Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2010, 10:04:57 AM

Titel: SL-bussar i november 1989, del 2
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2010, 10:04:57 AM
Avslutar den här miniserien med ytterligare en bild från Slussen, två från Södra station och två från Huddinge. Sedan gav jag upp i det dåliga fotoljuset.

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_6814_.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_6815_.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_6816_.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_6817_.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_6818_.jpg)
Titel: SV: SL-bussar i november 1989, del 2
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 26 september 2010, 12:23:06 PM
Trevligt bildsvep. Det var ovanligt med H10:or (CR112 i förortsvariant) i innerstan. Var det en Nybodavagn som gjorde ett inhopp på Söderhallens 66:a?
Titel: SV: SL-bussar i november 1989, del 2
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2010, 13:00:14 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 september 2010, 12:23:06 PM
Trevligt bildsvep. Det var ovanligt med H10:or (CR112 i förortsvariant) i innerstan. Var det en Nybodavagn som gjorde ett inhopp på Söderhallens 66:a?

Jo, det var Nyboda-vagnar (båda 66-orna är ju H10-or). Jag vill minnas att Nyboda vid den tiden körde 66-an planenligt.

Detta var ju vid den tid då innerstadsgaragen hade svår förarbrist och vändhållplatsen vid Rejmersholme ligger ju inte alltför långt från Nyboda.
Titel: SV: SL-bussar i november 1989, del 2
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 26 september 2010, 18:15:53 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2010, 13:00:14 PM
Jo, det var Nyboda-vagnar (båda 66-orna är ju H10-or). Jag vill minnas att Nyboda vid den tiden körde 66-an planenligt.

Detta var ju vid den tid då innerstadsgaragen hade svår förarbrist och vändhållplatsen vid Rejmersholme ligger ju inte alltför långt från Nyboda.

Intressant! Tack för info. Ja, Nybodadepån ligger faktiskt väldigt nära västra Södermalm.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 september 2010, 13:07:38 PM
Fram till mitten av -80 talet var det överhuvudtaget ovanligt med CR112:or på 66:an då förarna föredrog den äldre CR111:an på b.la 66:an med tanke på många trånga passager när områdena byggdes om

Även detta var intressant. Jag reflekterade själv över detta på 80-talet då det mest var just CR111:or som trafikerade 66:an.
Titel: SV: SL-bussar i november 1989, del 2
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 27 september 2010, 12:47:41 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 september 2010, 18:30:29 PM
I det stora hela var det inte många överhuvudtaget som uppskattade C112:an då, den äldre CR111:an ansågs av de flesta som en bättre stadsbuss (med rätta eftersom SL envisades med att köpa enhetsbuss med långt axelavstånd till skillnad från betydligt mindre städer)

Det kan t ex förklara att man hos SL Lidingö i första hand verkade tursätta CR111:or framför CR112:or under 80-talet. Jag antar att man var mycket nöjd med just CR111-modellen på ön.
Titel: SV: SL-bussar i november 1989, del 2
Skrivet av: HJP skrivet 27 september 2010, 21:43:41 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2010, 10:04:57 AM
Avslutar den här miniserien med ytterligare en bild från Slussen, två från Södra station och två från Huddinge. Sedan gav jag upp i det dåliga fotoljuset.
****
Bara 112:or!!! :)  :)  :)
Tackar&Bockar!

HJP