Har en fråga till något som vet om det har funnits nån linje 193-194-195 innan dom gick över till linje trafiken Sergels torg-Farsta strand,Sergels torg - Bagarmossen...
Mvh Fredde//...
Den första linjen 193 kallas numer 163. Den gick mellan Svedmyra och Bredäng vill jag minnas.163:an är ju "förlängd" till Kärrtorp. Första linjen 194 gick mellan Högdalen och Kroppaplan i Farsta (Farsta Centrum alltså). Linje 195 gick Högdalen-Liljeholmen-Ekensberg och var en sammanslagning av linjerna 145 Liljeholmen - Högdalen (anslutning till T-bana 14) och 133 Liljeholmen-Ekensberg (anslutningslinje till t-banelinje 13). På den tiden betydde 193 "anslutningslinje nr 3 till t-banelinje 19". På samma sätt var linjerna 110-119 anslutningslinjer till dåvarande t-banelinje 11 (Hässelby-Bagarmossen) och linjer i 180-serien följdaktligen anslutningslinjer till t-banelinje 18.
vilket år togs 194:an i trafik som gick mellan högdalen -kroppaplan?
Citat från: Buss_Fredde skrivet 18 september 2010, 11:48:24 AM
vilket år togs 194:an i trafik som gick mellan högdalen -kroppaplan?
Tyvärr vet jag inte när den startade, men när jag 1964 bodde i Gubbängen åkte jag ofta med den.
Var 194.an en natt linje på den tiden du åkte då?
Citat från: Buss_Fredde skrivet 18 september 2010, 13:09:07 PM
Var 194.an en natt linje på den tiden du åkte då?
Nej, det var en daglinje liksom de övriga (193 och 195) vi diskuterat tidigare idag.
Nattbussnätet med nr x9x startade först senare delen av 1970-talet.
Den enda x9x-linje som var nattbusslinje på 1960-talet var linje 191 som utgick från Svedmyra. Tyvärr minns jag inte var ändhållplatsen var, men den var bortåt Älvsjö-Fruängen-Bredäng någonstans.
Jag minns en linje vid nummer 191 som Gick från Slussen(södermalmstorg) till fittja.. Har åkt den en gång när det var en kille från busslink handen som skulle köra extra vid botkyrka, sen fanns det en linje till somj handen körde åt botkyrka på natten det var4 linje 192 såkallad bråklinje Slussen(södermalmstorg) Fruängen via Aspudden.. Jag gillade inte den linjen på grund av att den gången jag åkte den linjen med en kompis hade vi en såkallad H23C vagn 425x med dubbeldörr fram som gjorde att dom smet på...
Citat från: Buss_Fredde skrivet 18 september 2010, 13:45:21 PM
Jag minns en linje vid nummer 191 som Gick från Slussen(södermalmstorg) till fittja.. Har åkt den en gång när det var en kille från busslink handen som skulle köra extra vid botkyrka, sen fanns det en linje till somj handen körde åt botkyrka på natten det var4 linje 192 såkallad bråklinje Slussen(södermalmstorg) Fruängen via Aspudden.. Jag gillade inte den linjen på grund av att den gången jag åkte den linjen med en kompis hade vi en såkallad H23C vagn 425x med dubbeldörr fram som gjorde att dom smet på...
Nu tillhör 190-195 Söderort, men även Hornsberg och Söderhallen är ute och kör.
192an när nog den lugnaste natt linjen jag kört. Har man dubbeldörrar fram så öppnar man ju bara en dörr. På natten öppnar jag bara en dörr, det gör jag även dagtid också :)
Men du gör väl hur du vill... 192:an på helgerna från slussen var jobbigare...
Hur länge har du kört buss då?
Citat från: Buss_Fredde skrivet 18 september 2010, 16:33:34 PM
Men du gör väl hur du vill... 192:an på helgerna från slussen var jobbigare...
Hur länge har du kört buss då?
Jo, men om man klagar på bussar med dubbeldörr att folk smiter, å sen så öppnar man endå båda dörrarna får maa ju skylla sig själv lite ;). Har bara kört sen i våras. Jag tycker endå att 192an är lugn, om man nu jämför med 191an som är fullsatt när man lämnar slussen, så det är bara att åka förbi massa hållplatser :P
Men vissa tränger ju sig ombord fast man bara har en dörr öppen + att dom tar strömbrytar nyckeln om inte dom får som dom vill... Jag har håll på med bussar sen 1986 så e jag e nog mer på läst än dig.. Vissa vagnar e ju bättre ään andra..
Det e väl klart att det ska vara mycket folk... när man kör buss.. man vill ju inte köra förbi hållplatser... Vilken vagntyp brukar du ha när du kör natt då??
Citat från: Buss_Fredde skrivet 18 september 2010, 16:39:11 PM
Men vissa tränger ju sig ombord fast man bara har en dörr öppen + att dom tar strömbrytar nyckeln om inte dom får som dom vill... Jag har håll på med bussar sen 1986 så e jag e nog mer på läst än dig.. Vissa vagnar e ju bättre ään andra..
jag har iallafall sluppit sånt, alla har betalat för sig. Det där med huvudströmsnykeln har jag aldrig hört :D. Jo, så är det ju, en buss med enkeldörr e ju bättre än en med dubbeldörr nattetid, men jag har endå inte problem på natte, Nästan skönare att köra på natten än på dagen. Sen kan man inte jämföra då när ni körde våra nattlinjer för typ 5 år sen, mot idag, när ni inte kör dom. Att du hållt på med bussar sen 1986 spelar ingen roll, man har inte mer kunskap bara för det. Man måste ut på fältet och se i verkligheten. Har du kört 91an, 94an, 96an, 190-195an?
Citat från: Buss_Fredde skrivet 18 september 2010, 16:42:02 PM
Det e väl klart att det ska vara mycket folk... när man kör buss.. man vill ju inte köra förbi hållplatser... Vilken vagntyp brukar du ha när du kör natt då??
Man har ju inget annat val, när bussen är fullsatt och ingen tryckt på stannar, men det står folk som vill på. Det är bara köra förbi. Brukar bara ha Scania Omnilink.
Led eller kort vagn?
Citat från: Buss_Fredde skrivet 18 september 2010, 16:48:29 PM
Led eller kort vagn?
SL vill bara ha Kortvagnar, Så tyvärr bara kortvagnar.
91an, 96an och 190-195an Har jag kortvagn
Men 94an har jag Ledvagn Omnicity.
kör du på hornsberg?
kör du innerstad linjer oxå?
Ni har väl hästpass på natten? långa natt tjänster?
Citat från: Buss_Fredde skrivet 18 september 2010, 16:54:54 PM
kör du innerstad linjer oxå?
Ni har väl hästpass på natten? långa natt tjänster?
Jo, kör i city ibland. Hästpass?, Ne, nattjänsterna brukar ligga på 6.25h - 7.50h.
När brukar du börja vanligtvis? Slut tiden?
Brukar du avlösa 4:an/94:an vid Gura på natten?
Citat från: Buss_Fredde skrivet 18 september 2010, 16:58:01 PM
När brukar du börja vanligtvis? Slut tiden?
Brukar du avlösa 4:an/94:an vid Gura på natten?
94an löser mam bara av vid fridhemsplan, när jag kör 94an så har jag ett hornsbergsjobb.
beror på om jag har natt?
ca 22:00-05:30 eller 19:00 - 2:40
okey.. Har du nån koll på vart linje 804 hade för starthållplats på gamla goda 80_90-talet? Vad jag vet är att den hade färdväg via flaten till gullmarsplan?
Citat från: Buss_Fredde skrivet 18 september 2010, 17:06:41 PM
okey.. Har du nån koll på vart linje 804 hade för starthållplats på gamla goda 80_90-talet? Vad jag vet är att den hade färdväg via flaten till gullmarsplan?
Ingen aning. Före min tid :P
tack ändå... Så du e en ring gubbe eller e du en deltidare 75%are?
Citat från: Buss_Fredde skrivet 18 september 2010, 17:06:41 PM
okey.. Har du nån koll på vart linje 804 hade för starthållplats på gamla goda 80_90-talet? Vad jag vet är att den hade färdväg via flaten till gullmarsplan?
Ett bra tips med tanke på alla miljoner frågor som du verkar ha är att ta sig till spårvägsmuseét och köpa gamla SL-kartor där från tidigare år, där har du ju alla svar på linjesträckningar och dylikt! Speciellt dyra brukar inte kartorna vara heller!
Tack för rådet...
Citat från: Buss_Fredde skrivet 18 september 2010, 17:09:07 PM
tack ändå... Så du e en ring gubbe eller e du en deltidare 75%are?
75% men kör 100%
så du e på läst av många linjer då?
Vet du vilket bussdepå som har renaste bussarna&dom trevligaste förarna?
Citat från: Buss_Fredde skrivet 18 september 2010, 17:18:08 PM
så du e på läst av många linjer då?
Vet du vilket bussdepå som har renaste bussarna&dom trevligaste förarna?
Finns väll inge svar på det. All tycker ju olika. Men jag måste endå säga Nyköping av dom garage jag kört på. Men annars är väll Hornsberg ( eftersom jag nästan känner alla där) eller just Söderort jag kör på just nu.
Jo. kan ju Nyköpings, Hornsberg, Söderhallen och Söderorts linjer. Sen några i Norrtälje, Handen, Täby.
Kan rekomendera Buss-Fredde denna länk. ;)
http://sparvagsmuseet.sl.se/veta-mera/samlingarna/kartor/
/Peter
Jag tycker att Busslink handen har dom renaste bussarna + att dom har rätt många trevliga förare oxå.. renaste bussar menar jag när dom inte är ned klo**rade, som bussarna är i söderort.. Dom i handen har en kille som tar bort klo**er på nätterna, så samma buss går aldrig ut med samma klo**er.. Men i söderort kan ju bussar vara ute på linjer med samma klo**er i många månader tills nån tar bort det...
Citat från: Buss_Fredde skrivet 18 september 2010, 21:10:47 PM
Jag tycker att Busslink handen har dom renaste bussarna + att dom har rätt många trevliga förare oxå.. renaste bussar menar jag när dom inte är ned klo**rade, som bussarna är i söderort.. Dom i handen har en kille som tar bort klo**er på nätterna, så samma buss går aldrig ut med samma klo**er.. Men i söderort kan ju bussar vara ute på linjer med samma klo**er i många månader tills nån tar bort det...
Vi har inte mycket klo**er, nån vagn per månad kanske som max. Detta tas bort samma dag/natt som vagnen kommer in. Så det där med att dom är ute flera månader är skitsnack. När det gäller renlig het så ligger inte handen bäst till. Innerstan/City har fått bästa betyg vid testet som SL gjorde hos dåvarande Swebus och Busslink. Har kvalitetsmätningen här hemma. Jag har sett många vagnar hos Handen som vart klo**rade f.ö.
Citat från: Max W skrivet 18 september 2010, 11:36:52 AM
Den första linjen 193 kallas numer 163. Den gick mellan Svedmyra och Bredäng vill jag minnas.163:an är ju "förlängd" till Kärrtorp. Första linjen 194 gick mellan Högdalen och Kroppaplan i Farsta (Farsta Centrum alltså). Linje 195 gick Högdalen-Liljeholmen-Ekensberg och var en sammanslagning av linjerna 145 Liljeholmen - Högdalen (anslutning till T-bana 14) och 133 Liljeholmen-Ekensberg (anslutningslinje till t-banelinje 13). På den tiden betydde 193 "anslutningslinje nr 3 till t-banelinje 19". På samma sätt var linjerna 110-119 anslutningslinjer till dåvarande t-banelinje 11 (Hässelby-Bagarmossen) och linjer i 180-serien följdaktligen anslutningslinjer till t-banelinje 18.
Linje 195, Högdalen-Liseberg-Liljeholmen-Ekensberg, fick byta linjenummer till 165, när Nattrafiken med stort N började ungefär 1980. Numera verkar den förlängd och förkortad genom att Gröndalsbiten körs av linje 133 och biten till Fagersjö-Farsta övertagits från linje 194.
Det fanns också en linje 190 som körde till Årsta
Citat från: Axel skrivet 20 september 2010, 22:43:48 PM
Det fanns också en linje 190 som körde till Årsta
Den första linjen med nr 190 var en dagtrafiklinje som gick Gullmarsplan-Årsta Norra-Årsta Södra. Den nummerändrades till 160 när Nattrafiken med stort N började. Egentligen var 190 ensammanslagning av de två gamla trådbusslinjerna till Årsta linje 90 och 91 som utgick från Brunkebergstorg till Årsta Norra respektive Årsta Södra.
Jag har för mig att ovanstående ändring genomfördes den 18 oktober 1966.
Citat från: Max W skrivet 21 september 2010, 07:26:26 AM
Den första linjen med nr 190 var en dagtrafiklinje som gick Gullmarsplan-Årsta Norra-Årsta Södra. Den nummerändrades till 160 när Nattrafiken med stort N började. Egentligen var 190 ensammanslagning av de två gamla trådbusslinjerna till Årsta linje 90 och 91 som utgick från Brunkebergstorg till Årsta Norra respektive Årsta Södra.
Jag har för mig att ovanstående ändring genomfördes den 18 oktober 1966.
Hej max!
Känner du till något wasatrafiks vagnar i trångsund.. jag undrar var ledvagnarna som gick på linje 810 började sitt liv?
Hej Fredde!
Nej Du, tyvärr har jag noll koll på Wasatrafiks vagnar. Ett tips är att Du frågar Staffan Sävenfjord.
tack för tipset max w