Reportaget om Dalarö-bussen förde mig också till Björknäs-garaget eftersom den ansvarige för linjen hade sitt kontor där. Det blev tillfälle att fotografera lite på garageplanen också men även utanför området.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_6828_.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_6829_.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_6830_.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_6831_.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_6832_.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_6833_.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_6834_.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_6835_.jpg)
Åh, vad trevligt! :)
5732 är dock en B10M, SL litt. H3.
Vill minnas att 4973 var en av ett par udda H58:or (4969-4973?) som fick Wilson-lådan utbytt mot automat (Allison). Dessa vagnar gick som raketer, fast de var bullriga som inga andra. Som sagt, jag är inte hundra procent säker på just 4973, men 4969 var i alla fall ombyggd, det vet jag med säkerhet.
Citat från: julle skrivet 02 oktober 2010, 13:01:42 PM
Vill minnas att 4973 var en av ett par udda H58:or (4969-4973?) som fick Wilson-lådan utbytt mot automat (Allison). Dessa vagnar gick som raketer, fast de var bullriga som inga andra. Som sagt, jag är inte hundra procent säker på just 4973, men 4969 var i alla fall ombyggd, det vet jag med säkerhet.
Enligt SL-boken 1981 (SvOf skrift nr 1) hade 4969-4972 och 4984 Allison växellåda MT644 medan 4973 avvek genom att ha cykelställ fram. Detta verkar dock vara bortmonterat när jag tog bilden.
Den där Säfflefronten var en tråkig epok. Blev bättre framåt 1985.
Mvh Jan G