Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: patric skrivet 21 augusti 2010, 09:27:57 AM

Titel: Bussar nekas att angöra nya Resecentrum i Uppsala.
Skrivet av: patric skrivet 21 augusti 2010, 09:27:57 AM
http://www.unt.se/ekonomi/buss-nekas-plats-vid-resecentrum-1019845.aspx




Titel: SV: Bussar nekas att angöra nya Resecentrum i Uppsala.
Skrivet av: JDS skrivet 21 augusti 2010, 09:44:04 AM
Låter lite förvirrat: För det första har vi inte beslutat att bussen inte får köra in där, och för det andra tycker vi inte att den får plats. Hur som helst har vi inte gjort något fel, och om vi hade det så hade det varit rätt...
Titel: SV: Bussar nekas att angöra nya Resecentrum i Uppsala.
Skrivet av: Ersa skrivet 21 augusti 2010, 09:44:56 AM
Citat från: UNT.seDessutom kommer en ombyggnation av de järnvägsspår som är närmast Fjalars gränd att starta i oktober vilket innebär att alla busshållplatser som finns där i dag behöver flyttas.

Där ser man. Då kan man även få bort (eller flytta runt) Swebus och Ybuss från Resecentrum, vilket inte lär uppskattas av resenärerna. Jag säger som en av kommentarerna, att även jag trodde vitsen med ett nybyggt "resecentrum" var att långfärdståg, lokala pendeltåg, kommunal tätortsbusstrafik, landstingsstyrd landsbygdsbusstrafik och privata långfärdsbussar skulle kunna angöra samma ställe. Det känns som en lite olycklig slump att den nya kollektivtrafiklagen börjar gälla i samma veva som det upplevs som att UL/landstinget/kommunen kommer börja mota bort de privata bolagen från Resecentrum.

Argumentet att det inte finns plats förstår jag inte riktigt heller. Planerade man inte utrymme för privata långfärdsbussbolag när man projekterade resecentrum från första början? Jag trodde i min enfald att målet med Resecentrum snarare var att få alla långfärdsbussar flyttade från Willys på Björkgatan ner till Resecentrum. Med "hållplatsen vid Österängens IP" som nämns i artikeln menas den lilla grusplanen vid just Willys. Vem sjutton vill bli avsläppt där uppe?
Titel: SV: Bussar nekas att angöra nya Resecentrum i Uppsala.
Skrivet av: MartinMartin skrivet 21 augusti 2010, 10:16:15 AM
Den största anledningen till att det korkar igen på Uppsala Resecentrum är dom där förbannade
trafikljusen som stoppar upp alla bussar som vill ut där ifrån.

Om Uppsala kommun ska få ordning på skiten så får man nog införa trängselavgifter på Kungsgatan
så man får ner privatbilismen och kan lägga om intervallerna på ljusen till att till typ 80% vara grönt
ljus på Bäverns gränd och 20% grönt på Kungsgatan.

Då kommer det flyta bättre och man kan ta in alla bussar på Resecentrum vilket ju borde vara meningen
med ett resecentrum.

Håller med om att det är ju vansinne att bli avsläppt på Björkgatan för att behöva släpa väskor och skit
upp på en stadsbuss för att ta sig till Resecentrum för att där byta till det färdmedel man ska vidare med.
Titel: SV: Bussar nekas att angöra nya Resecentrum i Uppsala.
Skrivet av: Björn Ax skrivet 21 augusti 2010, 11:08:35 AM
Ja håller med MartinMartin. Vissa tider kan det bli långa köer pga dom där trafikljusen.

Den mesta privatbilismen måste bort från kungsgatan annars kommer den ökade busstrafiken inte klara trycket.
Kungsgatan är absolut inte dimensionerad för både ökad busstrafik och den privattrafik som finns idag.

Men det är typiskt uppsala. När dom bygger nåt jättebygge så blir det ändå i slutändan för litet.  >:(
Titel: SV: Bussar nekas att angöra nya Resecentrum i Uppsala.
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 21 augusti 2010, 12:38:08 PM
Resecentrumet är i huvudtaget inte byggd för den busstrafik som finns idag och definitivt inte morgondagens trafik. När det började bygga så var inte hållplatslägen C planerad. Där skulle ju blir cykelparkering. Sen var det väl någon som kom på att det varför lite hållplatser. Då kom C hållplatserna till.
Ett exempel var vid 18-tiden igår när det kom 3 ledbussar och två kortvagnar samtidigt till hållplats B3. som är gjord för typ två ledbussar.
http://ul.se/upload/PDF/Kartor/Linjekarta%202010V-Stad-web.pdf (http://ul.se/upload/PDF/Kartor/Linjekarta%202010V-Stad-web.pdf)

/Janne
Titel: SV: Bussar nekas att angöra nya Resecentrum i Uppsala.
Skrivet av: KG skrivet 21 augusti 2010, 12:43:59 PM
Uppsala Resecentrum är en KATASTROF!

Hur skulle det ha sett ut? Jag tror att det skulle behövts någon form av flervånings bussterminalbyggnad i alla fall.

Enda lösningen jag ser nu är en tvådelad bussterminal med en otroligt tät transfertrafik mellan. Helst medelst hängbana eller liknande, ovanför vägarna. Transfern ska även vara gratis.
Titel: SV: Bussar nekas att angöra nya Resecentrum i Uppsala.
Skrivet av: jocke skrivet 21 augusti 2010, 20:57:38 PM
Bara för dom ska bygga sitt fåniga halvmånehus på baksidan av stationen.

Varför satte man inte ALL expresstrafik där Lenna katten och de bussarna gick förut. Det hade väl varit den ultimata lösningen.
Stadsbussar och landsbussar på ena sidan huset och express och långväga trafik på andra sidan huset. Samt tågen i mitten. Då har du ett RESECENTRUM.

Men det är ju försent nu, men de skulle fungera iaf :)
Titel: SV: Bussar nekas att angöra nya Resecentrum i Uppsala.
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 23 augusti 2010, 09:36:49 AM
Citat från: jocke skrivet 21 augusti 2010, 20:57:38 PM
Bara för dom ska bygga sitt fåniga halvmånehus på baksidan av stationen.

Varför satte man inte ALL expresstrafik där Lenna katten och de bussarna gick förut. Det hade väl varit den ultimata lösningen.
Stadsbussar och landsbussar på ena sidan huset och express och långväga trafik på andra sidan huset. Samt tågen i mitten. Då har du ett RESECENTRUM.

Men det är ju försent nu, men de skulle fungera iaf :)

     Håller med dig Jocke att ha Expressbusstrafiken på den östra sidan av Järnvägen skulle va den ultimata lösningen i detta kaos som är på morgonen o eftermiddagsrusningen.

     Folk klagar på att vi i stadstrafiken alltid är sena och man förklarar för dom att det är all privatbilism som är ivägen så vi inte kommer fram ordentligt efter tidtabellen.

     //Niclas
Titel: SV: Bussar nekas att angöra nya Resecentrum i Uppsala.
Skrivet av: Ersa skrivet 23 augusti 2010, 10:16:09 AM
En ren fjärrbussterminal vid sidan av Stationsgatan, nära gångtunnelns östra mynning vore ju helt underbar utopi. Nu ska det väl tragiskt nog byggas hus så det står härliga till på den sidan Stationsgatan som vetter åt Salagatan, men skulle man inte kunna bredda Stationsgatan rejält åt Resecentrum till, och därmed få plats med flera fjärrbussar mellan själva Stationsgatan och det som ska bli Lennakattens spår fram till perrongen?

Alla fjärrbussar behöver ju inte stå där samtidigt, utan de står ju där i max 10-15 min som mest. Så en lång busshållplats för alla fjärrbussbolag som rymmer 4-5 st bussar samtidigt borde fungera. Denna långa hållplatsficka kan Swebus, Ybuss, Bus4you och andra privata linjetrafikföretag gemensamt få dela på. Den buss som kommer först ställer sig längst fram, osv. Ungefär som det redan fungerar i Norrköping, med undantaget att de har plats för mer än åtta bussar samtidigt, fyra på varsin sida refugen.

Eller att norrgående Ybussar står på andra sidan gatan, och sedan kan köra Stationsgatan norrut och därefter höger på Vaksalagatan upp till Tycho Hedéns väg. Södergående Swebus och Bus4you kan vara vända åt andra hållet och kan efter att järnvägsviadukten är klar köra Stationsgatan, höger ner på Strandbokilen fram till Kungsgatan där man svänger vänster.
Titel: SV: Bussar nekas att angöra nya Resecentrum i Uppsala.
Skrivet av: Ersa skrivet 23 augusti 2010, 10:23:23 AM
Citat från: Björn Ax skrivet 21 augusti 2010, 11:08:35 AM
Den mesta privatbilismen måste bort från kungsgatan annars kommer den ökade busstrafiken inte klara trycket.
Kungsgatan är absolut inte dimensionerad för både ökad busstrafik och den privattrafik som finns idag.

Jag trodde i min enfald när bygget drog igång att Kungsgatan skulle bli helt fri från busshållplatser pga att alla bussar äntligen skulle få plats på insidan av terminalen när bygget var klart. Jag trodde även att det skulle bli dubbelriktad busstrafik inne på resecentrum och att trafikljusen på de bägge utfarterna mot Kungsgatan (i höjd med Bäverns gränd och den borta mot Stadshuset) skulle få bussprioritering från dag ett. Men jag var nog för optimistisk. :(
Titel: SV: Bussar nekas att angöra nya Resecentrum i Uppsala.
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 23 augusti 2010, 11:19:41 AM
Citat från: JDS skrivet 21 augusti 2010, 09:44:04 AM
Låter lite förvirrat: För det första har vi inte beslutat att bussen inte får köra in där, och för det andra tycker vi inte att den får plats. Hur som helst har vi inte gjort något fel, och om vi hade det så hade det varit rätt...
Har man byggt resecentrumet så trångt att det är platsbrist redan när det är nyöppnat så har man verkligen gjort fel. Meningen med att bygga ett nytt resecentrum är ju just att alla trafikslag skall kunna mötas där och då är det illa att man redan från början måste hänvisa bussbolag till en hållplats 1 km bort. Hur skall ni göra om UL vill utöka sin trafik i framtiden då? Då kommer ni ju tvingas lägga även Länstrafiksbussar vid hållplatsen 1 km bort.
Titel: SV: Bussar nekas att angöra nya Resecentrum i Uppsala.
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 23 augusti 2010, 11:48:52 AM
Citat från: Jonas1968 skrivet 23 augusti 2010, 11:19:41 AM
Har man byggt resecentrumet så trångt att det är platsbrist redan när det är nyöppnat så har man verkligen gjort fel. Meningen med att bygga ett nytt resecentrum är ju just att alla trafikslag skall kunna mötas där och då är det illa att man redan från början måste hänvisa bussbolag till en hållplats 1 km bort. Hur skall ni göra om UL vill utöka sin trafik i framtiden då? Då kommer ni ju tvingas lägga även Länstrafiksbussar vid hållplatsen 1 km bort.

     Som Janne skriver så var inte dom såkallade C-läges hållplatserna inplanerade från början av den "duktiga" arkitekten och han stred ett tag innan han gav med sig och ändrade sig.

     Att det är trångt redan nuläget är ganska enkelt att se när man står nere vid Resecentrumet vid rusningstid. Det äre ett mindre kaos för alla bussar.

     Till hösttidtabellen har dessutom ändra hållplatsläge för vissa stadsbussar så det har blivit ännu trångare ute på läge A2 där 8 st stadsbussar har sin avgångplats varav 3 riktiga ledbusslinjer och även kan förekomma ledbussar på vissa av dom andra linjerna med där det bara får plats 2 ledbussar på en och samma gång.

    Man har verkligen inte tänkt till när man planerat detta resecentrum för busstrafikens del.

    Och sen kan inte politker förstå varför det är så höga halter av skadliga ämnen i luften utmed Kungsgatan. Vi har ju "bara" 6 stycken trafikljus på en sträcka av ca 300 meter mellan Bävers Gränd och Vaksalagatan och inga av dom är ordentligt synkade med varandra.

     //Niclas
Titel: SV: Bussar nekas att angöra nya Resecentrum i Uppsala.
Skrivet av: KG skrivet 23 augusti 2010, 22:39:14 PM
En annan lustig grej med UL är ju varför man inte kan ändra avgångstiderna? Vissa klockslag går alla bussar samtidigt, vanliga klockslag är XX:00 XX:05 XX:10. Varför inte sprida ut tiderna lite?

Konkreta ex:

107 och 823 delar hpl, dessa går alltid samtidigt på XX:05 tider, eftersom två bussar inte får plats på C4 uppstår problem. Lösning, flytta fram 107 till XX:10, det finns utrymme för det i tidtabellen då man alltid är jättetidig på den linjen.

Klockan XX:00 brukar det kunna avgå fyra bussar samtidigt från Cx. Oftast är det någon som ska rakt fram eller vänster som hamnar först vilket betyder att dom som ska höger inte kommer ut på grönpil, eftersom det är för trångt för att bakre överhängen ska kunna svepa fritt. Lösning: Se till att dom som ska höger ut på Kungsg har avgång samtidigt och FÖRE dom som ska rakt/vänster.

Om man är smart går mycket av kaoset att bygga bort genom en smart tidtabell. Men det är väl för mycket begärt av UL att vara, smarta alltså...  ::)
Titel: SV: Bussar nekas att angöra nya Resecentrum i Uppsala.
Skrivet av: Ersa skrivet 24 augusti 2010, 00:38:27 AM
Citat från: KG skrivet 23 augusti 2010, 22:39:14 PM
Om man är smart går mycket av kaoset att bygga bort genom en smart tidtabell. Men det är väl för mycket begärt av UL att vara, smarta alltså...  ::)

UL kanske har annat att tänka på just nu? Just pga att de redan är i blåsväder kommer ju "fjärrbussbråket" vid en rätt olämplig tidpunkt då UL redan är hårt ansatta av media. Behöver man verkligen ännu mer negativ publicitet genom att reta upp företagsledningarna på Swebus och Ybuss, men kanske framför allt Bus4you som de lägger krokben för innan de ens hunnit starta sin verksamhet. Dessutom gör UL sig ovän med alla resenärerna som redan idag pendlar med Swebus och Ybuss från Uppsala "resecentrum" mot Gävle samt Stockholmshållet om de drar in deras hållplats i oktober.

Kanske ständiga citattecken runt ordet "resecentrum" är något att börja med om man skriver om Uppsalas dito... ::)
Titel: SV: Bussar nekas att angöra nya Resecentrum i Uppsala.
Skrivet av: lil-sis skrivet 24 augusti 2010, 21:46:22 PM
Jag vet inte vem det var som sade det till mig men jag har hört att det var "planerat" att bussarna i snitt skulle spendera 6-9sek på resecentrum. Eftersom jag ingen källa har kan jag inte verifiera på ett bra sätt men jag skull inte på något vis bli förvånad...
Titel: SV: Bussar nekas att angöra nya Resecentrum i Uppsala.
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 24 augusti 2010, 22:57:47 PM
Citat från: lil-sis skrivet 24 augusti 2010, 21:46:22 PM
Jag vet inte vem det var som sade det till mig men jag har hört att det var "planerat" att bussarna i snitt skulle spendera 6-9sek på resecentrum. Eftersom jag ingen källa har kan jag inte verifiera på ett bra sätt men jag skull inte på något vis bli förvånad...

   Vet att jag har hört nåt liknande tid enligt uträkning av någon expert.

   Totalt skrattretande teori.

   //Niclas
Titel: SV: Bussar nekas att angöra nya Resecentrum i Uppsala.
Skrivet av: Jonas skrivet 25 augusti 2010, 00:15:33 AM
Citat från: lil-sis skrivet 24 augusti 2010, 21:46:22 PM
Jag vet inte vem det var som sade det till mig men jag har hört att det var "planerat" att bussarna i snitt skulle spendera 6-9sek på resecentrum. Eftersom jag ingen källa har kan jag inte verifiera på ett bra sätt men jag skull inte på något vis bli förvånad...

Det var väl Sture Jonsson på UL som utgick från den beräkningen innan han blev överbevisad om att det gick fungerade i verkligheten, men då var det tydligen redan för sent att ändra något.... (är inte förvånad över någonting som UL ansvarar över)