Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikael T Nilsson skrivet 27 augusti 2010, 18:22:52 PM

Titel: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 27 augusti 2010, 18:22:52 PM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_6151_Stockholm_C_20100814.jpg)

Nobina 6151 på högtrafiklinje 443C som trafikerar sträckan Stockholm C-Nacka strand. Notera märkningen för utåtsvängande del. Det är första gången jag ser just denna märkning på en ledbuss i SL-trafiken. Det verkar inte vara konsekvent infört på Nobina Björknäs ledvagnar (6151 tillhör väl Björknäs?).

Denna märkning infördes på Busslink Söderhallens MAN-boggiebussar 2008.
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 27 augusti 2010, 18:44:43 PM
Åh, gud så fult! Fota Brommas boggivagnar innan denna text dyker upp på de med - för det kommer  >:( Jag sätter 100 spänn på att hälften av  bilisterna inte ser denna text eftersom den sitter så långt upp.
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: KG skrivet 27 augusti 2010, 18:44:59 PM
Jag tycker det är en bra märkning, borde finnas på alla bussar oavsett styrbar sista axel.  :)
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: Karsten skrivet 27 augusti 2010, 18:46:57 PM
Jag tycker mig ha sett en MAN-kortvagn i Björknäs med detta påklistrat, kan det ha varit 6858?
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: the0fiskis skrivet 27 augusti 2010, 18:50:37 PM
idag i forum (nacka) så såg jag 2 bussar med dena anmärkning, en var b9s och en gammal kort buss
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: Carl Eric skrivet 27 augusti 2010, 20:15:55 PM
Det kom ju först (som ni säkert vet) på MAN boggibussarna i 75xx-serien. Och nu så sprider det sig till alla möjliga bussar i Björknäs. Jag har sett de på allt ifrån B9S till boggivagnar. Varierad höjd är det också!
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: the0fiskis skrivet 27 augusti 2010, 20:21:28 PM
Citat från: calken skrivet 27 augusti 2010, 20:15:55 PM
Det kom ju först (som ni säkert vet) på MAN boggibussarna i 75xx-serien. Och nu så sprider det sig till alla möjliga bussar i Björknäs. Jag har sett de på allt ifrån B9S till boggivagnar. Varierad höjd är det också!
och olika varianter
exempel 
pillarna sitter under bakljusen medenans texten sitter högre upp
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 28 augusti 2010, 07:30:42 AM
Tack för intressanta kommentarer. Ja, det är ingen vacker märkning, men den har nog sina fördelar. Intressant att märkningen börjar dyka upp på allt fler vagnar i Björknäs.
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: Bingoberra skrivet 28 augusti 2010, 08:13:05 AM
Undrar just varför ledbussarna har den märkningen. De har väl inget utsvängande bakparti, snarare tvärtom.
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: Nico skrivet 28 augusti 2010, 09:03:02 AM

En aning svänger det ju ut, men det var betydligt värre förr då ledbussar som t.ex. H20 (Volvo B58-55/van Hool) och H22 (Volvo B10M/Säffle) kunde få ut ändan en bra bit om man lade om fullt ut från hållplats. Gamla H44 (Volvo B58-55/Hägglunds) var väl än värre på att ruska på häcken när det begav sig om ryktet stämmer...?
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: KG skrivet 28 augusti 2010, 12:51:43 PM
Citat från: Bingoberra skrivet 28 augusti 2010, 08:13:05 AM
Undrar just varför ledbussarna har den märkningen. De har väl inget utsvängande bakparti, snarare tvärtom.

Det sticker ca 120cm åt höger om du svänger fullt vänster!
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: MrX skrivet 28 augusti 2010, 13:14:06 PM
Citat från: KG skrivet 28 augusti 2010, 12:51:43 PM
Det sticker ca 120cm åt höger om du svänger fullt vänster!

Är det inte 80 cm? 120 för boggiebussar med stel löpaxel? Far min mätte upp det en gång, jag blir dock lite osäker vilken buss han mätte upp det på
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 28 augusti 2010, 16:39:10 PM
Citat från: calken skrivet 27 augusti 2010, 20:15:55 PM
Det kom ju först (som ni säkert vet) på MAN boggibussarna i 75xx-serien. Och nu så sprider det sig till alla möjliga bussar i Björknäs. Jag har sett de på allt ifrån B9S till boggivagnar. Varierad höjd är det också!

Ja herregud, problemet är ju att det aldrig blir någon enhetlighet. Bussarna är alldeles för olika konstruerade för att kunna klistra dekalerna på samma höjd. Som denna B9S som har reg-skylt längst ner  :(
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: Leo skrivet 28 augusti 2010, 19:00:02 PM
SL är duktiga på att förfula fordonen...
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: JDS skrivet 28 augusti 2010, 19:50:29 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 augusti 2010, 16:37:46 PM
Hur tänker ni nu?

En boggibuss med stel stödaxel sveper ingenting mer än överhänget, det är enbart bussar med styrbar stödaxel som sveper.
Står du dikt mot en kantsten kan du enkelt testa detta, se bara till att du inte har något ivägen när du gör det med styrbar sista axel för den bussen kommer att klättra upp på kantstenen, med en 2 eller 3 axlig buss med stela axlar händer ingenting, det är bara karossen som går över kanten (givetvis) men de bussar som har styrbar axel kommer att klättra upp på kantstenen mellan 30 och 120 cm beroende på modell och styrgeometri, första serierna ledbussar på Volvo B58 chassier svepte rejält mycket över metern medan senare ledbussar med styrbar sista axel var betydligt humanare.
En bakmotorledbuss sveper f.ö ingenting av förklarliga skäl.
Hoppas att alla förstod denna förklaring :-)

Jag förstår allting utom din definition av "svep". I min värld är allting som rör sig utanför den ursprungliga vagnssidolinjen att betrakta som "svep", även om alla hjul håller sig innanför. Det enklaste exemplet är en spårvagn, vars bakände sveper cirka 20 cm vid en måttlig sväng utan att hjulen rör sig det minsta utanför spåret :-D
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: JDS skrivet 28 augusti 2010, 20:22:56 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 augusti 2010, 20:01:53 PM
På spårvagnen kommer ju detta sig av att boggin och vagnskorgen inte är stumt förankrade till varandra, utan detta vore det ju svårt att använda vagnen på kurvspår ;D

Nej då, det jag skrev gäller även tvåaxliga vagnar där trucken sitter fast i vagnskorgen utan möjlighet att vrida sig. Så fort det finns ett överhäng baktill så slår det ut när det börjar svänga.


Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 augusti 2010, 20:01:53 PM
Jag antar f.ö att du vet skillnaden mellan busstyperna...

Ja, men som sagt: jag förstår inte vad du menar med att det ena är svep men det andra inte. Om jag svänger med en boggibuss så sveper bakänden oavsett om den har styrande bakhjul eller inte, dock sveper den förstås mera och på ett annat sätt med styrande bakhjul.
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: KG skrivet 28 augusti 2010, 22:31:28 PM
Mycket prat om Boggie här...

Alla fordon med någon form av överhäng sveper åt motsatt sida mot vad man svänger. Detta förstår ej bilister som gärna parkerar sin bil 30cm från bussen där den ska svänga.
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: SimonB skrivet 29 augusti 2010, 01:38:11 AM
Citat från: Mrbuss skrivet 27 augusti 2010, 18:44:43 PM
Åh, gud så fult! Fota Brommas boggivagnar innan denna text dyker upp på de med - för det kommer  >:( Jag sätter 100 spänn på att hälften av  bilisterna inte ser denna text eftersom den sitter så långt upp.

Nej det är säkerligen ingen som bryr sig. Framför allt eftersom när man väl hade behövt veta det, så är man jämsides med bussen, och har dessutom legat i filen till vänster/höger om bussen och inte ens kollat på dess baksida...
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: Rikard skrivet 29 augusti 2010, 03:05:09 AM
Scania Omnilink Boggie bussarna vi kör med i Mölndal sveper hela 1,3 m vid fullt vrid. Varit en del incidenter på Hedens avstigningshållplats då man svänger omedelbart efter. Liksom en del vägräcken o stolpar i Mölndals trafik som fått blå färg på sig.

Läste oxå att Veolias Solaris Boggie i Frölunda trafiken sveper ännu mer hela 1,4 meter.
Rikard.
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: Jan skrivet 29 augusti 2010, 05:24:27 AM
Citat från: Bingoberra skrivet 28 augusti 2010, 08:13:05 AM
Undrar just varför ledbussarna har den märkningen. De har väl inget utsvängande bakparti, snarare tvärtom.

Jo den har ett visst utsvängande, inte som en boggibuss med styrning dock.
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: JDS skrivet 29 augusti 2010, 09:08:53 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 augusti 2010, 01:35:12 AM
Att man monterar dekaler på alla bussar oavsett om dom sveper eller ej kan i första läget tyckas vansinnigt men ska man trumma in att bussen kan vara farlig kan man inte lita på att svensson ska lära sig vilken buss som är det, bättre då att få honom att tro att man bör akta sig för alla bussar

Ja, men det bör man ju också. Det räcker med ett litet sidoutslag för att dagen ska vara förstörd om man ställer sig tillräckligt nära, vilket inte alls är osannolikt i stadstrafiken. Även lastbilar bör man akta sig för, för den delen. Också ett helt vanligt 3,5-tons hyrskåp kan ställa till med rejäla bucklor, när den ovane föraren lägger om för fullt utan att titta i båda backspeglarna!
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: KG skrivet 29 augusti 2010, 11:34:09 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 augusti 2010, 01:35:12 AM
Du ska ha ett rejält överhäng och svänga ordentligt om du ska få en buss med stel axel att dra karossidan i en parkerad bil under normal körning, då snackar vi gamla B10M65/70 med 14 meters kaross, men det är klart, kör man upp en deci bredvid en bil och rattar fullt åt vänster så tar allt i men sveper gör det definitionsmässigt inte ;) det gör det med styrbar axel och därav fick man problem i innerstaden (Sthlm) när man införde boggibuss med styrbar stödaxel, problem som varit helt okända för både förare, entreprenör och stadsplanerare eftersom -60 och -70 talets ledbussar i ytterst begränsad omfattning gick innanför tullarna och förarna på 515 som väl var mest utsatt lärde sig denna egenhet den hårda vägen.
En bilist kan begripa att hörnet vrider sig vid sväng men inte att bakaxeln och hela bussen tar en sväng dryga metern åt sidan in i hanses fil eller uppå trottoaren när föraren lägger om.
Att man monterar dekaler på alla bussar oavsett om dom sveper eller ej kan i första läget tyckas vansinnigt men ska man trumma in att bussen kan vara farlig kan man inte lita på att svensson ska lära sig vilken buss som är det, bättre då att få honom att tro att man bör akta sig för alla bussar

Jag vet inte hur korsningarna i Sthlm ser ut men enligt dig verkar det vara gott om plats. Det kan jag inte direkt säga om Uppsalas. Där är det mer regel än undantag att man måste ha båda filerna fria för att kunna svänga. Dock kör vi ju i princip uteslutande med 7,0m axelavstånd, plus 1,4 vid boggie.
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: Nupski skrivet 29 augusti 2010, 13:05:36 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 augusti 2010, 20:01:53 PM
På spårvagnen kommer ju detta sig av att boggin och vagnskorgen inte är stumt förankrade till varandra, utan detta vore det ju svårt att använda vagnen på kurvspår ;D

Jag antar f.ö att du vet skillnaden mellan busstyperna...

Spårvagnar har svep på cirka 70cm här i Göteborg, det är därför det i vissa kurvor är målat ett vitt streck som talar om att här sveper vagnen. Detta gäller modell m31 som har två vridbara boogier med hjälp av vändkranslager samt två tvångstyrda löpaxlar under en plastbytta i mitten. De tvångstyrda axlarna styrs av stänger som som går till vändkranslagret i respektive led. I mitten sveper plastbyttan cirka 65cm.

Den italienska varianten typ m32 har 3 fasta truckar som är gummiupphängda i vagnskorgen samt 4 stycken leder som är svängbara i bakkant i de 2 första och i framkant de 2 sista. På taket sitter fyra stycken dämpare som skall hålla vagnen rak samt ta upp sidokrafter under accelaration och redartadtion. Vagnen består således av 5 moduler varav 2 är hängande. Man har ett främre överhäng på cirka 2,5 meter innan första axeln och ett överhäng bak på cirka 2m från sista axeln. Vagnen sveper ungefär 70cm med rumpan och cirka 50cm vid de hängande modulerna. Framåt så sveper den cirka 75cm. Kurvspår går ganska galant men rälsen blir lidande samt förarnas ryggar om man inte tar det varligt.
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: JDS skrivet 29 augusti 2010, 13:12:34 PM
Citat från: Tomas skrivet 29 augusti 2010, 13:05:36 PM
Spårvagnar har svep på cirka 70cm här i Göteborg, det är därför det i vissa kurvor är målat ett vitt streck som talar om att här sveper vagnen.

...

Vagnen sveper ungefär 70cm med rumpan och cirka 50cm vid de hängande modulerna. Framåt så sveper den cirka 75cm.

Tomas, nu förstår jag inte din definition av svep heller. Menar du 70/50/75 cm utanför närmaste räl, eller 70/50/75 cm utanför vagnens sidolinje på rakspår (som är cirka 61 cm utanför närmaste räl)? Jag får inte ihop det, du verkar ha blandat båda varianterna.
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: Nupski skrivet 29 augusti 2010, 13:30:47 PM
Citat från: JDS skrivet 29 augusti 2010, 13:12:34 PM
Tomas, nu förstår jag inte din definition av svep heller. Menar du 70/50/75 cm utanför närmaste räl, eller 70/50/75 cm utanför vagnens sidolinje på rakspår (som är cirka 61 cm utanför närmaste räl)? Jag får inte ihop det, du verkar ha blandat båda varianterna.

Vagnen sveper cirka 70cm utanför sin ordinarie sidolinje samma sak med mitten delarna som pressas utåt i kurvorna. Vagnarna är asymetriska så svepet blir mindre på höger än på vänster.

Orsaken till att plattformen är nersänkt i bägge ändar är pga svepet så vagnen kan svepa in med bakparti över plattformen tror att kurvradien här är cirka 16m.

(http://www.moment21.se/pics/gs760721.jpg)
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: Johan B skrivet 29 augusti 2010, 18:35:54 PM
Citat från: Rikard skrivet 29 augusti 2010, 03:05:09 AM
Scania Omnilink Boggie bussarna vi kör med i Mölndal sveper hela 1,3 m vid fullt vrid. Varit en del incidenter på Hedens avstigningshållplats då man svänger omedelbart efter. Liksom en del vägräcken o stolpar i Mölndals trafik som fått blå färg på sig.

Läste oxå att Veolias Solaris Boggie i Frölunda trafiken sveper ännu mer hela 1,4 meter.
Rikard.

Scania Irizar 15m sveper 1,5m, tror de är de värsta.
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 29 augusti 2010, 21:11:30 PM
Citat från: Mrbuss skrivet 27 augusti 2010, 18:44:43 PM
Åh, gud så fult! Fota Brommas boggivagnar innan denna text dyker upp på de med - för det kommer  >:( Jag sätter 100 spänn på att hälften av  bilisterna inte ser denna text eftersom den sitter så långt upp.

Men vaf-n Micke, det är inte bilisterna som ska se detta utan glasskiosker på trottoarerna, och då tror jag höjden är perfekt!  ;D
/J
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: MrX skrivet 29 augusti 2010, 23:30:29 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 augusti 2010, 16:37:46 PM
Hur tänker ni nu?

En boggibuss med stel stödaxel sveper ingenting mer än överhänget, det är enbart bussar med styrbar stödaxel som sveper.
Står du dikt mot en kantsten kan du enkelt testa detta, se bara till att du inte har något ivägen när du gör det med styrbar sista axel för den bussen kommer att klättra upp på kantstenen, med en 2 eller 3 axlig buss med stela axlar händer ingenting, det är bara karossen som går över kanten (givetvis) men de bussar som har styrbar axel kommer att klättra upp på kantstenen mellan 30 och 120 cm beroende på modell och styrgeometri, första serierna ledbussar på Volvo B58 chassier svepte rejält mycket över metern medan senare ledbussar med styrbar sista axel var betydligt humanare.
En bakmotorledbuss sveper f.ö ingenting av förklarliga skäl.
Hoppas att alla förstod denna förklaring :-)

Ok jag tror nog vi missförstår varandra, det gäller givetvis överhänget bak. Rattar du en boggiebuss fullt vänster sticker det bakre överhänget ut åt höger oavsett om det är med stel eller styrande bakaxel. Det var enbart det jag var ute efter.

Att en b9s skulle ha ett bakre överhäng på hela 120 cm lät mycket
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 30 augusti 2010, 15:25:42 PM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 29 augusti 2010, 21:11:30 PM
Men vaf-n Micke, det är inte bilisterna som ska se detta utan glasskiosker på trottoarerna, och då tror jag höjden är perfekt!  ;D
/J

Haha, du glömmer väl inte valstugorna med? Stackars volontärer som jobbar där...de kan få sig en otrevlig liten överrraskning... 8)
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: rengmark skrivet 06 september 2010, 22:42:31 PM
Citat från: Mrbuss skrivet 27 augusti 2010, 18:44:43 PM
Åh, gud så fult! Fota Brommas boggivagnar innan denna text dyker upp på de med - för det kommer  >:( Jag sätter 100 spänn på att hälften av  bilisterna inte ser denna text eftersom den sitter så långt upp.

(http://img29.imageshack.us/img29/1373/varningsremsa.jpg)

Nu dyker textremsan upp på Brommas bussar också.
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 06 september 2010, 23:18:00 PM
Ja tyvärr
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: Leo skrivet 07 september 2010, 10:09:37 AM
Uppfyller SLs dekaler kraven på hur varningsmärken/dekaler ska se ut?

Jag menar svart/vitt/orange har ju aldrig förekommit bland varningsmärken/dekaler tidigare.

Svart/gult
Vitt/rött
Gult/rött

SL verkar ha en förmåga att vilja uppfinna hjulet på nytt ständigt.

Hur som helst så är det så vidrigt fult så jag baxnar.
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: Nico skrivet 07 september 2010, 11:14:30 AM

Vad som är fult eller inte är subjektivt och smaken är delad. Själv bekymrar jag mig inte så mycket och överlag så sitter det väl, beroende på land och lagkrav, en del olika dekaler på olika bussar. Kan ju vara allt från varningar för långt fordon, till maxhastighetsdekaler osv.

För egen del är jag alltså mera praktiskt lagd och ser dessa dekaler som något som kan behövas på ett nyttofordon i daglig trafik. Så länge det hela sköts och dekalerna byts när de blivit slitna/fula/skadade så är det helt OK för min del att de sitter där de sitter.
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: buskörare skrivet 07 september 2010, 12:48:22 PM
Citat från: Leo skrivet 07 september 2010, 10:09:37 AM
Uppfyller SLs dekaler kraven på hur varningsmärken/dekaler ska se ut?

Jag menar svart/vitt/orange har ju aldrig förekommit bland varningsmärken/dekaler tidigare.

Svart/gult
Vitt/rött
Gult/rött

SL verkar ha en förmåga att vilja uppfinna hjulet på nytt ständigt.

Hur som helst så är det så vidrigt fult så jag baxnar.

Jag har för mig att det finns dekaler som ska sitta i bussen som också har orange överdel. Så dessa är inte de enda. Blått och orange har jag för mig att det är på dekalerna.
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: Leo skrivet 07 september 2010, 14:30:23 PM
Citat från: Nico skrivet 07 september 2010, 11:14:30 AM
Vad som är fult eller inte är subjektivt och smaken är delad. Själv bekymrar jag mig inte så mycket och överlag så sitter det väl, beroende på land och lagkrav, en del olika dekaler på olika bussar. Kan ju vara allt från varningar för långt fordon, till maxhastighetsdekaler osv.

För egen del är jag alltså mera praktiskt lagd och ser dessa dekaler som något som kan behövas på ett nyttofordon i daglig trafik. Så länge det hela sköts och dekalerna byts när de blivit slitna/fula/skadade så är det helt OK för min del att de sitter där de sitter.


Såg en av MAN-boggivagnarna i innerstaden där man täckt hela baken med reklam och således varningdelaken också...  ::)

Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: Leo skrivet 07 september 2010, 14:31:22 PM
Citat från: buskörare skrivet 07 september 2010, 12:48:22 PM
Jag har för mig att det finns dekaler som ska sitta i bussen som också har orange överdel. Så dessa är inte de enda. Blått och orange har jag för mig att det är på dekalerna.

Stämmer bra, de ingår i SLs hemmagjorda dekaler.
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: Ersa skrivet 07 september 2010, 15:00:23 PM
Citat från: Leo skrivet 07 september 2010, 14:31:22 PM
Stämmer bra, de ingår i SLs hemmagjorda dekaler.

Varför måste SL göra på sitt egna lilla vis?
Kan man inte ta fram samma slags varningsdekaler i hela landet?
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: Leo skrivet 07 september 2010, 18:02:02 PM
Citat från: Ersa skrivet 07 september 2010, 15:00:23 PM
Varför måste SL göra på sitt egna lilla vis?
Kan man inte ta fram samma slags varningsdekaler i hela landet?

Bra fråga, själv tycker jag att de dekaler som busstillverkaren/tågtillverkaren satte upp från första början var utmärkta.
När man tog bort originaldekalerna i C20 så lossnade lacken på plåtarna på många ställen, ex där rullstolsdekalen satt.

Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: robbanswe skrivet 07 september 2010, 18:08:59 PM
Citat från: Mrbuss skrivet 27 augusti 2010, 18:44:43 PM
Åh, gud så fult! Fota Brommas boggivagnar innan denna text dyker upp på de med - för det kommer  >:( Jag sätter 100 spänn på att hälften av  bilisterna inte ser denna text eftersom den sitter så långt upp.

Har du andra förslag hur dekalerna ska placeras så lyssnar jag gärna..  ::)  ;D

/R
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 07 september 2010, 18:12:19 PM
Citat från: robbanswe skrivet 07 september 2010, 18:08:59 PM
Har du andra förslag hur dekalerna ska placeras så lyssnar jag gärna..  ::)  ;D

/R
Typ längre ned?
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: robbanswe skrivet 07 september 2010, 18:28:37 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 07 september 2010, 18:12:19 PM
Typ längre ned?

Och vad händer när Reklam Ramen kommer upp.. ?

/R
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 07 september 2010, 18:39:44 PM
Citat från: robbanswe skrivet 07 september 2010, 18:28:37 PM
Och vad händer när Reklam Ramen kommer upp.. ?

/R


Jo, klart den försvinner då, men är de bättre att den är så långt upp att man kanske inte ser den istället? Om man sedan ska köra reklam över hela baksidan, då blir de ju problem igen.
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: Leo skrivet 07 september 2010, 22:48:49 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 07 september 2010, 18:39:44 PM
Jo, klart den försvinner då, men är de bättre att den är så långt upp att man kanske inte ser den istället? Om man sedan ska köra reklam över hela baksidan, då blir de ju problem igen.

Då blir det som uppfinnargubben i Lorry...

Tänkte inte på det...  ;D
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: Danne B. skrivet 07 september 2010, 23:54:42 PM
Dessa dekaler... ::) Vad är nästa steg: En dekal frampå där det står "Varning! Denna buss kan vara på väg mot dig!"...?!

//Danne
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: jocke skrivet 08 september 2010, 01:38:37 AM
Warning!
Wide Right turns.

;D

(http://img441.imageshack.us/img441/7462/mta66625thavewideturns.jpg)
Titel: SV: "Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)
Skrivet av: 57010 skrivet 09 september 2010, 10:42:54 AM
SL ? Dom gör väl ingenting  8)