Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: M skrivet 26 september 2010, 07:42:22 AM

Titel: Att åka till jobbet
Skrivet av: M skrivet 26 september 2010, 07:42:22 AM
Nu har det varit en annan operatör än GS i över tre månadet på min buss till jobbet.
Fortfarande så hittar inte chaffisarna utan det är grova felkörningar ett par gånger i veckan.
Bussarna (Solaris) funkar som dom vill, är glad om vissa av dom tar sig upp för backen till Högsbohöjd och uppför Älvsborgsbron. Riktikt dåligt. Jag fattar inte hur man utfärdar körkort för ett antal av dom som kör hade med all säkerhet blivit kuggade på en normal uppkörning.

/M
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: Nupski skrivet 26 september 2010, 21:08:47 PM
Satt i godan ro på min linje 3 och spakade mig genom Göteborg i fredags och helt plötsligt möter jag en buss där det normalt inte går några bussar. Efter några sekunder säger det pling uppe i hjärnan och ett snabbt samtal till trafikledning senare så är jag ute ur min plåtcontainer med hjärnhjul och inser att asfalten tar slut strax framför bussen, banan övergår i makadam och inte körvänligt för gummihjulsfordon.

Killen från Veolia som skulle köra linje 190 nattstyrningen från Volvo visste överhuvudtaget inte var han befann sig utan körde in på hållplatsen Vagnhallen Majorna riktning Ostindiegatan. Jag tänkte och hoppades att killen skulle ta och backa sig ur situtationen, tänkte vara hygglig och fråga om han behövde hjälp, men innan jag hann fram till framdörren så hade han gett sig iväg. Vid sidan av huvudspåret så finns ett sidospår som ligger i knott och där tråcklar han in Solaris boogien, men ack snart tar stickspåret slut och den arme föraren spinner sönder en gräsmatta innan han blev fri.

Vart han tog vägen sedan har jag ingen aning om men jag tog hans passagerare och fortsatte stillsamt genom fredagsnatten.

http://kartor.eniro.se/m/Iskbc (http://kartor.eniro.se/m/Iskbc) Gatvybild
;D ;D ;D
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: Zella skrivet 26 september 2010, 21:37:13 PM
En L 190 körde på min backspegel på järntorget när jag kom med L 760 för några dagar sedan... han lämnade inte mig företräde som man ska göra där :O(
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: Nupski skrivet 26 september 2010, 21:43:36 PM
Citat från: Tomas Fransson skrivet 26 september 2010, 21:37:13 PM
En L 190 körde på min backspegel på järntorget när jag kom med L 760 för några dagar sedan... han lämnade inte mig företräde som man ska göra där :O(

Menar du att han hittade till Järntorget  ;D ;D ;D
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: Ersa skrivet 26 september 2010, 22:18:22 PM
Utbildningen i linjekännedom verkar ligga i tiden. Utbildning kostar pengar, så det sparas det in på. Pengar som istället får bekosta fordonsskador. Frågan är om någon annan operatör varit varken sämre eller bättre. Jag tror alla ligger på ungefär samma nivå idag.
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: bisquit skrivet 26 september 2010, 22:30:39 PM
Jepp är mycket bättre med mindre lokala operatörer/företag. Samt att man uppmuntrar förarna. För tyvärr så finns inte längre den stolthet kvar! Som en gång fanns. Även om det finns en viss stolthet nu med. Sen är man ofta så stressad att man lätt gör fel och inte är lika rädd om sitt fordon. Nä det ända som hjälper är:

Bättre arbetsmiljö, samt riktig utbildning och få förare/ buss. Samt att slippa en massa hattande under en arbetsdag. Min far berätta att "bara" 70 förare hade bulkat med en buss inne på Oslo galleria (bussterminalen i Oslo. Sedan trafikstarten den 1/7-2010.
Det är tecken på mycket skador och dyra onödiga kostnader..  :'(
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: Nupski skrivet 26 september 2010, 22:51:23 PM
Citat från: bisquit skrivet 26 september 2010, 22:30:39 PM
Jepp är mycket bättre med mindre lokala operatörer/företag. Samt att man uppmuntrar förarna. För tyvärr så finns inte längre den stolthet kvar! Som en gång fanns. Även om det finns en viss stolthet nu med. Sen är man ofta så stressad att man lätt gör fel och inte är lika rädd om sitt fordon. Nä det ända som hjälper är:

Bättre arbetsmiljö, samt riktig utbildning och få förare/ buss. Samt att slippa en massa hattande under en arbetsdag. Min far berätta att "bara" 70 förare hade bulkat med en buss inne på Oslo galleria (bussterminalen i Oslo. Sedan trafikstarten den 1/7-2010.
Det är tecken på mycket skador och dyra onödiga kostnader..  :'(

Oslo Galleria är en riktig rysare fick bara reda på hur jag skulle ta mig dit och vem man skulle ringa för att få Gate plats. Väl på plats fick man allt hålla tungan i rätt mun för att komma rätt och inte idka närkontakt med någon vägg eller stolpe. Klarade mig utan några skråmor och vänta med spänning på nästa gång jag far på tur till Oslo.
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: bisquit skrivet 26 september 2010, 22:52:42 PM
Haha jaa det är riktigt trångt där! Men om man kör dit var dag. Så bör man iaf ha lite bättre koll!
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 26 september 2010, 23:02:15 PM
Citat från: Ersa skrivet 26 september 2010, 22:18:22 PM
Utbildningen i linjekännedom verkar ligga i tiden. Utbildning kostar pengar, så det sparas det in på. Pengar som istället får bekosta fordonsskador. Frågan är om någon annan operatör varit varken sämre eller bättre. Jag tror alla ligger på ungefär samma nivå idag.

Med min erfarenhet vill jag framhålla Busslink som ett gott exempel i sammanhanget! Jag tycker jag får den linjekännedom jag behöver. Dessutom har jag (alldeles för*) många gånger fått åka med som lots och linjeutbildare till förarkollegor som inte hittar och behöver stöd på nya linjer.
/J
* Jag tycker det är roligare att köra buss än att åka buss  ;D
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: Knut skrivet 26 september 2010, 23:39:08 PM
Citat från: bisquit skrivet 26 september 2010, 22:52:42 PM
Haha jaa det är riktigt trångt där! Men om man kör dit var dag. Så bör man iaf ha lite bättre koll!

Om man ser hvordan endel folk kjør inne på Gallerian så hjelper det ikke hvor mange ganger om dagen man er der. Tar ikke hensyn tl ryggende busser. Parkerer hvor som helst. Og da gjerne bak noen lange busser som blir delvis sperret inne osv
Lavbygde og gjerne korte bybusser tar plassene for lange/høyebusser osv
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: M skrivet 27 september 2010, 00:31:36 AM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 26 september 2010, 23:02:15 PM
Med min erfarenhet vill jag framhålla Busslink som ett gott exempel i sammanhanget! Jag tycker jag får den linjekännedom jag behöver. Dessutom har jag (alldeles för*) många gånger fått åka med som lots och linjeutbildare till förarkollegor som inte hittar och behöver stöd på nya linjer.
/J
* Jag tycker det är roligare att köra buss än att åka buss  ;D
Där är ju något Veolia har fetmissat.

/M
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: Nupski skrivet 27 september 2010, 00:39:53 AM
Angående linjeutbildning får jag säga att Göteborgs Spårvägar har nog en av de bättre. Var man det minsta tveksam var det bara att anmäla till skiftgående förman så fick man lots. När jag bytte depå fick jag 3 dagar med egen instruktör för att beta av linjenätet.

Skulle sen börja köra extra för ett privat företag och fick väl på intervjudagen reda på att inte fanns någon som skulle ta emot mig utan blev hänvisad till en buss. Väl i bussen låg ett papper på vart jag skulle åka. Visst körde turen men återkom aldrig mer till det bolaget.
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: Nico skrivet 27 september 2010, 00:49:05 AM

Citat från: M skrivet 27 september 2010, 00:31:36 AMDär är ju något Veolia har fetmissat.

Vet inte hur det fungerar numera, men när det begav sig för min del på Råsta (när det fortfarande var Linjebuss, men uppköpt av Connex) så hade jag inget att klaga på utan den linjeutbildning som gavs var helt tillfredsställande. Sen beror det nog lite på personen som lär sig, på utbildaren och sedan även hur många man är som ska lära sig. Vi var två och det var nog ganska lagom.
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: forthemoment skrivet 27 september 2010, 01:13:25 AM
När jag började på Veolia så fick jag tre dagars utbildning på alla dom linjer vi har samt ett papper med massa symboler hur man körde varje linje! Tyckte att tre dagar var lite lite för jag kunde inte alla linjer! Så innan jag skulle köra några som jag inte kunde så åkte jag med två ggr innan på varje som jag var osäker på! Naturligtvis utan betalning från dom! Men jag vill inte köra fel och jag har peppar peppar inte gjort det! Jag som fast anställd klagade på att jag tyckte utb. Var för kort men dom timanställda vågar inte göra det! Jag undrar dock vad vissa av mina kollegor men även förare på andra bolag här i stan fått sina körkort för ibland har jag varit livrädd och gått av!! Veolia anställer ju fortfarande nya chaufförer så om dom inte får ordning på utbildningen och anställer folk som kan köra buss så lär la kaoset fortsätta! Sen har vi ju ett antal chefer som kom från spårvägen och någon annan som man aldrig ser eller aldrig går att få tag på så så länge cheferna är osynliga så lär det la fortsätta också!

Sen har vi ju Solaris bussarna som ger oss huvudvärk också!! Såå mycket problem med dom och majoriteten utav chaufförerna är missnöjda med arbetsmiljön i dom! Det är jättemycket fel på dom! Och passagerarna klagar på dom också! Men det verkar ju inte som Veolia bryr sig! Men enligt artikeln i gp förra veckan var ju Veolia enligt Västtrafik "sämst i klassen" så något måste dom väl göra?!
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: lil-sis skrivet 27 september 2010, 09:20:44 AM
Åh jag är så glad att vi lade in linjeutbildning i "körträningen" inför körkortet. Det gav en massa extra tid. Vi körde inte bara linjer men mycket.

Har inte kört fel för att jag inte hittar men två gånger då jag har fortsatt längs med en annan linjes färdväg helt enkelt för att jag kört den linjen mer än den jag skulle köra, så det gick på rutin  8)
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: Knut skrivet 27 september 2010, 10:29:25 AM
Da jeg startet i "Sporveisbussene" i oslo i 1998, kjørte vi rundt på linjene i 1,5 uke. $t ute i fälten og 4 t teori.
Og da fikk vi bare opplæring på de linjene som det depoet vi skulle plasseres på kjørte.
Men jeg har vel etter det kjørt alle linjene som vi hadde på den tiden, og klarte å kjøre feil 3 ggr i løpet av 2 turer ute på Bygdø. Fik hjelp av noen pax da jeg sa jeg var dårlig kjent der ute
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: yngrot skrivet 01 oktober 2010, 12:09:30 PM
Linjekännedom är ju oerhört viktigt och Veolia Borås har satsat mycket på det. De som kommer nya har ju många linjer att lära men vad jag förstått så är det inga problem få fler dagar om det behövs. Så varför Veolia Gbg inte  får detta att funka kan man undra över..
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: Simon A skrivet 08 oktober 2010, 16:18:00 PM
Citat från: lil-sis skrivet 27 september 2010, 09:20:44 AM
Åh jag är så glad att vi lade in linjeutbildning i "körträningen" inför körkortet. Det gav en massa extra tid. Vi körde inte bara linjer men mycket.

Har inte kört fel för att jag inte hittar men två gånger då jag har fortsatt längs med en annan linjes färdväg helt enkelt för att jag kört den linjen mer än den jag skulle köra, så det gick på rutin  8)
Men när en förare fortsätter så där på en annan linje blir ju resan genast lite mer spännande :D Har hänt mig vid några tillfällen och föraren brukar ju direkt märka sitt misstag och komma rätt igen väldigt fort :)

//Simon
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 10 oktober 2010, 10:42:10 AM
Citat från: lil-sis skrivet 27 september 2010, 09:20:44 AM
Åh jag är så glad att vi lade in linjeutbildning i "körträningen" inför körkortet. Det gav en massa extra tid. Vi körde inte bara linjer men mycket.

Har inte kört fel för att jag inte hittar men två gånger då jag har fortsatt längs med en annan linjes färdväg helt enkelt för att jag kört den linjen mer än den jag skulle köra, så det gick på rutin  8)
Körde fel gjorde jag två gånger på samma linje och dag. ;D
Som en 42:a mot Radiohuset kom jag farande in till Karlaplan och då ska en sedan ta höger efter ICA-affären och fortsätta på samma gata men icke... AV någon anledning fick jag för mig att jag var en 44:a och stannade utanför Fältöversten, snopet var denna händelse som upprapade sig senare samma dag. Vid ett tillfälle senare under dagen var tanken att det skulle gå vägen och köra rätt förbi ICA men gissa vilken hållplats jag ställde mig vid...?    ;D 8)
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 10 oktober 2010, 11:10:51 AM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 10 oktober 2010, 10:42:10 AM
Som en 42:a mot Radiohuset kom jag farande in till Karlaplan och då ska en sedan ta höger efter ICA-affären och fortsätta på samma gata men icke... AV någon anledning fick jag för mig att jag var en 44:a och stannade utanför Fältöversten,

Haha, exakt samma sak har jag gjort, fast då som lots åt en förare som inte hittade  :o
Dubbelt pinsamt att lotsa någon fel...
/J
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 11 oktober 2010, 21:06:01 PM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 10 oktober 2010, 11:10:51 AM
Haha, exakt samma sak har jag gjort, fast då som lots åt en förare som inte hittade  :o
Dubbelt pinsamt att lotsa någon fel...
/J

...för att inte tala om den överhängande risken för felkörningar höger/vänster från Södra station mot Magnus Ladulåsgatan.
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: Calle skrivet 12 oktober 2010, 21:11:04 PM
Citat från: forthemoment skrivet 27 september 2010, 01:13:25 AM
När jag började på Veolia så fick jag tre dagars utbildning på alla dom linjer vi har samt ett papper med massa symboler hur man körde varje linje! Tyckte att tre dagar var lite lite för jag kunde inte alla linjer! Så innan jag skulle köra några som jag inte kunde så åkte jag med två ggr innan på varje som jag var osäker på! Naturligtvis utan betalning från dom! Men jag vill inte köra fel och jag har peppar peppar inte gjort det! Jag som fast anställd klagade på att jag tyckte utb. Var för kort men dom timanställda vågar inte göra det! Jag undrar dock vad vissa av mina kollegor men även förare på andra bolag här i stan fått sina körkort för ibland har jag varit livrädd och gått av!! Veolia anställer ju fortfarande nya chaufförer så om dom inte får ordning på utbildningen och anställer folk som kan köra buss så lär la kaoset fortsätta! Sen har vi ju ett antal chefer som kom från spårvägen och någon annan som man aldrig ser eller aldrig går att få tag på så så länge cheferna är osynliga så lär det la fortsätta också!

Sen har vi ju Solaris bussarna som ger oss huvudvärk också!! Såå mycket problem med dom och majoriteten utav chaufförerna är missnöjda med arbetsmiljön i dom! Det är jättemycket fel på dom! Och passagerarna klagar på dom också! Men det verkar ju inte som Veolia bryr sig! Men enligt artikeln i gp förra veckan var ju Veolia enligt Västtrafik "sämst i klassen" så något måste dom väl göra?!

Jasså det är så mycket problem med Solaris? Man tycker att det i så fall borde ha märks här på forumet. Det enda jag kan säga är att jag gillar att åka med dem, samt att dom har ett gott *morr* från motorn. Sen att dom går i knappa 20 km/h uppför backar - ja det är en annan sak.  :-\
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: buskörare skrivet 13 oktober 2010, 14:12:41 PM
Citat från: Calle skrivet 12 oktober 2010, 21:11:04 PM
Jasså det är så mycket problem med Solaris? Man tycker att det i så fall borde ha märks här på forumet. Det enda jag kan säga är att jag gillar att åka med dem, samt att dom har ett gott *morr* från motorn. Sen att dom går i knappa 20 km/h uppför backar - ja det är en annan sak.  :-\

Ojojoj, det finns massor av diskussioner om Solarisarna här på forumet. Fast mestadels om Stockholms kanske.
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: forthemoment skrivet 13 oktober 2010, 23:38:27 PM
Jag har åkt med dom ett par gånger. De exemplar med minst problem är väl ok att åka med. Men att köra är dom vidriga. Man behöver massage efter varje pass. Servostyrningen är ju lika med noll. Fattar varför Veolia tog bort träningskort, det e för att i Solaris bussarna där får man sig ett träningspass. Dom låter hemskt, det ljudet som du tycker e gott, det har du huvudvärk efter i fem minuter. Dåliga bromsar, dom hoppar, skenar och har sig! Dom värsta exemplaren kommer det fram resenärer och undrar om man är nybörjare! En kollega som kört buss i 30 år blev jätte ledsen. Enorma dörrproblem. Vintern lär bli skoj med en retareder som inte går att koppla bort, mm. Solaris är lätt den sämsta buss jag kört. Skall bli intressant hur dom ser ut efter ett år i stadstrafiken. Och nu har Veolia köpt in mer så dom lyssnar inte på sina förare iaf det skall man ha klart för sig! Men hoppas dom får ordning någolunda på Solaris, det är ju våran arbetsmiljö. Att köra en Volvo som e 10 år gammal känns som en limousine!!
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: Ersa skrivet 14 oktober 2010, 07:13:45 AM
Citat från: forthemoment skrivet 13 oktober 2010, 23:38:27 PM
Jag har åkt med dom ett par gånger. De exemplar med minst problem är väl ok att åka med. Men att köra är dom vidriga. Man behöver massage efter varje pass. Servostyrningen är ju lika med noll. Fattar varför Veolia tog bort träningskort, det e för att i Solaris bussarna där får man sig ett träningspass. Dom låter hemskt, det ljudet som du tycker e gott, det har du huvudvärk efter i fem minuter. Dåliga bromsar, dom hoppar, skenar och har sig! Dom värsta exemplaren kommer det fram resenärer och undrar om man är nybörjare! En kollega som kört buss i 30 år blev jätte ledsen. Enorma dörrproblem. Vintern lär bli skoj med en retareder som inte går att koppla bort, mm. Solaris är lätt den sämsta buss jag kört. Skall bli intressant hur dom ser ut efter ett år i stadstrafiken. Och nu har Veolia köpt in mer så dom lyssnar inte på sina förare iaf det skall man ha klart för sig! Men hoppas dom får ordning någolunda på Solaris, det är ju våran arbetsmiljö. Att köra en Volvo som e 10 år gammal känns som en limousine!!

Visst, jag tror inte att någon hittar på. Men jag undrar seriöst vad som har hänt med servostyrningen i just Göteborg. Varför är Urbinon i många andra län oerhört lättstyrda medan biogasversionen i just Göteborg verkar vara trögstyrd? Har de en helt annan teknisk lösning? I Umeå sitter man och styr Urbino-ledvagnarnas lilla ratt med pekfingret, medan man fick ta i rejält på Volvo B9S alldeles för stora, och dessutom en hel del trögare rattar. Där var man istället trött i både ryggen och öronen efter ett pass i en B9S. Inte har jag hört några klagomål om servostyrningen från Lidingö och Linköping heller, där har de ju också två olika biogasversioner av Urbino.
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: M skrivet 14 oktober 2010, 21:31:21 PM
Citat från: Ersa skrivet 14 oktober 2010, 07:13:45 AM
Visst, jag tror inte att någon hittar på. Men jag undrar seriöst vad som har hänt med servostyrningen i just Göteborg. Varför är Urbinon i många andra län oerhört lättstyrda medan biogasversionen i just Göteborg verkar vara trögstyrd? Har de en helt annan teknisk lösning? I Umeå sitter man och styr Urbino-ledvagnarnas lilla ratt med pekfingret, medan man fick ta i rejält på Volvo B9S alldeles för stora, och dessutom en hel del trögare rattar. Där var man istället trött i både ryggen och öronen efter ett pass i en B9S. Inte har jag hört några klagomål om servostyrningen från Lidingö och Linköping heller, där har de ju också två olika biogasversioner av Urbino.

Kan tänka mig att det har med boggiestyrningen att göra. Har man inte tillräckligt fet servopump så kan de fenomen inträffa.Den skall hjälpa till att styra boggien oxå. Volvo med styrd axel ligger väl på 160 bars tryck i servon.

/M
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: forthemoment skrivet 15 oktober 2010, 02:28:01 AM
Citat från: Ersa skrivet 14 oktober 2010, 07:13:45 AM
Visst, jag tror inte att någon hittar på. Men jag undrar seriöst vad som har hänt med servostyrningen i just Göteborg. Varför är Urbinon i många andra län oerhört lättstyrda medan biogasversionen i just Göteborg verkar vara trögstyrd? Har de en helt annan teknisk lösning? I Umeå sitter man och styr Urbino-ledvagnarnas lilla ratt med pekfingret, medan man fick ta i rejält på Volvo B9S alldeles för stora, och dessutom en hel del trögare rattar. Där var man istället trött i både ryggen och öronen efter ett pass i en B9S. Inte har jag hört några klagomål om servostyrningen från Lidingö och Linköping heller, där har de ju också två olika biogasversioner av Urbino.

Kan de va att man har köpt billigaste möjliga Solaris till Göteborg? Vad jag har läst här saknar vi många funktioner som andra Solaris har runt om i landet. Solaris speciellt boggie måste du ibland ta i med båda armarna, hårt när du svänger. Och våra Volvo kan man ratta med fingret om man så vill. Många Solaris har problem med servopumpen vet jag vart många där dom fått åka ut och fylla på servoolja stup i kvarten
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: Optimal skrivet 15 oktober 2010, 02:32:21 AM
Citat från: Ersa skrivet 14 oktober 2010, 07:13:45 AM
Visst, jag tror inte att någon hittar på. Men jag undrar seriöst vad som har hänt med servostyrningen i just Göteborg. Varför är Urbinon i många andra län oerhört lättstyrda medan biogasversionen i just Göteborg verkar vara trögstyrd? Har de en helt annan teknisk lösning? I Umeå sitter man och styr Urbino-ledvagnarnas lilla ratt med pekfingret, medan man fick ta i rejält på Volvo B9S alldeles för stora, och dessutom en hel del trögare rattar. Där var man istället trött i både ryggen och öronen efter ett pass i en B9S. Inte har jag hört några klagomål om servostyrningen från Lidingö och Linköping heller, där har de ju också två olika biogasversioner av Urbino.

När jag körde B9S blev jag förvånad att styrningen var så lätt, lika så på B12MA. Var ju van med Omnis styrning som jag då tyckte var lätt =)
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: MagnusA skrivet 19 oktober 2010, 13:42:30 PM
Citat från: forthemoment skrivet 15 oktober 2010, 02:28:01 AM
Kan de va att man har köpt billigaste möjliga Solaris till Göteborg? Vad jag har läst här saknar vi många funktioner som andra Solaris har runt om i landet. Solaris speciellt boggie måste du ibland ta i med båda armarna, hårt när du svänger. Och våra Volvo kan man ratta med fingret om man så vill. Många Solaris har problem med servopumpen vet jag vart många där dom fått åka ut och fylla på servoolja stup i kvarten

Hmmm...Jag rattar både Solaris Boogie och Volvo lika lätt med EN hand!
Solarisen har nackdelen med NÅGOT svag servo....Volvo har svagheten med tung och otymplig ratt.
Den största nackdelen jag ser med Solarisen är den underdimensionerade/felanpassade motorn.
Felen du nämner med dörrar osv finns på Volvona oxå! Tar en tur med 25serien så vet du vad jag menar! :)
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: Ersa skrivet 19 oktober 2010, 13:54:53 PM
Citat från: Jim skrivet 15 oktober 2010, 02:32:21 AM
När jag körde B9S blev jag förvånad att styrningen var så lätt, lika så på B12MA. Var ju van med Omnis styrning som jag då tyckte var lätt =)

Men det finns väl ingen B9S i SL-trafik som har den nya överdrivet stora och otympliga grå ratten? Majoriteten SL-vagnar har den lilla svarta ratten som är helt underbart lättstyrd i jämförelse.
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: buskörare skrivet 19 oktober 2010, 14:09:21 PM
Citat från: Ersa skrivet 14 oktober 2010, 07:13:45 AM
Visst, jag tror inte att någon hittar på. Men jag undrar seriöst vad som har hänt med servostyrningen i just Göteborg. Varför är Urbinon i många andra län oerhört lättstyrda medan biogasversionen i just Göteborg verkar vara trögstyrd? Har de en helt annan teknisk lösning? I Umeå sitter man och styr Urbino-ledvagnarnas lilla ratt med pekfingret, medan man fick ta i rejält på Volvo B9S alldeles för stora, och dessutom en hel del trögare rattar. Där var man istället trött i både ryggen och öronen efter ett pass i en B9S. Inte har jag hört några klagomål om servostyrningen från Lidingö och Linköping heller, där har de ju också två olika biogasversioner av Urbino.

Lidingö har bara en version? Den är absolut mer trögstyrd än Scanian. Fortfarande möjlig att ratta med ett finger, men det är mer motstånd. Inget jag stör mig på dock, då finns det saker som är mer skadliga för kroppen på våra.
Titel: SV: Att åka till jobbet
Skrivet av: Optimal skrivet 19 oktober 2010, 14:24:24 PM
Citat från: Ersa skrivet 19 oktober 2010, 13:54:53 PM
Men det finns väl ingen B9S i SL-trafik som har den nya överdrivet stora och otympliga grå ratten? Majoriteten SL-vagnar har den lilla svarta ratten som är helt underbart lättstyrd i jämförelse.

Dom nya B9S har väll den stora gråa har jag för mig. Vill väll inte påstå att jag tycker att den Svarta ratten som sitter i busslinksvagnar är så liten. Tycker att den är större än Scanias, Iallfall känns den störra. Annars har ju dom Nya B9LA på Söderhallen den gråa stora, Lika så den är mycket mer lätstyrd än Scania.