Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Leo skrivet 12 september 2010, 18:27:18 PM

Titel: OmniCity II
Skrivet av: Leo skrivet 12 september 2010, 18:27:18 PM
Varför köps det inte in några OmniCity II till SL-trafiken? De skulle ju passa utmärkt på linjer som trafikerar Söderort (ex). I närförortstrafik så föredrar jag (och säkert många andra) bussar med låggolv rakt igenom. Ju fler dörrar dessto bättre och det blir enklare för barnvagnsägare.
Titel: SV: OmniCity II
Skrivet av: Optimal skrivet 12 september 2010, 18:56:45 PM
Barnvagnar går ju ombord på mitten. Där är det ju redan låggolv  på både Omnicity och Omnilink, Så förstår inte varför man ska satsa på en sämre buss mot vad man redan har. Sen är det ju redan lika många dörrar på en Omnicity som på en Omnilink, dvs 2+2+1. Finns dock Omnicity med 2+2+2, men så kan man få en Omnilink med om man nu vill. Sen när man väl åkt Omnicity så vill man ha tillbaka Omnilinken igen, så tyvärr. Ingen vill ha Omnicity förutom möjligtvis pensionärer. 
Titel: SV: OmniCity II
Skrivet av: Cero skrivet 12 september 2010, 19:50:56 PM
Citat från: Jim skrivet 12 september 2010, 18:56:45 PM
Ingen vill ha Omnicity förutom möjligtvis pensionärer. 

Hur kan du veta det?
Titel: SV: OmniCity II
Skrivet av: Optimal skrivet 12 september 2010, 20:00:37 PM
Citat från: Cero skrivet 12 september 2010, 19:50:56 PM
Hur kan du veta det?

För att det är väll bla. dom som kan ha svårt att gå i trappor osv. Sen varför åka omkring i en stötig City när du har Omnilink som endå har mjukare fjädring.
Sen kan jag nästan svära på att skulle man fråga folk, berätta både fördelar och nackdelar med dessa vagntyper skulle dom flesta säga Omnilink.
Titel: SV: OmniCity II
Skrivet av: Cero skrivet 12 september 2010, 20:18:56 PM
Citat från: Jim skrivet 12 september 2010, 20:00:37 PM
För att det är väll bla. dom som kan ha svårt att gå i trappor osv. Sen varför åka omkring i en stötig City när du har Omnilink som endå har mjukare fjädring.
Sen kan jag nästan svära på att skulle man fråga folk, berätta både fördelar och nackdelar med dessa vagntyper skulle dom flesta säga Omnilink.

Det är din synpunkt ja, men det är inte vad du skrev. Du skrev att "ingen vill ha...", och då undrar jag hur du så säkert kan göra dig till talesperson för i stort sett alla individer i samhället?

Att det levererats en stor mängd Omnicity II till Oslo härom året, den säljer bra i bl.a. England och att det till och med levererats ett exemplar till en svensk kund senaste året talar dessutom för att det faktiskt finns de som efterfrågar just denna bussmodell.

Omnicity har inte riktigt samma användningsområde som Omnilink så jämförelsen haltar en aning. De vänder sig till olika marknader och behov även om det naturligtvis blir ett överlapp i områden där både lågentré- och låggolvsbussar kan komma ifråga. Det vore rimligare att jämföra den med övriga tillverkares låggolvsbussar och då återkomma till frågan varför Omnicityn skulle vara så mycket sämre än dessa.
Titel: SV: OmniCity II
Skrivet av: Optimal skrivet 12 september 2010, 21:03:50 PM
Citat från: Cero skrivet 12 september 2010, 20:18:56 PM


Att det levererats en stor mängd Omnicity II till Oslo härom året, den säljer bra i bl.a. England och att det till och med levererats ett exemplar till en svensk kund senaste året talar dessutom för att det faktiskt finns de som efterfrågar just denna bussmodell.


Hade vi haft bättre vägar så hade jag nog valt Omnicity. Men eftersom vi har så dåliga vägar så kör jag hellre Omnilink som inte är lika stötig. Sen om man är lång så är det skönt med den högre framrutan så man ser ut :D
Titel: SV: OmniCity II
Skrivet av: Leo skrivet 12 september 2010, 21:13:11 PM
Jag vill inte ha en OmniCity II med 2+2+1 dörrar eller 2+2+2 utan jag vill se nya OmniCity II vagnar med 2+2+2+1 (led) samt 2+2+2 (kort). Nästan ingen här vet hur de nya OmniCity II vagnarna är eftersom SLs entreprenörer bara köper in OmniLink. Många saker har säkert förbättrats sedan 1998/1999 då H34E köptes in.

SL och dess entreprenörer tror att de har hittat en bussmodell (OmniLink I/II) som är bäst för all trafik men där har de fel. I områden med korta linjer eller korta avstånd mellan hållplatserna (ex Söderort/Solna/Sundyberg/City/Lidingö/Bromma etc) och med stort trafikantutbyte så är OmniCity bättre!

Men som vanligt vill SL inte se hur man gör i resten av Europa utan här är det skygglappar på.
Titel: SV: OmniCity II
Skrivet av: Optimal skrivet 12 september 2010, 21:19:23 PM
Citat från: Leo skrivet 12 september 2010, 21:13:11 PM
Jag vill inte ha en OmniCity II med 2+2+1 dörrar eller 2+2+2 utan jag vill se nya OmniCity II vagnar med 2+2+2+1. Nästan ingen här vet hur de nya OmniCity II vagnarna är eftersom SLs entreprenörer bara köper in OmniLink. Många saker har säkert förbättrats sedan 1998/1998 då H34E köptes in.

SL och dess entreprenörer tror att de har hittat en bussmodell (OmniLink I/II) som är bäst för all trafik men där har de fel. I områden med korta linjer eller korta avstånd mellan hållplatserna (ex Söderort/Solna/Sundyberg/City/Lidingö/Bromma etc) och med stort trafikantutbyte så är OmniCity bättre!

Men som vanligt vill SL inte se hur man gör i resten av Europa utan här är det skygglappar på.

Jodå. Finns massa bilder på hur Omnicity 2 ser ut. Luleå har jag för mig har en. H34E är Ledvagnsvarianten. Kortvagnen heter H19E på SLs tid. Nu har dom inget littera längre.
SL säger inte att dom ska köpa Omnilink. Utan dom säger bara, Etanol och Lågentre, å då blir det Omnilink. Omnicity kanske inte fanns just när ex 47xx vagnarna köptes.

Sen motormässigt så håller Omnilinks motor bättre, då vid 100-105 km/h varvar dessa runt 1800, medans Omnicityn motor varvar fullt vid 87 km/h och precis in på rött vid nästan 89 km/h.
Titel: SV: OmniCity II
Skrivet av: buskörare skrivet 12 september 2010, 21:24:56 PM
Citat från: Leo skrivet 12 september 2010, 18:27:18 PM
Varför köps det inte in några OmniCity II till SL-trafiken? De skulle ju passa utmärkt på linjer som trafikerar Söderort (ex). I närförortstrafik så föredrar jag (och säkert många andra) bussar med låggolv rakt igenom. Ju fler dörrar dessto bättre och det blir enklare för barnvagnsägare.

Kommer väl ut 5 nu i vinter om jag inte fått fel info. Gasvarianten som ska bo i Frihamnen.
Titel: SV: OmniCity II
Skrivet av: Leo skrivet 12 september 2010, 21:25:44 PM
Citat från: Jim skrivet 12 september 2010, 21:19:23 PM
Jodå. Finns massa bilder på hur Omnicity 2 ser ut. Luleå har jag för mig har en. H34E är Ledvagnsvarianten. Kortvagnen heter H19E på SLs tid. Nu har dom inget littera längre.

SL säger inte att dom ska köpa Omnilink. Utan dom säger bara, Etanol och Lågentre, å då blir det Omnilink. Omnicity kanske inte fanns just när ex 47xx vagnarna köptes.

Sen motormässigt så håller Omnilinks motor bättre, då vid 100-105 km/h varvar dessa runt 1800, medans Omnicityn motor varvar fullt vid 87 km/h och precis in på rött vid nästan 89 km/h.

Jo allt om SLs littera kan jag. Jag är i stort sett uppväxt i SL-bussar!  ;D
Du är mycket för att prata höga hastigheter/varvtal.  :D Men i de områden jag snackar om är det 50 km/h, ofta 30 km/h = tätort.
Titel: SV: OmniCity II
Skrivet av: buskörare skrivet 12 september 2010, 21:27:37 PM
Citat från: Leo skrivet 12 september 2010, 21:13:11 PM
Jag vill inte ha en OmniCity II med 2+2+1 dörrar eller 2+2+2 utan jag vill se nya OmniCity II vagnar med 2+2+2+1 (led) samt 2+2+2 (kort). Nästan ingen här vet hur de nya OmniCity II vagnarna är eftersom SLs entreprenörer bara köper in OmniLink. Många saker har säkert förbättrats sedan 1998/1999 då H34E köptes in.

SL och dess entreprenörer tror att de har hittat en bussmodell (OmniLink I/II) som är bäst för all trafik men där har de fel. I områden med korta linjer eller korta avstånd mellan hållplatserna (ex Söderort/Solna/Sundyberg/City/Lidingö/Bromma etc) och med stort trafikantutbyte så är OmniCity bättre!

Men som vanligt vill SL inte se hur man gör i resten av Europa utan här är det skygglappar på.

Vi kommer ju bara ha OmniCity och Solaris på ön snart. Dvs alla låggolvade. Inga lågentre.
Titel: SV: OmniCity II
Skrivet av: Leo skrivet 12 september 2010, 21:28:47 PM
Citat från: buskörare skrivet 12 september 2010, 21:27:37 PM
Vi kommer ju bara ha OmniCity och Solaris på ön snart. Dvs alla låggolvade. Inga lågentre.

Hoppas att det blir några nya då också och inte gammalt sönderkörda OmniCity I.  ;)
Titel: SV: OmniCity II
Skrivet av: buskörare skrivet 12 september 2010, 21:30:44 PM
Citat från: Leo skrivet 12 september 2010, 21:28:47 PM
Hoppas att det blir några nya då också och inte gammalt sönderkörda OmniCity I.  ;)

Vi har dom vi ska ha ute på ön. Några är bra, några är mindre bra. Och några är hemska. Men några nya lär det knappast bli eftersom Solarisarna är relativt nya.
Titel: SV: OmniCity II
Skrivet av: Ted Selander skrivet 12 september 2010, 21:33:36 PM
Citat från: buskörare skrivet 12 september 2010, 21:24:56 PM
Kommer väl ut 5 nu i vinter om jag inte fått fel info. Gasvarianten som ska bo i Frihamnen.

Stämmer bra det! Då får alla, tvivlare som tillskyndare, chansen att testa dem på innerstadslinjerna!

Vi är många som gärna sitter ner i bussen, även när vi reser. Med genomgående låggolv blir det mest dörrar och hjulhus, och närmare hälften av sittplatserna är baklänges.
Maxcibussen har fungerat utmärkt i den trafik Leo beskriver, och vad är OmniLinken, om inte en modernare variant på temat?

/Ted



Titel: SV: OmniCity II
Skrivet av: Optimal skrivet 12 september 2010, 21:33:39 PM
Citat från: Leo skrivet 12 september 2010, 21:25:44 PM
Jo allt om SLs littera kan jag. Jag är i stort sett uppväxt i SL-bussar!  ;D
Du är mycket för att prata höga hastigheter/varvtal.  :D Men i de områden jag snackar om är det 50 km/h, ofta 30 km/h = tätort.

Jojo. Men i Söderort där jag kör ( just nu) har sökt annat garage. Där har vi mycket tomkörningar på E4an, därför skrev jag även ner hastigheterna och varvtal :P

Även etanol-ledvagnarna har samma varvtal/hastighet.
Titel: SV: OmniCity II
Skrivet av: Leo skrivet 12 september 2010, 21:35:33 PM
Citat från: Jim skrivet 12 september 2010, 21:33:39 PM
Jojo. Men i Söderort där jag kör ( just nu) har sökt annat garage. Där har vi mycket tomkörningar på E4an, därför skrev jag även ner hastigheterna och varvtal :P

Ok  8)
Titel: SV: OmniCity II
Skrivet av: Ersa skrivet 13 september 2010, 00:57:37 AM
Citat från: Jim skrivet 12 september 2010, 20:00:37 PM
För att det är väll bla. dom som kan ha svårt att gå i trappor osv. Sen varför åka omkring i en stötig City när du har Omnilink som endå har mjukare fjädring.
Sen kan jag nästan svära på att skulle man fråga folk, berätta både fördelar och nackdelar med dessa vagntyper skulle dom flesta säga Omnilink.

Är OmniCity II lika stötig som föregångaren? Någon form av förbättring torde väl ha skett?
Den frågan är iofs rätt svårt att avgöra om man inte kör buss för LLT i Luleå eller Karlssonbuss i Värnamo...
Titel: SV: OmniCity II
Skrivet av: Optimal skrivet 13 september 2010, 12:55:14 PM
Citat från: Ersa skrivet 13 september 2010, 00:57:37 AM
Är OmniCity II lika stötig som föregångaren? Någon form av förbättring torde väl ha skett?
Den frågan är iofs rätt svårt att avgöra om man inte kör buss för LLT i Luleå eller Karlssonbuss i Värnamo...

Jo, Vist är den bättre, men inte bättre än OmniLink II