Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Mange_buss skrivet 29 augusti 2010, 16:36:51 PM

Titel: Spårväg City - en nitlott?
Skrivet av: Mange_buss skrivet 29 augusti 2010, 16:36:51 PM
Måste säga att jag blev mäkta besviken på denna spårväg som en ersättare av 47:an... Tänkte åka till Djurgården från Sergels, men pallade inte med att åka längre än till Nybroplan - trots sittplats...

Uppehåll vi varje hållplats i runt 3 minuter känns ganska oaktuellt - En 47:a kunde ju i alla fall byta fil, men en 7:a? Njaaaaaaaaaaaa...
När sedan vagnen stängt dörrarna så var dem STÄNGDA. Punkt.
Även om vagnen stod still och inväntade signal, så gick det inte att öppna dörrarna via knappen... Av de 3 minuterna vid hållplatsen, fanns 20-30 sek av kliva på/av...

Att vagnen blev stående och väntade in en annan vagn vid Sergels torg var också jobbigt - två perronger skulle krävas för att få plats med vagnarna.
Titel: SV: Spårväg City - en nitlott?
Skrivet av: Andreas skrivet 29 augusti 2010, 17:39:37 PM
Jag har nu sett denna spårväg nästan varje dag sedan den började åka och har kanske åkt med spårvagnarna 2 - 3 ggr redan för att känna på lite och vänja mig vid känslan och jag skulle inte vilja kalla spårvägen för en nitlott, men det är endast min syn på denna spårväg. Visst, det är trångt uppe vid Sergels torgs hållplats på Hamngatan, men kom ihåg att det ju endast är en temporär hållplats tills spårvägen kan byggas vidare och dessutom har man ju en väldigt hög turtäthet på linjen, med redan nu 6 spårvagnar i trafik på en total sträcka som geografiskt faktiskt inte är särskilt lång. Av vad jag har tyckt mig se, så har det sett ut att vara diverse krångel med en av Norrköpingsvagnarna, närmare bestämt M06 34. Nedan lägger jag ut ett tre bilder på just den nämnda vagnen (OBS! Märk att jag bara har utgått ifrån vad jag har tyckt mig se, det kanske rör sig om något annat i verkligheten):

25/8 såg den ut så här och som det syns på nästa bild, så vart det rätt trångt vid Sergels Torg denna gång:

(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/002-6.jpg)
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/007-5.jpg)

26/8 såg det nästan ännu värre ut, då var inte skyltskåpen igång överhuvudtaget:

(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/004-7.jpg)


Visst, så saknar man den gamla 47:an en del efter alla de resor som man har gjort med den linjen, men bussarna skulle snart gå bokstavligen sprängfyllda och då skulle man bara ha köpt in ännu fler bussar, så att det till slut kanske hade uppstått kolonner av 4 eller kanske 5 47:or på rad och då tror jag faktiskt att det skulle ha uppstått ett totalt kaos. Spårvägen är för övrigt väldigt populär och den reguljära trafiken har inte ens få varit igång i en hel vecka ännu, så det kan uppstå lite krångel i början, men så är det ju med allt. Bussar är trevligt att resa i, men spårvagnar är ett trevligt tillskott i trafiken och lättar kanske i framtiden på belastningen på många av SLs busslinjer.  
Titel: SV: Spårväg City - en nitlott?
Skrivet av: JDS skrivet 29 augusti 2010, 17:44:54 PM
Man frågar sig varför det ska visa stopp så in i h*****e länge i signalerna vid Kungsträdgårdsgatan. Att vagnen står med stängda dörrar under tiden det är stopp är mindre konstigt - det gäller att hinna iväg snabbt när det väl blir kör i signalen, annars blir man kvar där i flera minuter till!
Titel: SV: Spårväg City - en nitlott?
Skrivet av: Ersa skrivet 29 augusti 2010, 18:32:08 PM
Citat från: JDS skrivet 29 augusti 2010, 17:44:54 PM
Man frågar sig varför det ska visa stopp så in i h*****e länge i signalerna vid Kungsträdgårdsgatan. Att vagnen står med stängda dörrar under tiden det är stopp är mindre konstigt - det gäller att hinna iväg snabbt när det väl blir kör i signalen, annars blir man kvar där i flera minuter till!

Jag kan bara hålla med.

Det är tydligen signalprioriteringen som man inte trimmat in än. Spårvagnen ska ju självklart ha "grönt" (nåja, ett vitt streck) direkt, och korsande trafik ska ha rött. Detta fungerar väldigt bra för spårvagnarna på Drottninggatan och Norra Promenaden i Norrköping.
Att dörrarna är stängda är som JDS redan nämnt inte ett dugg märkligt. Det ska ju inte vara en massa spring i dörrarna sedan vagnen lämnat hållplatsen och väntar på "grönt" ljus i en korsning, för då kommer ju spårvagnen aldrig iväg. Hoppa på och av vid trafikljus är något som man får nöja sig med på en Routemaster i London.
Titel: SV: Spårväg City - en nitlott?
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 01 september 2010, 01:21:37 AM
Citat från: JDS skrivet 29 augusti 2010, 17:44:54 PM
Man frågar sig varför det ska visa stopp så in i h*****e länge i signalerna vid Kungsträdgårdsgatan. Att vagnen står med stängda dörrar under tiden det är stopp är mindre konstigt - det gäller att hinna iväg snabbt när det väl blir kör i signalen, annars blir man kvar där i flera minuter till!
Med vissa undantag är signalprio i Stockholm ett stort skämt.
Titel: SV: Spårväg City - en nitlott?
Skrivet av: Magnus_J skrivet 01 september 2010, 10:14:22 AM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 01 september 2010, 01:21:37 AM
Med vissa undantag är signalprio i Stockholm ett stort skämt.

Håller med. Vet Martin kanske som kör mer än mig om de fått igång signalprio anläggningarna?
Stockholm bytte ju ut all elektronik i anläggningarna för att senate konstatera att det inte fungerade för att det var fel kablage och en lång beställningstid på det.
Titel: SV: Spårväg City - en nitlott?
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 01 september 2010, 22:51:40 PM
Citat från: Magnus_J skrivet 01 september 2010, 10:14:22 AM
Håller med. Vet Martin kanske som kör mer än mig om de fått igång signalprio anläggningarna?
Stockholm bytte ju ut all elektronik i anläggningarna för att senate konstatera att det inte fungerade för att det var fel kablage och en lång beställningstid på det.
Vissa ljuskorsningar är ganska smidiga men det finns ändå brister hos ett antal av exemplaren.
Titel: SV: Spårväg City - en nitlott?
Skrivet av: för alla skrivet 04 september 2010, 21:32:11 PM
Ja NK Expressen är en nitlott för alla som inte gillar AIK med dess färger o ingen express e de heller!

Varför gjorde man inte så man nåde Liljevals/Skansen på 2 min genom att förlänga blå tunnelbane linjen till Skansen o sedan låta snöret fortsätta till Nacka forum
Nacka T-centralen på 6 min skulle ta bort mycke biltrafik o underlätta mycket för boendes i Nacka/Värmdö
o göra lite mer samhälsnytta än NK-Expressen
Titel: SV: Spårväg City - en nitlott?
Skrivet av: virtual1 skrivet 04 september 2010, 22:20:09 PM
Citat från: för alla skrivet 04 september 2010, 21:32:11 PM
Ja NK Expressen är en nitlott för alla som inte gillar AIK med dess färger o ingen express e de heller!

Varför gjorde man inte så man nåde Liljevals/Skansen på 2 min genom att förlänga blå tunnelbane linjen till Skansen o sedan låta snöret fortsätta till Nacka forum
Nacka T-centralen på 6 min skulle ta bort mycke biltrafik o underlätta mycket för boendes i Nacka/Värmdö
o göra lite mer samhälsnytta än NK-Expressen

Personligen blir jag förbannad på media som lyckats ge spårvägen namnet NK-Expressen, för inte har jag hört någon normal människa kalla den det i alla fall. Inget annat än en motståndare mot spårvagnar skulle vilja kalla _starten_ av ett projekt nåt annat än något förnedrande. För motståndarna kan väl knappast på fullt allvar tro att spårvagnen bara ska gå _förbi_ NK och inte fortsätta????
Titel: SV: Spårväg City - en nitlott?
Skrivet av: SimonB skrivet 04 september 2010, 22:21:34 PM
Citat från: virtual1 skrivet 04 september 2010, 22:20:09 PM
Personligen blir jag förbannad på media som lyckats ge spårvägen namnet NK-Expressen, för inte har jag hört någon normal människa kalla den det i alla fall. Inget annat än en motståndare mot spårvagnar skulle vilja kalla _starten_ av ett projekt nåt annat än något förnedrande. För motståndarna kan väl knappast på fullt allvar tro att spårvagnen bara ska gå _förbi_ NK och inte fortsätta????

Kommer det inte från Postvagnen?  :-X
Titel: SV: Spårväg City - en nitlott?
Skrivet av: virtual1 skrivet 04 september 2010, 22:22:21 PM
Citat från: för alla skrivet 04 september 2010, 21:32:11 PM
Ja NK Expressen är en nitlott för alla som inte gillar AIK med dess färger o ingen express e de heller!

Varför gjorde man inte så man nåde Liljevals/Skansen på 2 min genom att förlänga blå tunnelbane linjen till Skansen o sedan låta snöret fortsätta till Nacka forum
Nacka T-centralen på 6 min skulle ta bort mycke biltrafik o underlätta mycket för boendes i Nacka/Värmdö
o göra lite mer samhälsnytta än NK-Expressen

För övrigt är det inte AIK:s färger, och det är absolut inte en express då den aldrig givits ett sånt namn officiellt, sen är jag rätt säker på att det är fler resenärer som åker till Djurgården per år än som åker till Nacka Forum, så prata inte om samhällsnytta...
Titel: SV: Spårväg City - en nitlott?
Skrivet av: virtual1 skrivet 04 september 2010, 22:23:43 PM
Citat från: SimonB skrivet 04 september 2010, 22:21:34 PM
Kommer det inte från Postvagnen?  :-X

Må så vara, men media har aldrig gett den referensen iaf...
Titel: SV: Spårväg City - en nitlott?
Skrivet av: the0fiskis skrivet 04 september 2010, 23:04:01 PM
nu när jag har åkt den idag så kan jag ge min bild
jag tycker det funkar helt ok vid trafikljusen inga onödiga långa stopp, lagom långa på/avstignings tider, så jag är posetiv för vidare utväkling av svc(spårvägcity).
Titel: SV: Spårväg City - en nitlott?
Skrivet av: för alla skrivet 05 september 2010, 00:25:53 AM
Citat från: virtual1 link=topic=38478.msg281559#msg281559 date=
För övrigt är det inte AIK:s färger, och det är absolut inte en express då den aldrig givits ett sånt namn officiellt, sen är jag rätt säker på att det är fler resenärer som åker till Djurgården per år än som åker till Nacka Forum, så prata inte om samhällsnytta...
Det är väldigt många bussar från Nacka o Värmdö som med t-bana dit kunde göra ett byte till t bana där istället för att alla åker in till Slussen o trängs på gröna linjen o vägen ditt så visst e det stor samhällsnytta bra mycket mer än spårvagnen
Det bor faktiskt en hel del i Nacka Värmdö o växer hela tiden
o tänk så lättilgängligt o bra mycket effektivare tillgängligheten blir till Skansen området
Nu har man lagt spåren o jag vill inte riva upp dom men det är hög tid för den här staden att gå neråt igen o bygga ett par nya t-banestationer det har inte hänt mycket där de senaste 25 åren har bara en station tillkommit det e lite lite Storstockholm växer faktiskt
Titel: SV: Spårväg City - en nitlott?
Skrivet av: Andreas skrivet 05 september 2010, 02:01:55 AM
Citat från: för alla skrivet 05 september 2010, 00:25:53 AM
Det är väldigt många bussar från Nacka o Värmdö som med t-bana dit kunde göra ett byte till t bana där istället för att alla åker in till Slussen o trängs på gröna linjen o vägen ditt så visst e det stor samhällsnytta bra mycket mer än spårvagnen
Det bor faktiskt en hel del i Nacka Värmdö o växer hela tiden
o tänk så lättilgängligt o bra mycket effektivare tillgängligheten blir till Skansen området
Nu har man lagt spåren o jag vill inte riva upp dom men det är hög tid för den här staden att gå neråt igen o bygga ett par nya t-banestationer det har inte hänt mycket där de senaste 25 åren har bara en station tillkommit det e lite lite Storstockholm växer faktiskt

Ok, låt mig lägga in en kommentar i diskussionen om spårvägar eller ej: Det är för oss alla uppenbart att Stockholm växer mer och mer och att man vid år 2030 räknar med att Stockholm har växt med ett helt Göteborg, runt 500000 invånare mer jämfört med idag. Dock skall vi påminna oss om, att Stockholm må vara Sveriges huvudstad och den mest befolkade staden i landet, men det är ingen storstad! Jag har läst artiklar efter artiklar på DNs hemsida, där du dessutom har möjlighet att lägga in egna kommentarer om saker och ting och där det nästan alltid pågår livliga debatter om vad det bör vara och vad det inte bör vara. Skall jag vara uppriktig, så jag blir nära på förbannad på dem som mäter vår stad med London och ibland t.o.m. New York eller ännu större städer... Sanningen är, att Stockholm, storleksmässigt, är en fis i öknen jämfört med exempelvis London och New York.

Flera områden i Stockholm, förutom Nacka/Värmdö, är i behov av lite spårtrafik och kanske inte bara busstrafik, men det är inte så lätt att bara ordna till en järnväg eller tunnelbana. Se exempelvis på Roslagen, där Roslagsbanan tidigare täckte upp stora områden i Roslagen, så att exempelvis Rimbo, Norrtälje och Hallstavik hade järnvägsförbindelser mellan varandra... Idag är det inte så, utan här är det också bara busstrafik och Roslagsbanan når i nuläget endast till Kårsta. 676 (f.d. 640 och innan dess f.d. 625), mellan Tekniska Högskolan och Norrtälje, är en linje som kort och gott kan beskrivas som en plåga vid exempelvis sommartider, då bussarna fylls till max av resenärer med väskor hit och dit, trots att denna busslinje ofta får en hel del extraturer, just pga det stora passagerarantalet. I detta fall, så har ju Norrtälje blivit ett busslinjenav, då i stort sett alla av Roslagens busslinjer har en koppling till Norrtälje, dvs. med en slutstation där, men med som sagt en del undantag.

Om vi då går tillbaka till tunnelbanefrågan, så skulle väl just då en tunnelbana till Skansen hjälpa resenärer som reser direkt från Kungsträdgården eller ev. Slussen, men inga andra, då den inte har några stopp emellan dessa, för det skulle bli rätt värdelöst med tunnelbana om den skall stanna var 20:e sekund för att en ny hållplats dyker upp, samt att du inte ser någonting i tåget, förutom tunnlar. Det är svindyrt att bygga nya tunnlar och spränga ut tunnlar under marken, plus att det med stor sannolikhet skulle ta en evighet att bygga pga protester hit och dit och problem som skulle uppstå. Spårvagnar har både fördelar och nackdelar mot tunnelbana:

1. men de kan ha tätare stopp än tunnelbanor, vilket med stor sannolikhet skulle glädja mycket fler resenärer.
2. De har inte samma kapacitet som tunnelbanan, men de rymmer mycket fler resenärer än bussarna gör och de kan ändå tursättas relativt ofta.
3. Du ser någonting när du åker med spårvagnen och det blir en trevlig upplevelse! ;) Inget ont mot tunnelbanor i sig, men att staden skall grävas upp för ett tåg som bara skall gå snabbt och rulla i evighetslånga tunnlar, när andra alternativ finns som fungerar likvärdigt här, så föredrar jag nog buss och spårvagn framför ett t-banetåg. ;D
Titel: SV: Spårväg City - en nitlott?
Skrivet av: Mange_buss skrivet 06 september 2010, 20:03:55 PM
Citat från: för alla skrivet 05 september 2010, 00:25:53 AM
Det är väldigt många bussar från Nacka o Värmdö som med t-bana dit kunde göra ett byte till t bana där istället för att alla åker in till Slussen o trängs på gröna linjen o vägen ditt så visst e det stor samhällsnytta bra mycket mer än spårvagnen
Det bor faktiskt en hel del i Nacka Värmdö o växer hela tiden
o tänk så lättilgängligt o bra mycket effektivare tillgängligheten blir till Skansen området
Nu har man lagt spåren o jag vill inte riva upp dom men det är hög tid för den här staden att gå neråt igen o bygga ett par nya t-banestationer det har inte hänt mycket där de senaste 25 åren har bara en station tillkommit det e lite lite Storstockholm växer faktiskt

Om du tänker dig prislappen på Citytunneln (budgeten är på 16,8 MILJARDER). Då ska den vara klar om sju år.
Hur stor skulle då prislappen bli på en tunnelbana till Skansen och Nacka?? Och varifrån ska dem pengarna tas ifrån?
När blir den klar? typ 2030 eller något. Om tvärbanan och saltsjöbanan förbättras, kan det leda till att bussarna till slussen går från nacka forum, vilket med råge skulle försörja nacka bra...