Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bernt Talbrant skrivet 13 september 2010, 13:49:13 PM

Titel: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 13 september 2010, 13:49:13 PM
...vid Borås resecentrum på förmiddagen idag. Vid 11.15-tiden stod denna tillsammans med fyra 100-bussar uppställda här vid Centralbron.

(http://i53.tinypic.com/118ez29.jpg)
Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: the0fiskis skrivet 13 september 2010, 14:17:49 PM
oj oj hur hög är bussen  :o
det fattas inte mycket tur att man inte större buss  :-\
Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: mil skrivet 13 september 2010, 15:01:32 PM
Citat från: the0fiskis skrivet 13 september 2010, 14:17:49 PM
oj oj hur hög är bussen  :o
det fattas inte mycket tur att man inte större buss  :-\

den är 4,17 meter hög enligt transportstyrelsen
Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: the0fiskis skrivet 13 september 2010, 15:05:29 PM
det kan ju inte stämma  :-X
Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: mil skrivet 13 september 2010, 15:21:42 PM
Citat från: the0fiskis skrivet 13 september 2010, 15:05:29 PM
det kan ju inte stämma  :-X
Det är vad den är uppmätt till i regbesiktningen så det stämmer säkert.

Den har ju enlig skyltningen 13 cm kvar till godo,
Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 13 september 2010, 16:02:06 PM
Ser inte ut att vara så mkt plats kvar ......
Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2010, 16:31:44 PM
Citat från: mil skrivet 13 september 2010, 15:21:42 PM
Det är vad den är uppmätt till i regbesiktningen så det stämmer säkert.

Den har ju enlig skyltningen 13 cm kvar till godo,

Det är mer luft i själva verket än vad det ser ut av fotoperspektivet. Dessutom avser 4,30 meter höjden på det lägsta stället och där bussen står är det ytterligare ett par centimeter till godo. Men det är klart att om det blir 1,5 decimeter isbark på gatan lär det bli problem.
Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: yngrot skrivet 13 september 2010, 17:43:21 PM
Och som det snöröjs eller  inte röjs alls så lär det bli problem under vintern 
Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: Gotlandsbuss1 skrivet 13 september 2010, 19:45:31 PM
Finns något som kallas hydralik på bussar så man sänker den väll
Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2010, 19:46:59 PM
Citat från: Gotlandsbuss1 skrivet 13 september 2010, 19:45:31 PM
Finns något som kallas hydralik på bussar så man sänker den väll

Det kan inte vara många centimeter i så fall. Titta bara på hur nära marken bussens underrede redan befinner sig.
Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: mil skrivet 13 september 2010, 19:48:50 PM
Citat från: Gotlandsbuss1 skrivet 13 september 2010, 19:45:31 PM
Finns något som kallas hydralik på bussar så man sänker den väll

Hydraulik?? det är sådant som sitter på grävskoprbland anant och är kolvar med oljetryck som reglerar. Något sådant har jag ej sett mer än på godsbussarnas bakgavellyftar.

Annars luftfjädring vet jag man kan hlja o sänka bussar med men det är inte mycket osm man akn sänka med
Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: Svemicke skrivet 15 september 2010, 02:55:11 AM
Så de är redan levererade? Vet man än var Orusttrafiken skall ha sin uppställningsplats i Borås? Det börjar dra ihop sig nu.
Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 september 2010, 08:49:31 AM
Citat från: Svemicke skrivet 15 september 2010, 02:55:11 AM
Så de är redan levererade? Vet man än var Orusttrafiken skall ha sin uppställningsplats i Borås? Det börjar dra ihop sig nu.

Om du menar de bussar som skall gå på linje 100 så är de ännu inte levererade. Där skall det bli van Hool. Bussen på bilden är en Beulas som normalt går i Öckerötrafiken sedan den 22 augusti.
Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: yngrot skrivet 15 september 2010, 20:17:55 PM
Dock kommer både Van Hool och Beulas att användas på linje 100  för att jämföra driftskostnader 
Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: Svemicke skrivet 16 september 2010, 01:14:48 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 september 2010, 08:49:31 AM
Om du menar de bussar som skall gå på linje 100 så är de ännu inte levererade. Där skall det bli van Hool. Bussen på bilden är en Beulas som normalt går i Öckerötrafiken sedan den 22 augusti.


Det är väl Scania som ska bygga chassiena?
Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 16 september 2010, 08:34:27 AM
Citat från: Svemicke skrivet 16 september 2010, 01:14:48 AM
Det är väl Scania som ska bygga chassiena?

Ja, precis som de har byggt Beulas-bussarna.
Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 16 september 2010, 09:29:58 AM
gäller bara att vara vän med viadukterna
Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: mil skrivet 16 september 2010, 09:59:12 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 september 2010, 09:45:41 AM
Man ska absolut inte försöka sig på att utföra en daglig trafik där det krävs ett speciellt handgrepp vid ett ställe på linjen för att det ska fungera, då kommer bussarna att vara utan klimatanläggning på taken fort eftersom sådant glöms bort i stressade situationer, jag antar nog att viadukten är tillräckligt hög för att bussarna ska kunna passera även vintertid

Nu var ju det där en förklaring endast mellan skillnaden av Hydraulik och det som finns på bussarna luftfjädring sade inget om att man skall trafikera med bussar bara för att komma under och använda luftfjädringen. Det anser jag som självklart att man inte gör. En ansvarsfull chaufför som är medveten om höjder på fordon och broar vet vart man kör eller ej och är man påokända vägar o kommer till en bro tar man det extra lungt anser jag. Kör själv fordon som är 4,40 i höjd och vet ett par ställen på e20 där man måste ligga i mitten på vägen och ej på väggrenen för det är för lågt där. Visserligen bra skyltat men händer ändå att fordon parkerar där ute och får lägre fordon än de skall ha
Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: Fikman skrivet 16 september 2010, 19:10:17 PM
Det brukar i sverige alltid vara minst 1dci snömån uppmätt på skylten
Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: jasve skrivet 18 september 2010, 10:02:11 AM
Dessa dubbeldäckare kommer inte att trafikera Resecentrum via den viadukten som har 4,30 i höjd.
Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 september 2010, 10:17:48 AM
Citat från: jasve skrivet 18 september 2010, 10:02:11 AM
Dessa dubbeldäckare kommer inte att trafikera Resecentrum via den viadukten som har 4,30 i höjd.


Förklara gärna närmare. Det finns i dag ingen möjlighet att komma till eller från Borås Resecentrum utan att köra under denna - om man inte backar. I så fall får man använda det övre planet, men där är det redan trångt nog ändå. Hållplatslägena där bygger på att bussarna har korta uppehåll. Linje 100-bussarna lär behöva minst fem minuter bara för lastning.



Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: jasve skrivet 18 september 2010, 11:21:04 AM
Det finns planer på att låta dom avgå från den 15 min parkering riktning mot Brodal under viadukten på stationsgatan, samt att låta dom släppa av resenärer på övre plan när dom kommer från Gbg.
Man kommer eventuelt att gära om den "gårdsgata" som går ner till stationsbyggnaden så att dubbeldäckarna kan köra den vägen ner, alternativt får dom köra runt berget.
Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 september 2010, 11:31:34 AM
Citat från: jasve skrivet 18 september 2010, 11:21:04 AM
Det finns planer på att låta dom avgå från den 15 min parkering riktning mot Brodal under viadukten på stationsgatan, samt att låta dom släppa av resenärer på övre plan när dom kommer från Gbg.
Man kommer eventuelt att gära om den "gårdsgata" som går ner till stationsbyggnaden så att dubbeldäckarna kan köra den vägen ner, alternativt får dom köra runt berget.

Aha, då är jag med. Bussarna måste fortfarande köra under Centralbron men under den del där det är fri höjd. Nämnda gångfartsgata kan användas redan nu men det är ganska trångt att svänga när man kommer ner till stationsbyggnaden och det förutsätter också att ingen står felparkerad.

Att köra runt berget via Krokshallstorget är förstås möjligt men det är ett trafikljus och även i praktiken gångfart på den delen av Sven Eriksonsgatan på grund av att många fotgängare rör sig där och dessutom bilar skall svänga av till parkeringar på tre ställen. Inte är det bättre vissa tider på Stationsgatan där hundratals högskolestudenter tar gatan i anspråk när trottoaren inte räcker till. Att köra runt berget kan i värsta fall ta 3-4 minuter i högtrafik. Eftersom den totala vändtiden (inklusive tid för avsläpp och påsläpp) är 10 minuter torde detta ta för lång tid.

Att ta 15-minutersparkeringen i anspråk som busshållplats innebär också att en alternativ bussparkeringsplats måste vara färdig eftersom denna behövs för bussar, inte minst Veolias vars förare har rast.

Annars förefaller det vara en bra lösning. Det är nu alldeles för trångt vid linje 100:s nuvarande hållplats. Det hållplatsläget kan också med fördel användas av Bus4you och Swebus även i riktning mot Stockholm.


Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: jasve skrivet 18 september 2010, 11:40:30 AM
Det finns även planer på att bygga om Resecentrum för att få 5-6 nya angöringsplatser eftersom Resecentrum redan är för litet.
Utredning pågår om hur man ska göra ombyggnaden.
Med dagen biljettsystem, samt att det blir 10 minuters trafik morgon och kväll på linje 100, så är risken stor att det blir kö av 100 bussar vid avgång mot Gbg.
Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 september 2010, 11:52:23 AM
Citat från: jasve skrivet 18 september 2010, 11:40:30 AM
Det finns även planer på att bygga om Resecentrum för att få 5-6 nya angöringsplatser eftersom Resecentrum redan är för litet.
Utredning pågår om hur man ska göra ombyggnaden.
Med dagen biljettsystem, samt att det blir 10 minuters trafik morgon och kväll på linje 100, så är risken stor att det blir kö av 100 bussar vid avgång mot Gbg.

Jo, planer på ombyggnad känner jag till men det lär inte bli klart det närmaste året i varje fall. Helt klart använder man de disponibla ytorna vid Resecentrum och framför centralstationen dåligt i dag.
Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 18 september 2010, 12:01:38 PM
Citat från: jasve skrivet 18 september 2010, 11:40:30 AM
Det finns även planer på att bygga om Resecentrum för att få 5-6 nya angöringsplatser eftersom Resecentrum redan är för litet.
Utredning pågår om hur man ska göra ombyggnaden.
Med dagen biljettsystem, samt att det blir 10 minuters trafik morgon och kväll på linje 100, så är risken stor att det blir kö av 100 bussar vid avgång mot Gbg.

Det här reflektionen över dagens biljettsystem ställer jag mig lite frågande till. Enligt min erfarenhet är dagens biljettsystem optimalt för den här linjen, det är näst intill obefintlig biljettförsäljning på bussen och inget knapparbete för chaufförerna för resenärer med Västtrafikkort eller förköpta biljetter. Av- och pålastning är väldigt snabb och smidig, speciellt vid de tider där det reser mest folk. Jag antar att man helt skulle kunna ta bort ombordföräljning av biljetter på bussen, möjligen med undantag av de allra tidigaste och senaste avgångarna från Borås då Pressbyrån inte är öppen.

Men det finns vissa risker förknippade med diskussionerna som pågår om att göra om biljettsystemet. Blir det så att chaufförerna ska börja knappa zonnummer m m, ja då känner jag nog att man kan hamna i samma situation som t ex bussarna Kinna-Göteborg och Trollhättan-Göteborg hade för några år sedan. Där kunde det ta tid.
Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 september 2010, 16:29:21 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 september 2010, 12:01:38 PM
Det här reflektionen över dagens biljettsystem ställer jag mig lite frågande till. Enligt min erfarenhet är dagens biljettsystem optimalt för den här linjen, det är näst intill obefintlig biljettförsäljning på bussen och inget knapparbete för chaufförerna för resenärer med Västtrafikkort eller förköpta biljetter. Av- och pålastning är väldigt snabb och smidig, speciellt vid de tider där det reser mest folk. Jag antar att man helt skulle kunna ta bort ombordföräljning av biljetter på bussen, möjligen med undantag av de allra tidigaste och senaste avgångarna från Borås då Pressbyrån inte är öppen.

Men det finns vissa risker förknippade med diskussionerna som pågår om att göra om biljettsystemet. Blir det så att chaufförerna ska börja knappa zonnummer m m, ja då känner jag nog att man kan hamna i samma situation som t ex bussarna Kinna-Göteborg och Trollhättan-Göteborg hade för några år sedan. Där kunde det ta tid.

Du åker i andra riktningen vad jag förstår. Men faktum är att det är rätt mycket kortförsäljning på bussarna som går från Borås på eftermiddagen. Många som är på högskolan åker rätt sällan och har inte period- eller kontokort.

Även om man inför att man skall meddela föraren och han skall knappa in antalet zoner behöver man ju nödvändigtvis inte ha detta system på linje 100 eftersom alla som stiger på ändå skall till Göteborg. Visa upp kortet alltså och det dras automatiskt för en resa till Göteborg.

Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 18 september 2010, 16:45:18 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 september 2010, 16:29:21 PM
Du åker i andra riktningen vad jag förstår. Men faktum är att det är rätt mycket kortförsäljning på bussarna som går från Borås på eftermiddagen. Många som är på högskolan åker rätt sällan och har inte period- eller kontokort.

Okej, precis som du säger så har jag väldigt begränsad erfarenhet av resandet åt det hållet. Men det skulle väl knappast bli några större problem om man helt tog bort biljettförsäljningen på bussen och hänvisade till Pressbyrån (när den är öppen alltså)? Eller skulle det bli ohanterbart lång kö på Pressbyrån istället? Biljettautomat kanske vore något?

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 september 2010, 16:29:21 PM
Även om man inför att man skall meddela föraren och han skall knappa in antalet zoner behöver man ju nödvändigtvis inte ha detta system på linje 100 eftersom alla som stiger på ändå skall till Göteborg. Visa upp kortet alltså och det dras automatiskt för en resa till Göteborg.

Det har du helt rätt i och det beror helt på vad man kommer fram till att man ska göra och vad som är tekniskt rimligt att göra. Man ska ju komma ihåg att eventuella förändringar av biljettsystemet är bara under utredning än så länge och bara ett fåtal beslut har om jag förstått allt rätt fattats, t ex att byta typ av kortläsare, men inget som praktiskt förändrar hanteringen i nämnvärd grad.
Titel: SV: Orusttrafiken 70891... [Bild]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 september 2010, 17:38:49 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 september 2010, 16:45:18 PM
Okej, precis som du säger så har jag väldigt begränsad erfarenhet av resandet åt det hållet. Men det skulle väl knappast bli några större problem om man helt tog bort biljettförsäljningen på bussen och hänvisade till Pressbyrån (när den är öppen alltså)? Eller skulle det bli ohanterbart lång kö på Pressbyrån istället? Biljettautomat kanske vore något?

Som jag ser det borde det gå bra. Det finns ju två Pressbyrån i omedelbar närhet av Resecentrum och dessutom kan SJ:s resebutik (det talas om att Västtrafik skall ta över) också sälja biljetter. Annars är det ju stor risk att antalet biljettköp på bussen kommer att öka när tågbiljetter framöver inte gäller. Det är ganska många i dag som kommer med en tågbiljett. Ett stopp för biljettköp ombord kombinerat med en automat bör gå att genomföra framöver när bussarna kommer att gå så tätt. Möjligen kan bussföraren sälja biljetter mot kontokort när Pressbyrån är stängt.