Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Brollan skrivet 06 september 2010, 18:14:10 PM

Titel: Orusttrafikens dubbeldäckare..
Skrivet av: Brollan skrivet 06 september 2010, 18:14:10 PM
..har börjat rulla på 290 och 291.
70891
(http://i183.photobucket.com/albums/x118/matsbrolin/Orusttrafiken/Orusttrafiken_70891_BXP310a.jpg)
(http://i183.photobucket.com/albums/x118/matsbrolin/Orusttrafiken/Orusttrafiken_70891_BXP310b.jpg)

70895
(http://i183.photobucket.com/albums/x118/matsbrolin/Orusttrafiken/Orusttrafiken_70895_DEY907a.jpg)
(http://i183.photobucket.com/albums/x118/matsbrolin/Orusttrafiken/Orusttrafiken_70895_DEY907b.jpg)
Titel: SV: Orusttrafikens dubbeldäckare..
Skrivet av: Peter Öden skrivet 06 september 2010, 18:38:49 PM
Hej !

Hur många dubbeldäckare rör det sig om, inv.nr ??

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Orusttrafikens dubbeldäckare..
Skrivet av: Brollan skrivet 06 september 2010, 18:43:33 PM
Tror det är 5 stycken, 70891-70895.
Titel: SV: Orusttrafikens dubbeldäckare..
Skrivet av: Jan skrivet 06 september 2010, 19:03:11 PM
Detta är linjevaganar och varför tar man inte bort bagagerummet och placerar stolar där?
Titel: SV: Orusttrafikens dubbeldäckare..
Skrivet av: frigge skrivet 06 september 2010, 20:51:00 PM
Det KAN vara för att takhöjden i bagageutrymmet är ungefär en meter?

Citat från: Jan skrivet 06 september 2010, 19:03:11 PM
Detta är linjevaganar och varför tar man inte bort bagagerummet och placerar stolar där?
Titel: SV: Orusttrafikens dubbeldäckare..
Skrivet av: Johan B skrivet 06 september 2010, 21:24:52 PM
Citat från: frigge skrivet 06 september 2010, 20:51:00 PM
Det KAN vara för att takhöjden i bagageutrymmet är ungefär en meter?


Plus att en sådan åtgärd troligen hade gjort andrahandsvärdet försvinnande litet. Marknaden för begagnade DD utan möjlighet att ta bagage är ju klart begränsad.
Titel: SV: Orusttrafikens dubbeldäckare..
Skrivet av: Jan skrivet 06 september 2010, 21:28:23 PM
Citat från: frigge skrivet 06 september 2010, 20:51:00 PM
Det KAN vara för att takhöjden i bagageutrymmet är ungefär en meter?


De Megaliner DD som gick på mellan Trelleborg och Malmö, hade inget bagagerum lastade m a o 93 sittande.
Titel: SV: Orusttrafikens dubbeldäckare..
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 september 2010, 08:42:05 AM
Citat från: Jan skrivet 06 september 2010, 21:28:23 PM
De Megaliner DD som gick på mellan Trelleborg och Malmö, hade inget bagagerum lastade m a o 93 sittande.

Jo, men så fick de också byggas om sedan de såldes till Sebastian Hugó. Om Sebastian läser detta kanske han kan själv komplettera med allt vad han gjorde.
Titel: SV: Orusttrafikens dubbeldäckare..
Skrivet av: mil skrivet 07 september 2010, 10:10:35 AM
Citat från: Jan skrivet 06 september 2010, 19:03:11 PM
Detta är linjevaganar och varför tar man inte bort bagagerummet och placerar stolar där?

Samt kan det också vara en sådan enkel sak att man har motorn bak och med passagerare där i stället för et tomt lastutrymme kan man riskera för höga axel/boggie tryck?
Titel: SV: Orusttrafikens dubbeldäckare..
Skrivet av: Christer K skrivet 07 september 2010, 21:21:43 PM
Linje 291 till Fotö? Går inte bussen till färjan och vänder och sedan åter till nisseplatsen.

/ Christer K
Titel: SV: Orusttrafikens dubbeldäckare..
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 07 september 2010, 21:28:09 PM
Citat från: Christer K skrivet 07 september 2010, 21:21:43 PM
Linje 291 till Fotö? Går inte bussen till färjan och vänder och sedan åter till nisseplatsen.

Nu tänker du nog på Lila Express va?
Titel: SV: Orusttrafikens dubbeldäckare..
Skrivet av: Svemicke skrivet 08 september 2010, 17:36:58 PM
Lider Västtrafik utav något slags komplex för något eller? Jag tycker det här med dubbeldäckare i linjetrafik känns lite väl overkill. Mer dubbeldäckare skall ju komma till vårt län, vilket, enligt hörsägen, fick Veolia att avstå bud på linje 100 mellan Borås och Göteborg då de hade negativa erfarenheter av sådana bussar.
Titel: SV: Orusttrafikens dubbeldäckare..
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 08 september 2010, 17:37:55 PM
Citat från: Svemicke skrivet 08 september 2010, 17:36:58 PM
Lider Västtrafik utav något slags komplex för något eller? Jag tycker det här med dubbeldäckare i linjetrafik känns lite väl overkill. Mer dubbeldäckare skall ju komma till vårt län, vilket, enligt hörsägen, fick Veolia att avstå bud på linje 100 mellan Borås och Göteborg då de hade negativa erfarenheter av sådana bussar.

...och det är just för att Veolia älskar Linje 100 på Norrlandskusten med nästan bara DD.   :)
Titel: SV: Orusttrafikens dubbeldäckare..
Skrivet av: Johan B skrivet 08 september 2010, 20:09:21 PM
Citat från: Christer K skrivet 07 september 2010, 21:21:43 PM
Linje 291 till Fotö? Går inte bussen till färjan och vänder och sedan åter till nisseplatsen.

/ Christer K

Nejdå, 290 och 291 åker med över. 290 kör Hönö-Öckerö-Burö färjeläge och 291 kör Hönö-Fotö. Lite småtrångt här och var på vägarna där ute men tungan rätt i mun så går det.
Titel: SV: Orusttrafikens dubbeldäckare..
Skrivet av: Bussmicke skrivet 31 oktober 2010, 23:38:19 PM
Dessa 5 dubbeldäckare rullar väl Tyvärr bara i rusningstid, någon som vet vilka turer de kör på från Göteborg på eftermiddagen?
Hoppas ju kunna få några på bild innan det mörknar.
I mellantiden, var står de då?
Titel: SV: Orusttrafikens dubbeldäckare..
Skrivet av: CS skrivet 01 november 2010, 08:32:25 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 31 oktober 2010, 23:38:19 PM
Dessa 5 dubbeldäckare rullar väl Tyvärr bara i rusningstid, någon som vet vilka turer de kör på från Göteborg på eftermiddagen?
Hoppas ju kunna få några på bild innan det mörknar.
I mellantiden, var står de då?

I mellantiden står dom på garaget vid färjeläget på Hönö, så det är bara ta färjan över från Lilla Varholmen.
Titel: SV: Orusttrafikens dubbeldäckare..
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 01 november 2010, 19:18:28 PM
Citat från: Johan B skrivet 06 september 2010, 21:24:52 PM
Plus att en sådan åtgärd troligen hade gjort andrahandsvärdet försvinnande litet. Marknaden för begagnade DD utan möjlighet att ta bagage är ju klart begränsad.

Hur höga är dessa bussarna?  Antar de är högre än 4,0 meter, vilket redan där begränsar andrahandsvärdet? .

/ Henrik