Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 augusti 2010, 17:06:32 PM

Titel: Bussmissnöje i Rånäs
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 augusti 2010, 17:06:32 PM
Peter Samsioe har skickat detta och bett mig lägga ut det.

Den lokala hyresgästföreningen i Rånäs understödd av MP:srepresentant i SL:s styrelse går till angrepp på trafiken på linje 648. Man menar att bussarna inte är anpassade till trafikanterna längs linjen. Låggolvsbussar saknas och rymmer inte en barnvagn och en rollator samtidigt. MP undrar om det ställs andra krav då en mindre entreprenör kör trafiken. MP menar att bussarna på linjen skall vara tillgängliga då det finns omsorgsboenden och äldreboenden med funktionshinder längs linjen. Vad säger Erik S som kört där?
Titel: SV: Bussmissnöje i Rånäs
Skrivet av: Ted Selander skrivet 26 augusti 2010, 17:45:43 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 augusti 2010, 17:06:32 PM
Peter Samsioe har skickat detta och bett mig lägga ut det.

Den lokala hyresgästföreningen i Rånäs understödd av MP:srepresentant i SL:s styrelse går till angrepp på trafiken på linje 648. Man menar att bussarna inte är anpassade till trafikanterna längs linjen. Låggolvsbussar saknas och rymmer inte en barnvagn och en rollator samtidigt. MP undrar om det ställs andra krav då en mindre entreprenör kör trafiken. MP menar att bussarna på linjen skall vara tillgängliga då det finns omsorgsboenden och äldreboenden med funktionshinder längs linjen. Vad säger Erik S som kört där?

Fordonskraven är en del av trafikavtalet, och gäller oavsett om underentreprenör anlitas eller ej.
Norrtälje, som är ett mycket gammalt avtal, har mycket få krav på lågentréfordon. Stadstrafiken i Norrtälje och de långväga linjerna 639 och 676, samt nya linjerna 677 och 686 har efterhand fått detta krav. Området är ute på upphandling med planerad trafikstart juni 2011. Då kommer det helt andra krav på fordon.

/Ted
Titel: SV: Bussmissnöje i Rånäs
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 augusti 2010, 18:58:06 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 augusti 2010, 18:24:03 PM
Det måste jag säga var mkt ovanligt, att man går till angrepp på en lokal företagare på detta sätt, i övrigt så instämmer jag med Ted:s inlägg

Jag förutsätter att personen som "postade" inlägget till Staffan gjorde det i informationssyfte och inte för att via forumet skapa någon opinion mot vare sig THM eller Entreprenören....

Anledningen till att jag vidarebefordrade det var att jag uppfattade det som kritik av hur MP:s representant agerar i det här fallet. Att det skulle vara kritik mot THM eller entreprenör föll mig inte ens in, men jag är rätt säker på att det inte var menat så.
Titel: SV: Bussmissnöje i Rånäs
Skrivet av: Ersa skrivet 27 augusti 2010, 00:21:14 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 augusti 2010, 17:06:32 PM
Vad säger Erik S som kört där?

Han tycker att det hela känns som ett ytterst märkligt utspel. Det enda jag hört under mina år på den linjen är hur det klagats över att det går för få avgångar på 648:an. Det är ju synd om stackarna vid Långsjö torg i Rånäs som ju bara har 19 st avgångar mot Rimbo varje vardag och 4 st lör+sön. Från Närtuna, Beateberg som har 4-5 avgångar/vardag mot Rimbo (och ingen helgtrafik) hörs inga sådana klagomål. T.o.m Edsbro har förre avgångar mot Rimbo med 12 st avgångar/vardag.

Ted S har redan svarat hur det ligger till med avtalet. Ett avtal som underentreprenören sköter med bravur. Alla bussar har t.ex. ett utrymme vid mittdörren där minst 2 st barnvagnar får plats. Rånäsborna har ju dessutom redan nu fått en massa saker "gratis" på bussen, dvs utrustning som underentreprenören levererar trots att krav på detta saknas. Exempel på detta är att alla underentreprenörens bussar har alkolås, gardiner och höga nackstöd som minimistandard. Fyra av de sex SL-vagnarna har bälten på alla stolar. Fem av sex vagnar har läslampor vid varje stol. En av bussarna är av lågentrémodell och en av normalgolvarna har rullstolslyft. Alla normalgolvare har lastutrummen under där det får plats med 5-10 st barnvagnar och 7-8 st rullatorer om man vill. Mitt rekord var när jag runtom Rånäs fick in 5 st ihopfällda barnvagnar och en enorm sågbock i lastutrymmet, och inte hörde ett enda klagomål från barnvagnsägarna under urlastningen i Rimbo. Tvärtom var de glada över att alla kom med, och att de fick hjälp med i- och urlastning. Det hade aldrig gått med en Vega eller en B9S! ;)

Visst finns det omsorgsboenden och äldreboenden med funktionshinder längs linjen, och dessa har legat där i flera decennier. Under all denna tid, dvs hela 70-, 80- och 90-talen har det gått jättebra att åka t.ex. gamla Säfflebussar (H3-H8) utan klagomål, men nu när de har så fina bussar som de aldrig nånsin haft så är folk missnöjda? Får jag vara så fräck att fråga om MP-representanten är nyinflyttad? Det känns lite så.

Faktum är att man skulle kunna "missköta" avtalet men ändå inte bryta mot det genom att t.ex enbart köra 6 st bussar exakt som denna (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/4400/Busslink_4425_EYZ785_Danderyd_070515.jpg). Fast man kan ju vara snäll och ge folket sitt låga insteg utan att kravet finns. Duger en Volvo B7LA (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/3300/Busslink_3314_REF829_Danderyd_090822b.jpg) eller ska vi slå till på en Scania OmniCity (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5300/Busslink_5351_FCD899_Johanneshov_070821.jpg)? Även dessa skulle kunna köras på 648:an enligt dagens avtal. Min öppna fråga blir då: Hur många tror att alla i Rånäs skulle bli nöjda och glada då?
Titel: SV: Bussmissnöje i Rånäs
Skrivet av: Andreas skrivet 27 augusti 2010, 13:05:08 PM
Citat från: Ersa skrivet 27 augusti 2010, 00:21:14 AM
Han tycker att det hela känns som ett ytterst märkligt utspel. Det enda jag hört under mina år på den linjen är hur det klagats över att det går för få avgångar på 648:an. Det är ju synd om stackarna vid Långsjö torg i Rånäs som ju bara har 19 st avgångar mot Rimbo varje vardag och 4 st lör+sön. Från Närtuna, Beateberg som har 4-5 avgångar/vardag mot Rimbo (och ingen helgtrafik) hörs inga sådana klagomål. T.o.m Edsbro har förre avgångar mot Rimbo med 12 st avgångar/vardag.

Ted S har redan svarat hur det ligger till med avtalet. Ett avtal som underentreprenören sköter med bravur. Alla bussar har t.ex. ett utrymme vid mittdörren där minst 2 st barnvagnar får plats. Rånäsborna har ju dessutom redan nu fått en massa saker "gratis" på bussen, dvs utrustning som underentreprenören levererar trots att krav på detta saknas. Exempel på detta är att alla underentreprenörens bussar har alkolås, gardiner och höga nackstöd som minimistandard. Fyra av de sex SL-vagnarna har bälten på alla stolar. Fem av sex vagnar har läslampor vid varje stol. En av bussarna är av lågentrémodell och en av normalgolvarna har rullstolslyft. Alla normalgolvare har lastutrummen under där det får plats med 5-10 st barnvagnar och 7-8 st rullatorer om man vill. Mitt rekord var när jag runtom Rånäs fick in 5 st ihopfällda barnvagnar och en enorm sågbock i lastutrymmet, och inte hörde ett enda klagomål från barnvagnsägarna under urlastningen i Rimbo. Tvärtom var de glada över att alla kom med, och att de fick hjälp med i- och urlastning. Det hade aldrig gått med en Vega eller en B9S! ;)

Visst finns det omsorgsboenden och äldreboenden med funktionshinder längs linjen, och dessa har legat där i flera decennier. Under all denna tid, dvs hela 70-, 80- och 90-talen har det gått jättebra att åka t.ex. gamla Säfflebussar (H3-H8) utan klagomål, men nu när de har så fina bussar som de aldrig nånsin haft så är folk missnöjda? Får jag vara så fräck att fråga om MP-representanten är nyinflyttad? Det känns lite så.

Faktum är att man skulle kunna "missköta" avtalet men ändå inte bryta mot det genom att t.ex enbart köra 6 st bussar exakt som denna (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/4400/Busslink_4425_EYZ785_Danderyd_070515.jpg). Fast man kan ju vara snäll och ge folket sitt låga insteg utan att kravet finns. Duger en Volvo B7LA (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/3300/Busslink_3314_REF829_Danderyd_090822b.jpg) eller ska vi slå till på en Scania OmniCity (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5300/Busslink_5351_FCD899_Johanneshov_070821.jpg)? Även dessa skulle kunna köras på 648:an enligt dagens avtal. Min öppna fråga blir då: Hur många tror att alla i Rånäs skulle bli nöjda och glada då?

Jag förstår verkligen inte varför detta gnäll uppstår. Just det där du säger att det har gått utmärkt i alla år att köra med gamla Säfflebussar, men att de nya ratas omedelbart... Hur tänker man då? Nu har jag förvisso aldrig rest med någon av Fridströms bussar, men av vad jag har sett, så ser alla ut att vara välskötta och fräscha och välutrustade, nya som gamla. När det gäller bussturer finns det ju inte heller någon anledning att klaga, med tanke på att det finns ytterst få områden i Roslagen som har så pass många turer per vardag som nitton stycken per riktning. Ett exempel är de två linjer som passerar i närheten av min familjs fritidshus, dvs. 638:an och 652:an via Nysättra, där totala antalet turer till och från Harö och Vätö är som max 11 per dag, dvs. vardagar, vilket är nästan hälften av vad Långsjöborna har. Ändå är det många som bor ute på Vätö och det är ett relativt stort område som de max 3 Harö-turerna täcker och jag tror inte att den buss som rullar i lite samma områden, 645:an, har särskilt många turer den heller, 638:an med sina 8 turer slår den nog inte.

Angående din öppna fråga om Rånäsborna skulle uppskatta OmniCity eller B7LA-bussar på de vägarna, så tror jag på ett starkt nej!  ;D Jag måste säga, att jag verkligen hoppas på att Rånäsborna väljer komfort och kvalitét framför låggolv, rassel och skrammel, samt en buss som inte erbjuder i närheten en så bra komfort som en klassisk normalgolvare ger.  :P
Titel: SV: Bussmissnöje i Rånäs
Skrivet av: Omnilasse skrivet 28 augusti 2010, 10:45:07 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 augusti 2010, 00:45:07 AM
http://norrteljetidning.se/valet/1.931137-mp-vill-ha-battre-busskvalitet-i-ranas (http://norrteljetidning.se/valet/1.931137-mp-vill-ha-battre-busskvalitet-i-ranas)


Fast det förklarar väl allt när det är mp:s representant i SL:s styrelse som har uttalat sig. Hon brukar ju inte vara direkt insatt, problemet är ju bara att SL skrivit i verksamhetsplanen att målet är att alla bussar ska vara lågentré före 2010 års utgång. Det är det ju också lagkrav på och ska förstås också gälla för 648, sedan är det ju tråkigt att det som vanligt verkar vara sådant glapp mellan SL:s tjänstemän och dess styrelse om vad som gäller och att hon är så dåligt påläst.

När det gäller turtätheten är det ett problem att standarden är så olika på landsortslinjer, utan att det kanske går att finna någon direkt koppling till passagerantalet. 648 har enligt SL:s mätningar 90 passagerare per dag och 0 på helger (fast avser väl mer att det saknas statistik), fördelat alltså på ca 26 turer. Det är nog i förhållande till passagerarantal den bästa standaren i SL:området! Jämför 637:s tidtabell, som har i genomsnitt lika många turer på en vardag (någon mer i ena riktningen) och som har 750 påstigande per vintervardag! Enligt SL:s norm ska ju en landsortslinje ha minst 10 påstigande per tur, alltså skulle väl 648 egentligen ha mindre än hälften av dagens utbud om det ska vara rättvist!
Titel: SV: Bussmissnöje i Rånäs
Skrivet av: Ersa skrivet 28 augusti 2010, 21:17:10 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 augusti 2010, 19:38:13 PM
Hur har man kommit fram till dessa 90 påstigande?  Fridströms har väl ingen ATR buss ;) Är det manuell räkning eller...

Konstiga siffror. Varenda skoldagsmorgon går det ju tre bussar på 7:40-avgången ner från Långsjö torg ner till Rimbo fulla med skolelever som ska till de båda högstadieskolorna i Rimbo samt vidare till Rodengymnasiet i Norrtälje. Även 14:35 från Långsjö torg mot Rimbo är i verkligheten två eller tre fullsatta bussar från Ekebyholmsskolan till Rimbo station. På samma sätt har 08.15 från Rimbo station gott om resenärer upp till Ekebyholmsskolan.

Helgavgångarna skulle jag tippa på minst 5-10 resenärer/avgång om jag ska ta till i underkant. De är dock svåra att räkna på då de är ihopknutna med den korta 639:an Rimbo-Söderhall. Dvs samma buss kör Ubby-Rånäs-Rimbo-Söderhall och tillbaka, med två olika linjenummer, och många sitter kvar i bussen medan den ändrar linjenummer i Rimbo och kör vidare.
Titel: SV: Bussmissnöje i Rånäs
Skrivet av: Omnilasse skrivet 28 augusti 2010, 21:40:01 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 augusti 2010, 19:38:13 PM
Hur har man kommit fram till dessa 90 påstigande?  Fridströms har väl ingen ATR buss ;) Är det manuell räkning eller...
Bra fråga! Uppgifterna är hämtade från förfrågningsunderlaget för upphandlingen, men där framgår också att 648 har 0 passagerare under sommaren, så något konstigt är det (vilket jag förstås borde ha reagerat på). Samtidigt är ju siffran 90 ändå relativt hög - så på något sätt måste den ju ha beräknats fram...
Titel: SV: Bussmissnöje i Rånäs
Skrivet av: Ersa skrivet 28 augusti 2010, 21:47:21 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 augusti 2010, 21:27:11 PM
Kör Norrtälje något omlopp på 648? så att det är därifrån som siffran kommer?

Japp. De kör långa morgonvändan runt Rörsby-Varleda. Denna startar 06.30 från Rimbo station, passerar Varleda c:a 07.02 och är tillbaka 08.05 i Rimbo. Dessutom kör Busslink olika förstärkningar vid behov under skoldagar. Bl.a på 14.35-turen från Långsjö torg, men den brukar oftast börja så långt ner som vid Ekebyholmsskolan. Anländer Rimbo 14:55.
90 påstigande per skoldag skulle eventuellt kunna motsvara dessa båda avgångar.

Hur passagerarantalet ser ut en vardag under skollov är dock helt annorlunda och måste mätas separat.
Titel: SV: Bussmissnöje i Rånäs
Skrivet av: Omnilasse skrivet 29 augusti 2010, 10:46:46 AM
Citat från: Ersa skrivet 28 augusti 2010, 21:47:21 PM
Japp. De kör långa morgonvändan runt Rörsby-Varleda. Denna startar 06.30 från Rimbo station, passerar Varleda c:a 07.02 och är tillbaka 08.05 i Rimbo. Dessutom kör Busslink olika förstärkningar vid behov under skoldagar. Bl.a på 14.35-turen från Långsjö torg, men den brukar oftast börja så långt ner som vid Ekebyholmsskolan. Anländer Rimbo 14:55.
90 påstigande per skoldag skulle eventuellt kunna motsvara dessa båda avgångar.

Hur passagerarantalet ser ut en vardag under skollov är dock helt annorlunda och måste mätas separat.
När jag tittar närmare finns inte Fridströms andra Rimbolinjer med (646 och 649) alls i statistiken, så det måste nog vara så då. Konstigt egentligen att SL inte har koll på detta, fast det kanske inte är så förvånande egentligen...
Titel: SV: Bussmissnöje i Rånäs
Skrivet av: Ersa skrivet 29 augusti 2010, 11:51:38 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 29 augusti 2010, 10:46:46 AM
När jag tittar närmare finns inte Fridströms andra Rimbolinjer med (646 och 649) alls i statistiken, så det måste nog vara så då. Konstigt egentligen att SL inte har koll på detta, fast det kanske inte är så förvånande egentligen...

När man nu inför ett anbud där det ska införas lågentréfordon med färre sittplatser än dagens fordon torde man ju ha samlat ihop resandestatistik på alla "smålinjer". Speciellt de linjer som har ett stort antal skolbarn som resenärer under vissa specifika avgångar.

Jag kan tänka mig att det blir livat på andra än denne mp-representant om antalet sittplatser minskar kraftigt på dessa tre linjer efter nästa sommar, så att ett stort antal skolbarn tvingas stå upp i bussen, istället för idag sitta fastspända. Föräldrarna lär nog ha en hel del åsikter. Så till slut gäller det ju att väga den heliga tillgängligheten mot säkerheten. Kan man öka "kvaliteten" utan att samtidigt tumma på dagens säkerhetsnivå? Det blir ju lite snett när de kommunala skolbussarna ju har helt andra krav än vad SL-linjetrafiken kommer att få. Firmalackerade normalgolvbussar med skolskyltar, alkolås och bälten, mot SL-röda lågentrébussar utan bälten. Än så länge kan Fridströms köra bussar som passar både kommunens och SL:s krav, dvs sina SL-röda normalgolvbussar med skolskylt, alkolås och bälten...  men efter nästa sommar är denna möjlighet ju mer begränsad.

Att man måste sätta in en hel Volvo B9S för att få samma antal sittplatser som Fridströms tvåaxliga 13-metersbussar (54-55 st) är ju också en faktor. Hur fungerar en B9S på de smala grusvägarna ute i skogen vintertid?
Titel: SV: Bussmissnöje i Rånäs
Skrivet av: Omnilasse skrivet 29 augusti 2010, 12:52:07 PM
Citat från: Ersa skrivet 29 augusti 2010, 11:51:38 AM
När man nu inför ett anbud där det ska införas lågentréfordon med färre sittplatser än dagens fordon torde man ju ha samlat ihop resandestatistik på alla "smålinjer". Speciellt de linjer som har ett stort antal skolbarn som resenärer under vissa specifika avgångar.

Jag kan tänka mig att det blir livat på andra än denne mp-representant om antalet sittplatser minskar kraftigt på dessa tre linjer efter nästa sommar, så att ett stort antal skolbarn tvingas stå upp i bussen, istället för idag sitta fastspända. Föräldrarna lär nog ha en hel del åsikter. Så till slut gäller det ju att väga den heliga tillgängligheten mot säkerheten. Kan man öka "kvaliteten" utan att samtidigt tumma på dagens säkerhetsnivå? Det blir ju lite snett när de kommunala skolbussarna ju har helt andra krav än vad SL-linjetrafiken kommer att få. Firmalackerade normalgolvbussar med skolskyltar, alkolås och bälten, mot SL-röda lågentrébussar utan bälten. Än så länge kan Fridströms köra bussar som passar både kommunens och SL:s krav, dvs sina SL-röda normalgolvbussar med skolskylt, alkolås och bälten...  men efter nästa sommar är denna möjlighet ju mer begränsad.

Att man måste sätta in en hel Volvo B9S för att få samma antal sittplatser som Fridströms tvåaxliga 13-metersbussar (54-55 st) är ju också en faktor. Hur fungerar en B9S på de smala grusvägarna ute i skogen vintertid?
Man har ju inget sittplatskrav på den linjen, däremot det allmänna kravet att inte mer än 40% av ståplatserna får utnyttjas, så då måste man ju sätta in förstärkningstrafik och föreslå långsiktiga lösningar för SL. Nu kanske detta har löst sig i frågorna till SL i samband med upphandlingen, annars är det väl just sådana saker som senare brukar innebära konflikter mellan operatör och SL. De får ju förvisso betalt för insatt trafik, men när det sker under maxtimmen är det ju ändå inte så populärt...De förstärkningsturer som går idag finns ju dock med i underlaget, så någon bör ju ha reagerat på detta.