Volvo B9M Alpus. Vad var den ursprungliga anledningen till att dessa 2 korta Alpus:ar beställdes ?
Var i bestod behovet ?
Lokaltrafik i Kungälv ("Kungarundan") var deras ursprungliga uppgift.
De blev senare Swebus 0445 och 0446. Senare kunde åtminstone en av dem ses i Lerum, därefter har jag för mig en hamnade i Kungsbacka och en i Borås eller Ulricehamn. Jag har mer exakta uppgifter men vill inte rota fram dem just nu.
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 13 september 2007, 16:26:23 PM
Lokaltrafik i Kungälv ("Kungarundan") var deras ursprungliga uppgift.
De blev senare Swebus 0445 och 0446. Senare kunde åtminstone en av dem ses i Lerum, därefter har jag för mig en hamnade i Kungsbacka och en i Borås eller Ulricehamn. Jag har mer exakta uppgifter men vill inte rota fram dem just nu.
//Jonas G
Enligt mina noteringar hamnade 0445 sedan i Helsingborg. Såldes 2003 till Busmarket. 0446 kom först till Kungälv och såldes sedan till Söne Trafik AB, där den gick under det passande namnet "Fimpen" och fick nummer 250.
Bussmicke har förstås den på bild:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Sone_Trafik/200/slides/Sone_Trafik_250_Lidkoepings_busstation_030527.html (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Sone_Trafik/200/slides/Sone_Trafik_250_Lidkoepings_busstation_030527.html)
Om det var lokaltrafik, var det automatlåda i dessa bussar ?
Det var inte fråga om lokaltrafik i teknisk mening. Det var vanlig körning på grusväg ibland som behövdes. Föregångare till dessa var delvis Setra S80 linjevagnar.
Den ena 445 gick i skoltrafik i Fristad ett tag. Swebusmålad ett tag och därefter åter Kungälv och därefter Kungsbacka som var ett fäste för gamla Kungälvskarosserade bussar.446 var GL målad och torde flyttats direkt från Kungälv till Kungsbacka. Det var bara den ene som körde till Rörtången m fl kustnära ställen. den andra fick då gå på en industribusslinje till Sörredsområdet i Göteborg(linje 316). Båda hade fö speciella vinterdäck om vintern.
Sedan Vasa frågan om växellåda. Detta skulle egentligen Hans J svara på.Men jag kanske kan svara. 3+3 GDG Alpis i gamla utförandet 1265-1793 fick automatlåda för trafik i Karlstad. Manuell låda var alltså ett kärleksbarn för GDG.Men märk alltså att det inte var tätort den gick i utan glesbygd.Men det går ju att ha ZF HP låda för det. Sören S
Citat från: S Svensson skrivet 13 september 2007, 19:33:10 PM
Det var inte fråga om lokaltrafik i teknisk mening. Det var vanlig körning på grusväg ibland som behövdes. Föregångare till dessa var delvis Setra S80 linjevagnar.
Den ena 445 gick i skoltrafik i Fristad ett tag. Swebusmålad ett tag och därefter åter Kungälv och därefter Kungsbacka som var ett fäste för gamla Kungälvskarosserade bussar.446 var GL målad och torde flyttats direkt från Kungälv till Kungsbacka. Det var bara den ene som körde till Rörtången m fl kustnära ställen. den andra fick då gå på en industribusslinje till Sörredsområdet i Göteborg(linje 316). Båda hade fö speciella vinterdäck om vintern.
Sedan Vasa frågan om växellåda. Detta skulle egentligen Hans J svara på.Men jag kanske kan svara. 3+3 GDG Alpis i gamla utförandet 1265-1793 fick automatlåda för trafik i Karlstad. Manuell låda var alltså ett kärleksbarn för GDG.Men märk alltså att det inte var tätort den gick i utan glesbygd.Men det går ju att ha ZF HP låda för det. Sören S
Gick de inte alls på lokallinjen i Kungälv? Har för mig att det var den de köptes för...
Nu har jag kollat mina gamla listor från Swebus och egna observationsanteckningar.
Swebus 0445 (fd GDG 1890) flyttades från Kungälv till Borås 920816.
930201 fanns 0445 i Bs och 0446 kvar i Kungälv.
930914 fanns bägge två i Kungsbacka.
940916 fanns bägge två i Kungsbacka.
1997 flyttades 0445 till Lerum , 0446 kvar i Kungsbacka.
När Swebus förlorade Lerum 1998 kom 0445 tillbaka till Kungsbacka.
När Swebus förlorade Kungsbacka 2000 ställdes bägge två upp för försäljning (tillsammans med 35 andra övertaliga Swebusbussar från hela västsverige) på det ursprungliga hemgaraget i Kungälv.
Som redan nämnts hamnade 0445 sedan i Helsingborg medan 0446 blev Söne Trafik nr. 250.
//Jonas G
Nej ! De var inte till för lokallinjen ,utan för linjer ut mot havsbandet där det var dåliga vägar. Den ena betraktas som reserv då. Märk att båda två var 2.50 breda. Övriga normalbyggda bussar GDG-Alpus är 2.60. Jag tror att stället heter Rörtången men det var även andra ställen med dåliga vägar. Sedan så har det förekommit att de gått Kungälv-Göteborg. Sedan är det så att 1283 var i Kungälv ungefär den tid som de båda 445/6 gick och det kan säkert hända att någon gång dessa gick på lokallinje eftersom 1283 gick på linje 316. 1283 återvände senare till Vänersborg för att någon gång cirka 1993 gå till Skene. hösten-vintern 1995 var den åter i Vänersborg igen. Under tiden i Kungälv tror jag att inredningen ändrades till ren linjeinredning på 1283. 0445 var Swebusfärgad i Fristad-Borås men blev GL färgad åter om jag minns rätt. 1283 är B10M van Hool
En annan Kungälvs Alpus som vandrat runt är 0336 som var i Alingsås och därefter i Kungsbacka. Denna flyttades sedan från Kb till en underentreprenör. Denna 0336 var i fint skick i en variant av inredning som fanns i Kungälv tror jag enbart med tvåfärgad inredning (hava grön och halva röd) och det speciellt Kungälv nämligen ledstänger för att ha flera ståpatser.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 september 2007, 17:05:59 PM
Om det var lokaltrafik, var det automatlåda i dessa bussar ?
Hej!
Både 0445 och 0446 hade ZF S6-80 manuell vxl-låda.
Mvh
Christian
Tyvärr så har jag lite svårt läsa siffror på dataskärmen. Rätt inv.nr är inte 12893 utan 1282. Vill minnas den sedan fick nr 194.SS
Jag ville minnas att jag hört att det var manuell låda i dessa.....
3 st Alpus med automat låda till Karlstad var 1576-78, vilka var dom andra 3 st ?
Inredningen du talar om kom i slutet av 13xx serien, och dom första med stänger i hela bussen var 1470 i Dalarna, och den sist levererade måste ha varit just 1599 (0336), sedan monterades handtag i hela bussen på dom yttre ryggstöden. Så inredningen grön/röd fanns i samtliga Alpus från 1388 ? - till 1599 gissar jag.....
1860,1861,1862 hade också automatlåda
Var 1283 en Vanhool??
Citat från: j-a skrivet 14 september 2007, 21:57:23 PM
Var 1283 en Vanhool??
Det verkar bli lite för mycket med invnr. hit å dit, GDG 1283 JKX 164 var en Alpus och fanns i Karlstad 1280/81 och 82 var Vanhooler dessa var placerade i Vänersborg och Lidköpings distrikten om jag inte minns fel
mvh Fernestad
Det är 1282 Svensson pratar om....
1280-81 var stationerade i Alingsås....
1860 ägs av en bilskola i Huddinge, och jag har nyligen sett bussen, och vill minnas att det satt en manuell låda i den....
Som synes så fick jag med en rätelse ganska snabbt på natten. Det gäller alltså 1282/194 som en gång i tiden varit på några ställen. Alltså med förkortningar Vg-Kuä-Vg-See-Vg. Den blev obehövlig i Vänersborg som lokalvagn eftersom VL körde linje 62. Den gick sedan ett tag i Kungälv på det som kallas lokallinjen.Sista buss som gick där tror jag hade 5039. Men som sagt så blev alla tre ombyggda till linjeinredning.1280 och 1281 blev kvar i Alingås hela sin tid,även om de varit reg på omgivande orter i bilreg. Slutade sina dagar hos GSAB fö. Hur 1282 slutade sina dagar vet jag inte. I varje fall var den kvar ett tag avställd i Skene men sändes sedan till Vänersborg. Dessa tre hade Allison växellåda.GDG hade även 1385-1387 med samma kaross men med samma chassie som Alpusvagnarna. Alltså manuell S6 låda. Karosstypen togs fram i huvudsak av Linjebuss,Partille och av Volvos Sv Bil AB i Angered och avsikten var att den skulle finns i linjevagnautförande och lokalbussutförande.
Ursäkta att jag ser lite dåligt på bildskärmen.
1282 var övningsfordon åt räddningstjänsten i Sotenäs på slutet.....