http://www.ka.se/index.cfm?c=94072 (http://www.ka.se/index.cfm?c=94072)
Arriva på Mälaröarna kritiseras för dåliga rastlokaler vid ändhållplatser samt försök att hindra förare att tala med journalister.
Några citat ur artikeln:
CitatArbetsmiljöverket kräver i sitt föreläggande att senast den 30 november ska bussförarna vid schemalagda pauser vid Solbacka, en utkant av en tätort, "ha tillgång till uppvärmd pauslokal med toalett, tvättplats med rinnande varmt och kallt vatten, tjänligt dricksvatten samt stol och bord. Pauslokalen ska vara så placerad och utformad i övrigt att föraren är fredad från passagerare och andra personer som uppehåller sig vid hållplatsen."
CitatI dag står det en bajamaja vid ändhållplatserna vid Solbacka, Björkvik och Sjöängen. Det är en fönsterlös kur med toalett, en glödlampa, och en dunk med vatten på golvet som via en slang pumpas upp till ett handfat.
- Det är inget vatten som är tjänligt att dricka, jag undrar om det ens är fräscht nog att tvätta händerna i, säger Soumaila medan han med rynkad panna tittar på använda pappershanddukar utspridda på golvet i bajamajan vid Solbacka.
CitatSoumaila säger att han hellre håller sig än går dit in för att uträtta sina behov.
Han tillägger att det inte är kul att sitta i bajamajan när det är minusgrader ute. Eller att ha sin paus i 20 minuter sittandes i bussen mitt i vintern.
CitatSoumaila är inte bara bekymrad över arbetsmiljön vid ändhållplatserna. Han tycker att klimatet vid garaget i Ekerö kunde vara bättre. Själv har han fått en reprimand för att han talar med Kommunalarbetaren om bajamajorna.
- De har sagt till mig att alla frågor från pressen ska ställas till Arrivas kommunikationschef. Jag är belagd med munkavle i frågan om bajamajorna. Vi i klubben har tidigare fått höra av företagets vd att vi är illojala om vi talar med en journalist, berättar han.
CitatSoumaila tillägger att han är mest oroad över att ingen av hans arbetskamrater, som inte är fackliga förtroendemän och saknar skydd enligt förtroendemannalagen, vågar säga vad det tycker.
- När Arriva tog över trafiken här 2009 var vi så trötta på Nobina. Vi såg fram emot ett byte av entreprenör, berättar han.
Men förväntan vändes enligt honom till en besvikelse när det visade sig att företaget var toppstyrt och med en kultur där fack, skyddsombud och personal körs över.
Kanske bättre med DB som ägare?
Frågan är hur mycket som är rimligt att kräva. Jag antar att bajamajjan sattes upp efter kommunals strejk där man fick igenom tätare pauser och bajjamajjor vid dessa pausplatser. Att man sedan skulle "bygga hus" vid varje ändhållplats där man lagt en paus (Jag antar att det inte är matrasten vi diskuterar) tycker i alla fall jag är orimligt i alla fall ute på landet. Med tanke på hur motståndet var för att placera ut bajjamajorna som kanske kostar några 10000 kan man ju undra hur man skulle få igenom att få en byggnad för flera miljoner vid varje hållplats. Om det nu skulle vara ett argument att bygga ett hus bara för att bajjamajjan blivit vandaliserad kan man ju fråga sig varför inte huset också skulle råka ut för samma öde men med större reparationskostnad och längre reparationstid som följd. Det enklaste för personen ifråga är nog att han söker sig till ren stadstrafik där det ofta finns möjlighet att ha rast i en rastlokal alternativt söker en kontorstjänst istället. Att ha med sig en flaska med vatten hemifrån ser jag heller inte som något som kan vara omöjligt.
Sen kan jag tycka att man kunde hålla dessa mobila toaletter lite fräschare och att de kanske borde städas lite oftare.
I klippet står det "schemalagda pauser", det tolkar i alla fall jag som att man lagt in den lagstadgade rasten om minst 30 minuter (eller vad det nu är idag) på denna ändhållplats. I det fallet låter det rimligt med de kraven som nämns. Är det bara en 10 minuters reglering torde en bajamaja vara tillfyllest. Om än med lite bättre underhåll/städning verkar det som...
Har verkligen tjänsterna blivit bättre med de där pisspauserna? Gissar att facket såg någonting helt annat framför sig, när man förhandlade fram detta, än det som sedan blev. Typ att man inte tänkte på att det kan bli pisspauser lite var som helst.
Citat från: Jo skrivet 30 september 2010, 19:22:01 PM
Frågan är hur mycket som är rimligt att kräva. Jag antar att bajamajjan sattes upp efter kommunals strejk där man fick igenom tätare pauser och bajjamajjor vid dessa pausplatser. Att man sedan skulle "bygga hus" vid varje ändhållplats där man lagt en paus (Jag antar att det inte är matrasten vi diskuterar) tycker i alla fall jag är orimligt i alla fall ute på landet. Med tanke på hur motståndet var för att placera ut bajjamajorna som kanske kostar några 10000 kan man ju undra hur man skulle få igenom att få en byggnad för flera miljoner vid varje hållplats. Om det nu skulle vara ett argument att bygga ett hus bara för att bajjamajjan blivit vandaliserad kan man ju fråga sig varför inte huset också skulle råka ut för samma öde men med större reparationskostnad och längre reparationstid som följd. Det enklaste för personen ifråga är nog att han söker sig till ren stadstrafik där det ofta finns möjlighet att ha rast i en rastlokal alternativt söker en kontorstjänst istället. Att ha med sig en flaska med vatten hemifrån ser jag heller inte som något som kan vara omöjligt.
Sen kan jag tycka att man kunde hålla dessa mobila toaletter lite fräschare och att de kanske borde städas lite oftare.
Som det ser ut idag är det kanske inte så motiverat - 176 har oftast inte 10-minuterspaus där, verkar bara vara i kvällstrafik som det finns sådant utrymme, alltså ett par timmar på vardagskvällar (och 4 på lördag-söndagar) (om man inte gör väldigt ineffektiva omlopp). Däremot är det ju en stomlinje, så den går ju i 20-minuterstrafik hela dagen (nästan). Men lite fräschare kunde det ju få vara. Det vore dock smart att ha en riktig pauslokal (Även för matrast) på Färingsö (kanske där eller i Svanhagen), då det idag blir ganska mycket extra körtid för 313-318 att bara kunna planera för ungefär 4-timmarspass och sedan få ha tomkörning till/från Tappström. Fast det är klart med den nya depån blir det ju betydligt kortare körtid dit, så det kanske är en onödig investering.
Att hindra anställda från att prata med pressen eller hota dem när dem gjort de är ett brott mot grundlagen och ytterst allvarligt (framgår av Svts uppdrag granskning från 29/9) Tyvärr kommer de inte hända men SL borde som Ansvarig huvudman ta Arriva i örat och skicka mycket onda blickar att detta inte får hända
För övrigt kan både Busslink och Nobina fixa ordenliga pauslokaler (man använder samma typ) så de borde Arriva också kunna fixa...
Hur långt stillestånd är dt igentligen det är frågan om???? Vi sitter mellan 18 o 22 min x3 som värst på kvällar o helger. Det finns bajamaja. Blir det kallt visst starta bussen en stund så klarar man sej. sättwer man elementen på eftervärme så håller det sej en stund. koppla in webastun så går det en stund till-.
Tror inte det varit snack om något annat här. Vissa förare tar en promenad på 10 minuter dit o 10min tillbaka.Sen är det rast på depå-.
MVH Pär
Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 oktober 2010, 23:11:14 PM
Kan inte tänka mig att förarna går med på att ha matrast där ute.
Säkert inte populärt, men nu menade jag i sådana fall en riktig pauslokal - alltså liknande den som fanns i Björkliden, inte något större skjul...Men som sagt det löser sig ju ändå när depån flyttar om några år och då får man väl nästan förmoda att man kanske har två pauslokaler - en på depån och en vid Tappström.
"-Matrast i bussen" !?!?!? ??? Kan väl ändå aldrig vara acceptabelt ? ???
Citat från: 1896 skrivet 02 oktober 2010, 21:05:46 PM
"-Matrast i bussen" !?!?!? ??? Kan väl ändå aldrig vara acceptabelt ? ???
Tja, om man kan acceptera tjänster som inte har någon matrast överhuvudtaget så kan man väl i nödfall acceptera en matrast i bussen.
Citat från: JDS skrivet 03 oktober 2010, 01:22:43 AM
Tja, om man kan acceptera tjänster som inte har någon matrast överhuvudtaget så kan man väl i nödfall acceptera en matrast i bussen.
Såvida inte tjänsterna är väldigt korta så har jag svårt att förstå hur det kan vara lagligt.
En mindre manskapsbod står numera vid Solbacka, skulle gissa att det är den nya rastlokalen.
Citat från: Tommy E skrivet 06 oktober 2010, 21:32:40 PM
En mindre manskapsbod står numera vid Solbacka, skulle gissa att det är den nya rastlokalen.
Baracker, det hade ju vi som kontor på Wasatrafik i Borlänge.... 8)
Dessutom har boden redan blivit nerklo**rad, såvida den inte var det sedan tidigare. >:(