Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Buss_Fredde skrivet 29 september 2010, 14:59:40 PM

Titel: Nån som vet vad det är för skillnad på B7L B10M
Skrivet av: Buss_Fredde skrivet 29 september 2010, 14:59:40 PM
Nån som vet vad det är för skillnad på B7L &B10M?
Titel: SV: Nån som vet vad det är för skillnad på B7L B10M
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 29 september 2010, 15:20:46 PM
B7L har bakmonterad 7-litersmotor och lågt golv genom hela bussen, dsv den är en ren stadsbuss.
B10M har mittmonterad 10-litersmotor och normalgolv, dvs den är lämpad som linje-, express- och turistbuss.
Titel: SV: Nån som vet vad det är för skillnad på B7L B10M
Skrivet av: Buss_Fredde skrivet 29 september 2010, 15:30:42 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 29 september 2010, 15:20:46 PM
B7L har bakmonterad 7-litersmotor och lågt golv genom hela bussen, dsv den är en ren stadsbuss.
B10M har mittmonterad 10-litersmotor och normalgolv, dvs den är lämpad som linje-, express- och turistbuss.

Dom såkallade (vattenskallarna) i botkyrka köptes i som B12 och döptes om till B9SALE    8500 LEA vad betyder det?
Titel: SV: Nån som vet vad det är för skillnad på B7L B10M
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2010, 15:45:54 PM
Citat från: Buss_Fredde skrivet 29 september 2010, 15:30:42 PM
Dom såkallade (vattenskallarna) i botkyrka köptes i som B12 och döptes om till B9SALE    8500 LEA vad betyder det?

Nej, de kan inte ha köpt dem som B12. B12 innebär bakplacerad 12-litersmotor. B9SA LE är en beteckning på chassit där B9S står för 9 liters sidomonterad motor. A står för articulated (ledbuss) och LE för Low entry (lågentré). 8500 LEA är beteckningen för själva karossen. 8500 markerar att den är byggd i lättmetall, alltså i Säffle. LEA har samma uttydning som för chassit.
Titel: SV: Nån som vet vad det är för skillnad på B7L B10M
Skrivet av: Buss_Fredde skrivet 29 september 2010, 15:52:48 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2010, 15:45:54 PM
Nej, de kan inte ha köpt dem som B12. B12 innebär bakplacerad 12-litersmotor. B9SA LE är en beteckning på chassit där B9S står för 9 liters sidomonterad motor. A står för articulated (ledbuss) och LE för Low entry (lågentré). 8500 LEA är beteckningen för själva karossen. 8500 markerar att den är byggd i lättmetall, alltså i Säffle. LEA har samma uttydning som för chassit.
Vad e det för skillnad på cn113&ck113?
Titel: SV: Nån som vet vad det är för skillnad på B7L B10M
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 29 september 2010, 17:54:30 PM
CN113 hade tvärställd bakmotor (=N) och var ägnad som stadsbuss/förortsbuss.
CK113 hade längsställd bakmotor (=K) och var ägnad som linjevagn.
Titel: SV: Nån som vet vad det är för skillnad på B7L B10M
Skrivet av: M skrivet 29 september 2010, 19:34:09 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2010, 15:45:54 PM
Nej, de kan inte ha köpt dem som B12. B12 innebär bakplacerad 12-litersmotor. B9SA LE är en beteckning på chassit där B9S står för 9 liters sidomonterad motor. A står för articulated (ledbuss) och LE för Low entry (lågentré). 8500 LEA är beteckningen för själva karossen. 8500 markerar att den är byggd i lättmetall, alltså i Säffle. LEA har samma uttydning som för chassit.
Om jag inte missminner mig så reggades de två första prototyperna som B12.

/M
Titel: SV: Nån som vet vad det är för skillnad på B7L B10M
Skrivet av: KG skrivet 29 september 2010, 20:16:11 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2010, 15:45:54 PM
Nej, de kan inte ha köpt dem som B12. B12 innebär bakplacerad 12-litersmotor.

Fel, B12 står väl för Buss med 12L motor. B12B däremot är bakplacerad pannkaka.
Titel: SV: Nån som vet vad det är för skillnad på B7L B10M
Skrivet av: M skrivet 29 september 2010, 20:22:05 PM
Citat från: KG skrivet 29 september 2010, 20:16:11 PM
Fel, B12 står väl för Buss med 12L motor. B12B däremot är bakplacerad pannkaka.
Bara olika generationer. De första hade stående 12liter och de senard liggande.
Titel: SV: Nån som vet vad det är för skillnad på B7L B10M
Skrivet av: KG skrivet 29 september 2010, 20:24:09 PM
Citat från: M skrivet 29 september 2010, 20:22:05 PM
Bara olika generationer. De första hade stående 12liter och de senard liggande.

Men B12 säger inget om var motorn är placerad. Det jag ville påpeka.
Titel: SV: Nån som vet vad det är för skillnad på B7L B10M
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 29 september 2010, 21:36:13 PM
Citat från: KG skrivet 29 september 2010, 20:24:09 PM
Men B12 säger inget om var motorn är placerad. Det jag ville påpeka.

Jo.
Volvo B12 (utan bokstav efter) var ett chassi med stående 12-liters bakmotor. Chassit var avsett i huvudsak för turistbussar och fanns under senare delen av B10M:s levnad.
Volvo B12B (inkl B12BLE) och B12M har båda liggande motorer, baktill eller i mitten.

Volvomannen M har också rätt i att de första två B9S:en stod som B12M i bilregistret. Men det var förstås bara på papperet de hade den benämningen.

/GL
Titel: SV: Nån som vet vad det är för skillnad på B7L B10M
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 29 september 2010, 21:43:13 PM
Kanske dags att ni chassikunniga sätter ihop en FAQ med alla typer?
Titel: SV: Nån som vet vad det är för skillnad på B7L B10M
Skrivet av: JAB skrivet 30 september 2010, 04:38:55 AM
Citat från: Greger Larsson skrivet 29 september 2010, 21:36:13 PM
Jo.
Volvo B12 (utan bokstav efter) var ett chassi med stående 12-liters bakmotor. Chassit var avsett i huvudsak för turistbussar och fanns under senare delen av B10M:s levnad.
Volvo B12B (inkl B12BLE) och B12M har båda liggande motorer, baktill eller i mitten.

Volvomannen M har också rätt i att de första två B9S:en stod som B12M i bilregistret. Men det var förstås bara på papperet de hade den benämningen.

/GL


Ja, M är väl ganska "skyldig" till B9S :-)
På den första generationen B9S är karossens elschema märkt med B9M (vilket var ett helt annat chassie), eller skall det tolkas på något annat vis?
Titel: SV: Nån som vet vad det är för skillnad på B7L B10M
Skrivet av: M skrivet 30 september 2010, 05:35:21 AM
Citat från: JAB skrivet 30 september 2010, 04:38:55 AM
Ja, M är väl ganska "skyldig" till B9S :-)
På den första generationen B9S är karossens elschema märkt med B9M (vilket var ett helt annat chassie), eller skall det tolkas på något annat vis?
Jag erkänner! :-) B9M är nog bara en felskrivning,Är inte mycke från det chassit som hade passat. På prototyperna var de flesta kablagen tagna från B12M och givetvis en aning modifierade.

/M