"Busschaufförerna i Motala ropar inte ut namnen på hållplatserna i tätorten.
Det kan kosta arbetsgivaren, Veolia Transport AB, miljonbelopp i vite.
– Vi måste hitta en bra lösning på det här så snabbt som möjligt, säger förarnas huvudskyddsombud Leif Lindahl."
http://www.motalatidning.se/nyheter/artikel.asp?id=58767
Citat från: Mattias Henriksson skrivet 12 september 2007, 09:34:54 AM
"Busschaufförerna i Motala ropar inte ut namnen på hållplatserna i tätorten.
Det kan kosta arbetsgivaren, Veolia Transport AB, miljonbelopp i vite.
– Vi måste hitta en bra lösning på det här så snabbt som möjligt, säger förarnas huvudskyddsombud Leif Lindahl."
http://www.motalatidning.se/nyheter/artikel.asp?id=58767
Kanske läge att i längden satsa på automatiska utrop som på så många andra håll? Funkar hyffsat här i Dalarna, även på landet.
/UB
Citat från: Mattias Henriksson skrivet 12 september 2007, 09:34:54 AM
– Vi måste hitta en bra lösning på det här så snabbt som möjligt, säger förarnas huvudskyddsombud Leif Lindahl."
Förslag till lösning: Ropa ut hållplatserna!
Skyll på att micken är trasig eller att man tappat rösten ;D
/Fredde
Automatiska utrop har det i Hallandtrafikens bussar funnits sen år 2002-2003.
Det fungerar väldigt bra men problemet är endel bussförare tröttnar på utropsljudet och går in i bussdatorn (tror den kallas c90n)??, och sänker ljudet så det indet hörs några utrop.
Fick själv lära mig hur man gjorde när jag var på swebus på praktik (pravo) i tvätthallen i halmstad.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 september 2007, 12:13:56 PM
Tänk att det nu har blivit trafikfarligt att ropa ut hållplatserna...
Om man någon enstaka gång hamnar i en trafiksituation som så kräver får man givetvis skippa utropet den gången, det fungerade ju i tex Stockholm i decennier, att det inte skulle fungera i en liten landsortstätort har jag svårt att tro.
Det ena ger det andra. Inför man en hård debatt mot all former bruk av mobiltelefoner, följer ju utrop och kommunikationsradion efter med samma argument... ::)
Hållplatsutrop kan man väl utföra som förare... men då i första hand om någon ny och osäker passagerare specifikt frågat om en viss hållplats. Att ropa ut varenda hållplats känns ju lite onödigt. Då får huvudmannen gott se till att montera utropsautomatik INNAN man skriver in krav på fungerande utrop i ett avtal.
Som det var förr då, man hjälper osäkra passagerare och resten sköter sig själva....
Citat från: Verspieder skrivet 12 september 2007, 15:21:31 PM
Att ropa ut varenda hållplats känns ju lite onödigt. Då får huvudmannen gott se till att montera utropsautomatik INNAN man skriver in krav på fungerande utrop i ett avtal.
Huvudmannen har ju krävt Hållplatsutrop och det är ju upp till entreprenören att välja vilken lösning man ska ha. Hade nu Östgötatrafiken kommit och pekat med hela handen och sagt exakt vilken lösning som skulle användas så hade det ju kommit 10 kommenterar om hur dummt det var att slösa pengar på detta när man i större städer klarat att ropa ut hållplatserna manuellt i 10-tals år.
Jag tror knappast att det beror på trafiksäkerhetsskäl och nog inte heller lathet. Snarare att man tycker det är pinsamt att ropa ut hållplatserna.
Hur många som behöver hjälp med detta vet jag inte men om det är mörkt ute och föraren väljer att ha fullt lysrörssken inne samtidigt som rutorna är skitiga kan det faktiskt vara svårt för resenärer att veta var denne befinner sig även om den aktuella staden inte är helt okänd för henne/honom. Sen om det är fullt dagsljus och bara en resenär med som man dessutom vet var denne ska av kanske det är att ta i att ropa ut hållplatserna. Fast eftersom kontrollen gjordes antar jag att man fått in klagomål på att hållplatserna inte ropats ut. Och då fanns ju sannolikt behovet.