Visste ej att Råsta körde på 178 förrän jag såg detta, 1251 kom hit på turen innan..
Trodde dessa 12xx skulle rulla på en utökad 179...
(http://farm5.static.flickr.com/4149/4972048539_671ca795be_b.jpg)
Råsta har ett antal avgångar även på 178... liksom de har på 602H, 603, 611 och 613. Däremot tror jag inte Täby har några Råstaavgångar för
stunden. Tidigare hade ju de i gengäld något litet på 157 och 509. Norrtälje sedan har väl en morgonavgång på 526.
Citat från: Nico skrivet 09 september 2010, 19:06:03 PM
Råsta har ett antal avgångar även på 178... liksom de har på 602H, 603, 611 och 613. Däremot tror jag inte Täby har några Råstaavgångar för
stunden. Tidigare hade ju de i gengäld något litet på 157 och 509. Norrtälje sedan har väl en morgonavgång på 526.
Mycket trevlig bild! Råsta har även turer på Täbys linje 607.
En liten undran över hur man tänker när man placerar ut bussar på de olika garagen. Jag tror det var Ted S som skrev att det var många olika parametrar att ta hänsyn till, och det kan jag förstå, men vilka parametrar är det som gör att bussar som ändå har så pass hög komfort som de här 12xx-vagnarna har (bl.a fällbara ryggstöd) hamnar i Råsta för att trafikera 179 (och några turer på 178) där folk åker ganska korta sträckor istället för Norrtälje för att trafikera 676 eller 677?
/J
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 09 september 2010, 20:47:17 PM
En liten undran över hur man tänker när man placerar ut bussar på de olika garagen. Jag tror det var Ted S som skrev att det var många olika parametrar att ta hänsyn till, och det kan jag förstå, men vilka parametrar är det som gör att bussar som ändå har så pass hög komfort som de här 12xx-vagnarna har (bl.a fällbara ryggstöd) hamnar i Råsta för att trafikera 179 (och några turer på 178) där folk åker ganska korta sträckor istället för Norrtälje för att trafikera 676 eller 677?
/J
En följdfråga är ju då varför det är regionalkrav på alla blåbusslinjer utanför stan (t.ex. 179 och 471), trots att deras trafikuppgift i 179 och 471:s fall är lokal och med stort resandeutbyte. Linjer som 636 och 637 "skulle behöva" regionalkravet i stället.
Svaret på varför Busslink kör fina bussar på 179 är troligtvis "för att det är beställt så".
[quoteEn liten undran över hur man tänker när man placerar ut bussar på de olika garagen. Jag tror det var Ted S som skrev att det var många olika parametrar att ta hänsyn till, och det kan jag förstå, men vilka parametrar är det som gör att bussar som ändå har så pass hög komfort som de här 12xx-vagnarna har (bl.a fällbara ryggstöd) hamnar i Råsta för att trafikera 179 (och några turer på 178) där folk åker ganska korta sträckor istället för Norrtälje för att trafikera 676 eller 677?
/J][/quote]
För att SL är inte så bra som dom själva tror...
//R
Glömde ju självklart 607 som då är den externa linje som Råsta har flest avgångar på.. Mea culpa osv. Ibland går det bara för fort! :-X
Sen ligger det nog en hel del i Karstens och Roberts inlägg. Troligen så har inte SL alltid den kunskap om vad som är nödvändigt/passar/behövs bäst var... vilket kan leda till vissa underligheter.
Citat från: Nico skrivet 10 september 2010, 16:53:49 PM
Glömde ju självklart 607 som då är den externa linje som Råsta har flest avgångar på.. Mea culpa osv. Ibland går det bara för fort! :-X
Sen ligger det nog en hel del i Karstens och Roberts inlägg. Troligen så har inte SL alltid den kunskap om vad som är nödvändigt/passar/behövs bäst var... vilket kan leda till vissa underligheter.
Ingen fara :) 607:an är lätt att glömma då den dessutom till 50% trafikerar Råstaland. Idag körde bl a Råstavagnarna 3145 (Scania Omnicity led) och 3840 (Vo B9S) på 607:an.