Bussutredningen för ostsektorn (Nacka/värmdö) är nu ute på remiss, den finns att ladda ner från Trafkkontoret, men filen är skadad (fungerar dock om man laddar ner alla ärenden och öppnar den som pdf.) http://www.insyn.stockholm.se/trn/insyn.aspx?page=agenda&nodeid=379261
Förutom att man föreslår en rad insatser för ökad framkomlighet (mer kollektivtrafikkörfält m.m.), så föreslår man tre nya direkbusslinjer. En som blir en förlängning av dagens trafik till Cityterminalen, som kommer fortsätta Kungsgatan,Birger Jarlsgata, Odengatan och fram till Tekniska Högskolan, en andra till Västerbroplan via Tegelbacken, Hantverkargtan, och en tredje variant till Frihamnen, Norra Djurgårdsstaden (dock först när det är färdigbyggt där). En fjärde planeras också från Kvarholmen, när nya bron dit är klar. Detta inkluderar inte BRT-lösningen (som ju utreds parallellt).
De skulle då trafikeras som nuvarande 444, respektive 474 - istället för dagens lite snabbare bussförbindelser. Kan ju förstås fungera. Linjerna till Cityterminalen planeras då också trafikera Munkbron, såsom planeras för BRT-lösningen.
Man diskuterar olika busstyper och det intressanta är att man delvis håller öppet för 24-meterslösning fast den ju bara ger marginellt fler sittplatser (och då inte till Slussen, då de inte fungerar där), men verkar mer skeptisk till dubbeldäckare (som dock inte heller kan passera Slussenterminalen - iaf inte alla modeller). En fråga där är ju vindkänsligheten. Det är úppenbart att det finns ett sådant problem, men är det någon som vet hur ofta man måste ställa in trafik med dubbeldäckare för att det blåser för mycket? Räcker det med att minska farten? Hur mycket ska det blåsa per sekundmeter för att det ska vara en egentlig risk?
Precis och som andra här på forumet sagt innan, så är direktbussar/snabbussar framtiden för branschen. När linjetrafiken släpps fri om 18 månader så blir det i första hand där vi kommer finna de företag som vill köra.
Citat från: Omnilasse skrivet 29 augusti 2010, 13:10:04 PM
Bussutredningen för ostsektorn (Nacka/värmdö) är nu ute på remiss, den finns att ladda ner från Trafkkontoret, men filen är skadad (fungerar dock om man laddar ner alla ärenden och öppnar den som pdf.) http://www.insyn.stockholm.se/trn/insyn.aspx?page=agenda&nodeid=379261
Förutom att man föreslår en rad insatser för ökad framkomlighet (mer kollektivtrafikkörfält m.m.), så föreslår man tre nya direkbusslinjer. En som blir en förlängning av dagens trafik till Cityterminalen, som kommer fortsätta Kungsgatan,Birger Jarlsgata, Odengatan och fram till Tekniska Högskolan, en andra till Västerbroplan via Tegelbacken, Hantverkargtan, och en tredje variant till Frihamnen, Norra Djurgårdsstaden (dock först när det är färdigbyggt där). En fjärde planeras också från Kvarholmen, när nya bron dit är klar. Detta inkluderar inte BRT-lösningen (som ju utreds parallellt).
De skulle då trafikeras som nuvarande 444, respektive 474 - istället för dagens lite snabbare bussförbindelser. Kan ju förstås fungera. Linjerna till Cityterminalen planeras då också trafikera Munkbron, såsom planeras för BRT-lösningen.
Man diskuterar olika busstyper och det intressanta är att man delvis håller öppet för 24-meterslösning fast den ju bara ger marginellt fler sittplatser (och då inte till Slussen, då de inte fungerar där), men verkar mer skeptisk till dubbeldäckare (som dock inte heller kan passera Slussenterminalen - iaf inte alla modeller). En fråga där är ju vindkänsligheten. Det är úppenbart att det finns ett sådant problem, men är det någon som vet hur ofta man måste ställa in trafik med dubbeldäckare för att det blåser för mycket? Räcker det med att minska farten? Hur mycket ska det blåsa per sekundmeter för att det ska vara en egentlig risk?
Vad betyder BRT?
Citat från: the0fiskis skrivet 29 augusti 2010, 17:41:25 PM
Vad betyder BRT?
http://en.wikipedia.org/wiki/Bus_rapid_transit
Citat från: Omnilasse skrivet 29 augusti 2010, 13:10:04 PM
men verkar mer skeptisk till dubbeldäckare (som dock inte heller kan passera Slussenterminalen - iaf inte alla modeller). En fråga där är ju vindkänsligheten. Det är úppenbart att det finns ett sådant problem, men är det någon som vet hur ofta man måste ställa in trafik med dubbeldäckare för att det blåser för mycket? Räcker det med att minska farten? Hur mycket ska det blåsa per sekundmeter för att det ska vara en egentlig risk?
Vad jag vet finns det inga direktiv för sekundmeter angående dubbeldäckare.
Jag har inte heller hört om dubbeldäckare som blåst omkull för att det blåser för mycket.
Dock är ju dubbeldäckare ett stort vindfång, liksom alla andra höga bussar. Många av dagens turistbussar tex är ju 3,90 höga och en dubbeldäckare 4 meter, och dom ställs inte in när det blåser vad jag kan påminna mig om.
Däremot får man väl köra med furnuft som med alla andra större fordon - att när man kommer ut på granskogen och ut på öppna fältet vid halka på vintern att passa så man inte får glid på bussen etc.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 31 augusti 2010, 17:57:27 PM
Vad jag vet finns det inga direktiv för sekundmeter angående dubbeldäckare.
Jag har inte heller hört om dubbeldäckare som blåst omkull för att det blåser för mycket.
Dock är ju dubbeldäckare ett stort vindfång, liksom alla andra höga bussar. Många av dagens turistbussar tex är ju 3,90 höga och en dubbeldäckare 4 meter, och dom ställs inte in när det blåser vad jag kan påminna mig om.
Däremot får man väl köra med furnuft som med alla andra större fordon - att när man kommer ut på granskogen och ut på öppna fältet vid halka på vintern att passa så man inte får glid på bussen etc.
På Norrlandskusten infördes för några år sedan att trafiken med dubbeldäckare skulle ställas in om det förväntades 24 sekundmeter eller mer. Det fanns också en lägre gräns när hastigheten skulle sänkas i ett antal steg. Jag vet dock inte om detta tillämpas fortfarande.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 augusti 2010, 18:47:01 PM
På Norrlandskusten infördes för några år sedan att trafiken med dubbeldäckare skulle ställas in om det förväntades 24 sekundmeter eller mer. Det fanns också en lägre gräns när hastigheten skulle sänkas i ett antal steg. Jag vet dock inte om detta tillämpas fortfarande.
Det har jag inte märkt något av de senaste åren när man åkt Linje 100 längs Norrlandskusten.
Citat från: RoggaBoy skrivet 31 augusti 2010, 18:48:59 PM
Det har jag inte märkt något av de senaste åren när man åkt Linje 100 längs Norrlandskusten.
Ja, jag har en känsla av att det hela rann ut i sanden. 24 sekundmeter är dock inte särskilt vanligt. Lär förekomma ett par gånger om året utmed Norrlandskusten och då bara under några timmar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 augusti 2010, 18:55:27 PM
Ja, jag har en känsla av att det hela rann ut i sanden. 24 sekundmeter är dock inte särskilt vanligt. Lär förekomma ett par gånger om året utmed Norrlandskusten och då bara under några timmar.
Tack för svar, ja jag misstänkte väl att det var rätt ovanligt att man behövde ställa in, men när även UL framhöll vindargumentet som särskilt känsligt när det gällde dubbeldäckare (i ett pressmeddelande) och nu även SL, så tyckte jag det lät lite konstigt, många av de bussar som ju körs idag i regionaltrafik kan ju också ha en viss höjd, och även om naturligtvis känsligheten ökar, så lät det lite väl extremt. Så många olyckor där höjden spelat in har väl inte förekommit? Det var väl någon på Oxford Tube för några år sedan då det väl var något oklart vad som orsakat olyckan med en Neoplan som vält på en motorväg, men annars har jag inte hört om några sådana olyckor direkt.
Citat från: Omnilasse skrivet 31 augusti 2010, 22:27:24 PM
Tack för svar, ja jag misstänkte väl att det var rätt ovanligt att man behövde ställa in, men när även UL framhöll vindargumentet som särskilt känsligt när det gällde dubbeldäckare (i ett pressmeddelande) och nu även SL, så tyckte jag det lät lite konstigt, många av de bussar som ju körs idag i regionaltrafik kan ju också ha en viss höjd, och även om naturligtvis känsligheten ökar, så lät det lite väl extremt. Så många olyckor där höjden spelat in har väl inte förekommit? Det var väl någon på Oxford Tube för några år sedan då det väl var något oklart vad som orsakat olyckan med en Neoplan som vält på en motorväg, men annars har jag inte hört om några sådana olyckor direkt.
Det var ju en Scania Jonckheere som välte mellan Enköping och Sala för cirka tio år sedan och där man kom fram till att vinden gjorde att föraren inte kunde manövrera bussen. Sedan var det en Cityliner som blåste av E4 i Östergötland för cirka fem år sedan. Det är vad jag kan erinra mig i den vägen.
Beslutet gällande Norrlandskusten togs sedan det varit nära att dubbeldäckare blåst av vägen vid kraftiga vindar. Jag tror dock aldrig att det hände någon olycka men bussföraren blev rejält skraj.
Västtrafik har tycks det mig helt nonchalerat problemet. Jag påpekade för dem när förslaget om dubbeldäckare på linje 100 kom att det kunde bli problem med kraftiga vindar men det var inget de lade vikt vid. Här rör det sig också om bussar som är ca 420 cm höga.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 augusti 2010, 22:56:01 PM
Det var ju en Scania Jonckheere som välte mellan Enköping och Sala för cirka tio år sedan och där man kom fram till att vinden gjorde att föraren inte kunde manövrera bussen. Sedan var det en Cityliner som blåste av E4 i Östergötland för cirka fem år sedan. Det är vad jag kan erinra mig i den vägen.
Beslutet gällande Norrlandskusten togs sedan det varit nära att dubbeldäckare blåst av vägen vid kraftiga vindar. Jag tror dock aldrig att det hände någon olycka men bussföraren blev rejält skraj.
Västtrafik har tycks det mig helt nonchalerat problemet. Jag påpekade för dem när förslaget om dubbeldäckare på linje 100 kom att det kunde bli problem med kraftiga vindar men det var inget de lade vikt vid. Här rör det sig också om bussar som är ca 420 cm höga.
Sen mellan Enköping och Sala blåste väl av vägen i rätt extrem halka har jag för mig. Var det inte då man började diskutera dubbdäck på buss?
Citat från: buskörare skrivet 01 september 2010, 00:00:56 AM
Sen mellan Enköping och Sala blåste väl av vägen i rätt extrem halka har jag för mig. Var det inte då man började diskutera dubbdäck på buss?
Jo, det var halka också vilket möjligen gjorde att bussen lättare gled av vägen. Men det var vindilar som fick tag i bussen. Det hade knappast gått så illa bara på grund av halkan eftersom bussen höll låg fart vid tillfället. Dubbdäck hade knappast hjälpt i det här fallet, men det är möjligt att frågan kom upp ändå i samband med olyckan. Det tog ju också ett tag innan teorin om att det var vindarna som förvärrat olyckan lades fram.
Borde finnas lite alternativ för de som bor i Hemmesta o däromkring med alla matarbussar som går ditt o det jag menar är direkt bussar till Slussen som inte e inne i gustavsberg o kronglar o gör restiden minst 10 min längre.
En lösning kan va o låta ngn/alla av matarbussarna gå direkt till Slussen som de gör i högtrafik
behoven finns o kommer få många att ställa bilen när resan mot stan går fortare
går inte 474 direkt? (blå buss liinje brukar kallas express linje)
Citat från: the0fiskis skrivet 03 september 2010, 20:17:41 PM
går inte 474 direkt? (blå buss liinje brukar kallas express linje)
Det beror ju på vart man ska. Den är inte snabbast till Hemmesta, och inte heller till Gustavsberg, men den går ju ofta.
Citat från: för alla skrivet 03 september 2010, 20:15:28 PM
Borde finnas lite alternativ för de som bor i Hemmesta o däromkring med alla matarbussar som går ditt o det jag menar är direkt bussar till Slussen som inte e inne i gustavsberg o kronglar o gör restiden minst 10 min längre.
En lösning kan va o låta ngn/alla av matarbussarna gå direkt till Slussen som de gör i högtrafik
behoven finns o kommer få många att ställa bilen när resan mot stan går fortare
Jo visst är det så, nu valde man ju med Ingarölösningen att slänga bort lite turer på 445 som går parallellt med 444 via Orminge. Med direktbussar som komplement till 474 och utglesa till 15-minuterstrafik dagtid på den senare, skulle det landa på ungefär lika många omlopp. Det bygger dock på att 436-440 respektive 425 + 425X inte skulle innebära för stor belastning på 474 om den går varje kvart (vilket förstås kan vara svårt att avgöra utan mer exakt resandestatistik).
474 går just in i gustavsberg o spenderar en 10-15 min av allas resänerers dyrbara tid o inte e så sugna på de längre
Kul att SL börjar införa BRT. Bussen kan lätt konkurrera med spårtrafik om bussen ges samma trafikutrymme och av samma kvalitet. Att jämföra en bussresa på motorväg och en spårtrafik längs ett rakt spår ut till Arlanda. Spårtrafiken är lite bättre, lite tystare och mer plats per passagerare, Restid per 10 km är för bussen 7 min och för spårtrafiken 5-6 min, speglar komfort skillnaderna väldigt bra.
Jämför vi spårtrafiken in till stan med stadbussarn, blir restiderna 7-8 min restid per 10 km för spårtrafiken och 30 min för stadsbussarna. Vilket också speglar komforten väldigt bra. Med BRT kan restidern kortas till 10 min och detta höjer komforten med lika mycket som restiden kortas. Utan BRT innehåller en busslinje i stad trafik c:a 200 komfort sänkande och restids förlängande planerade åtgärder i form av kraftiga svängar(en rondell = 3 st), farthinder, övergångställen och rödljus. Där till kommer ett hundratal medtrafikandet att ta hänsyn till. Under dessa förhållande är det otroligt att buss kan konkurrera och gör det bra.
Citat från: the0fiskis skrivet 03 september 2010, 20:17:41 PM
går inte 474 direkt? (blå buss liinje brukar kallas express linje)
Nu tar jag det som direkt poppar upp ur minnet om blåbusslinjerna: SLs blåbusslinjer, som 471 och 474 i Nacka/Värmdö - regionen, är s.k.
stomlinjer. Dessa linjer har ersatt busslinjer som rullat på stora gator och vägar och som trafikerar hållplatser, där många resenärer kliver på och av. Dessa blåbusslinjer har ofta också en högre turtäthet än de övriga busslinjerna med röda bussar. 474 kan jag iofs hålla med om är rätt så snabb, men i Gustavsberg så vet jag att den åtminstone rullar förbi en stormarknad som ligger där (jag vet tyvärr inte så mycket om Gustavsberg :P). För övrigt håller jag med om att denna linje är snabb, då den har relativt få stopp åtminstone mellan den trafikplats där den svänger av i Gustavsberg och Slussen, framförallt i och med att den rullar på motorvägen. I nordost har du ju två andra liknande exempel, 670 och 676 mot Vaxholm resp. Norrtälje. Båda linjerna kör på motorvägen till Arninge Trafikplats, där 670 svänger av och kör på huvudvägen rakt in till Vaxholm, medan 676 hela tiden kör på E18 motorväg/motortrafikled/motorväg, tills linjen når Norrtälje och kör då Stockholmsvägen hela vägen ner till busstationen. 1 timme tar en enkel tur i vanliga fall, men då betar den även av 7 mil, som Stockholm - Uppsala. ;)
Citat från: Andy91 skrivet 04 september 2010, 11:40:10 AM
Nu tar jag det som direkt poppar upp ur minnet om blåbusslinjerna: SLs blåbusslinjer, som 471 och 474 i Nacka/Värmdö - regionen, är s.k. stomlinjer. Dessa linjer har ersatt busslinjer som rullat på stora gator och vägar och som trafikerar hållplatser, där många resenärer kliver på och av. Dessa blåbusslinjer har ofta också en högre turtäthet än de övriga busslinjerna med röda bussar. 474 kan jag iofs hålla med om är rätt så snabb, men i Gustavsberg så vet jag att den åtminstone rullar förbi en stormarknad som ligger där (jag vet tyvärr inte så mycket om Gustavsberg :P). För övrigt håller jag med om att denna linje är snabb, då den har relativt få stopp åtminstone mellan den trafikplats där den svänger av i Gustavsberg och Slussen, framförallt i och med att den rullar på motorvägen.
Problemet är väl snarast att stombussarna i Nacka/Värmdö blivit något slags mellanvariant. Trafiken är så pass tät i Nacka/Värmdö att grundkravet överträds för stomlinjerna och man skulle kunna hitta andra lösningar med bussar som trafikeras som "stomlinjer" och som därmed skapa en bättre trafik. Orminge och Hemmesta är två sådana områden som borde ha en tydligare linje som utgör stomtrafiken och som går utan att passera Nacka forum respektive Gustavsbergs Centrum. 444 uppfyller delvis det kravet, men är otydlig då den fungerar som en ringlinje, och dessutom inte trafikerar hela trafikdygnet. Att låta 436-440 gå direkt till Slussen vore en tanke, men blir lite otydligt med många linjer att hålla reda på. Ett alternativ där är ju att låta dem trafikeras som 435 på den gemensamma sträckan. På så sätt skulle 471 och 474 kunna förkortas med bytesmöjlighet förstås vid Orminge respektive Grisslinge/Ålstäket.
Citat från: Omnilasse link=topic=38475.msg281506#msg281506 date=
Problemet är väl snarast att stombussarna i Nacka/Värmdö blivit något slags mellanvariant. Trafiken är så pass tät i Nacka/Värmdö att grundkravet överträds för stomlinjerna och man skulle kunna hitta andra lösningar med bussar som trafikeras som "stomlinjer" och som därmed skapa en bättre trafik. Orminge och Hemmesta är två sådana områden som borde ha en tydligare linje som utgör stomtrafiken och som går utan att passera Nacka forum respektive Gustavsbergs Centrum. 444 uppfyller delvis det kravet, men är otydlig då den fungerar som en ringlinje, och dessutom inte trafikerar hela trafikdygnet. Att låta 436-440 gå direkt till Slussen vore en tanke, men blir lite otydligt med många linjer att hålla reda på. Ett alternativ där är ju att låta dem trafikeras som 435 på den gemensamma sträckan. På så sätt skulle 471 och 474 kunna förkortas med bytesmöjlighet förstås vid Orminge respektive Grisslinge/Ålstäket.
Va bra du skrev tänkte skriva ngt liknande men behöver inte de nu hoppas SL:s planerare tittar på såna här forum oxå när de planerar sin trafik
Det finns egentligen inget behov av att ha "tydliga" linjenummer till Hemmesta, 435-440 kan gott gå där hela dagen åt båda hållen, även idag går ju 437-438 mitt på dagen åt båda hållen dock inte alla turer.
Anledningen är att de inte finns något av intresse där... dem som ska till Värmdö och inte känner till de ska knappast till Hemmesta utan vidare till Bullandö eller Lillsved eller liknande. Gustavsberg är en helt annan sak...
425-425x borde gå med vardera 30 minuters trafik vilket gör att de blir 15 minuters trafik från Centrum
422 trafikeras bara Mellan Slussen och Orminge (förutom sena kvällar) istället går 445 och 420 dagtid åt båda hållen
I orminge läggs 444 ner och istället går 446 åt båda hållen hela dagarna (445 går via björknäs)
448 får helt ändrad körväg, direkt efter korsningen kummelnäsvägen/värmdövägen svänger den mot gustavsberg och går ut motorvägen via Lagnö avfarten
421 går även i rusningen så de finns en förbindelse med orminge.
ny ringlinje som skyltas Ektorp(direktbuss) som ska gå motorvägen till Skurustugan, sen köra inväg till Långsjöstrand där den sen kör upp direkt på motorvägen tillbaka till Slussen.
442x ska inte gå via Tollare utan Lännerstavägen och köra ut motorvägen via ormingeavfarten...
467 blir åter en lokalbuss i gustavsberg för gamlingarna med gott om körtid så man kan ta de lungt. dock räcker det med 1 avgång / timme
mellan Gustavsberg och Ingarö ny linje (427 al. 464) den ska gå från Gustavsberg till brunn och var 3:e tur förlängas via fågelvik-slingan så 430 kan gå direkt.
med obegränsade resurser går de givetvis att bygga på med hur mycket som helst... ::)
Citat från: homer skrivet 04 september 2010, 19:58:38 PM
Det finns egentligen inget behov av att ha "tydliga" linjenummer till Hemmesta, 435-440 kan gott gå där hela dagen åt båda hållen, även idag går ju 437-438 mitt på dagen åt båda hållen dock inte alla turer.
Anledningen är att de inte finns något av intresse där... dem som ska till Värmdö och inte känner till de ska knappast till Hemmesta utan vidare till Bullandö eller Lillsved eller liknande. Gustavsberg är en helt annan sak...
425-425x borde gå med vardera 30 minuters trafik vilket gör att de blir 15 minuters trafik från Centrum
422 trafikeras bara Mellan Slussen och Orminge (förutom sena kvällar) istället går 445 och 420 dagtid åt båda hållen
I orminge läggs 444 ner och istället går 446 åt båda hållen hela dagarna (445 går via björknäs)
448 får helt ändrad körväg, direkt efter korsningen kummelnäsvägen/värmdövägen svänger den mot gustavsberg och går ut motorvägen via Lagnö avfarten
421 går även i rusningen så de finns en förbindelse med orminge.
ny ringlinje som skyltas Ektorp(direktbuss) som ska gå motorvägen till Skurustugan, sen köra inväg till Långsjöstrand där den sen kör upp direkt på motorvägen tillbaka till Slussen.
442x ska inte gå via Tollare utan Lännerstavägen och köra ut motorvägen via ormingeavfarten...
467 blir åter en lokalbuss i gustavsberg för gamlingarna med gott om körtid så man kan ta de lungt. dock räcker det med 1 avgång / timme
mellan Gustavsberg och Ingarö ny linje (427 al. 464) den ska gå från Gustavsberg till brunn och var 3:e tur förlängas via fågelvik-slingan så 430 kan gå direkt.
med obegränsade resurser går de givetvis att bygga på med hur mycket som helst... ::)
Det där med 448 förstår jag inte riktigt vitsen med, det innebär ju längre restid till Slussen. Jag tycker snarare den ska gå Värmdövägen direkt mellan Mensättra och Boo kommunalhus i stället för via Orminge i så fall.