Hej! Enligt CBR är dessa åter i Umeå efter sin tid i Huddinge/Botkyrka. Skulle inte dessa till Spånga (Bromma)?
Ingen av 6939 och 6940 har visats på bild i SL-rött utförande, så det är ju möjligt att de aldrig blev omlackade. Det är därför även tänkbart att de fått flytta hem igen. I denna tråd syns de tre Ultrablå 6938-40 i Lundadepån den 10 augusti:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=37605.0
Men borde det inte bli dyrt att frakta upp och ner dem på lastbil? Men varför på lastbil? Jo, för att det inte finns tillräckligt med etanol-tankställen mellan Umeå och Stockholm. Fortsättningsvis är det ju även onödigt dyrt för Umekontraktet att köra runt etanolbussar då inget etanolkrav längre finns. De drar väl mer än dubbelt så mycket bränsle som en motsvarande dieselbuss?
6938-6940 flyttades samtidigt från Lundadepån förra söndagen för att ge plats åt de nya linkarna. Idag var en av dem uppställd utanför verkstan strax bredvid. Kunde inte se vilken. Den var fortfarande Ultralackad.
Det är 6939 som är parkerad utanför verkstaden. Bredvid står 4486 fortfarande Hallandslackad. 4949, 5408 och 5419 står på platsen för avställda bussar.
Har den här veckan vid ett flertal tillfällen sett två ULTRA-lackade vagnar tursatta på Brommalinjer i Spångatrakten. Uppenbarligen med buss-pc installerad eftersom skyltningen var igång.
Tyckte mig se 6940, så uppgiften om Umeå-flytt verkar inte korrekt.
Samtidigt rullar en del Mercor i 54XX-serien omkring med svarta skyltar och papperslappar i fönstret, så man kanske har flyttat över pc-utrustning till ULTRA-vagnarna därifrån...
Citat från: F.Å skrivet 10 september 2010, 08:11:47 AM
Har den här veckan vid ett flertal tillfällen sett två ULTRA-lackade vagnar tursatta på Brommalinjer i Spångatrakten. Uppenbarligen med buss-pc installerad eftersom skyltningen var igång.
Tyckte mig se 6940, så uppgiften om Umeå-flytt verkar inte korrekt.
Samtidigt rullar en del Mercor i 54XX-serien omkring med svarta skyltar och papperslappar i fönstret, så man kanske har flyttat över pc-utrustning till ULTRA-vagnarna därifrån...
Något mankemang i CBR verkar det ha varit. Nu står de registrerade på Spånga, som ju är den nya adressen, sen 2010-09-06 och resp. 2010-09-07.
Citat från: Ersa skrivet 28 augusti 2010, 23:29:13 PM
Ingen av 6939 och 6940 har visats på bild i SL-rött utförande, så det är ju möjligt att de aldrig blev omlackade. Det är därför även tänkbart att de fått flytta hem igen. I denna tråd syns de tre Ultrablå 6938-40 i Lundadepån den 10 augusti:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=37605.0
Men borde det inte bli dyrt att frakta upp och ner dem på lastbil? Men varför på lastbil? Jo, för att det inte finns tillräckligt med etanol-tankställen mellan Umeå och Stockholm. Fortsättningsvis är det ju även onödigt dyrt för Umekontraktet att köra runt etanolbussar då inget etanolkrav längre finns. De drar väl mer än dubbelt så mycket bränsle som en motsvarande dieselbuss?
Varför tog Swebus över bussarna från Veolia om de inte finns krav på etanol?
Citat från: homer skrivet 14 september 2010, 20:18:24 PM
Varför tog Swebus över bussarna från Veolia om de inte finns krav på etanol?
det var väl Polarbuss gamla bussar?
Citat från: homer skrivet 14 september 2010, 20:18:24 PM
Varför tog Swebus över bussarna från Veolia om de inte finns krav på etanol?
Här måste man direkt skilja på f.d. Polarbussar och Veolias egna vagnar. Stor skillnad!
Att Swebus/Nobina skulle ta över alla f.d. Polarbussar var ett krav från huvudmannen och kommunen 2008.
På samma sätt hade Connex/Veolia samma krav att ta över exakt samma vagnar från Polarbuss exakt två år tidigare.
Veolias egna vagnar som de körde med i Umeå (alla dieseldrivna) ingick inte i kraven och många av dem går nu i Eskilstuna.
Vid nästa upphandling lär nog bara de fem Solarisvagnarna ingå i ett sådant krav, om ens dem.
Citat från: F.Å skrivet 10 september 2010, 08:11:47 AM
Har den här veckan vid ett flertal tillfällen sett två ULTRA-lackade vagnar tursatta på Brommalinjer i Spångatrakten. Uppenbarligen med buss-pc installerad eftersom skyltningen var igång.
Tyckte mig se 6940, så uppgiften om Umeå-flytt verkar inte korrekt.
Samtidigt rullar en del Mercor i 54XX-serien omkring med svarta skyltar och papperslappar i fönstret, så man kanske har flyttat över pc-utrustning till ULTRA-vagnarna därifrån...
Många trådar om samma sak, då många har missat denna tråd. ;)
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=38778.0
Citat från: Ersa skrivet 14 september 2010, 22:00:56 PM
Här måste man direkt skilja på f.d. Polarbussar och Veolias egna vagnar. Stor skillnad!
Att Swebus/Nobina skulle ta över alla f.d. Polarbussar var ett krav från huvudmannen och kommunen 2008.
På samma sätt hade Connex/Veolia samma krav att ta över exakt samma vagnar från Polarbuss exakt två år tidigare.
Veolias egna vagnar som de körde med i Umeå (alla dieseldrivna) ingick inte i kraven och många av dem går nu i Eskilstuna.
Vid nästa upphandling 2012 lär nog bara de fem Solarisvagnarna ingå i ett sådant krav, om ens dem.
Sommaren 2014 går Nobinas kontrakt ut, om det inte utnyttjas en option.
6939 är jag osäker på men tror att den antingen är hos JMR eller på omlackering, men kommer iaf vara en av Lunda depåns vagnar inom någon månad..
6940 är ute i trafik, men kör i Ultra lacken ( som tidigare nämndes ), Har fått dispens från SL.
/R
Citat från: Ersa skrivet 14 september 2010, 22:02:09 PM
Många trådar om samma sak, då många har missat denna tråd. ;)
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=38778.0
Ja visst, om du då läser när jag gjorde mitt inlägg så inser du att jag inte kunde läsa den tråd som skulle skapas 14 timmar senare...
6939 har nu kommit till Lunda depån och är nu ute och rullar i trafik, i Ultra lacken.. ::) ;D