Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Peter Öden skrivet 04 september 2010, 08:49:09 AM

Titel: Nobina X-län
Skrivet av: Peter Öden skrivet 04 september 2010, 08:49:09 AM
Hej !

6816 har nu satts i trafik efter omlackering från UL-design till X-lackering.
6817 väntas inom kort oxå tas i trafik.
Bussarna är Vlo B 12MA Vlo 8500.

4473 är en av de äldre ledbussarna soim tagits ur trafik, står nu på Galeasen intill Bussgods.

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Nobina X-län
Skrivet av: Bussmicke skrivet 04 september 2010, 10:21:33 AM
Ska 6815 eller om det var 6818 som var den tredje av dem också komma till Gävle?
Titel: SV: Nobina X-län
Skrivet av: j-a skrivet 04 september 2010, 10:25:23 AM
Citat från: Bussmiicke skrivet 04 september 2010, 10:21:33 AM
Ska 6815 eller om det var 6818 som var den tredje av dem också komma till Gävle?
6815 är väl en Expressbuss??
Titel: SV: Nobina X-län
Skrivet av: Bussmicke skrivet 04 september 2010, 10:41:44 AM
Du har rätt, var bara lite osäker.
Titel: SV: Nobina X-län
Skrivet av: Jan skrivet 04 september 2010, 11:06:19 AM
Citat från: j-a skrivet 04 september 2010, 10:25:23 AM
6815 är väl en Expressbuss??

Ja BEC214 en 9700.
Titel: SV: Nobina X-län
Skrivet av: Peter Öden skrivet 04 september 2010, 11:24:40 AM
Hej !

Ska bara komma två ledbussar till Gästrikland.

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Nobina X-län
Skrivet av: KG skrivet 04 september 2010, 11:26:01 AM
6818 går i Norduppland pga att en förare måste ha luftstol när denne kör. Alltså lär den inte flyttas om inte föraren flyttas...
Titel: SV: Nobina X-län
Skrivet av: Jan skrivet 04 september 2010, 14:49:30 PM
Citat från: KG skrivet 04 september 2010, 11:26:01 AM
6818 går i Norduppland pga att en förare måste ha luftstol när denne kör. Alltså lär den inte flyttas om inte föraren flyttas...

Men man kan också skifta stolen till en annan buss.
Titel: SV: Nobina X-län
Skrivet av: KG skrivet 04 september 2010, 16:08:02 PM
Citat från: Jan skrivet 04 september 2010, 14:49:30 PM
Men man kan också skifta stolen till en annan buss.

Nja, man kan köpa en ny stol till en annan buss ja, men man kan inte sätta in en äldre stol i 6818. Den kräver bälte.
Titel: SV: Nobina X-län
Skrivet av: Peter Öden skrivet 04 september 2010, 17:36:20 PM
Hej !

De "nya" ledbussarna 6816 och 6817 kommer att stationeras en i Gysinge
resp. en i Norrsundet. 4019 kommer att bli kvar i Sandviken och således
försvinner 4247.

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Nobina X-län
Skrivet av: Walter skrivet 04 september 2010, 18:53:00 PM
De som försvirnner från X-län skulle till Uppland enligt uppgift. Ren bytesaffär alltså.
Titel: SV: Nobina X-län
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 04 september 2010, 19:06:28 PM
Hej!

Detta var på tiden då AC-krav har varit över ett år på länstrafiken för Nobina på dessa ledbussar men dom har klarat sig undan det, men nu är det enbart AC-bussar på länstrafiken from med nu 1 år efter trafikstart...
Förstår inte att det ska vara så svårt att lägga ett anbud och sedan följa kraven direkt? Om jag inte minns fel så har redan 4474 redan för ca 1 år sedan varit ute till försäljning på NNT men den tog dom tillbaka till dåvarande Swebus pga ledbussbrist i Gävle...
När man lägger anbud och vinner detta men ändå inte uppfyller kraven så bör detta igentligen leda till att man gör om anbudsförfarandet...
Det är ofta lite för mycket lekstuga då den som vinner anbudet kan själva ställa krav hur det ska vara, men detta är totalt fel mot övriga som lagt anbud som säkert tänkt att följa kraven från dag 1 till 100%...

Har upphandlingen ett krav som alla upphandlande företag har som beräkning så ska detta följas till 100% annnars är det ljug...
Titel: SV: Nobina X-län
Skrivet av: HB skrivet 04 september 2010, 19:58:05 PM
Citat från: Klaverdörr skrivet 04 september 2010, 19:06:28 PM
Hej!

Detta var på tiden då AC-krav har varit över ett år på länstrafiken för Nobina på dessa ledbussar men dom har klarat sig undan det, men nu är det enbart AC-bussar på länstrafiken from med nu 1 år efter trafikstart...
Förstår inte att det ska vara så svårt att lägga ett anbud och sedan följa kraven direkt? Om jag inte minns fel så har redan 4474 redan för ca 1 år sedan varit ute till försäljning på NNT men den tog dom tillbaka till dåvarande Swebus pga ledbussbrist i Gävle...
När man lägger anbud och vinner detta men ändå inte uppfyller kraven så bör detta igentligen leda till att man gör om anbudsförfarandet...
Det är ofta lite för mycket lekstuga då den som vinner anbudet kan själva ställa krav hur det ska vara, men detta är totalt fel mot övriga som lagt anbud som säkert tänkt att följa kraven från dag 1 till 100%...

Har upphandlingen ett krav som alla upphandlande företag har som beräkning så ska detta följas till 100% annnars är det ljug...

Det fanns inga krav på ledbussar i upphandlingen. Ledbussarna har kommit senare som tilläggsbeställningar. /Henrik/
Titel: SV: Nobina X-län
Skrivet av: virtual1 skrivet 04 september 2010, 21:47:19 PM
Citat från: KG skrivet 04 september 2010, 16:08:02 PM
Nja, man kan köpa en ny stol till en annan buss ja, men man kan inte sätta in en äldre stol i 6818. Den kräver bälte.

Men tvärtom var det väl som avsågs? Ta stolen från 6818 till en annan buss och köpa in en ny stol till 6818 innan den flyttas?
Titel: SV: Nobina X-län
Skrivet av: KG skrivet 04 september 2010, 22:41:23 PM
Citat från: virtual1 skrivet 04 september 2010, 21:47:19 PM
Men tvärtom var det väl som avsågs? Ta stolen från 6818 till en annan buss och köpa in en ny stol till 6818 innan den flyttas?

Varför inte bara köpa en ny stol till den buss som behöver den? Förstår inte vad man vinner med att byta stolar hit och dit. Så  lång tid kan det väl inte ta för Volvo att få fram en stol...
Titel: SV: Nobina X-län
Skrivet av: virtual1 skrivet 04 september 2010, 22:59:04 PM
Citat från: KG skrivet 04 september 2010, 22:41:23 PM
Varför inte bara köpa en ny stol till den buss som behöver den? Förstår inte vad man vinner med att byta stolar hit och dit. Så  lång tid kan det väl inte ta för Volvo att få fram en stol...

Du skrev dock det som att det var omöjligt att göra det som pratades om (sätta in en äldre stol i 6818), bara det att det inte var att sätta in en äldre stol i 6818 som tråden handlade om utan precis tvärtom! - och det var det jag försökte förklara istället =) - men självklart är det smartare att slippa byta stolar.
Titel: SV: Nobina X-län
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 04 september 2010, 23:38:24 PM
Citat från: HB skrivet 04 september 2010, 19:58:05 PM
Det fanns inga krav på ledbussar i upphandlingen. Ledbussarna har kommit senare som tilläggsbeställningar. /Henrik/

Har inget med att det ska vara ledbussar att göra utan att det ska vara AC på hela vagnparken direkt från trafikstart, sedan att Nobina inte kan fixa det under 1 helt år + 9 månader från dom fick veta att dom fått avtalet dvs 12+9 månader, detta må vara en skandal...
Tråkigt att inte upphandlande bolaget (länstrafikbolag/kommuner) ej kan ha högre krav att detta ska fixas omgående när avtalet inträder efter 9 månader från man har medelat vem som fick det, tråkigt när andra bolag lägger anbud och torskar på priset när andra bolag kan lägga lägre anbud och köra med vagnar som ej är enligt anbudet i grunden, helt klart förstår jag att man då kan lägga lägre anbud och vinna då med..
Det borde vara minst 5000kr/dag i vite per buss och dag man ej kör med det som utgick enligt avtalet man lade anbud för...
Man kan annars lägga ner vad allt anbud heter eller så bode andra bolag omgående överklaga då det vinnande bolaget ej kör med dom lovat i anbudet...
Lägger man det bästa anbudet så ska det även vara så att man levererar enligt avtalet från dag 1 annars så ska men inte ens lägga anbud om man ej kan lova det som står i avtalet, det är avtalsbrott om man ej levererar vad man lovat enligt AVTAL i anbudet...
Tråkigt att man ej kan ha rättvisa upphandlingar utan att det vinnande bolaget dikterar vad som gäller fast det avviker mot vad upphandlingen gällde från början när det gäller kvallité..
Hade det varit privat upphandling hade grymma viten utgått omgående från dag 1 mot det som står i avtalet som alla andra fått lägga anbud på (jo jag vet, jobbar inom det privata så jag vet vad som händer om man ej levererar det som är i avtalet, då pratar vi stora summor) Men när det gäller offentligt "skattepengar" så är det tyvärr ofta "lekstuga"

Titel: SV: Nobina X-län
Skrivet av: AO skrivet 05 september 2010, 00:57:24 AM
Anledningen till att att ledbussarna har fått varit kvar även om de inte har uppfyllt kraven har varit på grund av att det förts samtal mellan Nobina och X-trafik kring vilka fordon som ska användas. Passagerarkapicitet har ställts i relation till lågentré. Man har kollat på flera olika lösningar (lågentré-ledbussar, lågentre-boggibussar, dubbeldäckare) och till slut kommit fram till att höggolvs-ledbussar med rullstolslyft är det bästa alternativet. Att bussarna rullat trotts att de inte uppfyllt kraven har enkelt varit för att Nobina och X-trafik höll på att utreda vad man skulle ha för bussar.
Titel: SV: Nobina X-län
Skrivet av: Jan skrivet 05 september 2010, 02:11:55 AM
AÓ och HB framför ungefär samma anledning dvs att ledbussarna kommit fram efter förhandlingar med X trafik. Klaverdörr säger att inga ledbussar fanns med. Nu är X trafik beställare och viten eller ej så är det de parter enligt de avtal man skrivit under att följa.
Titel: SV: Nobina X-län
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 05 september 2010, 04:43:38 AM
Hej

2st ledbussar på Gästrikland avtalet kan knappast ha varit avgörande om vad som hadde behövts, utan detta har varit en billig lösning för NOBINA att slippa byta ut 2st bussar som igentligen ej kunde köras på avtalet när dom fick det oktober 2008 med start i juni 2009 bla 4473 gick länge på Stomlinje 1 före innan den hamna hos NNT och sedan åter hos NOBINA för länstrafiken fast den inte kunde platsa i den trafiken igentligen...
Sedan att det ska ta så enorm lång tid att utreda om 2 ledbussar behövs eller ej är åter en skandal, tråkigt för Veolia som var nummer 2 bakom Nobina med bara ca några 100000kr/år mer i kostnad och vad hade dom tänkt köra med?.

Hade X-trafik gjort rätt från början så hade alla avgångar på linje 41 alltid körts med lågentré ledbussar på denna linje och kallat dessa för Express Gävle-Sandviken-Gävle och kört dessa i ren 10 min trafik kl.06-09 samt 20 min trafik kl.05-06 och 9-14 och åter 10 min trafik kl.14-18 sedan 20min trafik till kl. 01 varannan buss går alltid vidare till Hofors i 10 min trafiken, när det är 20min trafik så går alla till Hofors ....

Helger ren 30 min trafik kl.05 till kl.01 och varannan går till Hofors...

Fredag och lördag natt körs trafiken till 03

Idag kan man räkna till flera 1000-tals bilar som åker Gävle-Sandviken och viseversa pga att busstrafiken inte fungerar bra, fick man bra trafik så hade många fler valt bussen ist, men bollen ligger hos X-trafik för att få trafiken bra...

Se hur man har löst trafiken Hammarö/Skoghall - Karlstad och i Hammarö kommun bor det bara ca 15000st men dom har flera linjer

http://www.varmlandstrafik.se/sites/default/files/tidtabeller/2010/minitidtabell_hammaro.pdf (http://www.varmlandstrafik.se/sites/default/files/tidtabeller/2010/minitidtabell_hammaro.pdf)

Tidtabellen avser tätorten Skoghall mot Karlstad och Karlstad mot Skoghall och här går trafiken till ca kl 02 alla dagar i veckan!
Jag förstår att riks 80 är full med bilar i dagsläget mellan Gävle och Sandviken och vise versa men det kan ändras i framtiden om X-trafik vill utveckla trafiken, för som det är i dag fungerar det inte riktigt tyvärr!
Titel: SV: Nobina X-län
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 05 september 2010, 06:35:58 AM
Citat från: Jan skrivet 05 september 2010, 02:11:55 AM
AÓ och HB framför ungefär samma anledning dvs att ledbussarna kommit fram efter förhandlingar med X trafik. Klaverdörr säger att inga ledbussar fanns med. Nu är X trafik beställare och viten eller ej så är det de parter enligt de avtal man skrivit under att följa.

Det är "Henrik" som säger att inga ledbussar hehövdes enligt avtalet, det jag vill poängtera är att det dom kört bussar som inte uppfyller avtalet då det har varit gamla bussar som nu råkar vara ledbussar utan AC..
Jag vill säga det att lägger man anbud så ska man följa avtalet utan att ha lekstuga som det ofta är i offentilga upphandlingar tyvärr.. Hade det varit på mitt arbete så hade NOBINA åkt ut direkt eller fått grymma viten, lägger man anbud så ska avtalet hållas direkt när det inträder, gör man inte rätt då så utgår grymma viten eller så ut direkt dvs avtalet upphör....

Nu verkar X-trafik yra en del, men i det privata arbetslivet så görs det inte på detta viset........
Nu verkar man kunna löjla bra mycke fast man skrivet ett avtal...
Tråkigt för andra som velat vara med i leken och inte fått anbudet och tyvärr blir det skattebetalarna som får stå för notan pga inkometenta tjänstemän...

Vi får se om stadsbussarna kan köra länge till med gamla länsbussar som saknar AC samt handikapplats till innan dessa lär fixas till då dessa bryter mot avtalet i stadstrafiken, då kravet är AC och handikapplats för att få köras i stadstrafiken Gävle...
De andra som lade anbud kanske inte ens hade satt detta i trafik.. Dvs åter avtalsbrott och detta sker bara i det offentliga för i det privata blir det enorma viten omgående när man ej följer avtalet. Men här kan man leka och diktera själv vad som gäller fast man har skrivit på ett avtal...
Titel: SV: Nobina X-län
Skrivet av: Jan skrivet 05 september 2010, 10:24:53 AM
Citat från: Klaverdörr skrivet 05 september 2010, 06:35:58 AM
Det är "Henrik" som säger att inga ledbussar hehövdes enligt avtalet, det jag vill poängtera är att det dom kört bussar som inte uppfyller avtalet då det har varit gamla bussar som nu råkar vara ledbussar utan AC..
Jag vill säga det att lägger man anbud så ska man följa avtalet utan att ha lekstuga som det ofta är i offentilga upphandlingar tyvärr.. Hade det varit på mitt arbete så hade NOBINA åkt ut direkt eller fått grymma viten, lägger man anbud så ska avtalet hållas direkt när det inträder, gör man inte rätt då så utgår grymma viten eller så ut direkt dvs avtalet upphör....

Nu verkar X-trafik yra en del, men i det privata arbetslivet så görs det inte på detta viset........
Nu verkar man kunna löjla bra mycke fast man skrivet ett avtal...
Tråkigt för andra som velat vara med i leken och inte fått anbudet och tyvärr blir det skattebetalarna som får stå för notan pga inkometenta tjänstemän...

Vi får se om stadsbussarna kan köra länge till med gamla länsbussar som saknar AC samt handikapplats till innan dessa lär fixas till då dessa bryter mot avtalet i stadstrafiken, då kravet är AC och handikapplats för att få köras i stadstrafiken Gävle...
De andra som lade anbud kanske inte ens hade satt detta i trafik.. Dvs åter avtalsbrott och detta sker bara i det offentliga för i det privata blir det enorma viten omgående när man ej följer avtalet. Men här kan man leka och diktera själv vad som gäller fast man har skrivit på ett avtal...
Du har rätt att man ska följa avtal, dock så måste man vara så smidig att om båda parterna under avtalets gång, kunna göra justeringar. Man får inte vara så låst att man endast följer det som är överrenskommet från början.
Titel: SV: Nobina X-län
Skrivet av: Jan skrivet 05 september 2010, 10:26:48 AM
Ett bra sätt att se om X trafik anser om de olika bolagen sköter sig, är när svaret kommer angående Hälsingland. KR och troligen Nobina är med på detta tåg.