Det har tidigare nämnts att GS avsåg att återinsätta ett antal MAN-ledbussar från 2004 vid vintertabellens start. Det tycks röra sig om 576-578 och 582-584.
Veolia Partille har, vilket också nämnts tidigare, fått tillbaks den underbara bussmodellen Volvo B7LA / Säffle (obs! ironi).
Endast 0836 nämndes men även 0847 är flyttad till Partille och Västtrafiklackad.
Några bussar har återvänt efter att ha varit vikariebussar i Lund: 2572, 2575 (Vo B10BLE/ Carrus Vega)
och 2577,2578 (Vo B10BLE/Säffle).
49xx-bussarna har inte setts till sedan Gothia Cup men idag såg jag 4967 och 4969 på väg tillbaka till Partillegaraget efter morgonrusningen, en av dem var skyltad 290. Även 4970, 4971, 4973-4975 anges vara i trafik i Partille men 4972 är överförd till Veolia Fleet Management, Lund.
Även 2528 (som återtogs i trafik i mars efter att ha varit avställd länge, och som jag vet rullade som Gothia Cup-buss) anges vara i trafik.
Märkligt nog anges småbussarna 1066 och 2830, som mig veterligen inte längre har någon trafikuppgift, också som varande i trafik i Partille.
//Jonas G
Hugade spekulanter som vill köra buss i Göteborgs västra delar kan anmäla sig på Veolias hemsida. Just nu behöver de cirka 100 förare.
http://www.veolia.se/uploadConnex/Sweden/Lediga%20jobb/Augusti%202010/Bussförare%20Väster%20-%20annons%203%20års%20erfarenhet.pdf (http://www.veolia.se/uploadConnex/Sweden/Lediga%20jobb/Augusti%202010/Bussf%C3%B6rare%20V%C3%A4ster%20-%20annons%203%20%C3%A5rs%20erfarenhet.pdf)
Citat från: Tomas skrivet 24 augusti 2010, 11:01:15 AM
Hugade spekulanter som vill köra buss i Göteborgs västra delar kan anmäla sig på Veolias hemsida. Just nu behöver de cirka 100 förare.
http://www.veolia.se/uploadConnex/Sweden/Lediga%20jobb/Augusti%202010/Bussförare%20Väster%20-%20annons%203%20års%20erfarenhet.pdf (http://www.veolia.se/uploadConnex/Sweden/Lediga%20jobb/Augusti%202010/Bussf%C3%B6rare%20V%C3%A4ster%20-%20annons%203%20%C3%A5rs%20erfarenhet.pdf)
Stämmer det... fick ett mms av dolt numer med den infon att det skulle vara 110... att dom söker förare stämmer nog men kanske inte uppåt 100.
Undra ifall dom fixar VT's ultimatum om att bättra sig. ?
Citat från: Tomas skrivet 24 augusti 2010, 11:01:15 AM
Hugade spekulanter som vill köra buss i Göteborgs västra delar kan anmäla sig på Veolias hemsida. Just nu behöver de cirka 100 förare.
http://www.veolia.se/uploadConnex/Sweden/Lediga%20jobb/Augusti%202010/Bussförare%20Väster%20-%20annons%203%20års%20erfarenhet.pdf (http://www.veolia.se/uploadConnex/Sweden/Lediga%20jobb/Augusti%202010/Bussf%C3%B6rare%20V%C3%A4ster%20-%20annons%203%20%C3%A5rs%20erfarenhet.pdf)
Man har som ett krav minst 3 år körning av buss i Göteborg Stad, började inte folk som tidigare har kört på GS. Hade de så hård utgallring att inte alla fd GS förare fick anställning.
/ Christer K
Citat från: Christer K skrivet 24 augusti 2010, 23:39:59 PM
Man har som ett krav minst 3 år körning av buss i Göteborg Stad, började inte folk som tidigare har kört på GS. Hade de så hård utgallring att inte alla fd GS förare fick anställning.
/ Christer K
Ja hur dom gallrat e en gåta för man undrar hur vissa som e där fått jobbet o varför vissa fått nobben men konstiga undanflykter.....verkar mer ha varit humöret hos den som rekryterat eller på förmännen som skall ha hand om folket vilka som fått jobb eller ej.
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 24 augusti 2010, 00:22:40 AM
Det har tidigare nämnts att GS avsåg att återinsätta ett antal MAN-ledbussar från 2004 vid vintertabellens start. Det tycks röra sig om 576-578 och 582-584.
Veolia Partille har, vilket också nämnts tidigare, fått tillbaks den underbara bussmodellen Volvo B7LA / Säffle (obs! ironi).
Endast 0836 nämndes men även 0847 är flyttad, båda från Eskilstuna, till Partille och Västtrafiklackad.
Några bussar har återvänt efter att ha varit vikariebussar i Lund: 2572, 2575 (Vo B10BLE/ Carrus Vega)
och 2577,2578 (Vo B10BLE/Säffle).
49xx-bussarna har inte setts till sedan Gothia Cup men idag såg jag 4967 och 4969 på väg tillbaka till Partillegaraget efter morgonrusningen, en av dem var skyltad 290. Även 4970, 4971, 4973-4975 anges vara i trafik i Partille men 4972 är överförd till Veolia Fleet Management, Lund.
Även 2528 (som återtogs i trafik i mars efter att ha varit avställd länge, och som jag vet rullade som Gothia Cup-buss) anges vara i trafik.
Märkligt nog anges småbussarna 1066 och 2830, som mig veterligen inte längre har någon trafikuppgift, också som varande i trafik i Partille.
//Jonas G
Citat från: Tomas Fransson skrivet 24 augusti 2010, 11:12:17 AM
Stämmer det... fick ett mms av dolt numer med den infon att det skulle vara 110... att dom söker förare stämmer nog men kanske inte uppåt 100.
Undra ifall dom fixar VT's ultimatum om att bättra sig. ?
Har Västtrafik ställt ultimatum? Vad innebär det?
Citat från: forthemoment skrivet 25 augusti 2010, 08:39:21 AM
Har Västtrafik ställt ultimatum? Vad innebär det?
Vet inte så mycket om det efter som jag hört ryktet av flera håll
Citat från: BEL skrivet 24 augusti 2010, 23:53:31 PM
Ja hur dom gallrat e en gåta för man undrar hur vissa som e där fått jobbet o varför vissa fått nobben men konstiga undanflykter.....verkar mer ha varit humöret hos den som rekryterat eller på förmännen som skall ha hand om folket vilka som fått jobb eller ej.
Enligt vad jag hört av Veolia så var busslink lite snabbare på att värva folk så det fanns inte så många kvar till Veolia .. sen kan man ju undra hur det ska gå till om kravet är 3 år i Gbgkörning Eller finns det många G-s förare utan jobb nu ??
Jag har också hört det ryktet...
Busslink har väl skött sig mycket bättre än Veolia på alla sätt. Veolia är klart min sämsta arbetsgivare någonsin. Massa förare är missnöjda, dålig arbetsmiljö i Solaris, man får inte sina ascheman i tid, chefer går aldrig att få tag på mm.
Jag vet ju ett antal förare som har sagt upp sig så att dom behöver ju säkert mer förare, men det med 3 års erfarenhet måste ju vara nytt för det brydde dom ju sig inte om tidigare. Många förare hade ju precis fått sitt busskort.
Citat från: forthemoment skrivet 25 augusti 2010, 15:31:59 PM
Jag har också hört det ryktet...
Busslink har väl skött sig mycket bättre än Veolia på alla sätt. Veolia är klart min sämsta arbetsgivare någonsin. Massa förare är missnöjda, dålig arbetsmiljö i Solaris, man får inte sina ascheman i tid, chefer går aldrig att få tag på mm.
Jag vet ju ett antal förare som har sagt upp sig så att dom behöver ju säkert mer förare, men det med 3 års erfarenhet måste ju vara nytt för det brydde dom ju sig inte om tidigare. Många förare hade ju precis fått sitt busskort.
Kanske är det dags att samla ihop alla förare och skriva på ett papper där man kräver att de gamla chefer som kommer från Spårvägen som nu jobbar på Veolia lämnar sin plats med omedelbar verkan, annars säger vi upp oss själva och ser till att de inte ska få några nya rekryteringar!
Eller så kan man anmäla de cheferna till DO(diskrimineringsombudet)
Jag förstår verkligen varför många förare sagt upp sig!! Så länge de chefer från Spårvägen är kvar så ser jag mörkt på deras framtid i GBG >:(
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 24 augusti 2010, 00:22:40 AM
Det har tidigare nämnts att GS avsåg att återinsätta ett antal MAN-ledbussar från 2004 vid vintertabellens start. Det tycks röra sig om 576-578 och 582-584.
Dessutom såg jag en Den Oudsten-ledbuss på linje 42 igår. Trorr det var 323 eller 322!
Citat från: olasand skrivet 26 augusti 2010, 00:19:15 AM
Dessutom såg jag en Den Oudsten-ledbuss på linje 42 igår. Trorr det var 323 eller 322!
Hoppsan! Hittade just den här tråden:http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=38372.0
:-[
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 24 augusti 2010, 00:22:40 AM
Det har tidigare nämnts att GS avsåg att återinsätta ett antal MAN-ledbussar från 2004 vid vintertabellens start. Det tycks röra sig om 576-578 och 582-584.
Veolia Partille har, vilket också nämnts tidigare, fått tillbaks den underbara bussmodellen Volvo B7LA / Säffle (obs! ironi).
Endast 0836 nämndes men även 0847 är flyttad till Partille och Västtrafiklackad.
Några bussar har återvänt efter att ha varit vikariebussar i Lund: 2572, 2575 (Vo B10BLE/ Carrus Vega)
och 2577,2578 (Vo B10BLE/Säffle).
49xx-bussarna har inte setts till sedan Gothia Cup men idag såg jag 4967 och 4969 på väg tillbaka till Partillegaraget efter morgonrusningen, en av dem var skyltad 290. Även 4970, 4971, 4973-4975 anges vara i trafik i Partille men 4972 är överförd till Veolia Fleet Management, Lund.
Även 2528 (som återtogs i trafik i mars efter att ha varit avställd länge, och som jag vet rullade som Gothia Cup-buss) anges vara i trafik.
Märkligt nog anges småbussarna 1066 och 2830, som mig veterligen inte längre har någon trafikuppgift, också som varande i trafik i Partille.
//Jonas G
Även Vegorna 2571, 2574 och 2576 har flyttats tillbaka till Partille (30/8, 24/8 resp. 25/8).
Men jag märkte också i bilregistret att Veolia har ändrat sin huvudadress för Partille- och Göteborgsgaragen från Järnringen i Partille till Karl Johansgatan 146 i Göteborg (alltså Majornagaraget).
//Jonas G
Citat från: Bussgubben skrivet 25 augusti 2010, 17:12:49 PM
Jag förstår verkligen varför många förare sagt upp sig!! Så länge de chefer från Spårvägen är kvar så ser jag mörkt på deras framtid i GBG >:(
Spelar ingen roll var deras chefer kommer från, pratade med en av deras icke gamla gs chefer o jag går hellre till orust än till velia o om orust har jag sagt ja hellre säljer faktum än kör för så.
GS 211 är också tillbaka i trafik.
//Jonas G