullstor buss - vissa av er vet ju vilka kontakter jag har......
I England blir det nog många kyrkobesök, mycket fotografering av gamla kyrkor och liknande, finns säkert en del museum och annat sevärt också.
Om jag börjar så och avslutar med några frågor.
Hur skulle man få denna resa intressant för folk egentligen?
Hur gör man för att inte lessna på resandet? Kanske jobba mycket teoretiskt kring alla de platser man passerar och ser,
i form av en studiecirkel kan man ju gå igenom preliminär färdväg och där gå igenom avstånd och annat.
På den där "viamichelin" fick jag fram att det var 275 mil tror jag och att det skulle ta 30 timmar att köra, antingen nonstop eller om det
var med några inlqagda kortpausar också.
Hur ska man räkna kostnaden? Bränsle kanske ligger på 12,50 kr i runda tal och om man räknar 10 kr/mil i bränsle kanske, bilägaren däremot borde få stå över bensinkostnaden och själv ansvara för den bil som tas med.
Sen detta att dela upp resan i delmål, sväng in på en camping eller ett tradarfik med gott om utrymme där man kan äta, slå sig ner i en campingstol och titta på naturen, se sig omkring i omgivningen och stanna där i kanske 3 timmar eller kanske 14 timmar, kanske inte så länge men 6 timmar så hinner man både sova och äta för att sedan vara pigg för att börja köra igen och på så sätt lessnar man inte lika mycket på sin ständiga framfart.
ja som sagt, vart lite oreda i texten, vart lite mer "tänka högt" men kom gärna med råd och tips, vet en som kan vara intresserad av att hänga
med så vi blir kanske minst 2 iallafall, kanske nån av er hänger med också - med veteranbussarna :D
En sak jag kom på, är man ute i god tid och försöker planera resan riktigt i detalj och redan innan resan kunna föreslå lämpliga rastplatser och lämpliga besök på resan tror jag man kunde få ett antal personer med sig, får folk höra att det är en nonstop resa kanske det inte är intressant men tar man sig tid för att besöka intressanta platser och sådant och man därigenom kan försöka få ihop en idé som är ganska exakt i pris vad det skulle kosta per person och vad resan kommer att innehålla så tror jag det kan bli riktigt bra, åker man som familj är det ju bara att åka och se var man hamnar, men man vill ju gärna planera lite mer än så så då vet man i förväg vilka vägar som kan vara lämpliga o.s.v.