Hittade en notis med bild i dagens pappersupplaga av Folkbladet.
I webtidningen kan jag bara hitta en kort notis:
http://www.folkbladet.nu/?p=180780 (http://www.folkbladet.nu/?p=180780)
Bussen är Nobina 6233 som tidigare funnit Skövdetrakten enligt inlägget nedan. Numera blåmålad, vet någon var den används?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=29016.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=29016.0)
Personaltransporter Garaget - Vasaplan - Garaget.
Citat från: RoggaBoy skrivet 10 september 2010, 21:41:48 PM
Personaltransporter Garaget - Vasaplan - Garaget.
Behövs verkligen en 26-pass buss för den uppgiften? Eller är/var den tänkt till annat med tanke på att den fått ny lack?
Har bara sett den i personaltransporter, senast i onsdags, men kanske har den någon skoltur på dagen med? Annars är det ett bra sätt att göra av med pengar, att måla om fordonen.
Citat från: Greger Larsson skrivet 10 september 2010, 21:47:29 PM
Behövs verkligen en 26-pass buss för den uppgiften? Eller är/var den tänkt till annat med tanke på att den fått ny lack?
Det finns inga färgkrav för personaltransportfordonen, så merutnyttjning är nog garanterat inplanerad från första början. Men var då, med tanke på det lite ologiska färgvalet? Den blå färgen (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/6200/Swebus_6251_XLP416_Umea_060601a.jpg) är väl enbart ett krav på Blå vägen (linje 300) vad jag förstått. Det är iaf enbart Nobina som har bussar i denna färg, och då på en lite väl stor andel av sina bussar.
Länstrafikens egen hemsida (http://tabussen.nu/om-laenstrafiken/entreprenoerer.aspx) berättar iaf:
"Länstrafiken tillåter, som ett av få länstrafikbolag i Sverige, att entreprenörerna kör bussar med sina egna färger. Syftet med detta är bland annat att skapa kvalitetskonkurrens. Undantag är bland annat linjerna Norrlandskusten, Blå vägen och 63:an (Östersund-Umeå). På dessa sträckor är bussarna linjeprofilerade."
Citat från: Ersa skrivet 10 september 2010, 22:08:43 PM
Det finns inga färgkrav för personaltransportfordonen, så merutnyttjning är nog garanterat inplanerad från första början. Men var med tanke på färgvalet? Den blå färgen (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/6200/Swebus_6251_XLP416_Umea_060601a.jpg) är väl enbart ett krav på Blå vägen (linje 300) vad jag förstått. Det är iaf enbart Nobina som har bussar med denna färgen, och då på en lite väl stort andel av sina bussar.
Länstrafikens egen hemsida (http://tabussen.nu/om-laenstrafiken/entreprenoerer.aspx) berättar iaf:
"Länstrafiken tillåter, som ett av få länstrafikbolag i Sverige, att entreprenörerna kör bussar med sina egna färger. Syftet med detta är bland annat att skapa kvalitetskonkurrens. Undantag är bland annat linjerna Norrlandskusten, Blå vägen och 63:an (Östersund-Umeå). På dessa sträckor är bussarna linjeprofilerade."
Alla bussar på blå vägen, dvs linje 13/31/300 är blåa. Ibland förekommer en blå buss på linje 19 (Bjurholm - Umeå) när fd Norrlandskust-bussen 4036 behöver ses över. :) Vissa perioder på året så kan det förekomma vita bussar efter blå vägen med, men då på linje 13 till Lycksele.
Citat från: RoggaBoy skrivet 10 september 2010, 22:11:55 PM
Alla bussar på blå vägen, dvs linje 13/31/300 är blåa.
Det förklarar en hel del! :)
Hoppas de lila färgkraven för Holmsund och Sävar försvinner i och med nästa trafikstart.
Citat från: Ersa skrivet 10 september 2010, 22:15:10 PM
Hoppas de lila färgkraven för Holmsund och Sävar försvinner i och med nästa trafikstart.
Lila färgkrav? De rullar ju vita bussar på linjen med, fast de ser ju inte Länstrafiken. Gör som Abramssons Buss, kör med tre olika färger på bussarna, lila, grön och brun/beige.
Citat från: RoggaBoy skrivet 10 september 2010, 21:41:48 PM
Personaltransporter Garaget - Vasaplan - Garaget.
Detta använder man väl också dessa båda till: 9347 och 9346. Bilden togs vid Vasaplan i tisdags.
(http://i55.tinypic.com/14sc37.jpg)
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 10 september 2010, 22:37:04 PM
Detta använder man väl också dessa båda till: 9347 och 9346. Bilden togs vid Vasaplan i tisdags.
(http://i55.tinypic.com/14sc37.jpg)
Jo, och har hört att det ibland kan gå två personaltransporter efter varandra med bara en 15-20 minuters mellanrum, därav flera. Att alla inte kan åka samtidigt (om dom ryms) vore smidigare eller billigare. Har någon annan med, så tror det är 4 bilar dom har.
Ersa, hur många bilar hade ni på Veoliatiden?
Citat från: RoggaBoy skrivet 10 september 2010, 22:40:06 PM
Jo, och har hört att det ibland kan gå två personaltransporter efter varandra med bara en 15-20 minuters mellanrum, därav flera. Att alla inte kan åka samtidigt (om dom ryms) vore smidigare eller billigare. Har någon annan med, så tror det är 4 bilar dom har.
Ersa, hur många bilar hade ni på Veoliatiden?
Ja nu ser jag att det är en bit från garaget till Vasaplan, har inte funderat över var detta låg utan tittade på eniro nu.
Citat från: RoggaBoy skrivet 10 september 2010, 22:40:06 PM
Ersa, hur många bilar hade ni på Veoliatiden?
Polarbuss samt Connex/Veolia använde två personaltransportfordon:
13 / 1013 (TTN999), en vinröd VW Caravelle
14 / 1014 (TTO609), en silvergrå Mercedes Vito
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 10 september 2010, 22:45:22 PM
Ja nu ser jag att det är en bit från garaget till Vasaplan, har inte funderat över var detta låg utan tittade på eniro nu.
Jo, de är en bra bit mellan, och vet att förarna klagat på att man inte får betalt mellan Vasaplan och garaget.
Citat från: Ersa skrivet 10 september 2010, 22:46:03 PM
Polarbuss samt Connex/Veolia använde två personaltransportfordon:
13 / 1013 (TTN999), en vinröd VW Caravelle
14 / 1014 (TTO609), en silvergrå Mercedes Vito
Oj, då har Nobinas förare de bättre med personalfordon, och ändå klagar förarna fast antalet bussar/förare har väl också ökat sedan Polarbusstiden?
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 10 september 2010, 22:37:04 PM
Detta använder man väl också dessa båda till: 9347 och 9346. Bilden togs vid Vasaplan i tisdags.
4987 användes tidigare i somras med, är den skrotad nu?
Citat från: virtual1 skrivet 10 september 2010, 23:02:31 PM
4987 användes tidigare i somras med, är den skrotad nu?
Har sett den i trafik även efter semestern om jag inte är helt fel ute.
Citat från: RoggaBoy skrivet 10 september 2010, 22:58:41 PM
Oj, då har Nobinas förare de bättre med personalfordon, och ändå klagar förarna fast antalet bussar/förare har väl också ökat sedan Polarbusstiden?
Klagomålen förstår (om jag förstått det rätt) mest över att det du själv skriver om, dvs att förarnas lön klipps när de stiger av sin sista buss på Vasaplan, och därefter kan det ta uppåt en halvtimme innan de "stämplat ut" från garaget på Västerslätt. Denna tid vill de ha betalt för, och precis samma stridsfråga finns ju på t.ex Busslink i Stockholm där förarna kan sluta sina pass långt från den depå där de började, och oftast har sin bil.
Själv var (och är) jag mest kritisk mot att man inte åter kan låta alla 7:or gå ända till bussgaraget. Inte bara för att Nobina skulle kunna spara in på personaltransporter, utan även för vanliga resenärers skull. Hittegodsavdelningen ligger ju t.ex på bussgaraget, men till detta garage går inga busslinjer under hittegodsavdelningens öppettider. Varför allt hittegods hamnar på Västerlätt beror på tydliga order från huvudmannen som inte vill ha ansvaret för sånt. Nästan allt ansvar ska ju helst ligga enbart på trafikutövaren, enligt Västerbottnisk tradition... ::)