Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: MartinMartin skrivet 25 september 2010, 16:09:02 PM

Titel: Fråga om färdskrivare
Skrivet av: MartinMartin skrivet 25 september 2010, 16:09:02 PM
En fråga som jag funderat på länge men aldrig fått rikigt uträtt.
Om jag startar min arbetsdag med att köra med analog färdskrivare och sedan efter
det kör ett fordon med digital färdskrivare. När ska Jag fylla i slutdatum och ort på diagrambladet?
Är det när jag tar ur bladet ur första fordonet eller när passet är klart?
Och om det nu är när jag tar ur det ur första fordonet, vad händer då om jag efter ordinarie körning
kör ett tredje fordon med analog färdskrivare och då har "avslutat" bladet?
Och om Jag ska avsluta bladet först när passet är slut, och det har blivit nytt datum, ska jag då skriva
ett datum på bladet som jag faktiskt inte har använt bladet på?

Tacksam om nån som är bra påläst kan hjälpa mig att reda ut detta.

Som exempel så började Jag jobba 1955 igår 24/9 och körde analog fram till 2330.
Sen hade jag rast till 0100 25/9.
Körde sedan digitalt till 0400 25/9
Vad ska jag skriva på bladet? Start 24/9 1955, slut 24/9 2330 eller
start 24/9 1955, slut 25/9 fast ingen info finns på bladet om 25/9?
Titel: SV: Fråga om färdskrivare
Skrivet av: Fikman skrivet 25 september 2010, 16:24:20 PM
Du skriver väll ur dig som vanligt på färdskrivarbladet med kilometer stad och datum när du slutar det första passet, sen är det som exseplet du nämde så har det  blivit nytt dyngn och om du skulle kört analogt efter att du körde digitalt och då kan du ta nytt färdskrivarblad, hade du inte bytt dyngn så hade du fått rita på baksidan att du jobbat dom timmar du körde digitalt och sen skrivit in dig på nytt med datum kilometer osv. Fins ju möjlighet att köra upp till 4-5 fordon på ett färdskrivarblad.
Titel: SV: Fråga om färdskrivare
Skrivet av: MartinMartin skrivet 25 september 2010, 17:17:07 PM
Citat från: Fikman skrivet 25 september 2010, 16:24:20 PM
Du skriver väll ur dig som vanligt på färdskrivarbladet med kilometer stad och datum när du slutar det första passet, sen är det som exseplet du nämde så har det  blivit nytt dyngn och om du skulle kört analogt efter att du körde digitalt och då kan du ta nytt färdskrivarblad, hade du inte bytt dyngn så hade du fått rita på baksidan att du jobbat dom timmar du körde digitalt och sen skrivit in dig på nytt med datum kilometer osv. Fins ju möjlighet att köra upp till 4-5 fordon på ett färdskrivarblad.

Nej men slutdatum och ort ska man ju bara fylla i när man är "klar", alltså inte så fort man byter fordon.
Min fråga var bara om det är tänkt att jag ska skriva i slutdatum och ort på diagrambladet som inte är korrekt
om man jämför informationen på bladet?

Och om det varit 2 analoga fordon i exemplet, ska jag då verkligen ta 2 blad?


Med det resonemanget så ska alltså den som jobbar 20-04 varje dag, ha 2 blad/dag jämt eller ska han då fortsätta på "gårdagens blad" igen klockan 20 nästa kväll?

Sen står det ganska tydligt att om man kört digitalt och sen analogt "ska inte uppgifterna som finns lagrade på förarkortet anges på diagrambladet".
Titel: SV: Fråga om färdskrivare
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 25 september 2010, 17:21:03 PM
Gällande diagramblad, så ska du i möjligaste mån (om du inte gör mer än 3 fordonsbyte eller att bladen inte passa till aktuell skrivare) använda samma diagramblad hela arbetspasset, tex körde jag själv natten till idag. Började vid sjutiden i går kväll och slutade i morse/förmiddags och använde självklart samma blad. Sen kvittar det om du går in på en ny dag. Dock får ett diagramblad användas i Max 24h, sen måste ett nytt blad användas.
Titel: SV: Fråga om färdskrivare
Skrivet av: mil skrivet 25 september 2010, 17:24:10 PM
På framsidan av det analoga bladet skriver du som vanligt. Vid fordonsbytet så skriver du i på baksidan av bladet fordonsbytet samt tidpunkten, regnummer för det nya fordonet samt dess mätarställning. därefter sätter du i det digitalakortet i den digitala färdskrivaren men även där skall ju knappas in att det inte är starten på arbetspasset du gör då den sätts i.
Titel: SV: Fråga om färdskrivare
Skrivet av: MartinMartin skrivet 25 september 2010, 17:26:16 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 25 september 2010, 17:21:03 PM
Gällande diagramblad, så ska du i möjligaste mån (om du inte gör mer än 3 fordonsbyte eller att bladen inte passa till aktuell skrivare) använda samma diagramblad hela arbetspasset, tex körde jag själv natten till idag. Började vid sjutiden i går kväll och slutade i morse/förmiddags och använde självklart samma blad. Sen kvittar det om du går in på en ny dag. Dock får ett diagramblad användas i Max 24h, sen måste ett nytt blad användas.

Ja, så resonerar jag också. Men om du avslutat med en digital på slutet, när "stänger du bladet" så att säga?
Alltså när läggs det till handlingarna och slutort och datum fylls i.
Kunde du i morse skrivit 25/9 på ett blad med bara noteringar fram till 2330 den 24/9 ?

Titel: SV: Fråga om färdskrivare
Skrivet av: MartinMartin skrivet 25 september 2010, 17:27:52 PM
Citat från: mil skrivet 25 september 2010, 17:24:10 PM
På framsidan av det analoga bladet skriver du som vanligt. Vid fordonsbytet så skriver du i på baksidan av bladet fordonsbytet samt tidpunkten, regnummer för det nya fordonet samt dess mätarställning. därefter sätter du i det digitalakortet i den digitala färdskrivaren men även där skall ju knappas in att det inte är starten på arbetspasset du gör då den sätts i.

Okej, men det står uttryckligen att uppifter som registrerats på kortet inte får anges på bladet?

Titel: SV: Fråga om färdskrivare
Skrivet av: mil skrivet 25 september 2010, 17:47:22 PM
Citat från: MartinMartin skrivet 25 september 2010, 17:27:52 PM
Okej, men det står uttryckligen att uppifter som registrerats på kortet inte får anges på bladet?



De tär så jag lärt mig samt gör och blivit stoppad oh de har ej sagt något om det. för det är ju inga tids angivelser du anger på bladet bara vilket fordon du kört med efteråt
Titel: SV: Fråga om färdskrivare
Skrivet av: MartinMartin skrivet 25 september 2010, 18:04:43 PM
Citat från: mil skrivet 25 september 2010, 17:47:22 PM
De tär så jag lärt mig samt gör och blivit stoppad oh de har ej sagt något om det. för det är ju inga tids angivelser du anger på bladet bara vilket fordon du kört med efteråt

Okej, men åter till min fråga då. När "stänger" du bladet? När skriver du i slutort och datum?
Och i fallet ovan så anger du att du bytt fordon 2330 eller 0100 och vilket datum stängs bladet?

Det blir nog bra när alla analoga färdskrivare är borta, men fram till dess känns det som att det kommer nog att vara
rörigt, och alla gör olika. Hoppas man slipper böter bara.


Titel: SV: Fråga om färdskrivare
Skrivet av: KG skrivet 25 september 2010, 18:39:37 PM
Är det något jag lärt mig är det att ALDRIG diskutera sånt här med bussförare.
Jag hade en diskussion på mitt arbete en gång, jag hävdade en sak och kollegan en annan. Jag åkte hem och tog reda på vad som gällde, skrev ut lagtexten och tog med. Kollegan avfärdade lagtexten som trams och vägrar erkänna att han hade fel.
Titel: SV: Fråga om färdskrivare
Skrivet av: Fikman skrivet 26 september 2010, 00:18:44 AM
Citat från: KG skrivet 25 september 2010, 18:39:37 PM
Är det något jag lärt mig är det att ALDRIG diskutera sånt här med bussförare.
Jag hade en diskussion på mitt arbete en gång, jag hävdade en sak och kollegan en annan. Jag åkte hem och tog reda på vad som gällde, skrev ut lagtexten och tog med. Kollegan avfärdade lagtexten som trams och vägrar erkänna att han hade fel.

Fortfarande så när du kliver ur buss ett så skriver du ur dig ur den bussen med datum plats kilometer!!
Kommer du sen in i buss med analog färdskrivare så skriver du på baksidan reggnummer plats kilometer, och du får rita manuelt den tid du har arbetat därimellan!
Titel: SV: Fråga om färdskrivare
Skrivet av: MartinMartin skrivet 26 september 2010, 04:09:19 AM
Citat från: Fikman skrivet 26 september 2010, 00:18:44 AM
Fortfarande så när du kliver ur buss ett så skriver du ur dig ur den bussen med datum plats kilometer!!
Kommer du sen in i buss med analog färdskrivare så skriver du på baksidan reggnummer plats kilometer, och du får rita manuelt den tid du har arbetat därimellan!

Datum och plats skriver du bara när du börjar och slutar och det är det jag undrar över !!!

Du kan inte skriva datum och plats 3 gånger på samma blad. Alla byten som görs, görs ju emellan de datumen som du anget som start och avslut på FRAMSIDAN !

Men nu har jag luftat det här och det är tydligen lika svårt att få besked här som på jobbet, ingen vet och alla gör som dom tycker  :-\
Titel: SV: Fråga om färdskrivare
Skrivet av: Blue skrivet 26 september 2010, 07:18:01 AM
Jag hade stängt bladet när jag inte skulle köra mer analogt. Du måste ju ha en lands registrering så ditt digitalkort så i det fallet kan det ju inte vara dubbel registrering. Fast jag hade nog inte ritat streck på baksidan förrän jag var helt färdig för dagen.
Titel: SV: Fråga om färdskrivare
Skrivet av: Fikman skrivet 26 september 2010, 10:53:53 AM
Citat från: MartinMartin skrivet 26 september 2010, 04:09:19 AM
Datum och plats skriver du bara när du börjar och slutar och det är det jag undrar över !!!

Du kan inte skriva datum och plats 3 gånger på samma blad. Alla byten som görs, görs ju emellan de datumen som du anget som start och avslut på FRAMSIDAN !

Men nu har jag luftat det här och det är tydligen lika svårt att få besked här som på jobbet, ingen vet och alla gör som dom tycker  :-\

Så du menar att du har 2-3 färdskrivar blad om du under en dag kör 2-3 bussar med analog färdskrivare, det fins på färdskrivarbladen plats för 3-4 bussar och vid varje fordonsbyte så ska du först skriv in dig med datum reg nummer plats kilometer när du är klar skriver du datum plats och kilometer, sen får man fylla i nästa buss på baksidan, och har man kört digital mellan dom 2 analoga så får man rita att man har jobbat därimellan. Det man alltid skall göra är att avsluta varje buss med slut kilometer plats datum.
Titel: SV: Fråga om färdskrivare
Skrivet av: JDS skrivet 26 september 2010, 11:14:28 AM
Citat från: Fikman skrivet 26 september 2010, 10:53:53 AM
Så du menar att du har 2-3 färdskrivar blad om du under en dag kör 2-3 bussar med analog färdskrivare, det fins på färdskrivarbladen plats för 3-4 bussar och vid varje fordonsbyte så ska du först skriv in dig med datum reg nummer plats kilometer när du är klar skriver du datum plats och kilometer, sen får man fylla i nästa buss på baksidan, och har man kört digital mellan dom 2 analoga så får man rita att man har jobbat därimellan. Det man alltid skall göra är att avsluta varje buss med slut kilometer plats datum.

I så fall kan du ju gärna få förklara varför det finns plats att fylla i datum på framsidan men inte på baksidan. Ta fram ett blad och kolla själv! På framsidan står det "Dat." men på baksidan är det bara en liten klocksymbol. Är det inte i själva verket klockslaget som ska fyllas i där, för att man ska kunna knyta färdskrivarens registreringar på framsidan till rätt fordon?
Titel: SV: Fråga om färdskrivare
Skrivet av: Mats Lindvall skrivet 26 september 2010, 11:38:56 AM
Slutdatum och ort fyller du i först när arbetspasset är slut. Dessa avser då tid och plats när den analoga körningen tog slut.
I ditt fall så blir slutdatum på bladet den 24/9, men detta fyller du i först den 25/9 04.00, när arbetspasset är slut.
Mvh Mats
Titel: SV: Fråga om färdskrivare
Skrivet av: MartinMartin skrivet 26 september 2010, 12:21:17 PM
Citat från: Mats L skrivet 26 september 2010, 11:38:56 AM
Slutdatum och ort fyller du i först när arbetspasset är slut. Dessa avser då tid och plats när den analoga körningen tog slut.
I ditt fall så blir slutdatum på bladet den 24/9, men detta fyller du i först den 25/9 04.00, när arbetspasset är slut.
Mvh Mats

TACK! Då gör Jag så i fortsättningen. Avslutar bladet när den analoga körningen är klar, men avvaktar tills passet är klart.
Tänk vad enkelt om Trafikverket kunde skriva på tydlig svenska i sina broschyrer.
Titel: SV: Fråga om färdskrivare
Skrivet av: MartinMartin skrivet 26 september 2010, 12:24:19 PM
Citat från: Fikman skrivet 26 september 2010, 10:53:53 AM
Så du menar att du har 2-3 färdskrivar blad om du under en dag kör 2-3 bussar med analog färdskrivare, det fins på färdskrivarbladen plats för 3-4 bussar och vid varje fordonsbyte så ska du först skriv in dig med datum reg nummer plats kilometer när du är klar skriver du datum plats och kilometer, sen får man fylla i nästa buss på baksidan, och har man kört digital mellan dom 2 analoga så får man rita att man har jobbat därimellan. Det man alltid skall göra är att avsluta varje buss med slut kilometer plats datum.

Nej det menar Jag inte. Jag använder givetvis samma blad med olika fordon, även vid digitala. Jag skriver "digital" på baksidan vid dom klockslagen som finns reggade på kortet. Och fyller i tid när jag byter fordon. Vad jag och flera här oponerar oss emot är att du tjatar om ort och datum !! Det fyller du i när du börjar passet och när du avslutar, inte i mitten.

        //Martin
Titel: SV: Fråga om färdskrivare
Skrivet av: KG skrivet 26 september 2010, 12:33:10 PM
Själv fyller jag i ort och slutdatum när jag avslutar bladet, oavsett när det är på passet.

Varför? Jo, man ska inte dubbelregistrera samt att man FÅR använda hur många blad man vill!
Det händer att jag kör mer än tre analoga bussar per pass, då måste jag använda fler än ett blad. Alltså kan ett blad vara från utgångsort till Uppsala och det andra bladet från Uppsala till utgångsort bara för att jag gjort ett extra vagnbyte på verkstaden.
Titel: SV: Fråga om färdskrivare
Skrivet av: MartinMartin skrivet 26 september 2010, 12:36:20 PM
Citat från: KG skrivet 26 september 2010, 12:33:10 PM
Själv fyller jag i ort och slutdatum när jag avslutar bladet, oavsett när det är på passet.

Varför? Jo, man ska inte dubbelregistrera samt att man FÅR använda hur många blad man vill!
Det händer att jag kör mer än tre analoga bussar per pass, då måste jag använda fler än ett blad. Alltså kan ett blad vara från utgångsort till Uppsala och det andra bladet från Uppsala till utgångsort bara för att jag gjort ett extra vagnbyte på verkstaden.

Ja, men det är ju precis som Mats L säger också !! Så så bestämmer vi att vi gör  ;)
Titel: SV: Fråga om färdskrivare
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 26 september 2010, 12:45:06 PM
Följdfråga:

Hur detaljerad ska man vara vid angivelse av startplats/slutplats på färdskrivarbladet?

T.ex om jag slutar mitt arbetspass utanför Dagab i Haninge, Vilka av förljande är då godkänt att skriva?  Sverige, Stockholm, Haninge, Jordbro ?

/ Henrik
Titel: SV: Fråga om färdskrivare
Skrivet av: MartinMartin skrivet 26 september 2010, 13:15:03 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 september 2010, 12:56:50 PM
Att skriva kommunerna skulle isf bli Gotland-Stockholm och det blir lite för "löst"

Ja, fast i den digitala världen räcker det ju med Sverige-Sverige, där kan man prata om "löst"
Titel: SV: Fråga om färdskrivare
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 26 september 2010, 13:22:49 PM
Citat från: MartinMartin skrivet 26 september 2010, 13:15:03 PM
Ja, fast i den digitala världen räcker det ju med Sverige-Sverige, där kan man prata om "löst"


Finns även "EU" med som startland/slutland på den digitala färdskrivaren. Jag antog att man kunde använda "EU" som startland/Slutland i internationella inom EU.  Men vid en kontroll så fick jag tillsägelse för det. Skulle i detta fallet angivit Sverige och Finland som start respektive slutland.  Då kan man fråga sig varför "EU" finns med som alternativ....

Vid transport mellan Sverige och Norge borde det ju räcka med att ange "EU" och "Norge". Men enligt polisen ska man ange "Sverige" och "Norge". Blir ett j***a bläddrande i färdskrivaren, och råkar man trycka fel så får man böter för det.

/ Henrik
Titel: SV: Fråga om färdskrivare
Skrivet av: ch skrivet 26 september 2010, 23:18:53 PM
Hur gör då en förare som byter mellan analog färdskrivare, digitalfärdskrivare och taxiregistrerat fordon under en arbetsdag? ;-) :D

På bussar pratar man arbetstid, på taxi pratar man vilotid.
Titel: SV: Fråga om färdskrivare
Skrivet av: JDS skrivet 26 september 2010, 23:24:19 PM
Citat från: ch skrivet 26 september 2010, 23:18:53 PM
Hur gör då en förare som byter mellan analog färdskrivare, digitalfärdskrivare och taxiregistrerat fordon under en arbetsdag? ;-) :D

På bussar pratar man arbetstid, på taxi pratar man vilotid.

Se sida 4:

http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1840/pv09310_vilotider_och_personlig_tidbok_for_vissa_nationella_transporter.pdf