Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Anton i Axvall skrivet 28 september 2010, 20:22:57 PM

Titel: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Anton i Axvall skrivet 28 september 2010, 20:22:57 PM
Ville bara säga att tidtabellerna från december för bussarna Göteborg-Borås-Ulricehamn nu finns ute på Västtrafiks hemsida.
Glöm inte att kryssa i "kommande tidtabeller".

Förresten, vet ngn varför linje 100 ska börja gå via Korsvägen, onödigt?
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Johan B skrivet 28 september 2010, 20:26:51 PM
Korsvägen är ju en ganska central bytespunkt om man ska till t ex Mölndal eller Chalmers. Dessutom lär inte skillnaden mot idag bli så stor. Det är ju rätt ofta 100 kör över Korsvägen ändå i rusningen för att undvika köerna på E6:an.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Nupski skrivet 28 september 2010, 23:30:45 PM
Hur den nu skall få plats vid Korsvägen är en gåta, om man nu inte bygger en egen busshållplats längs någon av tillfartsvägarna. Den hållplatsen som är mest lämpad är idag underdimmensionerad som den är. Idag skall ju Grön Express, Röd Express, Flygbussen till Landvetter, 5, 50, diverse Härryda bussar, 513 samt 300 med underhuggare samlas där. Vissa eftermiddagar tar det 10 minuter från Berzeliegatan (Hållplatsen innan) till Korsvägen.

Men skall man använda tillfartsvägarna så måste man bygga bussfiler för att Korsvägen brukar se ut som ett redigt kaos i rusningen, har varit med om en totallåsning pga. en stressad förare som täppte igen en av tillfartsvägarna vilket gjorde att ingen kom någonstans innan polis kom till undsättning och började sortera.

(http://www.moment21.se/pics/korsvagen.jpg)

Den här flygbussen stod jag bakom i 15 minuter.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Omnilasse skrivet 29 september 2010, 10:15:10 AM
Är väl alltid en balansgång med snabb restid kontra bekvämlighet - men det är klart att det är många som sagt som arbetar och ska till sjukhus, högskola och universitet. Ofta har ju långpendlingen ett större andel resenärer som ska till arbetsplatser med många högutbildade. Spcialister av vad slag de må vara har ju sällan så mycket val - har man ett jobb med mindre krav på specialistkunskaper blir långpendlingen oftast av mer kortvarig form. Dessutom har ju också nöjespendlingen mer form av att besöka Liseberg eller svenska mässan, Skandinavium etc än att bara gå på krogen eller shoppa, så det kan nog vara vettigt.

Skönt framförallt att se att man äntligen har förstått det här med regelbunden turlista - kopplingen till regionaltågen har ju skapat en rätt konstig och oregelbunden turtäthet som ju är märkligt att man fortsatt med så länge - med tanke på den belastning det ändå har varit på linjen.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: forthemoment skrivet 29 september 2010, 10:44:40 AM
Jag tycker också det är dumt. Jag fastnade senast igår bakom Flygbussen i cirka 15 minuter. Det var lång kö bakom...
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2010, 11:22:51 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 september 2010, 10:50:04 AM
Detta kommenterade jag redan i upphandlingsfasen, hur det skulle hålla omloppsmässigt och jag var även ute och klockade nuvarande trafik på plats :-)

Jag antar att man ganska snabbt måste sätta in ytterligare dimensionerande bussar i peaktid för att få till regleringstider i ändarna, annars har man överhuvudtaget inga återställningsmöjligheter utan förseningarna byggs bara på

Jag kan bara hitta tidtabellen för riktningen Göteborg-Borås men antar att det ser likartat ut i andra i riktningen. Eftersom tidtabellstiden nu ökat till en timme så innebär det att alla de 14 bussar som avtalet enligt underlaget behöver användas när det är 10-minuterstrafik. Det förutsätter då 10-minutersvändning i Borås och Göteborg. Det är för lite med tanke på att man skall lasta av och på under denna tid samt i Göteborg också  byta hållplats. Dessutom lär det bli personalbyte i ungefär hälften av fallen. En timmes körtid via Korsvägen är också i snålaste laget (med tanke på vad vi läst om köer där) så det lär bli så att förseningar hänger i sig om man inte sätter in fler bussar.

Som jag redan skrivit räcker inte en buss var 10:e minuter från Borås vid 16-tiden. I går gick tre fullsatta bussar i 16.00-avgången och lika många i 16.15-avgången.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2010, 11:59:38 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 september 2010, 11:45:53 AM
Västtrafiks antagande i samband med upphandlingen var att dessa resenärer med automatik skulle spridas ut över 3 avgångar med tanke på övergången till 10 min trafik, om så verkligen blir fallet tvivlar jag på

Det är ju bara att gå ned till resecentrum och titta. Det är inte ovanligt att det kommer 150 resenärer strax före klockan 16.00 från högskolan. Många av dem har inställningen att hela deras värld rasar samman om de inte kommer med den buss som just blivit fullsatt utan behöver vänta fyra minuter på att nästa buss blir full. För att inte tala om vad som händer om de tvingas åka via Bollebygd, vilket tar drygt fem minuter mer tid på en resa på nästan en timme.

De som inte kommer med 16.00-bussen får alltså vänta till 16.10. Då har ytterligare ett antal kommit och eftersom det vad jag vet inte finns några planer på att ordna kö så är det inte säkert att regeln först till kvarn kan tillämpas. Sedan kommer det ännu några till 16.20-avgången så med lite otur får de som kom strax före 16.00 vänta till 16.30. Om nu bussarna kan gå i rätt tid, vilket som sagt betvivlas.



Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2010, 12:20:05 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 september 2010, 12:14:08 PM
Jo, jag gjorde som sagt ett studiebesök även i Borås och konstaterade precis det du berättar/berättade.
Kan man konsekvent låta bli att sätta in förstärkningar kommer kundströmmen sannolikt att spridas ut något (av ren självbevarelsedrift) men man kommer säkert att tappa en del kunder till bilåkning samtidigt.

En liten spridning blir det naturligtvis men det är ju bara de som har flextid eller på annat sätt själv styr över sin tid som kan reglera detta. Studenterna på högskolan begär sig naturligtvis till resecentrum när dagens sista föreläsning är klar. Risken är stor för att den redan i dag stundtals kaotiska trafiken vid Nybron kommer att bli ännu värre om studenterna stressar för att få plats på en viss bussavgång. I dag tar de flesta det lugnt i förvissning om att det alltid brukar finnas plats på någon av extrabussarna.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 29 september 2010, 12:38:57 PM
Några reflektioner.

* Linje 100 får styv tidtabell med klockslag som är lätta att komma ihåg. Bra. Klockslagens märkliga anpassning till tågavgångar är borta.

* Linje 101 verkar så långt jag kan se vara planerad så att ankomst i Bollebygd så långt som möjligt ska komplettera tågen genom att ankomma Bollebygd mitt emellan två tågankomster. Det kan nog vara bra.

* Linje 200 har inte längre något "p" (Endast påstigande) vid Borås Sjukhus. Jag utgår från att det bara är ett misstag och att lokalt resande inom Borås fortfarande inte ska vara tillåtet på den linjen. Eller, ska man tillåta det för att få smidig övergång från linje 100 till 200 vid Borås Resecentrum för de som ska fortsätta till Sjukhuset? Stadstrafikens linje 8 är väl annars ett fullgott alternativ för detta.

* Sandlid har försvunnit ur tidtabellen. Detta innebär att pendlare från Göteborg till Ericsson och SP m fl får längre restid med minst ett byte. Hur många resenärer detta rört sig om senaste åren vet jag dock inte.

* Via Korsvägen. Det är nog trots allt inte så tokigt även om jag inser att platsbristen vid Korsvägen kan göra detta lite praktiskt svårt. Men det är som någon sagt många gånger dagens linje 100 tar den vägen ändå.

* Delsjömotet är borta. I dagsläget kan det på morgonbussarna vara så att runt 1/4 av bussens passagerare stiger av vid Delsjömotet så vid första anblick kan det verka lite tokigt att ta bort det stoppet. Men å andra sidan, de allra flesta av dessa använder Delsjömotet för att byta till bussar till arbetsplatserna kring Korsvägen, Gårda, Mölndal m m. Alltså, med ett nytt stopp vid Korsvägen behöver man nog inte längre stanna vid Delsjömotet.

* Landvettermotet är borta. Lite förvånande, det var väl ändå meningen att linje 101 skulle stanna där? Åtminstone i alla underlag jag hittills sett. I dagsläget stannar alla linje 100 som går via Bollebygd också vid Landvettermotet.

* Den uppdelning i linje 200 och 201 som det talades om initialt i den här planeringen verkar inte genomföras. Blir det alltså fortfarande olika linjesträckningar, förbi respektive genom Rångedala, men med samma linjenummer?

Annars kan det naturligtvis vara så att eftersom det som nu dykt upp är en "samlingstidtabell" så kan det vara så att många av de hållplatser jag reagerar på att de försvunnit kanske faktiskt finns kvar när väl linjetidtabellerna kommer ut.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 29 september 2010, 14:12:51 PM
Mycket förändringar ser det ut att vara. Desutom tillkommer en linje till! 201!
201 är tänkt att ersätta dagens 203 (Hökerum)
Problem kommer det med säkerhet på nattturen kl 00.20 från Göteborg där Hallgrens kör i dag hela vägen till Ulricehamn.
Sen kommer turen att sluta i Borås och passagerarna är tvungna att byta till 200 kl 01,40 i Borås,med följd att både Hallgrens bussen och Orust 200 är ofta fullbelagda med stående.. Problem kommer det bli framöver ....
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 29 september 2010, 15:55:48 PM
En till reflektion:

* Linje 100 har 10 minuter NET-Korsvägen medan linje 101 har 11 minuter. Ska de olika linjerna gå olika vägar i centrala Göteborg, alltså ska t ex linje 101 stanna vid t ex Kungsportsplatsen också?

Jag måste också nämna att trots att jag delar viss oro över omloppsplaner och kapacitetsproblem vissa avgångar osv så känner jag spontant att det är mycket som är väldigt bra. Riktigt suveränt faktiskt. Efter alla år som det har tjatats, debatterats och stötts och blötts så händer det faktiskt nu något riktigt utvecklande. Mycket bra. Min gamla dröm om att inte behöva vänta 30 minuter när man missar 17.20/17.22 hem är liksom bara en av alla som gått i uppfyllelse.  :)
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: CS skrivet 29 september 2010, 19:39:47 PM
I upphandlingen var körtiden 50min och totalt handlade det om 12 bussar.
Nu utökar man alltså både körtid och antalet bussar till 60min och 14st. Reglertiden är fortfarande 10min varje vändning, och det ska vara tillräckligt för att både lossa och lasta. Förutsatt att körtiden håller alltså, men det bör den nog göra i de flesta fall.

Som någon sa så kör idag många bussar på linje 100 genom korsvägen eftersom det är snabbare. Det är i undantagsfall man får vänta så mycket som beskrivits vid korsvägen och knappast varje tur i rusningen. I vanliga fall brukar det flyta ganska bra.
Helt optimalt är det såklart inte, korsvägen är på bristningsgränsen redan. Det finns dock inte mycket att göra, den andra vägen är inte heller så bra och som sagts så är Korsvägen en viktig knutpunkt som man troligen tjänar trafikanter på att trafikera.

Gissningsvis går inte linje 100 förbi Brunnsparken och Kungsportsplatsen utan "rakare" till Korsvägen, medans linje 101 stannar längs vägen.

Eftersom den faktiska körtiden vid optimala förhållanden och inga stopp längs med vägen ligger runt 40min borde det gå ganska bra med en timmes körtid, men visst kan det alltid vara dåliga förhållande och leda till förseningar, men det problemet har samtliga linjer. Samtidigt kan man inte lägga en tidtabell efter den dagen det tar 1h10, då finns det risk man tappar resenärer.

Frågan är om verkligen 16-avgången från Borås är så långt ifrån 10min trafik i dagsläget? Som beskrivits i annan tråd går första förstärkningen tidigare medans en stannar kvar efter. Av alla de som kommer till 16 kanske en del är snabbare på att gå och hinner med en tidigare avgång, medans några går långsammare och tar den efter. Man ska inte glömma att styv tidtabell med så tät trafik kan ha en stor effekt på hur folk beter sig. Många kanske slutar ha koll på tiderna och går när dom går? Stannar och pratar en stund istället för att skynda, eller ibland kan smita iväg tidigare.

Självklart kommer det blir en del omställningsproblem i början, men mycket löser sig nog när vanan satt sig. Det är fel, och tråkigt, att tro att det kommer bli sämre. Denna sträckan kommer vinna mycket på den nya satsningen!
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 29 september 2010, 19:40:57 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 september 2010, 16:04:58 PM
Nej det minns jag inte att det var nån skillnad faktiskt, annat än att det diffade 1 min mellan linjerna.

Det blir ofta så numera när tidtabellerna görs av datorer...
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2010, 20:34:02 PM
Citat från: CS skrivet 29 september 2010, 19:39:47 PM
Eftersom den faktiska körtiden vid optimala förhållanden och inga stopp längs med vägen ligger runt 40min borde det gå ganska bra med en timmes körtid.

Det gäller väl fortfarande 90 km/tim som maxhastighet och då blir den optimala körtiden runt 50 minuter. Men då får inget hända på vägen som stör.

Citat från: CS skrivet 29 september 2010, 19:39:47 PM
Frågan är om verkligen 16-avgången från Borås är så långt ifrån 10min trafik i dagsläget? Som beskrivits i annan tråd går första förstärkningen tidigare medans en stannar kvar efter. Av alla de som kommer till 16 kanske en del är snabbare på att gå och hinner med en tidigare avgång, medans några går långsammare och tar den efter. Man ska inte glömma att styv tidtabell med så tät trafik kan ha en stor effekt på hur folk beter sig. Många kanske slutar ha koll på tiderna och går när dom går? Stannar och pratar en stund istället för att skynda, eller ibland kan smita iväg tidigare.


Eftersom det mestadels rör sig om studenter från högskolan så kan de knappast komma tidigare. Och att komma lite senare innebär att man i dag kommer in på 16.15-avgången och 16.35-avgången. Det är ju bara att räkna hur många som åker med linje 100 mellan 15.55 och 16.35 och se att det inte räcker med en dubbeldäckare var tionde minut vid oförändrat resandeantal. Eftersom man räknar med fler resande kommer det att gå ännu sämre. I värsta fall kan man alltså få vänta en halvtimme på att komma med en buss om man nu inte lyckas ordna ett kösystem.

Det kommer inte att bli sämre med den nya satsningen sett över hela trafikdygnet. Men det kan bli ännu bättre vissa tider.

Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: CS skrivet 29 september 2010, 20:54:08 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2010, 20:34:02 PM
Det gäller väl fortfarande 90 km/tim som maxhastighet och då blir den optimala körtiden runt 50 minuter. Men då får inget hända på vägen som stör.

Jag var lite otydlig, menade den stora sträckan, motorvägsbiten på drygt 60km tar ca 40min. Och jag sa vid optimala förhållande. Ytterligare 20 min för att ta sig genom stan och lasta/lossa tycker jag låter väldigt rimligt och kommer nog hålla i de flesta lägen.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 29 september 2010, 21:02:44 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 september 2010, 20:56:01 PM
Bägge går förbi Kungsportsplatsen
Skillnaderna 100/101 i Göteborg:

101
Nils Ericson Terminalen
Brunnsparken
Kungsportsplatsen
Berzeliigatan
Korsvägen

100
Nils Ericson Terminalen
Kungsportsplatsen
Korsvägen

Okej, det tolkar jag alltså som samma väg men fler stopp för linje 101 och att det är just där den extra minuten ligger. Hur ser resten av hållplatslistan ut? Delsjömotet, Landvettermotet och Nabbamotet? Sandlid?
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: CS skrivet 29 september 2010, 21:10:16 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2010, 20:34:02 PM
Eftersom det mestadels rör sig om studenter från högskolan så kan de knappast komma tidigare. Och att komma lite senare innebär att man i dag kommer in på 16.15-avgången och 16.35-avgången. Det är ju bara att räkna hur många som åker med linje 100 mellan 15.55 och 16.35 och se att det inte räcker med en dubbeldäckare var tionde minut vid oförändrat resandeantal. Eftersom man räknar med fler resande kommer det att gå ännu sämre. I värsta fall kan man alltså få vänta en halvtimme på att komma med en buss om man nu inte lyckas ordna ett kösystem.

Det återstår väl att se hur detta kommer gå. Men jag har svårt att tro att folk är så orubbliga i sina vanor som du målar upp. Ger man folk alla möjligheter att bestämma sina tider själva tror jag det jämnar ut sig.

För övrigt tror jag att Västtrafik tar detta på största allvar, ser möjligheterna med sträckan och gör vad som behövs om det skulle visa sig bli problem även i längden.

Det verkar vara väldigt lätt att se problemen när denna förändring i själva verket visar en enorm satsning på en sträcka som länge behövt det!
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: CS skrivet 29 september 2010, 21:18:28 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 september 2010, 20:56:01 PM
Bägge går förbi Kungsportsplatsen
Skillnaderna 100/101 i Göteborg:

101
Nils Ericson Terminalen
Brunnsparken
Kungsportsplatsen
Berzeliigatan
Korsvägen

100
Nils Ericson Terminalen
Kungsportsplatsen
Korsvägen

Förteckningen från upphandlingen är den nog inte att lita på då den inte kändes helt genomtänkt, inte heller den enkla som vi nu ser uppe hos Västtrafik eftersom den är ordentligt förkortad.

Varför inte 100 skulle stanna på hållplatserna genom stan när den ändå måste in i fickorna och även ibland vänta bakom andra bussar förstår jag inte. Det skulle nog mest väcka irritation hos passagerare att inte få komma av/på.

Däremot har Göteborg uttryckt att man inte vill ha fler regionbussar genom centrum, och till och med vill få bort befintliga därifrån, varför det möjligt att man tänker köra 100 direkt från NET till Korsvägen och därmed inte bidra mer till trängseln vid tex Brunnsparken. 101 har ju betydligt färre avgångar och anses säkert inte belasta denna sträcka lika mycket.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Johan B skrivet 29 september 2010, 21:18:56 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 september 2010, 20:56:01 PM
Bägge går förbi Kungsportsplatsen
Skillnaderna 100/101 i Göteborg:

101
Nils Ericson Terminalen
Brunnsparken
Kungsportsplatsen
Berzeliigatan
Korsvägen

100
Nils Ericson Terminalen
Kungsportsplatsen
Korsvägen

Vad man ska man in i infarkten även kallad Brunnsparken att göra förstår jag inte när ändstationen är NET som ligger marginellt längre bort. Konstig sträckning av linje 100 dessutom då man kommer att bli tvungen att passera genom hållplatserna både i Brunnsparken och Berzeliigatan och riskera att fastna bakom bussar och spårvagnar som ska stanna där. Hade varit mer naturligt att köra direkt NET-Korsvägen genom Allén, möjligtvis med ett stopp på Heden för de som vill till Avenyn.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2010, 21:22:23 PM
Citat från: CS skrivet 29 september 2010, 21:10:16 PM
Det återstår väl att se hur detta kommer gå. Men jag har svårt att tro att folk är så orubbliga i sina vanor som du målar upp. Ger man folk alla möjligheter att bestämma sina tider själva tror jag det jämnar ut sig.


Denna diskussion är skrämmande lik den som fördes när linje 100 startade 2002 och ersatte den tågbusstrafik som fram till dess kördes av Swebus på linje 830. Eftersom det skulle bli så många fler förbindelser skulle inga extrabussar behövas utan folk skulle ändra sina resvanor. Strunt samma att just i maxtimmen hade antalet avgångar minskat.

Givetvis höll inte detta och snart fick Linjebuss skrapa ihop reservbussar från andra depåer i landet. Många av dessa med dålig standard. Man behöver ju inte precis göra om det misstaget. Men det finns ännu tid att tänka om och sätta in ett par extrabussar.

För övrigt har jag redan skrivit att totalt sett är naturligtvis detta en förbättring. Men det är föga tröst för dem som får vänta länge på plats i bussen vid 16-tiden från Borås.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: CS skrivet 29 september 2010, 21:26:27 PM
Citat från: Johan B skrivet 29 september 2010, 21:18:56 PM
Vad man ska man in i infarkten även kallad Brunnsparken att göra förstår jag inte när ändstationen är NET som ligger marginellt längre bort. Konstig sträckning av linje 100 dessutom då man kommer att bli tvungen att passera genom hållplatserna både i Brunnsparken och Berzeliigatan och riskera att fastna bakom bussar och spårvagnar som ska stanna där. Hade varit mer naturligt att köra direkt NET-Korsvägen genom Allén, möjligtvis med ett stopp på Heden för de som vill till Avenyn.

Precis. Tyvärr minskar den sträckan körtiden bara marginellt (därav 1min mindre kanske?), men skapar ju inte mer trängsel i Brunnsparken. Allen planeras ju dessutom för kollektivtrafikfält och då kan man även se en tidsvinst att ta denna vägen.

Vad man verkar ha insett är att Korsvägen är en väldigt viktig bytespunkt i Göteborg och det ska man nog ta vara på. Däremot är det hög tid att fundera på hur man gör det hållbart med all trafik därigenom!
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: CS skrivet 29 september 2010, 21:29:59 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2010, 21:22:23 PM
Denna diskussion är skrämmande lik den som fördes när linje 100 startade 2002 och ersatte den tågbusstrafik som fram till dess kördes av Swebus på linje 830. Eftersom det skulle bli så många fler förbindelser skulle inga extrabussar behövas utan folk skulle ändra sina resvanor. Strunt samma att just i maxtimmen hade antalet avgångar minskat.

Givetvis höll inte detta och snart fick Linjebuss skrapa ihop reservbussar från andra depåer i landet. Många av dessa med dålig standard. Man behöver ju inte precis göra om det misstaget. Men det finns ännu tid att tänka om och sätta in ett par extrabussar.

För övrigt har jag redan skrivit att totalt sett är naturligtvis detta en förbättring. Men det är föga tröst för dem som får vänta länge på plats i bussen vid 16-tiden från Borås.


Som sagt, det återstår att se. Det lär vara alldeles för sent för att något sådant ska läggas in nu.

I upphandlingen ställde Västtrafik krav på en högre andel vagnreserv. En anledning till detta kan ju vara för att ha möjligheten att snabbt kunna utöka om det skulle visa sig vara stort problem vid någon tidpunkt?
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Omnilasse skrivet 29 september 2010, 23:09:57 PM
Citat från: CS skrivet 29 september 2010, 21:29:59 PM
Som sagt, det återstår att se. Det lär vara alldeles för sent för att något sådant ska läggas in nu.

I upphandlingen ställde Västtrafik krav på en högre andel vagnreserv. En anledning till detta kan ju vara för att ha möjligheten att snabbt kunna utöka om det skulle visa sig vara stort problem vid någon tidpunkt?
Och det är klart, om nu alla teorier kring detta stämmer om vad effekten blir när man mer än fördubblar trafiken och skapar ett slags stombussar, så lär vi nog se en rätt kraftig ökning av passagerarantalet (och kanske viss minskning på tågsidan i gengäld). Även om man nu tagit höjd (om utrrycket tillåts) med dubbeldäckare som ju har rätt många sittplatser, kan det nog säkert förväntas en iaf 50% ökning av antalet resande! Att öka trafiken från en redan bra standard ger ju inte alltid så hög effekt, men med en så dålig trafik som det varit, är det ett under att det är så många resande på linjen idag! Men även i det här avtalet får man väl anta att det finns möjlighet till beställning även av viss volymökning - det ingår ju lite i kollektivtrafikens natur att man inte kan ge ett mångårigt avtal utan möjlighet att beställa utökad trafik! Vid en sådan brukar ju inte heller kraven på fordonsparken för extratrafiken vara lika högt ställda.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Karsten skrivet 30 september 2010, 09:33:20 AM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 29 september 2010, 19:40:57 PM
Det blir ofta så numera när tidtabellerna görs av datorer...

Vilka tidtabeller görs av datorer menar du?

Tidtabeller görs av trafikplanerare, och visst är datorer inblandade i arbetet. Men det är ändå trafikplaneraren som bestämmer hur tidtabellen ska se ut.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: yngrot skrivet 01 oktober 2010, 01:52:49 AM
Ska bli intressant att se hur detta blir. Men en sak som är underlig vissa 101 går enbart till Bollebygd  .. Morgon tur till Borås kommer 5.45 buss till Ulricehamn avgår 5.40   viss del av förstärkning undviks väl oxå att att 100 och 101 går samma tid i rusningtid från Gbg blir det lika från Borås?? 
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 01 oktober 2010, 08:15:09 AM
Citat från: yngrot skrivet 01 oktober 2010, 01:52:49 AM
Ska bli intressant att se hur detta blir. Men en sak som är underlig vissa 101 går enbart till Bollebygd

Det där med att köra vissa 101 enbart till Bollebygd tror jag är rätt. Bussarna skulle nog få dålig beläggning till Borås eftersom Borås-resenärer ändå kan ta direktbussen 100. Resandet i relationen Bollebygd-Borås är nog inte tillräckligt stort för att motivera lika mycket trafik som Bollebygd-Göteborg, åtminstone inte vid de här tiderna.

Citat från: yngrot skrivet 01 oktober 2010, 01:52:49 AM
  .. Morgon tur till Borås kommer 5.45 buss till Ulricehamn avgår 5.40

Finns säkert någon logik bakom detta. :)

Den nuvarande tidtabellen några liknande saker också. Buss/tåg från Göteborg ankommer någon minut innan buss till Ulricehamn avgår osv.

Citat från: yngrot skrivet 01 oktober 2010, 01:52:49 AM
viss del av förstärkning undviks väl oxå att att 100 och 101 går samma tid i rusningtid från Gbg blir det lika från Borås?? 

Ska bli spännande att se hur det blir åt andra hållet. Jag får en känsla av att den tidtabellen kan ta lite längre tid att färdigställa. Men allt underlag borde egentligen finnas framtaget och vara spikat nu. Den fastställda Trafikförsörjningsplanen kom ut häromdagen också så alla beslut bör redan vara fattade.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 01 oktober 2010, 08:31:26 AM
Mkt intressant ... Jag är skeptisk att detta kommer att funka.
Dem har slopat och dragit in vissa högfrekenta turer helt på nya tabellen!!!!
Verkar som varken Västtrafik eller nya entrepenören verkar veta riktigt i vilken omfattning det handlar om.
Tror inte någon som inte sett med egna ögon hur "sjuk" linje 100 verkligen är.
Kan inte vara lätt för varken Kund/ förare när inte Huvudmannen vet ens och framför allt inte nuvarande Operatören!!
Senast i går skickade dem ut förare till Ulricehamn utan att ens kunna linjen!!!  Hoppas verkligen inte kommande Orusttrafiken gör samma misstag och att dem har bättre koll på avgångar med ev hög belastning... för hög belastning är det för det mesta.
Jag är övertygad att Västtrafik kommer att tappa ett antal resenärer när de får sitta i köer genom stan, folk vill hem efter jobbet ... ... Speciellt vid större arr/ högtider kan det ta upp till 40 min bara genom stan ..Bättre vore att göra en speciell bussgata utmed nuvarande sträckningen så bussen kan konkurera med bilen på rätt sätt ..... Undrar just om dem verkligen vet vad dem sysslar med på Västrafik?
Verkár inte så ... Varför inte fråga förarna? Åk ut och kolla av!!!  Kolla med anslutningar ... det verkar dem totalt missat ...
Trots deras miss så är det ett omlopp till på 200an från 12 dec som ska ersätta delar av nuvarande 100 linjen från / till U-hamn med byte i Borås ... Folk vill inte krångla och byta buss!!Folk vill sova på bussen !!! Ännu en miss från Västtrafik ...
Jag personligen tror inte på detta och är övertygad att det kommer bli en flopp av allting ... Är för mkt nytt och okompetent personal som inte har en aning om någonting känns det som!

Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 01 oktober 2010, 08:41:18 AM
Det är inte nattturena det handlar om ...Om det vore det skulle jag inte ens bry mej ... 
Det är när folk åker som allra mest frekvent ...inte konstigt man blir kritisk.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 01 oktober 2010, 08:46:34 AM
Desutom så verkar det som dem dragit in 11 hållplatser i Ulricehamn helt!!! 101 ska tydligen inte gå slingan alls!! Som jag skrev för en stund sedan så tror jag inte alls på detta !
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 01 oktober 2010, 08:52:31 AM
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 01 oktober 2010, 08:46:34 AM
Desutom så verkar det som dem dragit in 11 hållplatser i Ulricehamn helt!!! 101 ska tydligen inte gå slingan alls!! Som jag skrev för en stund sedan så tror jag inte alls på detta !

Det som kommit ut nu är en samlingstidtabell som saknar komplett hållplatslista. Det finns inga möjligheter att det bara skulle vara de i tidtabellen nämnda hållplatserna som ska trafikeras, det finns inget stöd för sådant beslut i trafikförsörjningsplanen eller andra underlag. Jag tror vi får vänta på de kompletta linjetidtabellerna för 100, 101 och 200 innan vi vet svaret.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 01 oktober 2010, 09:04:56 AM
Tyvärr så finns har det funnits ett förslag på detta. alla bussar vänder på busstation och går tbx igen. På det sättet tjänar dem in minst ett omlopp. Men som sagt tiden får utvisa vad som kommer hända. Troligt är iaf att minst en JLT målad 200 kommer att rulla då Många har efterfrågat genomgående trafik Jönköping-Ulricehamn-Borås
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 01 oktober 2010, 09:38:58 AM
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 01 oktober 2010, 09:04:56 AM
Tyvärr så finns har det funnits ett förslag på detta. alla bussar vänder på busstation och går tbx igen. På det sättet tjänar dem in minst ett omlopp. Men som sagt tiden får utvisa vad som kommer hända.

Men det var väl en helt annan diskussion än inför nästa år? Det var väl i samband med att man började förbereda nästa upphandlingsunderlag för VT linje 200 och JLT 250?

Det finns åtminstone inte ens en kommentar om detta i den nu spikade trafikförsörjningsplanen för 2011. Även om tfp inte normalt sett behandlar mindre linjeomläggningar eller enskilda hållplatsers vara eller inte vara så vore detta nog definitivt en sak som i alla fall skulle ges en kommentar eftersom det också påverkar tätortstrafikens belastning i Ulricehamn.

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 01 oktober 2010, 09:04:56 AM
Troligt är iaf att minst en JLT målad 200 kommer att rulla då Många har efterfrågat genomgående trafik Jönköping-Ulricehamn-Borås

Ja, jag såg att den tur på 200 som går kl 6.00 från Borås fortfarande har anmärkning i tidtabellen att den ska fortsätta som linje 250 mot Jönköping så den som redan finns fortsätter och sedan får vi väl se vad som tillkommer framöver.

Men jag håller absolut med dig om att det ser lite tunt ut kring maxtimmarna t ex från Borås både mot Göteborg och Ulricehamn. Det finns nog risk att följetången i Borås Tidning kommer att fortsätta, tyvärr.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 01 oktober 2010, 09:42:42 AM
200an kommer utökas redan i dec då det blir betydande minskande trafik mot Ulricehamn ... Därför tillkommer minst ett omlopp redan då.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 01 oktober 2010, 16:07:00 PM
Citat från: Karsten skrivet 30 september 2010, 09:33:20 AM
Vilka tidtabeller görs av datorer menar du?

Tidtabeller görs av trafikplanerare, och visst är datorer inblandade i arbetet. Men det är ändå trafikplaneraren som bestämmer hur tidtabellen ska se ut.

Nu var det ju inget fel med just dessa tidtabeller, men här i Stockholm verkar vara något dataprogram skapar tiderna för hållplatser som inte har hålltid. Det blir väldigt ofta olika restid på olila linjer, även om de går exakt samma sträckning. Prova t.ex. att söka på Londonviadukten-Slussen på reseplaneraren, restiden varierar slumpmässigt mellan 3 och 6 minuter. På vissa sträckor kan t.o.m. reseplaneraren föreslå att man ska byta till en buss som går exakt samma sträckning som den man redan sitter på, just för att restiden enligt tidtabellen varierar så kraftigt! Har du sett hållplatstidtabellen för Londonviadukten  (http://sl.se/hpltid/ihtt/vinter/017/out/01708199.pdf)förresten? Den visar bara tiderna för ett slumpmässigt urval av linjer. Den verkar inte ens vara korrekturläst av en människa!
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Karsten skrivet 01 oktober 2010, 16:29:25 PM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 01 oktober 2010, 16:07:00 PM
Nu var det ju inget fel med just dessa tidtabeller, men här i Stockholm verkar vara något dataprogram skapar tiderna för hållplatser som inte har hålltid. Det blir väldigt ofta olika restid på olila linjer, även om de går exakt samma sträckning. Prova t.ex. att söka på Londonviadukten-Slussen på reseplaneraren, restiden varierar slumpmässigt mellan 3 och 6 minuter. På vissa sträckor kan t.o.m. reseplaneraren föreslå att man ska byta till en buss som går exakt samma sträckning som den man redan sitter på, just för att restiden enligt tidtabellen varierar så kraftigt! Har du sett hållplatstidtabellen för Londonviadukten  (http://sl.se/hpltid/ihtt/vinter/017/out/01708199.pdf)förresten? Den visar bara tiderna för ett slumpmässigt urval av linjer. Den verkar inte ens vara korrekturläst av en människa!

Ja, genereringen av stolptidtabeller lämnar mycket övrigt att önska. På Roslagståg använder vi inte alls SL:s program för tillverkning av stolptidtabeller, just för att de blir så fruktansvärt röriga.

Ditt exempel från Londonviadukten är nog en av de värre jag sett. Någon människa har ju så klart valt ut vilka linjer som ska vara med, på vilka grunder kan man ju undra.

Linje 403 404 420 434 439 471 474 491 492 496 497 är med i tidtabellen, men varför inte 401,402,409,410,413,414,422,425,425X,428X,429X,430X,432,433,435,436,437,438,440,442,442X,443,444,445,446,448 och 449?
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Stefan K skrivet 01 oktober 2010, 17:26:13 PM
Citat från: Anton i Axvall skrivet 28 september 2010, 20:22:57 PM
Ville bara säga att tidtabellerna från december för bussarna Göteborg-Borås-Ulricehamn nu finns ute på Västtrafiks hemsida.
Glöm inte att kryssa i "kommande tidtabeller".

Förresten, vet ngn varför linje 100 ska börja gå via Korsvägen, onödigt?
Ser ut att bli tät trafik i rusningstid 10-minuterstrafik.
Undrar också varför bussaran skall köra via Korsvägen? Kan finnas ett upptagningsområde, men det är ju redan trångt med bussar i centrala Göteborg.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Stefan K skrivet 01 oktober 2010, 17:43:41 PM
Hittar bara tidtabellen i ena riktningen (Göteborg-Borås)!
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 oktober 2010, 18:04:45 PM
Citat från: Stefan K skrivet 01 oktober 2010, 17:43:41 PM
Hittar bara tidtabellen i ena riktningen (Göteborg-Borås)!

Ja, det är bara den som är utlagd än så länge. Om man glömt lägga ut den i andra riktningen eller råkat lägga ut Göteborg-Borås redan nu av misstag har jag inte lyckats utröna.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 01 oktober 2010, 18:34:23 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 oktober 2010, 18:04:45 PM
Ja, det är bara den som är utlagd än så länge. Om man glömt lägga ut den i andra riktningen eller råkat lägga ut Göteborg-Borås redan nu av misstag har jag inte lyckats utröna.

Jag har mailat de som har hand om webben och fått beskedet att tidtabell för båda riktningarna ska ligga ute. Jag har skickat tillbaka ett svar där jag förklarat att det inte är så. Det skulle naturligtvis kunna vara så att den ligger där men inte är sökbar på grund av att den matats in i tidtabellsdatabasen med fel uppgifter, t ex fel giltighetstid, fel linjenr/område etc. Vi får se vad svaret blir.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 05 oktober 2010, 16:11:48 PM
Västtrafik har svarat att man ska se över varför tidtabellen finns utlagd i en riktning men inte åt andra hållet. Den tidigare utlagda tidtabellen är inte längre sökbar på webben men direktlänk fungerar fortfarande:
http://www.vasttrafik.se/TimeTablesRebus/VT7/Expressbuss/101212_110618/Expressbuss_G-Bs-Uh_101212_110618.pdf

Jag antar att vi får vänta några veckor till innan tidtabellen är riktigt fastställd och läggs ut igen.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 07 oktober 2010, 08:56:01 AM
Kritik mot "nya linje 100" i Borås Tidning idag. Det gäller främst nya linjedragningen i Borås:

http://www.bt.se/nyheter/boras/nya-buss-100-far-skarp-kritik-innan-den-rullar-(2134569).gm

Noterar också Västtrafiks kommentar om att den tidtabell som funnits utlagd på webben var utlagd av misstag. Jag tror att det var bra att den misstanken nu blev bekräftad.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 oktober 2010, 11:54:45 AM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 07 oktober 2010, 08:56:01 AM
Kritik mot "nya linje 100" i Borås Tidning idag. Det gäller främst nya linjedragningen i Borås:

http://www.bt.se/nyheter/boras/nya-buss-100-far-skarp-kritik-innan-den-rullar-(2134569).gm

Noterar också Västtrafiks kommentar om att den tidtabell som funnits utlagd på webben var utlagd av misstag. Jag tror att det var bra att den misstanken nu blev bekräftad.

Jag förstår inte riktigt hur man har räknat restidsförlängningen. Den  buss som går 06.30 från Göteborg är  i dag enligt tidtabellen vid Sjukhuset 07.32. Med nya linje 100 är bussen vid Resecentrum 07.30 och lokalbuss till Sjukhuset bör ta 10-15 minuter inklusive väntetid. Bussen på 100 skall stanna vid samma hållplats. Restidsförlängning 13 minuter (som ett slags snittid). Någon buss från Sjukhuset 16.35 går inte i dag men väl 16.30. Denna är i Göteborg NET 17.53. Med avresa från Sjukhuset 16.30 bör det inte vara svårt att hinna med 100-avgången 16.50 från Resecentrum. Ankomst Göteborg NET 17.50. Alltså en tidsbesparing på 3 minuter. Det som kan kritiseras är att det blir ett - eller eventuellt två - byten fortsättningsvis.

Det Heldt har glömt är att det skall bli helt ny tidtabell för tätortstrafiken med bättre direktförbindelser Sjukhuset-Resecentrum. Och att BT:s nye trafikreporter skulle ta reda på något sådant är tydligen för mycket begärt. Det finns så mycket att kritisera linje 100:s nya upplägg för att man inte behöver hitta på klagomål.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 07 oktober 2010, 12:35:14 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 oktober 2010, 11:54:45 AM
Jag förstår inte riktigt hur man har räknat restidsförlängningen. Den  buss som går 06.30 från Göteborg är  i dag enligt tidtabellen vid Sjukhuset 07.32. Med nya linje 100 är bussen vid Resecentrum 07.30 och lokalbuss till Sjukhuset bör ta 10-15 minuter inklusive väntetid. Bussen på 100 skall stanna vid samma hållplats. Restidsförlängning 13 minuter (som ett slags snittid). Någon buss från Sjukhuset 16.35 går inte i dag men väl 16.30. Denna är i Göteborg NET 17.53. Med avresa från Sjukhuset 16.30 bör det inte vara svårt att hinna med 100-avgången 16.50 från Resecentrum. Ankomst Göteborg NET 17.50. Alltså en tidsbesparing på 3 minuter. Det som kan kritiseras är att det blir ett - eller eventuellt två - byten fortsättningsvis.

Jag misstänker att man tänker så här:
Dagens 6.30 från Göteborg ankommer Borås Sjukhus 7.32. Den nya linje 101 från Göteborg 6.30 ankommer Borås Sjukhus 7.50. Alltså, 18 minuter längre restid om man jämför direktförbindelse. Tillbaka går i dagsläget en buss från Borås Sjukhus 16.30 som är framme i Göteborg NET kl 17.52. Här har jag lite svårare att förstå kritiken. Om jag gissar rätt på omloppsplanerna bör det gå en buss på linje 101 från Borås Sjukhus runt 16.30 och som bör vara i Göteborg ungefär som idag. Möjligen gissar jag lite fel och att den ska avgå något senare, men jag har svårt att tro det. 12 minuter vändtid vid Borås Sjukhus borde väl vara rimligt? Men jag antar alltså att personen som klagar räknar med runt 20 minuter längre restid både morgon och eftermiddag.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 oktober 2010, 15:11:14 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 07 oktober 2010, 12:35:14 PM
Jag misstänker att man tänker så här:
Dagens 6.30 från Göteborg ankommer Borås Sjukhus 7.32. Den nya linje 101 från Göteborg 6.30 ankommer Borås Sjukhus 7.50. Alltså, 18 minuter längre restid om man jämför direktförbindelse. Tillbaka går i dagsläget en buss från Borås Sjukhus 16.30 som är framme i Göteborg NET kl 17.52. Här har jag lite svårare att förstå kritiken. Om jag gissar rätt på omloppsplanerna bör det gå en buss på linje 101 från Borås Sjukhus runt 16.30 och som bör vara i Göteborg ungefär som idag. Möjligen gissar jag lite fel och att den ska avgå något senare, men jag har svårt att tro det. 12 minuter vändtid vid Borås Sjukhus borde väl vara rimligt? Men jag antar alltså att personen som klagar räknar med runt 20 minuter längre restid både morgon och eftermiddag.


Det går en buss från Sjukhuset 16.30 som ibland är full redan från avgångshållplatsen och definitivt är det vid Södra torget. Bussen går därför sedan direkt ut på motorvägen utan att passera Resecentrum och med denna buss kan man nog få cirka 60 minuters restid Sjukhuset-NET. Men detta är alltså inget som är annonserat. Eftersom behov tydligen finns för denna buss kanske man kan räkna med att den kommer att fortsätta även efter 12 december. I varje fall svårt att veta något om innan Västtrafik gått ut med de officiella tidtabellerna.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 oktober 2010, 15:53:29 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 oktober 2010, 15:44:17 PM
Ryms den bussen inom beställt antal fordon? eller blir den dimensionerande?

Den är dimensionerande i dag och lär väl bli det framöver också.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: yngrot skrivet 07 oktober 2010, 20:25:24 PM
Har linje 101 dd krav?? 
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 oktober 2010, 20:28:12 PM
Citat från: yngrot skrivet 07 oktober 2010, 20:25:24 PM
Har linje 101 dd krav?? 

Nej.
Titel: SV: Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!
Skrivet av: yngrot skrivet 08 oktober 2010, 10:37:50 AM
Misstänkte det var så . men som sagt innan allt är klart är det svårt veta hur dte blir. Dock tycker jag att det är en nackdel att inte köra från Sjukhuste via Södra torget till Gbg  bekvämare att slippa byten och de turer som har många resenärer från Sjukhuset lär väl bli svårt för stadstrafiken att klara av att få alla med sig. Därigenom blir det ju osäkert om man hinner med då stadstrafiken ofta är lite sen ..