Bild tillsänd Peter Ödén.
(http://www.kentskoog.com/bilder/Folder%2009/113m.jpg)
Bussen är urspr. GDG 113/S 275 > W 433. Vlo B 512X ASJ från 1948.
Släpkärran är av egen tillverkning från Vänersborg, tillv.nr 19. P 1376 > W 3012.
L50:n bredvid såg intressant ut. Också f.d GDG?.
Oj, vilken tjusig bild. :D
GDG 113 hade W 433 fram till försäljning av bussen 1963 då den fick S 275
mvh Fernestad
Tillägg: 113 blev godkänd av besiktningsman i Linköping den 9/9 1950 och registrerad på GDG 6/10 1950
Hej
Bussen är från 1950. Det framgår tydligt av ASJ-skylten. Det syns ju också tydligt att det är en ASJ m/50-kaross. GDG hade 5 sådana här bussar: 113, 119, 219, 237 och 268, där 119 var i turistutförande med bl a takfönster. Just den här 113 gick i Borlänge under många år stationerad i Ornäs-garaget. Kul att den finns bevarad.
Hälsningar
Sven
Hej !
Får beklaga om jag blandat ihop uppgifterna jag fick om bussen från annat håll !
Mvh Peter Ö
Enligt fordonsregistret är bussen av 1948 års modell och registrerad första gången 1948-01-01. Detta måste vara ett helt felaktigt antagande. Chassinumret skvallrar nämligen om att busschassiet bör vara tillverkat i början av 1950.
Beträffande min buss GDG 113 är den besiktigad i Linköping 9/9 1950. Chassienr 510- 2604
Enligt Instrumentet VOLVO B 512 X årsmod. 1948. Tydligen köpte GDG ett antal Chassier 1948
men de blev ej karossiserade förränn 1950. Konstigt med detta höga Chassienr.
Den hade förkammardiesel men byttes senare till heldisel 115 hk. Obs att heldieseln kom
först 1950. Allstså är chassiet från 1948 Såldes 1963 till Arne Nilsson Allstakan
Avställd 1974 Köptes av mig 2000.
Hej!
Det här med chassinummer på Volvo B 512-513 tycks övergå normalt förstånd. Det följer andra principer än kronologisk ordning. Exempel från 1948:
510-965, 510-969, 510-1423, 510-2471, 510-2869. De två sistnämnda har beteckningen 513X. En annan 513X från 1949 har chassinumret 510-1408.
Mystiskt men någon kanske kan förklara hur man numrerat.
Mvh Jan G
Hej! Det är ju nästan så hjärtat stannar, när man ser denna så fint bevarade vackra Volvo-buss B512! Men det där med chassi-nummer är ju ett stort mysterium. Enligt min egen beräkning bör antalet tillverkade B510-or passerat 1000 under 1948, 2000 under 1949 och kanske 3000 1950/början 1951. Totalt blev det ju ca 3800 fram till 1952 innan efterföljaren B615 såg dagens ljus. Kom att tänka på personbilen PV60, som tillverkades 1946-50. I det fallet anges alla exemplar vara av 1946 års modell oavsett leveransår! Hälsn. BengaB40
Hej! Fortsättning på följetången om chassinummer Volvo B510-serien. Bläddrade i Volvos tidskrift RATTEN från november 1949. Citerar:"Stockholms Läns Omnibus AB fick den 2000:e bussen ur Volvo B510-serien. Den fick nr 99 i bolagets vagnpark och går i turisttrafik. Svenska Karosseriverkstäderna i Katrineholm har byggt karossen." Hälsn. BengaB40