På Allegos hemsida återfinns numera följande information om SL:s nästa stora trafikupphandling, benämnd E20.
"II.1.5) Kort beskrivning av upphandlingen/upphandlingarna:
Block I: Spårtrafikområdena Tvärbanan/Nockebybanan och Saltsjöbanan i kombination med busstrafikområdena Bromma, Solna/Sundbyberg och Sollentuna.
Block II: Spårtrafikområdet Roslagsbanan med busstrafikområdet Norrort (Täby, Åkersberga och Vaxholm)."
På sl.se, gå vidare till Allegolänken.
http://sl.se/sv/Om-SL/Det-har-ar-SL/Verksamhet/Upphandlingar/ (http://sl.se/sv/Om-SL/Det-har-ar-SL/Verksamhet/Upphandlingar/)
/Ted
PS. De speciella upphandlingstrådarna tycks ha torkat in.
Ja, det verkar hända mycket spännande i västerort inom några år :D Synd att man inte kunnat slå ihop Norrort med Norrtälje tycker jag, det känns så naturligt på något sätt. :-\
näms de några tidpunkter och datum?
och med tanke på att Sl verkar vilja ha större och större områden kanske de inte är omöjligt att Tyresö och Handen kommer upphandlas tillsammans när de nu blir dags...
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 augusti 2010, 19:43:35 PM
Ja tiden för att sammanställa o uppdatera trådarna har tyvärr inte funnits >:(
Vad gäller block 1 är det inte lite förvånande att hela den trafik som körs från Råstagaraget upphandlas igen utan att man väljer att utnyttja möjligheten att förlänga avtalet, det finns ju andra områden som bara har upphandlats en gång och just dessa två kontrakt är ju förutom Södertörn de enda som löper med tidsbegränsning, övriga är tillsvidareavtal
Man får väl då förmoda att man vill göra lite större byten av linjer mellan Råsta och Bromma kanske (och för den delen Norrort som ju blir separat men som ju upphandlas samtidigt)? Finns ju en hel del linjer som det är lite konstigt att Råsta kör idag, liksom tvärtom.
Men med tanke på kritiken mot de avtal som inte är tidsbegränsade kan man ju ändå förvånas, då det fått rätt hård kritik av bland annat revisorerna.
Man verkar ju också ha ändrat sig angående Lidingö, som tidigare sas skulle ingå i E20. Handen och Tyresö kommer nog dock i E21, planen från i våras är ju att nytt avtal där ska vara klart till augusti 2013, dit man då också flyttade Lidingö, så därefter är det väl bara Innerstan kvar på tillsvidareavtal.
Edit: Naturligtvis handlar det inte om att växla linjer mellan Bromma och Råsta eftersom de kommer att ingå i samma avtal. Det roliga är väl där den uppdelning i Sollentuna man gjorde för ett antal år sedan som fick intrycket att man ville ha mindre avtalsområden...Samtidigt måste man säga att det pasar rätt bra att slå ihop Bromma med Råsta, då nästan alla linjer vid ena ändstationen antingen har bra mycket närmare till Råsta respektive Lunda. Det kan nog minska tomkörningar rätt rejält
Hur påverkar det att man sätter ihop tåg och buss? Alltså, många aktörer kör ju idag bara buss. Är det egentligen fler än Keolis och nu Arriva som kör båda? Om t.ex Nobina skulle vinna, lägger dom då ut tågen på nån annan eller hur funkar det? Eller har Nobina tågtrafik också?
Citat från: buskörare skrivet 29 augusti 2010, 12:34:25 PM
Hur påverkar det att man sätter ihop tåg och buss? Alltså, många aktörer kör ju idag bara buss. Är det egentligen fler än Keolis och nu Arriva som kör båda? Om t.ex Nobina skulle vinna, lägger dom då ut tågen på nån annan eller hur funkar det? Eller har Nobina tågtrafik också?
Veolia kör såväl tåg som buss. Orusttrafiken (Nettbuss) har ett moderbolag som kör tåg, nämligen NSB. NSB äger också Tågkompaniet, som är delägare och driftsansvariga i Roslagståg. Så det här löser sig säkert. Om det sedan är en bra lösning är en annan sak.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 augusti 2010, 12:48:01 PM
Veolia kör såväl tåg som buss. Orusttrafiken (Nettbuss) har ett moderbolag som kör tåg, nämligen NSB. NSB äger också Tågkompaniet, som är delägare och driftsansvariga i Roslagståg. Så det här löser sig säkert. Om det sedan är en bra lösning är en annan sak.
Haha glömde Veolia trots att dom har Lidingöbanan :-[ På Lidingö tror jag det skulle vara bra faktiskt. Vi har så mycket samtrafik med det tåget, en gemensam trafikledning skulle underlätta väldigt vid dessa tillfällen, eftersom det väldigt ofta handlar om 1 minuts marginal. I dagsläget har bussarna samtrafik med tåget, men tåget har inte samtrafik med oss ::)
Men ön är ju liten.
Område, Nytt avtal i kraft, Nuvarande entreprenör
Buss:
Huddinge/Botkyrka, augusti 2011, Nobina
Söderort, augusti 2011, Busslink
Nacka/Värmdö, augusti 2011, Nobina
Lidingö, januari 2013, Busslink
Norrort, januari 2013, Busslink
Spårtrafik:
Lidingöbanan, augusti 2012, Veolia Transport
Tvärbanan/Nockebybanan, augusti 2012, Veolia Transport
Roslagsbanan, januari 2013, Roslagståg
Källa:
http://sl.se/PageFiles/244/upphandling_buss_spar_2010_2013.pdf
Citat från: Ersa skrivet 29 augusti 2010, 18:20:27 PM
Område, Nytt avtal i kraft, Nuvarande entreprenör
Buss:
Huddinge/Botkyrka, augusti 2011, Nobina
Söderort, augusti 2011, Busslink
Nacka/Värmdö, augusti 2011, Nobina
Lidingö, januari 2013, Busslink
Norrort, januari 2013, Busslink
Spårtrafik:
Lidingöbanan, augusti 2012, Veolia Transport
Tvärbanan/Nockebybanan, augusti 2012, Veolia Transport
Roslagsbanan, januari 2013, Roslagståg
Källa:
http://sl.se/PageFiles/244/upphandling_buss_spar_2010_2013.pdf
Sen står det också
SL avser dock överväga att upphandla Lidingöbanan och busstrafiken på Lidingö som ett
område. För- och nackdelar med en sådan lösning, samt förslag till beslut i
frågan tillställs styrelsen senast vid nästkommande beslut om
upphandlingsplan våren 2009.
Citat från: Ersa skrivet 29 augusti 2010, 18:20:27 PM
Område, Nytt avtal i kraft, Nuvarande entreprenör
Buss:
Huddinge/Botkyrka, augusti 2011, Nobina
Söderort, augusti 2011, Busslink
Nacka/Värmdö, augusti 2011, Nobina
Lidingö, januari 2013, Busslink
Norrort, januari 2013, Busslink
Spårtrafik:
Lidingöbanan, augusti 2012, Veolia Transport
Tvärbanan/Nockebybanan, augusti 2012, Veolia Transport
Roslagsbanan, januari 2013, Roslagståg
Källa:
http://sl.se/PageFiles/244/upphandling_buss_spar_2010_2013.pdf
Inte att förglömma Norrtälje, juni 2011 om jag minns rätt. När kan det tänkas komma svar på den upphandlingen?
Citat från: Ersa skrivet 29 augusti 2010, 18:20:27 PM
Område, Nytt avtal i kraft, Nuvarande entreprenör
Buss:
Huddinge/Botkyrka, augusti 2011, Nobina
Söderort, augusti 2011, Busslink
Nacka/Värmdö, augusti 2011, Nobina
Lidingö, januari 2013, Busslink
Norrort, januari 2013, Busslink
Spårtrafik:
Lidingöbanan, augusti 2012, Veolia Transport
Tvärbanan/Nockebybanan, augusti 2012, Veolia Transport
Roslagsbanan, januari 2013, Roslagståg
Källa:
http://sl.se/PageFiles/244/upphandling_buss_spar_2010_2013.pdf
Det dokumentet har alltså inte uppdaterats med ny info, den som tråden refererar till.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 29 augusti 2010, 19:08:49 PM
Det dokumentet har alltså inte uppdaterats med ny info, den som tråden refererar till.
/Ted
Som vanligt - för att vara elak - har SL inte riktigt koll på vilken information som är aktuell (eller snarare vilken information som förmedlas till allmänheten) och det senaste dokumentet (som också finns på deras hemsida - men under styrelseärenden - anger alltså lite förändrad turordning, planen för 2011-2014 hittar ni här: http://sl.se/PageFiles/2018/arende_6_mars.pdf
Svar på Norrtälje borde komma inom kort? Trafikstart juni 2011.
Citat från: Jan skrivet 29 augusti 2010, 19:39:59 PM
Svar på Norrtälje borde komma inom kort? Trafikstart juni 2011.
Nja, sista datum för att lämna in anbud är den 9 september och beslut förväntas fattas i november, så det är ju inte så stora marginaler till den planerade trafikstarten 24 juni 2011. Upphandlingen kom ju till på grund av Busslinks misskötsel, så det är ju lite kortare tid än normalt...
Citat från: Omnilasse skrivet 29 augusti 2010, 20:03:37 PM
Nja, sista datum för att lämna in anbud är den 9 september och beslut förväntas fattas i november, så det är ju inte så stora marginaler till den planerade trafikstarten 24 juni 2011. Upphandlingen kom ju till på grund av Busslinks misskötsel, så det är ju lite kortare tid än normalt...
Då blir det inte många månader att skaka fram bussar till hela Roslagen, bara blåbussarna är ju ett större antal.
Det kan vi leva med, vi blir äntligen av med de trånga Vegorna...
Citat från: Ted S skrivet 29 augusti 2010, 19:08:49 PM
Det dokumentet har alltså inte uppdaterats med ny info, den som tråden refererar till.
Jag märkte det själv, dock lite för sent. Datumet i dokumentet är ju 2009-05-06.
Synd att SL själva inte lagt in en ny uppdaterad PDF-fil som överensstämmer med aktuella uppgifter.
Citat från: Bussmicke skrivet 29 augusti 2010, 22:00:45 PM
Det kan vi leva med, vi blir äntligen av med de trånga Vegorna...
Förutsätter du att Busslink kommer att tappa Norrtälje?
Citat från: Bussmicke skrivet 29 augusti 2010, 22:00:45 PM
Det kan vi leva med, vi blir äntligen av med de trånga Vegorna...
Om nu ingen vill bevara en Vega till eftervärlden ;D :-X
Citat från: Bussmicke skrivet 29 augusti 2010, 22:00:45 PM
Det kan vi leva med, vi blir äntligen av med de trånga Vegorna...
Fast vi kan ju anta att om Busslink förlorar, så kommer (med tanke på den korta tiden), Vegorna vara hårdvaluta för en ny operatör! Busslink har knappast någon glädje av dem (på grund av att de kört så extremt många mil och är precis på maxgräns för buss utanför SL-området), så en operatör som saknar egna bussar att sätta in, kommer säkert med glädje köra Vegorna i alla fall till dess nya bussar hinner levereras. På just den här linjen får man ju betalt efter antal passagerare, så det finns ju skäl att kanske satsa på lite mer flärd då om man beställer nya bussar.
Citat från: Omnilasse skrivet 30 augusti 2010, 08:49:08 AM
Fast vi kan ju anta att om Busslink förlorar, så kommer (med tanke på den korta tiden), Vegorna vara hårdvaluta för en ny operatör! Busslink har knappast någon glädje av dem (på grund av att de kört så extremt många mil och är precis på maxgräns för buss utanför SL-området), så en operatör som saknar egna bussar att sätta in, kommer säkert med glädje köra Vegorna i alla fall till dess nya bussar hinner levereras. På just den här linjen får man ju betalt efter antal passagerare, så det finns ju skäl att kanske satsa på lite mer flärd då om man beställer nya bussar.
Gäller det även nuvarande avtal, att Busslink får betalt per passagerare på linje 676?
Citat från: Ersa skrivet 29 augusti 2010, 23:01:01 PM
Förutsätter du att Busslink kommer att tappa Norrtälje?
Bussmicke menar nog snarare att vid en upphandling fräschas vagnparken upp - äntligen nån som vågar säga något negativt om "Bussnacks bästa buss - Vegan" :P
Citat från: Adrian Langemar skrivet 30 augusti 2010, 10:57:38 AM
Gäller det även nuvarande avtal, att Busslink får betalt per passagerare på linje 676?
Nej, det blir nytt för detta avtal och kommer bara gälla 639 till Rimbo, 676 samt 686.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 augusti 2010, 12:48:01 PM
Veolia kör såväl tåg som buss. Orusttrafiken (Nettbuss) har ett moderbolag som kör tåg, nämligen NSB. NSB äger också Tågkompaniet, som är delägare och driftsansvariga i Roslagståg. Så det här löser sig säkert. Om det sedan är en bra lösning är en annan sak.
Man trycker också mycket på att man kan bilda konsortium för att klara av både spår- och busskötseln i inbjudan, så det kanske kan bli en del spännande konstellationer. Nobina och SJ kanske kan vara ett förslag? Att man väljer att lägga spår- och busstrafik i samma avtal, verkar ju också vara för att det blir en del avstängningar på banorna, det kommer alltså även att ligga ersättningstrafik i uppdraget. Tidsplanen är faktiskt olika för block 1, respektive 2. Anbudstiden är november-april, tilldelningsbeslut i september nästa år och trafikstart för block 1 blir i augusti 2012, och för block 2 i januari 2013.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 30 augusti 2010, 11:09:08 AM
Bussmicke menar nog snarare att vid en upphandling fräschas vagnparken upp - äntligen nån som vågar säga något negativt om "Bussnacks bästa buss - Vegan" :P
Åja, jag har uttalat mig halvnegativt om modellen i fråga några gånger, vilket mest lett till sura miner och ingen förståelse. ;)
Citat från: Omnilasse skrivet 30 augusti 2010, 08:49:08 AM
Fast vi kan ju anta att om Busslink förlorar, så kommer (med tanke på den korta tiden), Vegorna vara hårdvaluta för en ny operatör! Busslink har knappast någon glädje av dem (på grund av att de kört så extremt många mil och är precis på maxgräns för buss utanför SL-området), så en operatör som saknar egna bussar att sätta in, kommer säkert med glädje köra Vegorna i alla fall till dess nya bussar hinner levereras. På just den här linjen får man ju betalt efter antal passagerare, så det finns ju skäl att kanske satsa på lite mer flärd då om man beställer nya bussar.
Hur många mil har Vegorna i genomsnitt gått vid det här laget?
Citat från: Leyland skrivet 09 september 2010, 16:27:45 PM
Hur många mil har Vegorna i genomsnitt gått vid det här laget?
Det är väldigt olika, men några slumpmässigt utvalda objekt från kontrollbesiktningen visar på att de tycks ligga på mellan ca 200 000 och 300 000 mil
Tack, det är imponerande mätarställningar, kanske inte med tanke på typen av trafik, men med tanke på de morderna karosserna jmf med H34 Leyland.
Är det månne känt hur många motorbyten som skett på en Vega som rullat 300 000 mil?
Citat från: Omnilasse skrivet 10 september 2010, 17:32:14 PM
Det är väldigt olika, men några slumpmässigt utvalda objekt från kontrollbesiktningen visar på att de tycks ligga på mellan ca 200 000 och 300 000 mil
Ursäkta, men hur ser man på uppgifterna från bilprovningen att ett fordon gått mellan två och trehundratusen mil?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 september 2010, 00:38:25 AM
Med räknat på dagens trafikutbud som bör ligga runt 42 Mkr km på 10 år kan inte medeltalet på miluttag/buss överskrida 200000 mil/10 år, om nu någon vagn/vagnar har ett uttag på 300000 mil måste flera andra ligga runt halva detta tal.
Trafikutbudet ja, men linjen har extremt många tomkörningar, och man har ju också merutnyttjat bussarna något på lokallinjerna från och till (vilket dock borde vara en mindre del). Nåväl ett medel på samtliga vagnar (här 28 stycken, 5750 är slopad och 5754 saknas det uppgift för), ger ett medel för mätarställning på 296 475 mil. På tio år med ett medel på 81 mil per dag, ger detta ca 5,5 varv per dag. Normalt går ju en buss minst 2 varv per dag (förutom vid service etc). Teoretiskt max varv för ett enskilt fordon per dag bör väl ligga på 8/9 varv. Sedan är det också extremt olika utnyttjande grad. 5744 har ju gått 970 461 mil (oktober 2009), medan 5738 endast har gått 123 316 mil (juni 2010), vilket ju ändå är dubbelt så mycket som en ordinarie stadsbuss. Men jag håller med dig att det är en bra utnyttjande grad, hade nog trott själv att medlet skulle hamna något lägre, på motsvarande ca 4,5 varv per dag (ca 230 000 mil per vagn)
Citat från: Omnilasse skrivet 12 september 2010, 09:38:21 AM
Sedan är det också extremt olika utnyttjande grad. 5744 har ju gått 970 461 mil (oktober 2009), medan 5738 endast har gått 123 316 mil (juni 2010), vilket ju ändå är dubbelt så mycket som en ordinarie stadsbuss.
Hur kan en buss hålla ihop i 970 461 mil? Nåväl, inget är väl omöjligt... 6645 som är en B9S från 2005 hade rullat 941 884 km alt. 94 188 mil i maj enligt Transportstyrelsen...
Citat från: Omnilasse skrivet 12 september 2010, 09:38:21 AM
Trafikutbudet ja, men linjen har extremt många tomkörningar, och man har ju också merutnyttjat bussarna något på lokallinjerna från och till (vilket dock borde vara en mindre del). Nåväl ett medel på samtliga vagnar (här 28 stycken, 5750 är slopad och 5754 saknas det uppgift för), ger ett medel för mätarställning på 296 475 mil. På tio år med ett medel på 81 mil per dag, ger detta ca 5,5 varv per dag. Normalt går ju en buss minst 2 varv per dag (förutom vid service etc). Teoretiskt max varv för ett enskilt fordon per dag bör väl ligga på 8/9 varv. Sedan är det också extremt olika utnyttjande grad. 5744 har ju gått 970 461 mil (oktober 2009), medan 5738 endast har gått 123 316 mil (juni 2010), vilket ju ändå är dubbelt så mycket som en ordinarie stadsbuss. Men jag håller med dig att det är en bra utnyttjande grad, hade nog trott själv att medlet skulle hamna något lägre, på motsvarande ca 4,5 varv per dag (ca 230 000 mil per vagn)
Ja, just tomkörningarna blev jag lite förvånad över. Såg en sommarsöndagsspec för linje 637 om jag inte minns fel. 2 tomkörningar på vardera närmare 13 mil enligt den som skulle köra.