Hej !
GDG hade för många år sedan en Scania CR 110T Vetter som övertogs från NBJ,
den kom att få inv.nr 2000 vid övertagandet.
Finns det någon som har en färgbild på denna vagn i GDG-färgerna ??
Mvh Peter Ö
Vetter ? är det en kaross ?
Eller en bild på GDG 1951....
Peter Öden visade en bild på GDG 1951 på gamla snacket
Uttalas inte det Fetter?
Citat från: Bussmicke skrivet 14 september 2007, 23:18:37 PM
Uttalas inte det Fetter?
Jovisst, enkelt V uttalas på tyska som F.
Det efterfrågades tidigare en bild på en Vetter. Så här såg den ut i SJ-skepnad.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/2321.JPG)
Hur läser man gamla buss-snack ?
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 15 september 2007, 17:27:46 PM
Hur läser man gamla buss-snack ?
För närvarande går det inte men allt som fanns på det gamla Parsimony-forumet finns bevarat. Frågan hur det skall göras tillgängligt är ännu inte löst.
Det låter bra....
Minns jag rätt om 1259 var en av de vagnar som hade en udda växelåda ?
4 växlar framåt med normal spak, men utan kopplingspedal.
/Sign
Citat från: Signvard skrivet 15 september 2007, 19:07:13 PM
Minns jag rätt om 1259 var en av de vagnar som hade en udda växelåda ?
4 växlar framåt med normal spak, men utan kopplingspedal.
/Sign
Hade inte alla Scania CR110 Vetter en udda växellåda? Jag har hört vittnesmål om att de var väldigt svårväxlade och att det bara var vissa förare som fick köra dem.
Det finns säkert någon här som kört busstypen i fråga och kan utveckla.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 15 september 2007, 17:41:24 PM
Det låter bra....
Gamla Buss Snack kan laddas hem härifrån, packa upp Zip-filerna och läs. (http://www.bussmicke.se/Download/Gamla_Bussnack/)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 september 2007, 19:08:58 PM
Hade inte alla Scania CR110 Vetter en udda växellåda? Jag har hört vittnesmål om att de var väldigt svårväxlade och att det bara var vissa förare som fick köra dem.
Det finns säkert någon här som kört busstypen i fråga och kan utveckla.
De tre CR110 (ej Super) med Scaniakaross och helturistinredning som fanns i Uppsala, tror de var i serien runt 1013 var utrustade med en sådan växellåda vid leverans. När jag träffade på dem var de redan ombyggda till 2-vxl automat Scania HR502 (?), men några förare berättade om sina vedermödor med att lyckas lägga i 1:ans växel, det var tydligen mycket vanligt att om man inte höll exakt rätt varvtal så hamnade växellådan i ett mellanläge där all tryckluften till växellådan läckte ut - varvid man var tvungen att stänga av strömmen i bussen, trampa ur all luft ur bromssystemet och starta om på nytt.
Intressant att de faktiskt hette CR110T, det var väl ett försök till en helbyggd turistbuss från Scania trots att Vetter inte ägdes av Scania ???
/S
Det är jättebra Micke, men det händer ingenting när jag klickar på dina filer.....?