"I ett år har Alf Forsberg störts av ljudet från de väntande lokalbussarna på hållplatsen vid hans bostad. När klagomålen hos operatören och kommunen inte hjälpte gick Alf till länsstyrelsen som gav honom rätt. Nu ligger ärendet hos miljödomstolen."
http://vk.se/Article.jsp?article=376315
Alf som har fått sömnproblem efter att bussbolaget Nobina för något år sedan började köra med de nya ledade Volvo-bussarna.
Behöver man säga mer?
Ja, det handlar om stadens 18 st Volvo B9S.
Citat från: VK.seAlf, som bor bara 50 meter från hållplatsen på Västra Ersboda, märkte genast av de stillastående bussarnas tomgångsljud i sin lägenhet.
Men på Västra Ersboda finns ingen ändhållplats, utan bara en hållplats (utan hålltid) som bussarna aldrig står stilla vid längre än vad det tar att släppa på folk. Om bussen står stilla länge på V Ersboda C beror det enbart på att folk tar tid på sig att kliva på.
Citat från: VK.seMen bussbolaget anser att det blir för dyrt att mäta ljudnivåerna och eventuellt åtgärda problemen, och har därför i sin tur gått vidare till miljödomstolen.
Känner att jag repeterar mig här men... det är inte bussbolagets ansvar att mäta ljud. Bussarna uppfyller kommunens och Länstrafikens krav. Det är således upp till kommun och Länstrafik att kolla upp detta först. Men resenärer vänder sig ju aldrig till kommun och Länstrafik med sina åsikter. Pga trafik i egen regi i många år verkar många inte ens veta vad en upphandling är för något, eller att det skett två sådana. Jag har aldrig haft med så många arga människor att göra med som dagen då trafiken ställdes in pga extrem halka, som inte ville höra talas om att någon form av ansvar var något annat än Nobinas.
Var annars än i Umeå kan man höra en förare utbrista till en resenär:
"Men snälla du! Jag jobbar på ett bussföretag. Vi bussförare skottar inte snö på hållplatser! Jag har ingen spade med mig i bussen!" ::)
Väldigt intressant med att bussarna tydligen går en gång i kvarten. Då det handlar om sömn måste det ju vara natttrafik och den verkar väldigt intensiv i Umeå
Citat från: mil skrivet 13 september 2010, 13:31:54 PM
Väldigt intressant med att bussarna tydligen går en gång i kvarten. Då det handlar om sömn måste det ju vara natttrafik och den verkar väldigt intensiv i Umeå
Nja... räknar vi bort nattbussarna på fredag och lördag kväll finns ingen trafik mellan c:a 23:30 och 05:45 enligt dagens tidtabell.
http://tabussen.nu/media/3422/linje%208.pdf (http://tabussen.nu/media/3422/linje%208.pdf)
Det torde enbart bara i riktningen Ö Ersboda - Vasaplan som problemet uppstår, då bussen i regel aldrig har påstigande åt det andra hållet.
Även linje 5 trafikerar Västra Ersboda Centrum, men jag tar inte med den alls i beräkningarna, då denna aldrig trafikeras med B9S, utan med korta "tysta" 12-metersbussar.
Det borde vara minst dubbelt så mycket värre för alla som bor på Östra Ersboda istället, där fyra st 8:or i timmen brukar varvas med fyra st 6/9/69 under en timme. De allra flesta avgångar med B9S. Med tanke på att de går i båda riktningar har man här 16 st passerande B9S/timme, istället för 8 på den västra stadsdelen.
Måste man köra med ledbussarna på natten? I Helsingborg körde alla in vid 19-20 tiden normala dagar.
De tog inte ens 1 vecka innan nästa gnäll kom från människorna från Björkarnas stad.
En kommentar under artikeln var iaf klockren:
"Det är samma sak vad det än gäller i den här staden. Handlar det inte om vägdragningar så handlar det om var bussarna ska köra. Gärna bussar, men inte utanför mig verkar vara devisen. Det är ett j***a gnällande på busstrafiken på VK. Kanske det bästa vore att helt sluta med lokaltrafik?"
Citat från: Jan skrivet 13 september 2010, 13:58:53 PM
Måste man köra med ledbussarna på natten? I Helsingborg körde alla in vid 19-20 tiden normala dagar.
De tog inte ens 1 vecka innan nästa gnäll kom från människorna från Björkarnas stad.
Det är bara ledbussar nattetid fast det går att köra andra också, bara dom har kameror.
Nattbussarna på fredag och lördag natt har alltid varit ledvagnar, oavsett operatör. Antagligen är det ett krav uppifrån, precis som kravet att linje 1, 8 och 6/9/69 alltid skall köras med ledvagnar oavsett om det är söndag morgon och ett mycket litet antal resenärer i många timmar.
Citat från: Ersa skrivet 13 september 2010, 13:15:47 PM
Var annars än i Umeå kan man höra en förare utbrista till en resenär:
"Men snälla du! Jag jobbar på ett bussföretag. Vi bussförare skottar inte snö på hållplatser! Jag har ingen spade med mig i bussen!" ::)
Kan inte avhålla mig från en liten anekdot även om den är OT. En god vän som vid tiden körde på ett mindre bussbolag i Bohuslän körde en vinter fast på en dåligt skottad hållplats. Trots försök att gunga loss bussen (Scania med Opticruise) kom han inte loss. Vad gör kunderna? Jo de beväpnar sig med de små papperskorgarna som sitter på stolen ut mot mittgången och går ut och börjar gräva fram hjulen. Efter några minuter var man loss och resan kunde fortsätta. Synd att man inte har mandat att dela ut ett månadskort till alla.
Varför känns det som att Ersa har taggarna utåt här?
Kör han här själv månne ;)
Nej, jag ska inte vara ironisk men jag har själv bott på en plats i Sthlm där bussar stått
på tomgång och mina fönsterrutor vibrerat var 10:e minut vilket är jä**igt jobbigt.
Jag tror inte att Alf i artikeln ljuger i sina påståenden. Att en B9S lever om vet vi ju alla. Jag bara säger som det är, att hållplatsen Västra Ersboda Centrum är ett kort stopp längs linjen och inget ställe där bussar står på tomgång minut efter minut. Längre än 15 sekunder brukar bussen då inte stå still där, vilket blir 15 sek x 8 på en timme under morgonrusningen. Om det nu finns ett störande buller torde detta vara långt mycket värre på Östra Ersboda, längs Byttgränd och Mjölkvägen. För att inte tala om studentområdet Ålidhem där bussarnas buller ekar rejält.
Taggarna utåt? Tja, Umebornas eviga lösning på alla klagomål att den nu rådande trafikoperatören ska lösa alla deras problem tröttnar man även på efter ett tag. Nu kör Nobina med bussar som är godkända enligt alla avtal, och hur ska man gå vidare från det? Man kan ju knappast kräva att Nobina ska byta ut alla 18 st nästan nya B9S mot helt nya Scania OmniLink II eller Solaris Urbino 18LF över en natt. Vem ska betala det kalaset? Skattebetalarna? Det ska bli intressant om Umeå kommun och Länstrafiken Västerbotten kräver bakre barnvagnsplats och tyst ljudnivå inför nästa upphandling. Då blir det väl enbart nya bussar i stan (förutom Solaris som klarar kraven), och även om Nobina åter vinner nästa avtal får de ändå flytta alla 18 st B9S från Umeå. Dvs 18 st bussar som är specialbeställda just för att passa kommunens och fackets många krav för busstrafik i Umeå...
Citat från: Ersa skrivet 13 september 2010, 20:43:03 PM
Taggarna utåt?
Inget ont menat, gillar att du är engagerad..
Citat från: Peter Elmheden skrivet 13 september 2010, 21:00:35 PM
Inget ont menat, gillar att du är engagerad..
Inget ont uppfattat! :)
Citat från: Ersa skrivet 13 september 2010, 13:45:19 PM
Nja... räknar vi bort nattbussarna på fredag och lördag kväll finns ingen trafik mellan c:a 23:30 och 05:45 enligt dagens tidtabell.
Jag vet inte om du menar att det inte är något problem bara för att man inte håller på hela natten. Men jag tror nog väldigt många tycker att det är ett problem. Väldigt få går nog och lägger sig efter 23:30 samtidigt som man ska upp före 05:45.
Citat från: Jo skrivet 13 september 2010, 22:13:07 PM
Jag vet inte om du menar att det inte är något problem bara för att man inte håller på hela natten. Men jag tror nog väldigt många tycker att det är ett problem. Väldigt få går nog och lägger sig efter 23:30 samtidigt som man ska upp före 05:45.
Jag svarade på frågan om
"nattrafiken var väldigt intensiv" med att påvisa de aktuella tiderna för linje 8.
Finns de någon stad som umeå där de gnälls lika mycket?
Morsan bor 5 meter från sin busshållplats. Fysiskt 5 meter ifrån. Bussarna går minst var 20e minut mellan 04:00 och 00:30 dagligen. Det hörs att bussarna passerar om man har balkongdörren öppen tex, men långt ifrån något man störs av. Iaf inte jag, hon eller våra övriga grannar. Och på Linje 5 i uppsala, som är den berörda linjen, har de trafikerats med många olika vagnar av olika ljudnivåer senaste åren.
Fast jag tror problemet egentligen bara finns där det går B9S i stor omfattning. Där jag bodde förut i Nacka hördes bussarna inte alls mycket från Värmdövägen förrän det började gå B9S 2005. Samma uppfattning har boende i t.ex. Insjön när 422 trasfikeras med B9S, de övriga bussarna hörs knappt (B12MA väsnas iofs en hel del, men inte på samma sätt). B9S har ett väldigt skarpt motorljud som verkar nå mycket längre än övriga bussars oljud.
Jag skulle tro att en justering av avgassystemet skulle lösa problemen. Det är detta som genererar ett ljudspektra med frekvenser som förmår sätta fönsterrutor i kraftig självsvängning, och sådant kan vara ohyggligt besvärande. Jag vet, för jag har drabbats av detta, men i mitt fall pga Volvo personbilar med manipulerade avgassystem.
Det är alltså inte ljudnivån i dB som är problemet, utan ljudets frekvensinnehåll. Kan man mäta och frekvensanalysera ljudet från bussarna så hittar man nog någon otäck frekvensspik som bör gå att kapa med mindre justeringar i bussarnas avgassystemet.
Volvo har tyvärr alltid haft problem med att stämma av avgassystemet mot motorerna på sina lastbilar och bussar. Redan Titan Turbo hade detta problem. Fönsterutorna skallrade redan när en sådan lastbil var en hel km bort! Nu har Volvo haft 56 år på sig att lösa problemet, men det kvarstår tydligen.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 14 september 2010, 08:45:18 AM
Jag skulle tro att en justering av avgassystemet skulle lösa problemen. Det är detta som genererar ett ljudspektra med frekvenser som förmår sätta fönsterrutor i kraftig självsvängning, och sådant kan vara ohyggligt besvärande. Jag vet, för jag har drabbats av detta, men i mitt fall pga Volvo personbilar med manipulerade avgassystem.
Det är alltså inte ljudnivån i dB som är problemet, utan ljudets frekvensinnehåll. Kan man mäta och frekvensanalysera ljudet från bussarna så hittar man nog någon otäck frekvensspik som bör gå att kapa med mindre justeringar i bussarnas avgassystemet.
Volvo har tyvärr alltid haft problem med att stämma av avgassystemet mot motorerna på sina lastbilar och bussar. Redan Titan Turbo hade detta problem. Fönsterutorna skallrade redan när en sådan lastbil var en hel km bort! Nu har Volvo haft 56 år på sig att lösa problemet, men det kvarstår tydligen.
Är det inte kylfläktljudet som känns ovanligt högt på B9S?
Citat från: Marcus Li skrivet 14 september 2010, 09:47:28 AM
Är det inte kylfläktljudet som känns ovanligt högt på B9S?
Även om B9S är ganska högljudd så är det nog inte ljudnivån i sig som orsakar problem för folk, utan i stället det frekvensspektra som avgasljudet genererar, vilket sätter t.ex. fönsterrutor i resonanssvängning.
På en linje i Oslo var det mye problem med støy fra OmniLink med Biodiesel. Ingen som fant ut av dette tror jeg
Kortfattat:
Skulle Nobina och den som är beställare inte kunna komma överrens om detta trots gällande avtal. Kör med B9orna när det finns motivation med stora bussar. Kör med 12 meters övrig tid. Jag har svårt att se ledbussbehovet efter 19 tiden en vanlig sön-torsdag.
Den senaste tiden har jag faktiskt ofta sett kortbussar på 8:an på söndagarna, men det kanske är sommartabellen som tillåter det.