Hur är det med dessa Hägglundare nu för tiden? Hur många finns kvar idag egentligen?
Jag känner till ett antal objekt, som finns bl.a. här i Örnsköldsvik, Primus Motor har just nu 2 sådana i sitt "förvar", en av medlemmarna
har som dom flesta vet ett fungerande objekt.
De bussar jag är mest intresserad av det är egentligen dom som är före -55 kan man nästan säga men allt är välkommet.
Nån här som anser ha en hyvsad kännedom om hur många objekt det kan finnas?
Nu menar jag allt från nyrenoverade fullt fungerande till skogsvrak som ser ut som dom är helt färdig.
Tilläggas ska göras att det pågår ett arbete inom Primus Motor i Övik där det mest forskas kring gamla bilder där man försöker fundera ut vad bilderna föreställer, jag har även inmhandlat någon bok om Hägglunds busskarosser så man har fått en liten bild av vad som fanns till försäljning, men nu till det intressanta vad finns kvar idag oavsett skick?
Som Primus Motor kan man ju ta reda på ett rent fallfärdigt objekt och kunna återuppbygga det hela med nya material.
Om du räknar med allt från bevarade bussar till sådana som är ombyggda till husbilar eller rallycrosstransporter, plus då rena vrak så rör det sig om hundratals.
Skulle gissa att det finns uppåt 50 st(av årgångar upp till 70-tal) bevarade hos föreningar, företag och privatpersoner. Sedan ett stort antal ombyggda.
Ja det kanske är så pass, dock är väl de ombyggda inte lika intressant idag då men det är bra dom nämns ändå.
Citat från: Hagglunds skrivet 12 september 2010, 12:28:38 PM
Ja det kanske är så pass, dock är väl de ombyggda inte lika intressant idag då men det är bra dom nämns ändå.
Ja du frågade ju om allt från nyrenoverade objekt till rena skogsvrak. Skulle tro att det är mycket enklare att återställa en lätt ombyggd fungerande husbuss än att ge sig på ett upprostat och uppruttet skogsvrak....
Det är det, men d det gäller de äldre objekten så finns inte mycket ens som husbuss så då pratar man om nytillverkning vilket iochförsig är ganska vanligt då det gäller återställande.
"30:an" som Primus Motor har är ju en sådan, ungefär 15 år tog det att få ett skogsvrak genom besiktningen....men har man tid och kunskap och pengar så går det, tyvärr har jag bara tiden, kunskap och pengar får nån annan stå för. :(
Citat från: Hagglunds skrivet 12 september 2010, 12:35:35 PM
Det är det, men d det gäller de äldre objekten så finns inte mycket ens som husbuss så då pratar man om nytillverkning vilket iochförsig är ganska vanligt då det gäller återställande.
"30:an" som Primus Motor har är ju en sådan, ungefär 15 år tog det att få ett skogsvrak genom besiktningen....men har man tid och kunskap och pengar så går det, tyvärr har jag bara tiden, kunskap och pengar får nån annan stå för. :(
Pengar behövs alltid. Har man gott om den varan kan man skicka objekten till renoverare i Baltikum eller Polen.
Jag vet inte det jag, den stora grejen är väl att få vara med i arbetet själv för att efteråt verkligen känna att man själv varit delaktig i arbetet, tyvärr kom jag in i Primus Motor först då då "30:an" började bli körklar och redo för en registreringsbesiktning så jag har bara sett bilder på hur renoveringen startade.
Men det går fler bussar som sagt, finns ju den så kallade "Solbussen" som står garagerad för framtida renovering, nånting som min generation får ta itu med i framtiden.......
Men vem vet, en dag får man chans att skaffa sig ett eget objekt, men frågan är om man inte ska satsa på en liten lättlastare typ tidig volvo eller liknande, dom är förmodligen lite enklare att antingen renovera eller köpa i fräsch skick för rimlig peng.
Citat från: Hagglunds skrivet 12 september 2010, 13:23:00 PM
Jag vet inte det jag, den stora grejen är väl att få vara med i arbetet själv för att efteråt verkligen känna att man själv varit delaktig i arbetet, tyvärr kom jag in i Primus Motor först då då "30:an" började bli körklar och redo för en registreringsbesiktning så jag har bara sett bilder på hur renoveringen startade.
Men det går fler bussar som sagt, finns ju den så kallade "Solbussen" som står garagerad för framtida renovering, nånting som min generation får ta itu med i framtiden.......
Men vem vet, en dag får man chans att skaffa sig ett eget objekt, men frågan är om man inte ska satsa på en liten lättlastare typ tidig volvo eller liknande, dom är förmodligen lite enklare att antingen renovera eller köpa i fräsch skick för rimlig peng.
Att renovera ett gammalt fordon ensam kostar stora pengar, kräver mycket mer tid än man trodde och kräver kunskap, utrymme och utrustning eller hjälpsamma polare med dessa resurser. Samt en mycket förstående familj om man nu har en sådan. Det är alltid bättre att köpa grejer i hyfsat bra skick.
Eller att ha en förening där man tillsammans kan göra det hela, dock verkar även föreningsmänniskor ha ett liv utanför föreningen även fast dom är pensionärer på heltid :(
Citat från: Hagglunds skrivet 12 september 2010, 14:09:19 PM
Eller att ha en förening där man tillsammans kan göra det hela, dock verkar även föreningsmänniskor ha ett liv utanför föreningen även fast dom är pensionärer på heltid :(
Jotack, det där känner jag till. Vi har en förening och en massa bussar, varav tre Hägglund. (Scania B62 -53, Volvo B58 led -69 samt B58 -70). De två förstnämnda behöver renovering/ ompyssling även öm de är kompletta och i resonabelt skick.
Är det omnibussföreningen du syftar på som verkar stå för denna hemsida och forum?
Citat från: Hagglunds skrivet 12 september 2010, 16:55:14 PM
Är det omnibussföreningen du syftar på som verkar stå för denna hemsida och forum?
Korrekt.
Den som har flest Hägglunds-bussar i dag i Sverige lär vara Magnus Knutsson i Jönköping. Hemsidan är dock dåligt uppdaterad.
http://www.teamknutsson.com/site/
Sett denna sida också, fanns flera av dom senare Hägglundare där.
Lite snabb mattematik känner jag för tillfället till 11 bussar,
allt från nyrenoverade till något objekt som står i slyn på nämnda sida.
Ja som sagt, ska försöka forska vidare, försöker fixa ett album nu där
det kan bli ett eget "Hägglundsalbum" i framtiden, får se vad det blir med det......
Jag har lyckats göra ett album, nästa projekt är att få albumet att hamna på min egen domän nu.
http://oviksper.jalbum.net/FOTOALBUM/index.html (http://oviksper.jalbum.net/FOTOALBUM/index.html)
Ska vi försöka göra en lista:
SvOf:
TSN 24 Scania-Vabis B62 1953
VTAB/ SL H44A 7990 Volvo B58 led -69
SJ 1120 Volvo B58 -70
SSS:
SJ 0972 Volvo B58 led -67
SJ 1069 Volvo B58 -69 (lekstuga Mkp)
SS 1074 Scania B31 ( sk. höghus)
LB 122 Volvo B512 -46
SJ 1017 Volvo B513 -46
KST 25 Scania B63 -52
GS 4 Trådbuss -40
SS 4036 Trådbuss -49
SS 4038 dito
SL H80 6911 Volvo B58 -67 (fd SJ 0911)
GS B30 108 -38 (som CBH 920)
SSS är de som har flest Hägglundare. Magnus har väl minst 6-7 stycken?
Sedan har vi Östersundsgänget med minst fyra Hägglund, varav en skvader (?) Spårvägsmuseet med åtminstone 4 st, samt HTMF, med "Skithuset" , fyll på o komplettera tack!
Hej !
Magnus i Jönköping har bl.a.
Fd. SJ 0616 ScV BF 76
Fd. SJ xxxx Vlo B 727
Fd. Alfredssons Vlo B 638
Fd. Wasatrafik 001 ScV B 21
Fd. ÖCO/Ö-vik nr. 28 ScV BF 76 finns hos en privatperson i Siljansnäs.
Bara några kompl. jag kom på i all hast.
Mvh Peter Ö
Se där ja, bara bilderna som saknas....men det kommer.....
Ja då kan jag dra mitt strå till stacken:
PGZ190 Volvo LV60 -1930 Nyrenoverad Ägare: Primus Motor.
CAA225 ,Scania Vabis B5553126 AVK,GRÅ,1961,AVST,100226 *gruvbussen*.
Scania Vabis -1936 "Förvaltas av" Primus Motor men ägs av Järnvägsmuseet i Gävle (?)
Sen har vi den buss som kallade Byfånen som fanns hos Primus Motor men
som såldes för ca 1 år sen, BYF är början av regnumret.
P.g.a. städning av området så har förmodligen en av Primus Motors medlemmar skrotat en av sina bussar, var tänkt
att denna skulle plockas ner i molekyler och där kunde få diverse järnskrot sålt o.s.v. men vi har gjort en buss men
det vart nog mycket göra så vi gav väl upp båda objekten, den ena var en Hägglunds, den andra kan ha varit det.
"Solbussen" användes i Örnsköldsvik av förening som jobbade för handikappade,
står numer undanställd i Primus Motors ägo (?) och det sägs inom föreningen att det är
ett framtidsprojekt för min generation att få den renoverad.
Beklagar för halvfärdiga uppgifter men jag vet att ni kan fylla på, men imorrnkväll
har jag möjlighet att ta reda på
mer då jag besöker Primus Motor.
Hej igen !
Kom efteråt på ytterligare en Hägglundare:
Fd. SJ 2027 ScV BF 63 från 1951 som finns hos Järnvägsmuseum i Gävle.
Står uppställd på Nynäs.
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 12 september 2010, 18:51:09 PM
Hej !
Magnus i Jönköping har bl.a.
Fd. SJ 0616 ScV BF 76
Fd. SJ xxxx Vlo B 727
Fd. Alfredssons Vlo B 638
Fd. Wasatrafik 001 ScV B 21
Fd. ÖCO/Ö-vik nr. 28 ScV BF 76 finns hos en privatperson i Siljansnäs.
Bara några kompl. jag kom på i all hast.
Hos Magnus finns även en Diligens BF76 av samma modell som 0616, samt ytterligare n postbuss på Volvo B635 (?) chassi om ja ginte minns fel..
Mvh Peter Ö
BYF 509 (byfånen) Har bilder på min hemsida www.fordonsnostalgi.se
Mikael Pettersson Norrköping är ägaren till bussen. Mvh Erik
Spårvägssällapet Ringlinien har 4 stycken Hägglundare också
GS 2 trådbuss -40
GS 58 Volvo B755 -64 (i trafik)
GS 212 Volvo B655 -52
GS 906 Volvo B58 ledbuss -76 (Hägglund/Wiima)
Tackar Erik, ska bli intressant och se, har för mig den var med i nån tidning efter att den sålts om jag inte är helt ute och cyklar.
Till Bfg ang GS2 trådbuss från -40, vore intressant att få se en sådan på bild.
Jo vi åkte med den till Örebromarknaden i snöstormen och blev med i classic motor. Mvh Erik
Även trycksfelsnisse har varit i tråden idag, dålig stil för en nybörjare.
PGZ190 LV61 från 1930 ska det vara, LV60 är trolitvis nått annat, kanske lastbilschassi vem vet.....
Örebromarknad och snöstorm, nej prenumererar inte på den tidningen så jag tror inte jag har det numret tyvärr.....
Ringliniens och SSSs trådbussar är likadana.
http://www.ringlinien.org/vagnhallen/visabuss.asp?id=1
http://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/buss.php?id=49
GS 4 verkar enligt information vara bl.a. en Hägglundare, innebär väl alltså att det är en Hägglundskaross förstås?
Kollar lite djupare och läser "Hägglundsmustanger" som tillverkades under 40-talet,
kul, nu har man lite mer att studera in sig på.
Läser även att Wiima i Finland tog över Hägglunds busskarosstillverkning under 70-talet.
http://www.ringlinien.org/vagnhallen/visabuss.asp?id=4 (http://www.ringlinien.org/vagnhallen/visabuss.asp?id=4)
Kollade just in Svensk Busshistoria och sökte på Hägglunds, inte mycket man hittade då förutom följande som jag söker årsmodell på, avregistrerat så jag kom inte särskilt långt på regnr....
SL H50 5076, en röd Volvo med Hägglunds/Wiima kaross så det verkar vara just i övergången då Wiima tog över.
Sen detta, kanske ställt den frågan men lästa att Wiima tog över Hägglunds busskarosstillverkning, så man kan i princip säga att det Wiima som fanns eller finns idag, det har sin grund i Hägglunds verksamhet som fanns t.o.m. 70talet eller är det fler företag inblandade också?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 september 2010, 06:33:18 AM
Nä!
Det Hägglunds bidrog med var till största delen marknadsföring i Sverige för Wiima:s del, man byggde inga bussar av dessa med "dubbelnamn"
Wiima uppgick sedan i Carruskoncernen men däri finns ingenting av Hägglunds forna busstillverkning.
F.ö så ett av de sista bussrelaterade leveranserna från Ö-vik var släpchassier till Säffle ledbussar åren 1979-1983
Wiima använde sig av Hägglunds dörrkonstruktion eller dörrautomatik till vissa bussar har jag för mig. Men Wiima var, som Lasse skriver, en etablerad busstillverkare långt innan man inledde samarbetet och tog över Hägglunds kvarvarande orderstock.
Citat från: Björn Forslund skrivet 13 september 2010, 08:57:11 AM
Wiima använde sig av Hägglunds dörrkonstruktion eller dörrautomatik till vissa bussar har jag för mig. Men Wiima var, som Lasse skriver, en etablerad busstillverkare långt innan man inledde samarbetet och tog över Hägglunds kvarvarande orderstock.
Exakt. Hägglunds hjälpte också Wiima att ta fram en egen ledbuss omkring 1970. I övrigt finns inget i Wiima som härrör från Hägglunds. Det var väl detta lilla teknikutbyte som gjorde att Hägglunds lät marknadsföra Wiimas bussar några enstaka år när de lade ned sin egen karosstillverkning.
Tilläggas bör att det finns bevarad en fin ScV B71/Hägglund från 1955 i Falun, ursprungligen tillhörig Los Omnibustrafik. Ägaren är nog välkänd för många buss- och lastbilsentusiaster.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 september 2010, 09:49:34 AM
Tilläggas bör att det finns bevarad en fin ScV B71/Hägglund från 1955 i Falun, ursprungligen tillhörig Los Omnibustrafik. Ägaren är nog välkänd för många buss- och lastbilsentusiaster.
Ägs inte den bussen av Erlandssons numera? Fast det är nog allt ägaren enligt ovan som rattar den.
Kanske borde vi sammanställa alla bevarade Hägglundare i en lista, som sedan kan läggas upp på hemsidan för de som är intresserade? Så har man gjort på RHF i Norge, där förteckning över alla bevarade veteranbussar finns.
I ämnet bevarade Hägglundsbussar kom jag på följande:I slutet av 90-talet upptäckte en av SvOF:s medlemmar en Volvo B40 från 1945, SJ675 med Hägglundskaross, stående på en äng i Halland. Fick för några år sedan ryktesvis höra att några entusiaster tagit hand om den. Samtidigt fick jag höra att SJ-bussen 386 från 1939, S-V,Hägglundare,var under renovering. På 90-talet hade SSS en KST-buss,Volvo B530 från 1948 också Hägglunds i sina samlingar. Någon som vet om den fortfarande är i livet? Åkte med en sådan buss i Karlskrona under min värnplikt där 1965. Hälsningar Benga B40
Citat från: Björn Forslund skrivet 13 september 2010, 09:58:09 AM
Ägs inte den bussen av Erlandssons numera? Fast det är nog allt ägaren enligt ovan som rattar den.
Nej, Erlandssons har aldrig ägt denna buss. Det är vår vän i Falun som har ägt den i alla år den har sett ut som den ser ut idag, men vid renoveringen på 90-talet hade han Erlandssons gamla lack som förebild.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 september 2010, 10:26:29 AM
Nej, Erlandssons har aldrig ägt denna buss. Det är vår vän i Falun som har ägt den i alla år den har sett ut som den ser ut idag, men vid renoveringen på 90-talet hade han Erlandssons gamla lack som förebild.
Ägaren jobbade (jobbar?) hos Lennes Buss i Borlänge och bussen fanns ett tag med på deras hemsida och kunde således hyras genom Lennes. Detta kan ha lett till missförstånd att Lennes ägde bussen, men så har det som sagt aldrig varit. Bussen i fråga ägdes för övrigt ett tag av SvOf.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2010, 10:52:16 AM
Ägaren jobbade (jobbar?) hos Lennes Buss i Borlänge och bussen fanns ett tag med på deras hemsida och kunde således hyras genom Lennes. Detta kan ha lett till missförstånd att Lennes ägde bussen, men så har det som sagt aldrig varit. Bussen i fråga ägdes för övrigt ett tag av SvOf.
Jo, han jobbade ett tag hos Lennes. Därför fick bussen skyltar på sig med Lennes i stället för Erlandssons.
Bra idé där, får se om inte jag får ordning på min hemsida kanske jag kan göra en undersida om just bevarade Hägglundare, eller Hägglundare överhuvudtaget, allt från skogsvrak till nyrenoverade som jag nämnt tidigare.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 september 2010, 11:43:07 AM
Detta ledbusschassie (släpet) följde sedan med till Volvo när den första ledbussen med Säffle kaross presenterades 1979, fram till 1983 byggde Hägglunds släpchassierna till dessa bussar varefter man helt upphörde med dylik produktion
De ledbussar som Hägglunds byggde på Volvo B58-chassier hade väl tyska släpvagnschassier. Det var just konsten att bygga ihop en B58 med sådana släpvagsnchassier som Hägglunds hjälpte Wiima med. Det släpvagnschassi som Hägglunds långt senare tog fram till de första B10M (åren 1979-83) var en helt ny produkt som inte hade något med tidigare Hägglunds-ledbussar att göra. Jag vet detta eftersom jag tillfälligt har arbetat ihop med just den konstruktör på Hägglunds som fick i uppgift att konstruera detta chassi.
Sitter för tillfället med min hemsida nu, har bytt webbläsare så nu ser man t.o.m. bakgrunden, IE är bättre än GC visst....
Ska försöka göra en databas i tabellformat på min sida, ska försöka utveckla den
så pass bra som möjligt, kan ni komma med information om som jag kan ha till nytta
i databasen.
http://www.oviksper.se (http://www.oviksper.se)
Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 september 2010, 13:13:48 PM
De ledbussar som Hägglunds byggde på Volvo B58-chassier hade väl tyska släpvagnschassier. Det var just konsten att bygga ihop en B58 med sådana släpvagsnchassier som Hägglunds hjälpte Wiima med. Det släpvagnschassi som Hägglunds långt senare tog fram till de första B10M (åren 1979-83) var en helt ny produkt som inte hade något med tidigare Hägglunds-ledbussar att göra. Jag vet detta eftersom jag tillfälligt har arbetat ihop med just den konstruktör på Hägglunds som fick i uppgift att konstruera detta chassi.
Varför frångick man Schenk-släpen? Var det Volvo som ville ha något annat, eller hade Hägglunds utvecklat det hela så pass att man tog fram en egen konstruktion?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 september 2010, 13:41:09 PM
Jag fattade det som att det var en vidareutveckling av av den tyska konstruktionen som man jobbade på under lveranserna av Wiimaledbussarna i Sverige som sedan kom till användning 1979-1983, därefter tog ju Volvo själva fram en egen konstruktion.
1983 fanns ju bägge varianterna i produktion och det syns direkt på instrumenteringen om släpet är byggt i Ö-vik eller i Göteborg/Borås
Var det inte så att när SL:s H22 skulle levereras så pågick något slag av sysselsättningspaket för svensk industri, vilket gjorde att ett svenskt släpchassi fick tas fram. Uppdraget gick då till Hägglunds.
Citat från: Hagglunds skrivet 12 september 2010, 21:26:37 PM
Tackar Erik, ska bli intressant och se, har för mig den var med i nån tidning efter att den sålts om jag inte är helt ute och cyklar.
Till Bfg ang GS2 trådbuss från -40, vore intressant att få se en sådan på bild.
Kolla här ;):
http://www.ringlinien.org/vagnhallen/visabuss.asp?id=1
Ja just ja, det var den det.
Just hemkommen från Primus Motor, dock inte fått jättemycket klarhet men tagit en titt på diverse tavlor och bilder där jag såg diverse Häggundare.
På en tavla ett foto taget utanför Busstation i Bästa stod 4 bussar av "typen" Hägglundare med 3 st identifierbara skyltar.
Y325
Y466
Y832
Gengasaggregatet som i några års tid funnits hos Primus Motor och som tillhör "36:an" d.v.s. en gul buss med årgång 1936,
är nu under kontroll och motorn såg något urplockad, SJ6751 stod det på plåten på denna.
30:an som numer är under Primus ägo som ni säkert sett mig fota ofta ägdes tidigare av Holger Vickman.
Lite OT i tråden:
Finns en släpvagn som det står Linjebuss på på Primus Motor med nr LB967 CTY530.
Hur många av dessa kan det funnits?
Ja som sagt, då jag och herrarna på garaget får mer tid så ska jag ta och prata med dom, dom sitter ju på en hel del information.
Bl.a. så syns en buss som ser väldigt lik "30:an" på en bild på Primus Motors hemsida, jag hörde att det var en Reo som tillhörde nuvarande BAE Systems.
Kanske nått att forska mer i.
Här är en som har hamnat i Tyskland.
(http://www.bus-bild.de/bilder/sonstige-5964.jpg)
Kul att veta vad som hänt med bussar som exporterats till utlandet. Vilka som är bevarade eller ombyggda. Kanske någon som har forskat i det?
Mvh Erik
Citat från: erik t skrivet 14 september 2010, 09:10:40 AM
Kul att veta vad som hänt med bussar som exporterats till utlandet. Vilka som är bevarade eller ombyggda. Kanske någon som har forskat i det?
Mvh Erik
Det rör sig ju om bussar som exporterats efter att de blivit veteraner, och sålts för rejäla summor. Det verkar ofta vara bussföretag som erbjuder veteranbussar som köper dem.
Som bussen ovan, fd Svensson i Hillerstorp. Bussarnas tidigare historik bryr man sig inte om, utan de målas och märks om så de passar den nye ägaren.
Kul att det finns hägglundare kvar. Bara att köra en buss med värme som i Hägglundarn på den tiden var ju lyx. Att städa utan kantlister, klädslar som höll i 10-tals år o.s.v. Någon gång i slutet på 80-talet påpekade någon för en busstillverkare att han bara var 20 år efter Hägglundarna med en detalj och svaret blev " Ja, men i den här branschen är det inte ett dåligt betyg".
Jo så är det. Men kul att veta vilka som är kvar och bevarade som veteranbuss. Färgsättningen och historiken försvinner ju sorgligt nog men dom som rullar som veteranbuss är ju kul att veta om även om bussen är ommålad och historiken är kastad.
I utlandet betalas det höga summor även om det ska bli husbuss eller liknande, här hemma kan vi nästan vara säkra på att om någon betalar bra så blir den troligen bevarad.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 september 2010, 10:18:18 AM
40-50-60 talare som exporterats har 99% enkom gjort det för att bibehållas eller rustas som veteranbuss och inget annat.
Ingen tysk eller fransman betalar 100 tkr för en gammal 60 talare med tanken att bygga om den till husbuss, till detta finns det avsevärt mycket bättre o billigare objekt.
Det är t o m så att lindrigt ombyggda husbussar gått utomlands och blivit bussar igen. Där kvittar det ju vilken inredning man stoppar i, eftersom ingen vet hur det såg ut från början. Som exempel den estniska fd SJ B635/SKV som återuppstått som renoverad buss med stolar från en finsk Onni Vilkas-buss.
EN av några Hägglundare som idag är till salu och jag kan tänka mig att denna är en av dom finare av dessa.
http://www.mascus.se/Transportfordon/Begagnade-Ovriga-bussar/Volvo-B513X/88D23F6D-319D-481D-AD48-CC90750965C1.html (http://www.mascus.se/Transportfordon/Begagnade-Ovriga-bussar/Volvo-B513X/88D23F6D-319D-481D-AD48-CC90750965C1.html)
Citat från: Hagglunds skrivet 15 september 2010, 00:50:44 AM
EN av några Hägglundare som idag är till salu och jag kan tänka mig att denna är en av dom finare av dessa.
http://www.mascus.se/Transportfordon/Begagnade-Ovriga-bussar/Volvo-B513X/88D23F6D-319D-481D-AD48-CC90750965C1.html (http://www.mascus.se/Transportfordon/Begagnade-Ovriga-bussar/Volvo-B513X/88D23F6D-319D-481D-AD48-CC90750965C1.html)
Denna har varit uppe till diskussion flera gånger förut, och varit till salu i åratal nu. Priset verkar inte ens tilltala kapitalstinna tyskar eller holländare, kanske pga att inredningen kommer från en betydligt modernare buss.
Kanske hoppas på en köpare som väljer att byta ut inredningen så den blir original rakt igenom.
Sen funderar jag på alla dessa postbussar, eller dom gula bussarna som gick bl.a. i Övik på 90-talet, vad har det blivit av dessa?
Vissa skrot, vissa i trafik och vissa sålda till privata o.s.v.?
Någon som kan se vad det är för kaross på denna?
http://www.blocket.se/vasternorrland/Veteran_Buss_28719387.htm?ca=4&w=1 (http://www.blocket.se/vasternorrland/Veteran_Buss_28719387.htm?ca=4&w=1)
Citat från: Hagglunds skrivet 15 september 2010, 13:22:01 PM
Kanske hoppas på en köpare som väljer att byta ut inredningen så den blir original rakt igenom.
Sen funderar jag på alla dessa postbussar, eller dom gula bussarna som gick bl.a. i Övik på 90-talet, vad har det blivit av dessa?
Vissa skrot, vissa i trafik och vissa sålda till privata o.s.v.?
Någon som kan se vad det är för kaross på denna?
http://www.blocket.se/vasternorrland/Veteran_Buss_28719387.htm?ca=4&w=1 (http://www.blocket.se/vasternorrland/Veteran_Buss_28719387.htm?ca=4&w=1)
Problemet är just att hitta en original inredning. Inte så vanligt att folk sparar sådant.
Bussen i annonsen är också en Hägglund.