Från början kördes de abonnerade turerna till den den nya örlogsbasen på Muskö med innerstadsbussar från 1967, men efter några år bytte man upp sig till äldre Scania Vabisbussar från Mälarötrafiken, som denna BF 7358 från 1958, SL H61 7804.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/7804MuskSh-B.jpg)
Väl vågat att fotografera ute på örlogsbasen kanske, så bilderna togs väl hemkomna till Söderhallen.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/7804Muskinterir-B.jpg)
Mycket intressant och trevligt! :)
SL använde Büssing ganska många år i trafiken mellan Stockholm och Musköbasen, vilket vi som var placerade i Ösmo och körde CF tyckte var en plåga. Büssing hade svaga motorer och orkade endast gå i 25-30 km/h i uppförsbacken inne i Muskötunneln. Därför var det ofta en "tävling" vid avgångstid från basen att komma först iväg för att slippa hamna bakom en eller flera Büssing genom tunneln.
M v h
Ingwar
Jag kommer ihåg första dagen med Muskötrafiken. SL hade kommenderat som brukligt d.v.s efter anställningsnummer och tänkte inte på att trafiken gick in i ett militärt skyddsområde! Påpassligt stog då Flottans MP vid skyddsområdesskylten på Muskövägen och stoppade bussarna och de förare som inte var svenska medborgare fick inte fortsätta fram till Musköbasen. Vilken ridå på premiärdagen!
Mr H
Interiörbilden är ju så sjuuuuuuukt snygg, man kan riktigt känna den varma doften av dieselolja plast tyg och bakelit.
Inte en chans att man skulle kunna få till nåt sånt här idag med dom bussar vi använder tyvärr.
MYCKET trevliga bilder som vanligt mera mera mera....
/Robban
Instämmer! Interiörbilden ger ett varmt, och gott intryck.
/Peter
Citat från: Mr H skrivet 01 september 2010, 22:15:48 PM
Jag kommer ihåg första dagen med Muskötrafiken. SL hade kommenderat som brukligt d.v.s efter anställningsnummer och tänkte inte på att trafiken gick in i ett militärt skyddsområde! Påpassligt stog då Flottans MP vid skyddsområdesskylten på Muskövägen och stoppade bussarna och de förare som inte var svenska medborgare fick inte fortsätta fram till Musköbasen. Vilken ridå på premiärdagen!
Mr H
När jag skrev för Svensk Lokaltrafik skulle jag göra ett reportage om Wastrafik och det var ju en once-in-live-chance att komma in på Musköbasen eftersom Wasatrafik körde personalbussarna dit då. Jag kontaktade alltså pressofficeren om att få följa med bussen in på det militära området och han undrade varför. Jag hade inget bättre svar än att jag ville åka med bussen och prata med några av resenärerna om själva bussresan och att det därför skulle bli svårt för mig att vänta någonstans medan bussen var inne på området. Jag hörde på hans svar att det nog var den dummaste förklaring han fått under hela sin militärtid, men han lovade att återkomma och glömde tydligen bort alltsammans.
Några dagar innan ringde jag därför och frågade hur det gick och han blev då så generad över sin glömska att han beviljade mig få åka med in på området under förutsättningen att jag satt kvar på bussen och framför allt inte fotograferade. Bussföraren var lite skeptisk - han hade från sin chef fått klara direktiv att han måste släppa av mig utanför kasernvakten. Dock när vi kom till kasernvakten kom vakten in i bussen och frågade efter Sävenfjord. Det var jag och jag fick legitimera sig. Sedan var det bara att åka med.
- Ni kan väl stanna till så vi ser att du är med tillbaka också, sa han.
Jodå, vi stannade och jag tackade vakten.
Bussförarens sista ord till mig var:
- Har fan bar du dig åt för att komma in där?
- Jag skulle ju ha tagit din kamera i beslag, sa han, men glömde det.
Jag försäkrade honom att jag ändå inte fotograferat på området så han lugnade ner sig något Och jag lovade inte säga något. Förrän 20 år efteråt.
Reportaget om resan skulle också läsas av militären, som svarade med ett lakoniskt "militärt finns inget att erinra". Underförstått att de förstod vansinnighetens projekt. Det har säkert varit fler journalister på Musköbasen men jag är nog den enda som åkt buss både in och ut utan att träffa någon inne på området.
Citat från: Hobgoblin skrivet 01 september 2010, 21:02:17 PM
Från början kördes de abonnerade turerna till den den nya örlogsbasen på Muskö med innerstadsbussar från 1967, men efter några år bytte man upp sig till äldre Scania Vabisbussar från Mälarötrafiken, som denna BF 7358 från 1958, SL H61 7804.
Intressanta bilder!
Den 1 sep 1967, alltså idag exakt 43 år sedan, åkte jag med linje 740 från Ölandsgatan till Muskö.
Åkte då med SJ 1856 (regnr N 229) som bör ha varit den sista uppgiften för den bussen vid SJ.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 01 september 2010, 23:07:50 PM
Intressanta bilder!
Den 1 sep 1967, alltså idag exakt 43 år sedan, åkte jag med linje 740 från Ölandsgatan till Muskö.
Åkte då med SJ 1856 (regnr N 229) som bör ha varit den sista uppgiften för den bussen vid SJ.
/Gunnar
1856 fanns i Ösmo när jag kom dit 1966. Den användes praktiskt taget endast på linje 740. På den tiden var det inte praktiskt möjligt att använda de största bussarna till Muskö p g a att vägarna var så smala och det var trångt på många ställen.
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 02 september 2010, 06:18:15 AM
1856 fanns i Ösmo när jag kom dit 1966. Den användes praktiskt taget endast på linje 740. På den tiden var det inte praktiskt möjligt att använda de största bussarna till Muskö p g a att vägarna var så smala och det var trångt på många ställen.
OK, 1 sep-67 fanns den iaf vid SJ Huddinge/Kvarnbergsplan. Jag och kompisen hade observerat den på gården på em denna dag och vi fick besked av utsättningen att den skulle gå till Ölandsgatan och sen till Muskö. Det tyckte vi lät väldigt bra och när föraren kom så sade vi att vi skulle åka med till Muskö och tillbaka. Det var helt OK tyckte föraren och tillade att han nu hade fått en CF istället som var mycket bättre att köra än den gamla 1856 (ScV/ASJ) från 1951. Men då förklarade vi att det ur historisk synpunkt var mycket viktigt att 1856 fick göra denna körning den sista eftermiddagsrusningen i vänstertrafik. Han accepterade motvilligt och var inte så glad under färden med dubbeltrampning och utan servo m.m.
Så fullgjorde SJ 1856 sitt sista? tjänstgöringspass.
Mvh Gunnar
1856 Var den syster till 1855 som finns bevarad i skåne?
Citat från: Svempa skrivet 02 september 2010, 09:55:09 AM
1856 Var den syster till 1855 som finns bevarad i skåne?
Du kanske tänker på 1857 som nu finns i Skåne. Den och 1856 bör ha varit syskon enl bussdatabasen.
/Gunnar
ja naturligtvis 1857