Kraftbuss i Västervik såldes sedan till Swebus. Men här är det fortfarande ägt av kommunen och ingår i samma "koncern" som energibolaget.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/250_a.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/250_b.JPG)
Dew 648 er bygget i Norge, på Horten karosseri byggenummer 25 (Säffle byggnummer 5387) Volvo B10 M 65, chassinummer 7562.
Citat från: Vidar skrivet 13 september 2007, 18:37:11 PM
Dew 648 er bygget i Norge, på Horten karosseri byggenummer 25 (Säffle byggnummer 5387) Volvo B10 M 65, chassinummer 7562.
Horten Karosseri byggde en del bussar för svensk marknad, men de såldes och märktes upp med Säffle Karosseri. På motsvarande sätt skulle bussar för norsk marknad märkas med Horten Karosseri även om de var byggda i Säffle. Om det verkligen byggdes några sådana vet jag inte.
Säffle Karosseri var ägare till Horten Karosseri, som höll till i den gamla VBK-fabriken. Bussarna byggdes efter samma ritningar och det var för köparen tämligen egalt var bussen byggdes. Dock informerades naturligtvis köparen i förväg om bussen beställdes av Säffle men byggdes i Horten.
Trevligt med bussar som nästan är hemifrån. Jag minns Kraftbuss sen jag var en något mindre pojk än vad jag är nu.
När tog Swebus över?
Försäljningen skedde i samband med att Kraftbuss förlorade sitt kontrakt vid upphandlingen 1993, för trafikstart i augusti 1994. Själva övertagandet var i mars 1994, alltså innan det gamla kontraktet gick ut.
//Eomer
Härliga bilder från ett favoritbussbolag :)