Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: JONEMAN skrivet 26 augusti 2010, 15:26:45 PM

Titel: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: JONEMAN skrivet 26 augusti 2010, 15:26:45 PM
Hej!

Undrar om nån här vet vad transports aktuella timlön för busschaufförer är? Tacksam för svar....

/J
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: JONEMAN skrivet 26 augusti 2010, 18:00:39 PM
Tack för svaret Lars.

Ja, jag uttryckte mig nog lite luddigt i det här inlägget, ber om ursäkt för det.

Saken är den att jag kör sedan drygt två år tillbaka som timanställd i beställningstrafik. Fick en som då sades vara avtalsenlig lön på 122,22 och sen har det rullat på utan att jag tänkt så mycket på timlönens storlek.

I somras var jag bland mycket annat i Norge på körningar och var "i tjänst" både 10, 11, 12 och en dag drygt 13 timmar - detta innefattar då väntetid och busstvätt mm. Satt och räknade på de timmar jag lagt ned och den lön jag fick och märkte att jag hade en timlön på i runda slängar 85,- svenska kronor.

Jag tog upp detta med ledningen och möter bara kalla handen när det gäller detta och en uppjustering av grundtimlönen. Får bara till svar att det är transports avtal.....

Därav min fundering på vad en timlön enligt avtal är!

/J
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: Blue skrivet 26 augusti 2010, 21:27:48 PM
Precis som Lars skriver så får de flesta chaffisar betalt för t.ex åtta timmar om dagen oavsett om dom jobbar fyra eller tolv timmar just den dagen plus traktamente.
En del dagar får man dålig timlön och andra dagar får man riktigt bra timlön.

Så här fungerar det på i stort sett all flerdagars körning för dom flesta åkerier, oavsett om man kör norrut eller söderut.

Har man dessutom otur med sin reseledare och dom tycker att man ska agera taxi åt gästerna långt ut på natten så blir det rejält långa dagar!
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: Fikman skrivet 26 augusti 2010, 21:43:31 PM
Citat från: Blue skrivet 26 augusti 2010, 21:27:48 PM
Precis som Lars skriver så får de flesta chaffisar betalt för t.ex åtta timmar om dagen oavsett om dom jobbar fyra eller tolv timmar just den dagen plus traktamente.
En del dagar får man dålig timlön och andra dagar får man riktigt bra timlön.

Så här fungerar det på i stort sett all flerdagars körning för dom flesta åkerier, oavsett om man kör norrut eller söderut.

Har man dessutom otur med sin reseledare och dom tycker att man ska agera taxi åt gästerna långt ut på natten så blir det rejält långa dagar!
Taxi är nått domdärena bilarna med gul skylt och ett T på slutet kör, går alltid att luta sig mot kör och vilotiderna, reseledare brukar inte vara så glad över att få skjuta upp starten 2½ timme
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: Bussdaniel skrivet 27 augusti 2010, 00:41:33 AM
Det vore verkligen intressant att veta var du jobbat i sommar mannen med tanke på lönen du fått utbetalt ?
Jag har ju tydligen enligt bussnack spritt rykten tidigare om större bussbolag som inte betalar vad dem är berättigade till, du behöver inte säga men vill du så lyssnar jag !
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: Bussdaniel skrivet 27 augusti 2010, 00:59:54 AM
Hallå Lars !
Visste inte du va vaken ... ja , det är mitt problem säger dem som känner mig för jag betalar ut alldeles för många timmar, det va faktiskt en av mina chaufförer som ärligt sa häromdagen , jag tycker inte du ska betala så många timmar för det känns inte helt rätt så han nöjde sig med tolv trots att jag sa han skulle ta 13 eller 14 !
Om vi någonsin ska få upp priserna i branschen så måste vi räkna på den faktiska arbetstiden och sedan offerera detta till kund , varför skall vi bussåkare hela tiden bjuda alla andra på timmar? Kanske dags att installera stämpelklockor i bussarna (obligatoriskt) för då lär det väl bli lika överallt? ha ha
En av anledningarna till att vi så sällan kör i Norge eller andra europeiska länder är att jag räknar på den arbetstiden mina anställda lägger ner . Tyvärr kan jag aldrig konkurrera på dessa premisser .... men jag är lika glad ändå !
Men jag är inte alltid snäll ... uppenbara timtjuvar har inte jobbet kvar så länge kan jag garantera .
Vi har ett speciellt bussbolag här på Västkusten som är jätteduktiga på att förhandla bort chaufförslöner vilket gör att vi aldrig kommer i närheten av deras offerter men likt förbaskat så har dem folk som kör , jag blir inte klok på detta !
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: KG skrivet 27 augusti 2010, 01:03:13 AM
Citat från: Bussdaniel skrivet 27 augusti 2010, 00:59:54 AM
men likt förbaskat så har dem folk som kör , jag blir inte klok på detta !

Finns det någon annan förklaring än att det är så otroligt roligt att köra buss?  ;) ;D
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: Bussdaniel skrivet 27 augusti 2010, 01:37:02 AM
Det är så otroligt kul och jag hoppas alla skrattar hela vägen till banken !!!
Jag ska då ha ett gott liv som pensionär .....
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: Fikman skrivet 27 augusti 2010, 06:54:23 AM

Det är tråkit att det fins allt för många åkare i branchen som räknar på nästan förlustpriser, vet vissa som iställe för skatta ut vinst så dumpar dom priset på andra körningar, dom får betala mer för hyra in buss än vad dom får betalt för jobbet, det är en sjuk branch, men tyvärr trevlig branch pga alla trevliga kunder.
Jag körde tidigare åt en liten åkare och där skrev ja alldrig tid utan fick betalt av han utifrå uppdraget, funka kanonbra.
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: JR skrivet 29 augusti 2010, 22:33:49 PM
Detta ämne har varit uppe innan och jag säger då som nu- alla vet om att det är på detta sättet!! Arbetsgivare ( som vill ha jobb till sina bussar) Anställda som tycker att får de 8 timmar och skapligt tracktamente( typ 400-550) så är de nöjda och tänker att det är ju hyfsat bra, och även de fackligt engagerade känner till detta men varför händer inget mer?? Känns lite som att kommunal och transport skulle behöva lära sig lite av byggnads eller så har facket inte så mycket att säga till om som man kan tro
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: JONEMAN skrivet 03 september 2010, 17:30:36 PM
Jag är tacksam för de svar, förklaringar och kommentarer som har kommit in på den här tråden.

Anlednignen till min fråga från början var en "förhandlingskonflikt" som var under uppsegling mellan min arbetsgivare och undertecknad - då jag undrade om nån visste vad Transports avtal för timanställda bussförare var.

Att många "nöjer sig" med att köra buss för en låg lön och med ett många gånger blygsamt traktamente samt att de endast får betalt för ett begränsat antal timmar per dag verkar ju vara ett vanligt förekommande fenomen i beställningstrafiken. Som någon skrev så måste ju det vara för att det sååå roligt att köra buss....!

Nej, så roligt är det inte enligt mitt tycke. Jag är för rättvisa och det gäller inte minst i samband med löner och ersättningar för utförda arbeten och tjänster. Nu senast var jag utskickad på ett "uppdrag" som efter en enkel ekonomisk kalkyl gav mig en timlön på 73 kronor, baserat på de åtta timmar som var betalade och de ytterligare 5-6-7 timmarna man var "i tjänst" per dag - inget traktamente eller annan ersättning för mat eller liknande.....

Kom hem efter denna körning (6 dagar) i natt och tog upp detta växande irritationsmoment med ledningen under dagen idag - är det någon som blir förvånad om jag skriver att jag lämnade kontoret efter att ha lämnat ifrån mig nycklar o annat.... Det var precis vad som skedde - ingen förhandlingsvilja eller kompormissande från ledningen....

Nu då...?? Arbetslös kanske men jag har hedern och självrespekten i behåll efter att ha tröttnat på att arbeta under "slavliknande" förhållanden ekonomiskt... För SÅ roligt är det inte att köra beställningstrafik att jag gör det på fritiden längre....!

Detta får väl markera ett avslut på den här tråden från min sida - andra i liknande situationer....stå på er och sätt gränser så kanske det kan bli bättre för så många fler.....

/J

Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: besman skrivet 03 september 2010, 23:40:43 PM
Det största problemet i beeställningstrafiken är ju den låga fackliga anslutningen. De flesta bussåkare väljer att tolka beställningstrafiksavtalet efter branchföreningens handbok. Eftersom det inte förekommer facklig strid inom beställningstrafiken finns inte några vägledande tolkningar av avtalet, kommna ur förhandlingar eller dommar i samband med konflikt. Branchföreningen rekomenderar en sträng tolkning av avtalet. Detta ger att man istort endast får betalt för de timmar man sitter vid ratten. Vidare så ska inte traktamente, enl skatteverkets regler, utbetalas om kost och logi ingår i tjänsten. Det tycker bussbranchen att det gör i och med chaufförernas tiggande vi vägkrogarna. Kvar i lönekuvertet blir, i synnerhet vid multibemanning, en mycket liten del av de timmar som faktiskt läggs ner på arbetet. Brf har som åtgärd mot den allt större bristen på busschaufförer och den allt äldre busscauffförskåren verkat för en sänkning av körkortsåldern istället för att verka för att förbättra förhållandena för de som redan arbetar som chaufförer. Till exempel genom att ensidigt rekomendera en vettigare tolkning av avtalet. Detta kan inte ses som seriöst av en branchorganisation. Tyvärr kan nog inte beställningsbranchen få en seriösare hållning till sin personal förrän den möter ett hårdare motstånd genom en större facklig anslutning.
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: Danne B. skrivet 04 september 2010, 01:18:14 AM
Citat från: JONEMAN skrivet 03 september 2010, 17:30:36 PM
Detta får väl markera ett avslut på den här tråden från min sida - andra i liknande situationer....stå på er och sätt gränser så kanske det kan bli bättre för så många fler.....

Vi kan väl låta den här tråden vara öppen och kanske vågar(?) och vill fler skriva om sina erfarenheter gällande löner och arbetstider inom beställningstrafiken? Man behöver ju kanske inte använda tråden för att svartmåla åkare (för då blir den väl troligen låst) men det går ju att skriva om sin nuvarande eller tidigare arbetssituation och helt enkelt utelämna namnen!

//Danne
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: M67:an skrivet 04 september 2010, 19:18:53 PM
Jag hänger på den här tråden med ett par frågor angående arbetstider. Jag känner till att förare får köra 4,5 timmar innan vila. Men hur många timmar får man köra under en dag? Vad säger reglerna? Hur är det i verkligheten?

Är det möjligt att köra 07.30-11.45, 13.20-17.40 och 18.20-22.35 under en dag för att ta ett exempel. Det blir sammanlagt 12-13 timmars arbetsdag. Är det tillåtet om man är ledig nästa dag, eller anses det vara för långt arbetspass? 
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 04 september 2010, 19:59:34 PM
Citat från: M67:an skrivet 04 september 2010, 19:18:53 PM
Jag hänger på den här tråden med ett par frågor angående arbetstider. Jag känner till att förare får köra 4,5 timmar innan vila. Men hur många timmar får man köra under en dag? Vad säger reglerna? Hur är det i verkligheten?

Är det möjligt att köra 07.30-11.45, 13.20-17.40 och 18.20-22.35 under en dag för att ta ett exempel. Det blir sammanlagt 12-13 timmars arbetsdag. Är det tillåtet om man är ledig nästa dag, eller anses det vara för långt arbetspass? 

Här har du en "ramtid" på 15h 05 min vilket är 5 min för mycket för att vara lagligt. Dessutom får du bara ha 15h "ramtid" 3 ggr/vecka, sen är det 13h/dag som gäller.
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: för alla skrivet 04 september 2010, 20:41:14 PM
Citat från: JONEMAN link=topic=38417.msg280221#msg280221 date=
Hej!

Undrar om nån här vet vad transports aktuella timlön för busschaufförer är? Tacksam för svar....

/J
Trist att det hela sluta att du sa upp dig

men jag undrar om ngn har aktuella listor/länkar till både kommunals timlöner transports timlöner/lönetariffer med ob tillägg o andra tillägg som kan finnas som gäller generellt över hela Sverige
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: M67:an skrivet 04 september 2010, 21:15:46 PM
Då säger jag tack till både Lars och Björn för svaren! Jag har funderat över det här med löner och tider, då det verkar variera mer än jag trodde.
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: JONEMAN skrivet 09 september 2010, 12:05:55 PM
Måste bara få skriva av mig.....

Orsaken till att jag startade den här tråden på forumet var en oenighet med min arbetsgivare om lönen - därav anledningen till att jag efterlyste transports gällande avtal i kronor och ören.

Låt mig ta det hela från början; Vid nyligen passerade 40 i början av detta årtusende så var det dags för undertecknad att byta yrke, sadla om, starta en ny karriär...kalla det vad ni vill. I yngre år hade jag rattat tyngre fordon om än med osocialt styckegods akter om förarhytten. En kompis var busschaufför i samma epok och han "tjatade" på mig att jag skulle ta busskort och sälla mig till hans skara av yrkesutövare. Av detta blev inget då men efter omkring 20 år var tiden inne - jag beslutade mig för att ta busskort. Nån "hjälp" från arbetsförmedling eller liknande stod det snart klart att det inte var att räkna med - så jag tog saken i egna händer ...  Några månader senare hade jag behörigheten.

Sen följde ett år av lokal linjetrafik, skolbusskörning och nattrafik i en väl avvägd kombination. Jag trivdes med yrket och folk (läses passagerare) var till synes nöjda med mitt utövande av detsamma.

Nu är jag av den kategorin människor som vill utvecklas i det jag gör och därmed så började jag se mig om efter andra körningar, andra bolag, andra linjer... Fick kontakt med ett expressbussbolag och började köra där - utvecklingen var påtaglig, utmaningarna var otaliga men ändock hanterbara och erfarenheterna radades upp i det oändliga.

Dessa körningar fortsatte under ett antal år tills det återigen var dags att låta utvecklingen få företräde framför en trygg och säker tillvaro på arbetsmarknaden. Hade haft lite kontakt med ett mindre bolag som ägnade sig åt beställningstrafik och egna arrangerade resor. Så kom den dagen då jag med en fullsatt buss företog en dagsresa till några mellansvenska resmål som en premiärresa för detta bolag.

Detta gick med bravur och ledde snart till flera resor på både en, två och flera dagar. I detta tidiga skede av karriärutvecklingen var jag enbart glad och mycket tacksam för att kunna ägna mig åt denna varianten av körningar som skiljde sig väldigt mycket från tidigare linjetrafik. Lönen som erbjöds var i och för sig ett nerköp från tidigare men så pass marginell så allt annat uppvägde denna smärre försämring. Som nämnts tidigare så var den satt till 122,22 - enligt avtal som det sades.

Åren gick och när dessa var två till antalet uppfyllda började jag märka att den lön jag fick varje månad inte riktigt var i enighet med alla de timmar jag lade ner "å tjänstens vägnar". Vid en resa med en reseledare framkom det att hon hade betydligt mer i kronor räknat per dag än vad jag hade... Följande natt blev följaktligen fylld av mer grubblande än behövlig sömn - tankar som om kapten på skutan har mindre lön än personal i tax-free butiken eller piloten mindre än stewarden ombord på en flygande farkost...

Så kom nästa väckarklocka...! Under en tvådagarsresa med ett företag där tiden jag tillbringade "i tjänst" var ohyggligt nära de stadgade 15 timmarna både dag ett och dag två, kom det fram att kunden/företaget debiterades extra för chaufför för alla de timmar bussen var i bruk. Så långt verkar det vettigt men när det sedan tas i beaktning att jag som chaufför får betalt nio timmar - och att en timme dras av för rast så blir det åtta timmar kvar till mig.... Arbetar altså gratis resterande tid medan bolaget håvar in pengar från kunden.... Var inte tillfreds eller nöjd med denna lönebild.

Samma sak inträffar en tid senare då jag beger mig till Norge och lägger ner 10-11-12 och fler timmar per dag med att köra orientaliska turister. Körningarna och gästerna var helt underbara på alla sätt men här var samma sak - åtta timmar betalda per dag, samt ett i sammanhanget blygsamt traktamente... Nu började jag tröttna på att vara "billig" arbetskraft - och det började märkas på mitt annars så positiva och sociala lynne också...

Så kom den avgörande körningen! En beställningskörning som skulle komma att sträcka sig över ett större antal dagar där det redan från början stod klart att det skulle bli riktigt långa dagar i tid räknat. Gjorde ett försök att "förhandla" med ledningen innan avresa om både timmar och en uppgradering av den "avtalsenliga timlönen" - det sistnämnda inte minst eftersom det dykt upp en "ny" chaufför som direkt hade hamnat på drygt 130,- per timme...  Svaret jag fick var "vi får se på det" - sen var jag tvungen att ge mig av...

Körde fem dagar och räknade ut att den timlön jag fick utslaget på alla de timmar jag var i tjänst kom att uppgå till smått sensationella 73 kronor och några ören. Vid återkomst till hemmaplan företog jag ett besök till kontoret och konfronterade ledningen med dessa siffror och framlade än en gång att nu var det dags att komma överens om lönen. Utan att gå in på generande detaljer så avslutades denna förhandling med ett välbekant uttryck som löd "vi får se på det"... Då fick jag nog och sa att jag inte är intresserad av att fortsätta köra så länge vi inte kan komma överens - ett uttalande som snabbt kontrades med att då kan du lämna nycklarna här innan du går....

Om detta ska jämföras med att få sparken, bli uppsagd, vara ej önskvärd eller kanske vara obekväm låter jag vara upp till var och en att avgöra - min version är att jag lämnade stridszonen med flaggan i topp och min egen värdighet och stolthet i behåll!!!

Sen är det bara att konstatera att ytterligare en chaufför hade tillkommit i företaget under försommaren med alldeles färskt busskort och som enligt egen utsago erhöll en "avtalsenlig lön" om 119,- kronor per timme. Denna stråle ersatte snabbt min plats - inte minst eftersom han helt tydligt är "billigare" i drift.... Dessutom är det också ett faktum att många av bolagets resor företas av chaufförer som i mångas ögon är rena antikviteter eller väl till åren komna - glada pensionärer som kör för att det är roligt och inte har några större ekonomiska krav.

Detta är vad jag förstått inte helt ovanligt i mindre privata bolag. Något som är synd eftersom snålhet kan inte alltid ersätta kvalitet och bussbranschen i sig förlorar bra chaufförer som verkligen behövs när den grånade skaran av dagens chaufförer en efter en ersätter bussar med rullatorer...

Det blev mycket det här men som jag sa inledningsvis så behövde jag skriva av mig det här.... Administrationen kan fritt redigera eller makulera det som skrivits

/J
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: Danne B. skrivet 09 september 2010, 18:19:52 PM
Helt klart intressant läsning!

//Danne
Titel: Lag eller avtal......
Skrivet av: Mittlinje skrivet 09 september 2010, 19:14:27 PM
I denna debatt får vi inte glömma att skilja på lag och avtal, viktigt att ha med sig allt från början.

Arbetstidslagen gäller, med vissa undantag, allt arbete som utförs i Sverige. Lagen gäller oavsett om det är fråga om ett svenskt eller ett utländskt företag, så länge verksamheten bedrivs här. Arbetstidslagen bygger delvis på obligatoriska EU-regler, dessa direktiv tillåter att parterna sluter kollektivavtal om arbetstiden, men det innehåller vissa minimiregler om veckovila, dygnsvila och sammanlagd veckoarbetstid.

I lagen om arbetstid vid visst vägtransportarbete regleras bland annat hur mycket en anställd får arbeta och när man ska ta rast. Redan här har man frångått den "ordinarie" arbetstidslagen.

Arbetstidslagen kan avtalas bort genom kollektivavtal. Kollektivavtalet kan då antingen ersätta hela lagen eller vissa delar av den. Utöver detta finns lokala avtal som avtalar bort centrala kollektivavtal.

Ovan är vad lagböckerna säger.

I ett ovan nämnt inlägg nämns om en omloppstid på 15 tim och 5 min, det viktiga är inte hur lång tiden är utan hur lång den "var" planerad, det finns någon typ av "force major" vid oförutsedda händelser. Till exempel är inte kö in mot Stockholm i rusningtid under detta begrepp då man kan förutse det medan en olycka som kräver omväg på mindre vägar kan vara acceptabel för att överskrida lag eller avtal. Man får alltså inte från trafikledning planera mer än 15 timmars ramtid, men alla som har erfarenhet av en beställare som säger att här kan bussen vända förstår problemet gällande planering - man vill ju lita på kundens uppgifter.

Vid flertalet företag finns lokala avtal som innebär "fast" lön vid utlandstrafik, d v s utanför "Norden-trafik". Dock framgår inte detta vare sig från företag eller fack. Denna typ av avtal jämnar säkert ut sig för personal som kör blandad trafik, för vi är säkert alla medvetna om att "Pelle" inte putsar rutor eller gör annan vagnvård på all den tid han har vid andra uppehåll.

Detta inlägg riktas inte mot trådens skapare utan skall ses i allmänhet. För trådens skapare hoppas jag det löser sig på bästa sätt......
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: Stop skrivet 09 september 2010, 19:41:28 PM
På min tid kom man runt problemet med fast timlön för ett visst jobb. Vi tolkade EU lagen så här. Om jag som chaufför får 8 timmar lön för att köra en körning oavsätt hur mycket tid det går åt. Då är det ackords lön vilket är helt och absolut förbjudet i EU:s arbetstid direktiv. Men då skall nog alla vara med när man går till chefen.
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: groenis skrivet 09 september 2010, 23:34:09 PM
I mina ögon så gjorde Joneman rätt som lämnade företaget men kanske skulle ha pratat med en facklig representant innan han lämnade in.

Det är den här typen av åkare som skulle brännmärkas men dessvärre försvinner en så kommer det två nya (Minns PTS)

För en bra förare finns det alltid jobb att få.

/Lennart
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: Stop skrivet 10 september 2010, 08:07:34 AM
Jo helt rätt vår kompromiss blev all körtid plus ren arbetstid lastning, städning och service funktioner blev 100 procent lönetid. Om lönetiden gick över 8 tim per dag var 50 procent lönetid för väntetid okay, annars skulle vi aldrig fått köra något. Annars var vi intresserade att pröva om fast ersättning för ett uppdrag med körtid inte är att betrakta som ackordslön. Kanske varit bättre att anmäla konkurrenterna. Helt klart är ju att man får högre tim lön ju snabbare man kommer hem och det är inte lagligt, tror dock inte det är prövats i domstol. Kanske vore något för facket att pröva.
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: lotta skrivet 11 september 2010, 11:44:20 AM
Citat från: Stop skrivet 10 september 2010, 08:07:34 AM
Jo helt rätt vår kompromiss blev all körtid plus ren arbetstid lastning, städning och service funktioner blev 100 procent lönetid. Om lönetiden gick över 8 tim per dag var 50 procent lönetid för väntetid okay, annars skulle vi aldrig fått köra något. Annars var vi intresserade att pröva om fast ersättning för ett uppdrag med körtid inte är att betrakta som ackordslön. Kanske varit bättre att anmäla konkurrenterna. Helt klart är ju att man får högre tim lön ju snabbare man kommer hem och det är inte lagligt, tror dock inte det är prövats i domstol. Kanske vore något för facket att pröva.
Vill i detta sammanhang påpeka att det faktiskt finns åkare även inom bussbranchen som betalar lön för den tid du befinner dig på arbetsplatsen minus max 1.5 timmars rast eventuell ob ersättning och semesterlön.Behöver väl knappast påpeka att vi sällan eller aldrig kör några resor för resebolagen ut i Europa.Dessa körningar får gärna de köra som tycker det är såååå.. roligt att köra buss och samtidigt jobba gratis. Även jag tycker det är kul att jobba inom bussbranchen men vill ochså se ett resultat i lönekuvertet.Framförallt om man överlever till pensionsdagen.
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: rattvrickaren skrivet 15 september 2010, 13:46:20 PM
Finns en väldigt enkel lösning på detta.
Anslut dig till Transport och prata med dem och ta ut din berättigade lön.
Har haft Transport här och företaget är som det heter avtalsanpassat.
Inget snack, varken på det ena eller andra hållet. Transport har ett avtal som fungerar väldigt väl
för både chauffören och bussbolaget och det gäller att båda parter är pålästa om vad som gäller.
Tyvärr är många chaufförer väldigt bra på vad de ska ha och lite sämre på vad som är deras skyldighet.
Ett avtal gäller ju båda parter.

Väljer man att själv förhandla om sina löner så får man ju stå sitt kast.
/Magnus
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: JONEMAN skrivet 15 september 2010, 14:48:32 PM
Tack för alla kommentarer och synpunkter som har dykt upp på den här tråden - trodde inte att det skulle vara så "intressant"...

En del av er sympatiserar med undertecknad och en del är helt inne på att det är endast med fackets hjälp och tillhörande medlemsskap man kan räkna med att få rätt lön. Ska låta det vara osagt vilket som är mer eller mindre rätt av detta.

Det är dock så, något som stod klart ganska snabbt i mitt fall, att om jag hade för avsikt att utveckla min karriär i bussbranschen med att köra beställningstrafik på det aktuella bolaget så gällde det att acceptera det som erbjöds eller ägna sig åt något annat.
Så här i backspegeln kan jag se mig själv som både naiv och dum som lät detta fortgå - men det var intressant, utvecklande och ljusår ifrån linjetrafik... Jag trivdes, passagerarna trivdes, allt kändes bara rätt.

När jag sen, som jag sagt, började räkna timmar och pengar så var det inte så trivsamt längre - man blev helt enkelt utnyttjad till bristningsgränsen och lite till.... Och att sen se hur företaget fortsätter sina körningar med "nya" kandidater som accepterar en mycket skev lönebild är allt mer skrämmande - då kan denna mindre seriösa verksamhet bara fortsätta och fortsätta...

Det här med att sadla om och börja i bussbranschen är ett steg jag allt mer är fundersam om det var ett bra tilltag - det är väl det enda yrket som man riskerar att får böta om man jobbar för mycket, få böta om man inte jobbat och få "nöjet" att lägga otaliuga timmar på att köra, städa, tanka och tvätta bussar på sin fritid....

Till sist...  förstår ditt resonemang Magnus - och jag står mitt kast... :-)

/J
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: DaViD^^ skrivet 03 november 2010, 00:08:43 AM
Började köra buss för 3år sen och upplever det inte direkt som några problem att få rätt lön för slitet.

När jag började tjänade jag nog 122.xx i timmen och sista höjningen var väll runt april i år 134.xx
har samma lön som alla andra på företaget.
Fast man har "färskt" kort.

Dessutom tjänar jag skapligt pga avtalet som gör att minsta arbetstid är 3timmar
ibland har man kanske 45min jobb osv.

Nu är det lite ge och ta där oxå ibland tar jag 3timmar ibland tar jag den faktiska tiden även om jag har rätt till 3timmars betala.

Upplever det som ganska gynsamt för mig som chafför.

Nu kör jag mestadels skolbuss och är timanställd
Men med lite extra körningar till och från så tycker jag iallfall att lönen är skaplig tanke på det lilla jobbet man gör.


Vet att norge är ett känsligt kapitel.
Verkar som ingen betalar dom faktiska timmarna.
Har hört ursäkter att dom inte har bättre betalt,
och då får man själv avväga hurvida man vill slita lite gratis eller inte.

Bara man vet om detta innan man drar iväg så är det väll inte några större problem.

Även om det är trist.
Man måste se det lite från företagets sida oxå.

Men att jobba för 73kr timmen då skulle jag inte ens gå upp på morgonen.
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: lil-sis skrivet 03 november 2010, 08:36:57 AM
De här diskussionerna påminner mycket om hästbranschen. För även där förväntas man att jobba gratis "för det är så roligt och det är ju min hobby".

Visst är det roligt men varför skulle man jobba gratis för det?

Ofta verkar det tyvärr som att "toppen" antingen glömmer bort hur det var att jobba "nere och vara företagets ansikte utåt" eller så har de aldrig provat det.

Vettiga arbetstider och löner som gör att medarbetarna har råd med ett tryggt boende och någon form av meningsfull fritid gör att att de orkar och vill göra ett bättre jobb på arbetsplatsen.

Det går inte att få ut mesta möjliga av sina anställda om man försöker pressa ur mesta möjliga arbetsinsats för minsta möjliga betalt.



Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: bomm skrivet 03 november 2010, 11:36:15 AM
hej
jag har kört i norge i sommar för ett stort svenskt bussbolag och jag kan bara säga att jag är nöjd med den lönen ja har haft
135 kr tim max  8 tim dag
570 i trak
plus fri mat från resebyrån :)
plus ev bonus från resenärer och reseledare ( som ej  räknas om lön )
mina arbetsdagar har nästan aldrig överstiget  8 timmar utan endast någon enstaka gång gjort det och om det har gjort des så har det berott på att man missat en färja eller kö
men man måste planera all körning i förväg med guiden annars så kulle nog dagarn blivet längre  :) :)
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: rattvrickaren skrivet 03 november 2010, 13:30:47 PM
@Bomm
Vad gör du när skatteverket vill att du redovisar dina traktamenten.
Du skriver ju här fri kost kost. Hur är det med boendet? Vem betalar det?
/Magnus
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: bomm skrivet 03 november 2010, 13:37:49 PM
då måste skatteverket bevisa det först
och det kan nog svårt då resebyrån har sitt kontor i thailand
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: frigge skrivet 03 november 2010, 21:10:53 PM
Citat från: bomm skrivet 03 november 2010, 11:36:15 AM
hej
jag har kört i norge i sommar för ett stort svenskt bussbolag och jag kan bara säga att jag är nöjd med den lönen ja har haft
135 kr tim max  8 tim dag
570 i trak
plus fri mat från resebyrån :)
plus ev bonus från resenärer och reseledare ( som ej  räknas om lön )
mina arbetsdagar har nästan aldrig överstiget  8 timmar utan endast någon enstaka gång gjort det och om det har gjort des så har det berott på att man missat en färja eller kö
men man måste planera all körning i förväg med guiden annars så kulle nog dagarn blivet längre  :) :)

Det där är ju inte såå långt från avtalet, mest att max 8 timmar ska vara minst 8 timmar. Fast var 570 spänn trakt kommer ifrån kan jag inte förstå.
Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: ch skrivet 04 november 2010, 08:37:14 AM
Det är strunt samma om resebyrån finns i Sverige eller inte. Det är du som är ansvarig för att din deklaration är korrekt ifylld. Förmåner samt dricks skall tas upp i deklarationen. Om du struntar i att göra det och Skatteverket kommer på dig så åker du dit för det är du som har skrivit under deklarationen på heder och samvete - det är inte en utländsk arbetsgivare. ;-)

Titel: SV: Avtalsenlig lön....????
Skrivet av: JR skrivet 06 november 2010, 18:23:24 PM
Problemet kvarstår dock!!!!!! Facket vet om allt detta men gör inget åt det! Bolag som betalar 8 timmar vilket är det minsta man får betala per dag och ett tracktamente på 4-500 per dag ska facket låta vara. Jag veta att detta egentligen år fel men man måsta börja att rensa från botten!! Ta de först som betalar sämst då kommer de andra att höja sin lön och ta mer betalt av kunden. Blev själv erbjuden att för 1 år sedan köra med till Österrike för ett bolag som har 550-600 fordon och är delägare i Ölwemarks Holiday för en så kallad lärlingslön.  Detta upplägg har detta bolag vid alla dubbelbemanningar. I min värld finns inte förste eller andrachaufför- båda har samma ansvar bakom ratten. Bolaget vet om at jag har 20 år bakom ratten på utlandet. Lekte med tanken att ta resan och sen med fackets hjälp "sätta" dit bolaget för felaktig lön men tänkte ett steg längre och funderade på hur facket (kommunal och transport) brukar agera vid såna läge. Jag tog inte resan!! För att komma tillrätta med lönerna på utlandskörning och beställningskörning inom landet MÅSTE vi få hjälp från facket!! De vet vad som försiggår!! De vet vilka bolag som inte betalar enligt avtal-de vet vilka som betalar sämst också men de gör inte något åt det!!!
VAD SKA VI GÖRA ÅT DET??
Detta problem drabbar de företag som vill betala enligt avtal. Som företagare kan det inte vara så kul att inte få de körningar som väldigt många förare vill ha= utlandet-7-14 dagar med en proffesenionell guide( en som har det som  heltidsjobb dvs. inte lärare eller något sådant) Frågan lämnas fri att besvara..... Vad ska vi göra???