Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Buss_Fredde skrivet 21 september 2010, 09:59:07 AM

Titel: Linje 65 Innerstad linje trafikerades av wasatrafik
Skrivet av: Buss_Fredde skrivet 21 september 2010, 09:59:07 AM
Nån som vet varför wasatrafik körde linje 65 på 80_90 talet?

Nån som vet varför södertälje/södertörns trafik &wasatrafik turades om att köra linje 704&744 i huddinge på (80_90 talet)?
Titel: SV: Linje 65 Innerstad linje trafikerades av wasatrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 september 2010, 11:45:09 AM
Citat från: Buss_Fredde skrivet 21 september 2010, 09:59:07 AM
Nån som vet varför wasatrafik körde linje 65 på 80_90 talet?

Det berodde på att bron mellan Blasieholmen och Skeppsholmen inte klarade det axeltryck som SL:s vanliga bussar hade. Det gällde alltså att köpa en ny buss och man fann det då lämpligare att använda underentreprenör eftersom en sådan hade lättare att placera bussen om linjen inte skulle bli någon framgång. Av samma anledning var det Wasatrafik som fick köra Hotellbussen som började ett halvår tidigare. Denna blev heller inte så långvarig.

Wasatrafik hittade en Volvo på lastbilschassi med frontmotor som byggts av Helmark till en norsk kund. Denne backade dock ur och bussen blev därför till salu. Senare byttes den ut mot van Hool Buster, först ägda av Wasatrafik och sedan av SL Buss.

Citat från: Buss_Fredde skrivet 21 september 2010, 09:59:07 AM
Nån som vet varför södertälje/södertörns trafik &wasatrafik turades om att köra linje 704&744 i huddinge på (80_90 talet)?

På samma sätt körde Stockholms Turistbussar och så småningom Sirius Buss vissa av avgångarna på linje 810. Där var det så att Wasatrafik hade huvudentreprenaden och anlita de båda andra som underentreprenörer. Dessa i sin tur kunde använda andra bussbolag som underentreprenörer. Det lär till och med ha varit så att Stockholms Turistbussar bad bolag A att köra som dock fick vagnfel och därför bad bolag B som fick en plötslig sjukskrivning. Bolag B ringde då SL som faktiskt körde den avgången!

Antar att det gällde något liknande på linjerna 704 och 744. Men på 744 var det också andra entreprenörer ute. Om jag minns rätt var det Erma-Resor som hade huvudentreprenaden en del av 1980-talet.

Titel: SV: Linje 65 Innerstad linje trafikerades av wasatrafik
Skrivet av: Buss_Fredde skrivet 21 september 2010, 11:55:39 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 september 2010, 11:45:09 AM
Det berodde på att bron mellan Blasieholmen och Skeppsholmen inte klarade det axeltryck som SL:s vanliga bussar hade. Det gällde alltså att köpa en ny buss och man fann det då lämpligare att använda underentreprenör eftersom en sådan hade lättare att placera bussen om linjen inte skulle bli någon framgång. Av samma anledning var det Wasatrafik som fick köra Hotellbussen som började ett halvår tidigare. Denna blev heller inte så långvarig.

Wasatrafik hittade en Volvo på lastbilschassi med frontmotor som byggts av Helmark till en norsk kund. Denne backade dock ur och bussen blev därför till salu. Senare byttes den ut mot van Hool Buster, först ägda av Wasatrafik och sedan av SL Buss.

På samma sätt körde Stockholms Turistbussar och så småningom Sirius Buss vissa av avgångarna på linje 810. Där var det så att Wasatrafik hade huvudentreprenaden och anlita de båda andra som underentreprenörer. Dessa i sin tur kunde använda andra bussbolag som underentreprenörer. Det lär till och med ha varit så att Stockholms Turistbussar bad bolag A att köra som dock fick vagnfel och därför bad bolag B som fick en plötslig sjukskrivning. Bolag B ringde då SL som faktiskt körde den avgången!

Antar att det gällde något liknande på linjerna 704 och 744. Men på 744 var det också andra entreprenörer ute. Om jag minns rätt var det Erma-Resor som hade huvudentreprenaden en del av 1980-talet.


Vilka var erma-resor då? En liten bussåkare eller?  Men när jag åkte 744 åkte jag med en B10m en ganska nyare vagn än steyr vagnarna?