En bild som jag tog i Högdalen 2006-09-23. En rätt trevlig vagntyp tycker jag, måste säga att jag saknar dem lite. 8)
(http://farm5.static.flickr.com/4079/4939191246_b497da39ac_b.jpg)
Riktigt slöa vagnar. 72 knappar fanns det på instrumentpanelen. Jag var väll den enda som visste vad alla knappar betydde ;)
Citat från: Jim skrivet 29 augusti 2010, 22:24:53 PM
Riktigt slöa vagnar. 72 knappar fanns det på instrumentpanelen. Jag var väll den enda som visste vad alla knappar betydde ;)
Nä du, det visste jag och Börje också när vi var i din ålder... ;) På något sätt gillade jag de där vagnarna också.
Man får ju inte full sinnesro förrän man provat eller slagit upp information om vad alla knappar betyder! 8)
Citat från: Karsten skrivet 29 augusti 2010, 23:08:36 PM
Nä du, det visste jag och Börje också när vi var i din ålder... ;) På något sätt gillade jag de där vagnarna också.
Det finns nog ännu fler!! ;)
Bästa minnet var då jag körde 4039 på Norrtäljetrafiken en midsommar. Tror aldrig jag kört en sämre vagn på 639an Tekniska-Hallstavik, folk klagade och jag "njöt" av en långsam färd...
Citat från: Karsten skrivet 29 augusti 2010, 23:08:36 PM
Nä du, det visste jag och Börje också när vi var i din ålder... ;) På något sätt gillade jag de där vagnarna också.
Är vagnarna så gamla ;) skämt åsido. När jag väl skulle förklara alla knapparna för en förare, så svarade denna
- Stopp. Visa bara hur jag startar och öppnar dörrarna så får du förklara resten när det behövs.
Var ju ändå 3 knapptryck för att öppna för en barnvagn
1. Tryck på knappen för att aktivera dörrbroms
2. Tryck på knappen med en barnvagn på för att förhindra att dörrarna stängs automatiskt efter ett par sekunder.
3. Tryck på Öppna knappen ( Rund röd).
Hände att förarna missade att göra steg 2 vid avlösning, Så dörren gick igen innan föraren han på. Då fick man be en passagerare att öppna dörren. Skrikandes från utsidan hörde man ibland. - Kan du vara så snäll att tryck på den röda knappen i mitten tack. På slutet hände den en gång när jag var utanför bussen, hörde jag föraren säga. - Fan nu gick dörren igen. Helt plötsligt så gick en passagerare från mitten av bussen fram till förarplatsen och tryckte på knappen. När föraren väl sa tack, så svarade passageraren - Detta var inte första gången, men det är alltid lika kul att ser era miner när dörren går igen framför näsan på er. Detta gällde på Hornsbergs 2 st som rullade på linje 70. Därav blev söderorts ombyggda så jag antar att man slapp denna procedur, så det var bara att trycka på en knapp för att spärra bakdörrarna.
Har f.ö denna instruktionsbok någonstans hemma bland alla andra instruktions böcker.
Citat från: Marc skrivet 29 augusti 2010, 23:22:16 PM
Det finns nog ännu fler!! ;)
Bästa minnet var då jag körde 4039 på Norrtäljetrafiken en midsommar. Tror aldrig jag kört en sämre vagn på 639an Tekniska-Hallstavik, folk klagade och jag "njöt" av en långsam färd...
Var den även sämre än OmniCityn du drabbades av på dåvarande 640? Visst var det t.o.m på en inte särskilt vacker vinterdag?
Citat från: Ersa skrivet 29 augusti 2010, 23:51:55 PM
Var den även sämre än OmniCityn du drabbades av på dåvarande 640? Visst var det t.o.m på en inte särskilt vacker vinterdag?
Omnicity vagnarna i 73xx serien går mycket bättre än 53xx. Jag lyckades f.ö hålla en Omnilink led etanol 3709 i 70 Km/h upp för backen på Tyresövägen från Hökarängshållet mot Skarpnäck. Så service gör mycket.
Citat från: Jim skrivet 29 augusti 2010, 23:56:17 PM
Omnicity vagnarna i 73xx serien går mycket bättre än 53xx. Jag lyckades f.ö hålla en Omnilink led etanol 3709 i 70 Km/h upp för backen på Tyresövägen från Hökarängshållet mot Skarpnäck. Så service gör mycket.
Ja våra Etanolled 36XX som finns i Södertörn går 90KM/H men i uppförs backarna så sackar dom. Kanske till 70-75 i värsta fall. Men bra fart e det i dom med den 5 cylindrika 270HK maskinen.