Nånting måste göras pronto med signalprioriteringen märker man, idag var det kaos på linjen, åtminstone mellan kvart över tolv och tjugo i ett gick _ingen_ norrgående vagn förbi Nybroplan, vet inte om det var problem längre än så för då var jag inte kvar, men vid passering uppe vid Sergels Torg så var det absurda köer och fler människor gav upp o började gå istället - tycker SL borde ha insett nu att signalprion inte funkar ännu och ha extrabussar som kan ta folk ut på Djurgården - för extravagnar på linjen är ju tyvärr lite svårare att skrapa ihop... - för jag anar att museivagnarna inte "kan" gå upp till Sergels Torg, eller?
var ska musie vangarna göra det?
det är ju enspårigt vid sergels torg(som jag fatar varför det är)
hbar för mig jag lästa samma saker i denna tråden som redan avhandlar spåväg city
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=38478.0
Citat från: mil skrivet 05 september 2010, 14:31:04 PM
hbar för mig jag lästa samma saker i denna tråden som redan avhandlar spåväg city
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=38478.0
Nån 25 minuters icke-trafik som jag upplevde idag stod det inte om i den tråden...
Citat från: virtual1 skrivet 05 september 2010, 14:13:52 PM
Nånting måste göras pronto med signalprioriteringen märker man, idag var det kaos på linjen, åtminstone mellan kvart över tolv och tjugo i ett gick _ingen_ norrgående vagn förbi Nybroplan, vet inte om det var problem längre än så för då var jag inte kvar, men vid passering uppe vid Sergels Torg så var det absurda köer och fler människor gav upp o började gå istället - tycker SL borde ha insett nu att signalprion inte funkar ännu och ha extrabussar som kan ta folk ut på Djurgården - för extravagnar på linjen är ju tyvärr lite svårare att skrapa ihop... - för jag anar att museivagnarna inte "kan" gå upp till Sergels Torg, eller?
Dom KAN väl kanske gå dit, men då får dom backa sedan... Ingen vändslinga vid Sergels Torg!
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 05 september 2010, 16:59:02 PM
Dom KAN väl kanske gå dit, men då får dom backa sedan... Ingen vändslinga vid Sergels Torg!
//Danne
Nej, det finns väl ingen som är dubbelriktad nej...
kan man inte multikopla dom? (dvs ab-ba ändarna) men det kanske inte finns något ställe att vända på dom?
http://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/vagn.php?id=89
http://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/vagn.php?id=56
Bl.a. dessa två går alldeles utmärkt att köra både till och från Sergels torg.
Citat från: the0fiskis skrivet 05 september 2010, 19:30:05 PM
kan man inte multikopla dom? (dvs ab-ba ändarna) men det kanske inte finns något ställe att vända på dom?
Det går inte att multipelkoppla enriktningsvagnarna, de är (med ett undantag) inte konstruerade för det och är dessutom för breda för att gå till Sergels torg. A24 och A30 går att köra dit, men det blir inte särskilt stor kapacitetsökning så länge banan ser ut som den gör med ett enda vändspår i stan. Dock instämmer jag i att det absolut viktigaste är att få till signalprioriteringen, så att det går att hålla en meningsfull varvtid på linjen.
Citat från: virtual1 skrivet 05 september 2010, 14:13:52 PM
Nånting måste göras pronto med signalprioriteringen märker man, idag var det kaos på linjen, åtminstone mellan kvart över tolv och tjugo i ett gick _ingen_ norrgående vagn förbi Nybroplan, vet inte om det var problem längre än så för då var jag inte kvar, men vid passering uppe vid Sergels Torg så var det absurda köer och fler människor gav upp o började gå istället - tycker SL borde ha insett nu att signalprion inte funkar ännu och ha extrabussar som kan ta folk ut på Djurgården - för extravagnar på linjen är ju tyvärr lite svårare att skrapa ihop... - för jag anar att museivagnarna inte "kan" gå upp till Sergels Torg, eller?
Nu startade tjejmilen idag precis klockan 12.00, så jag antar nog att det var därför som det var lite extra problem, men du har förstås rätt i att signalprioritering är ett måste, i annat fall blir man nog tvungen att utglesa tidtabellen något, eller ha någon äldre vagn som reserv (man använder ju bara 5 av 6 spårvagnar normalt, vilket ju gör en hög teknisk reserv.) Trycket på Djurgården är ju också främst kopplat till helgerna, så kanske man skulle våga tursätta 6 av 6 på helgerna (med någon äldre som extra reserv). Jämn 8-minuterstrafik skulle annars ge 2-3 minuter mer marginal per varv, och kanske är det det som behövs annars (iaf så länge man inte har fungerande signalprio).
Att tursätta 100% av vagnarna kan se fint ut på pappret, men skulle inte fungera mer än någon enstaka gång i verkligheten. Ett minsta vagnfel och det blir inställda avgångar alternativt avgångar med fel vagntyp. Är inte den sjätte vagnen SLs tekniska reserv förresten?
Fast bussprion har väl, om jag förstått det rätt på andra trådar i detta ämne, inte funkat den senaste tiden heller. Det gamla systemet funkade nog okej.
Det har aldrig funnits någon bussprio värd namnet på sträckan Nybroplan - Sergels Torg.
/ H.
Citat från: Hobgoblin skrivet 08 september 2010, 20:47:28 PM
Det har aldrig funnits någon bussprio värd namnet på sträckan Nybroplan - Sergels Torg.
/ H.
På natten blir det alltid pil på hamngatan när jag kommer med bussen, även fast taxi och andra bilar kom före. Spårvagnen kanske saknar sändare i vagnen?
Citat från: Jim skrivet 08 september 2010, 20:54:52 PM
På natten blir det alltid pil på hamngatan när jag kommer med bussen, även fast taxi och andra bilar kom före. Spårvagnen kanske saknar sändare i vagnen?
På natten gäller andra regler. Nattetid kan man rentav få grönt på tre trafikljus i rad i Uppsala! :o
Citat från: Ersa skrivet 08 september 2010, 21:40:06 PM
På natten gäller andra regler. Nattetid kan man rentav få grönt på tre trafikljus i rad i Uppsala! :o
Okej, vi ändrar då :P, Även dagtid när jag körde 69an var det inga problem tyckte jag, men förr innan signalprion "bygdes"om så var den bättre.
Citat från: Ersa skrivet 08 september 2010, 21:40:06 PM
På natten gäller andra regler. Nattetid kan man rentav få grönt på tre trafikljus i rad i Uppsala! :o
Och vid det fjärde blir man stående ett par minuter även om ingen annan trafik syns så långt ögat når.