Fem bilder som togs igår:
Ett sådant här bussmöte lär man inte få se mycket av i framtiden, framförallt inte bussmodellen till höger:
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/030-3.jpg)
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/043-6.jpg)
Två gamlingar på bild sida vid sida, två flaggskepp som snart får gå i graven pga ålderskrav och att de lär vara rätt slitna nu efter en lång och trogen tjänst.
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/054-3.jpg)
En av de äldsta 54XX-lederna som är kvar i trafik.
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/061-3.jpg)
Riktig buss på linje 676, gamle 4271 dessutom som en liten prick över i!
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/047-5.jpg)
Något stämmer inte här, åtminstone inte i mina ögon... Flera saker dessutom... ::) :P Nu längtar jag verkligen efter boggibussarna till Norrtälje och Täby! ;D
Det var ingen som tyckte Säffle 2000 var speciellt upphetsande när de var nya, då diggades det äldre bussar (som vanligt); H22, H25 osv. Så har det alltid varit och kommer troligen alltid att vara, att en stor del bussdiggare och bussdiggande förare vurmar för det äldsta. Bussarna blir kanske bättre med åren? Om en sju-åtta år drägglas det säkert över B9S och Omni ;)
Och suckas och stönas över nyare bussar... Men tack för bilderna :). En gissning är att 3242 och 3253 som målats röda blir bland de absolut sista Säffle 2000 bussarna av äldre varianten att rulla i SL-trafiken.
Åhhhhh, du påminde mig om en sak! Jag har ju glömt att föreviga 428, 429 och 430 på sträckan Gustavsberg-Lagnövägen, den upphör ju imorrn, och jag är inte hemma! :'( :'( :'(
Citat från: Fredrik Klint skrivet 21 augusti 2010, 06:31:48 AM
Det var ingen som tyckte Säffle 2000 var speciellt upphetsande när de var nya, då diggades det äldre bussar (som vanligt); H22, H25 osv. Så har det alltid varit och kommer troligen alltid att vara, att en stor del bussdiggare och bussdiggande förare vurmar för det äldsta. Bussarna blir kanske bättre med åren? Om en sju-åtta år drägglas det säkert över B9S och Omni ;)
Och suckas och stönas över nyare bussar...
Intressant tankegång. Jag tror det kommer att bero på hur de framtida bussarna kommer att fungera. Hur mycket elektronik de har osv. Blir det en återgång till tekniskt enklare bussar med stora förarplatsutrymmen kan jag mycket väl tänka mig att det kan bli en omvänd effekt mot idag. Å andra sidan finns detta ju redan idag till viss del, med tanke på att knappast någon av dagens förare lär minnas tillbaka på Scania OmniCity-led och Volvo B7LA ur en nostalgisk synvinkel. ::)
Ersa: Lustigt att du nämnde OmniCity led... Tänkte på det häromdagen, just blåingarna i Stockholms innerstad. Kanske inte de bästa bussarna men ändå en milstolpe då det var SL´s första blåbussar plus att det var ledvagnar vilket tidigare knappt existerat innanför tullarna. Kanske ingen höjdare ur förarsynpunkt men ändå lite kult, tycker jag.
PS: Jag vet att det fanns tre Merca ledvagnar som var blå/röda samt en blå Volvo Säffle kortvagn (4035) innan dessa OmniCity ledvagnar debuterade men dessa var ju riktiga "serievagnar" och inte någon slags testvagnar/prototyper inför stomlinjerna.
-------------------------------
Huruvida utvecklingen går framåt (eller bakåt beroende på hur man ser på det) får framtiden utvisa. Ett litet steg som jag tycker är i rätt riktning är att flytta höggolvade Volvo ledvagnar från Nyköping till Handen (Busslink 1255-1267) för att främst rulla på linje 840. Detta visar att man kan tänka sig den här typen av bussar på en viss linje/linjer. Och vem vet, kanske resulterar detta i att det kommer nyleveranser av höggolvare i framtiden på de linjer de passar bäst på; Långa, få stopp och i vissa fall dåliga vägar.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 21 augusti 2010, 10:26:37 AM
Ersa: Lustigt att du nämnde OmniCity led... Tänkte på det häromdagen, just blåingarna i Stockholms innerstad. Kanske inte de bästa bussarna men ändå en milstolpe då det var SL´s första blåbussar plus att det var ledvagnar vilket tidigare knappt existerat innanför tullarna. Kanske ingen höjdare ur förarsynpunkt men ändå lite kult, tycker jag.
Jag tror definitivt att du har rätt. Även om Omnicitybussarna inte varit de kvalitets- och komfortmässigt bästa som rullat i SL-land har de faktiskt utfört, och fortfarande gör, ett ganska styvt jobb. De rullar ju faktiskt på en av Sveriges tyngsta linjer och har så gjort i 12 år, så alltför värdelösa kan de ändå inte ha varit, även om det idag finns bättre alternativ (nuvarande Omnicity antagligen inkluderad i den listan).
Om 10-15 år kommer säkerligen många att bli nostalgiska vid åsynen av en renoverad blå Omnicity-led och minnas hur fina de var som nya, hur spännande det var med ledbuss i innerstan, att det var låggolv hela vägen, hur trötta de blev, hur mycket problem det var i början, etc. Dessutom kommer vi att säga "tänk att det kördes buss på 4:an". Se bara hur nostalgiska vi är för en Büssing H32. Antar att man inte var lika imponerad efter en trött tur uppför Västerbron eller Bäckvägen när man tidigare hade visslat upp som ingenting med en Scania Capitol. Men nu tycker vi det är bara läckert.
Fina bilder :D