(http://jonathanw.se/IMG_0371%20%28kopia%29.jpg)
(http://jonathanw.se/IMG_0376%20%28kopia%29.jpg)
(http://jonathanw.se/IMG_0377%20%28kopia%29.jpg)
(http://jonathanw.se/IMG_0379%20%28kopia%29.jpg)
(http://jonathanw.se/IMG_0378%20%28kopia%29.jpg)
(http://jonathanw.se/IMG_0380%20%28kopia%29.jpg)
Det här var riktigt trevliga bilder! Skall bli skönt att få in lite mer snygga bussar till Roslagstrafiken, som ett kompliment till de annars snart dominerande Omnilinkarna och B9Sarna. Tummen upp för fler snygga Säffle! ^^ Dessutom hade jag inte hajat att fler normalgolvsleder var att vänta, en dröm som jag dock hade gått och väntat på skulle gå i uppfyllelse och det ser ut som att det har gjort det i och med 1265s röda skinande lack. Mumma! :D
Bild 2 var även den lite extra intressant, då du fick med SL-möte i ett annat län. Förtydligande: SL-pendeltåg, numera SL-buss men på LT Sörmland-linje, samt att bilden är tagen i Sörmland. ;D
Citat från: Andy91 skrivet 19 augusti 2010, 09:33:37 AM
--- Dessutom hade jag inte hajat att fler normalgolvsleder var att vänta, en dröm som jag dock hade gått och väntat på skulle gå i uppfyllelse och det ser ut som att det har gjort det i och med 1265s röda skinande lack. Mumma! :D
---
Jodå, 1255-67 kommer till Handen vartefter. Under september ska alla hunnit SL-anpassats. Linje 840 är ett hett tips för trafikeringen.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 19 augusti 2010, 11:01:04 AM
Jodå, 1255-67 kommer till Handen vartefter. Under september ska alla hunnit SL-anpassats. Linje 840 är ett hett tips för trafikeringen.
/Ted
Men vaf-n...
Jag kör ju inte i Handen ;)
/J
Kul med blädderskylten i rutan som gör det hela ännu mer Sörmländskt. :)
Citat från: Ted S skrivet 19 augusti 2010, 11:01:04 AM
Jodå, 1255-67 kommer till Handen vartefter. Under september ska alla hunnit SL-anpassats. Linje 840 är ett hett tips för trafikeringen.
/Ted
Spännande! Blir Handens B12:or i 56-serien kvar eller flyttas de norrut?
Citat från: Ersa skrivet 19 augusti 2010, 12:24:29 PM
Kul med blädderskylten i rutan som gör det hela ännu mer Sörmländskt. :)
Jo. Vad gör man inte när det inte går att skylta Sörmands linjer på buss-pcn :P. Jag fick rita en egen lapp med linjenr då ledningen inte hade plockat fram dessa blädderblock. :P
Citat från: Jim skrivet 19 augusti 2010, 13:06:21 PM
Jo. Vad gör man inte när det inte går att skylta Sörmands linjer på buss-pcn :P. Jag fick rita en egen lapp med linjenr då ledningen inte hade plockat fram dessa blädderblock. :P
Blädderblocken är bra grejer, men det gäller att vara mer rädd om dem. Jag har två st här hemma jag hittat i Hölö. De har därefter fått tjänstgöra i bl.a Roslagen vid tillfälliga PC-haverier. :)
Citat från: Andy91 skrivet 19 augusti 2010, 09:33:37 AM
Det här var riktigt trevliga bilder! Skall bli skönt att få in lite mer snygga bussar till Roslagstrafiken, som ett kompliment till de annars snart dominerande Omnilinkarna och B9Sarna. Tummen upp för fler snygga Säffle! ^^ Dessutom hade jag inte hajat att fler normalgolvsleder var att vänta, en dröm som jag dock hade gått och väntat på skulle gå i uppfyllelse och det ser ut som att det har gjort det i och med 1265s röda skinande lack. Mumma! :D
Bild 2 var även den lite extra intressant, då du fick med SL-möte i ett annat län. Förtydligande: SL-pendeltåg, numera SL-buss men på LT Sörmland-linje, samt att bilden är tagen i Sörmland. ;D
Tack, det var bara en ren slump att tåget kom med i bakgrunden ;)
Citat från: Fredrik Klint skrivet 19 augusti 2010, 12:29:21 PM
Spännande! Blir Handens B12:or i 56-serien kvar eller flyttas de norrut?
De flyttas till Norrort, till tröst för vissa tigerhjärtan!
/Ted
Varför ersätta en busstyp med en likadan?
Citat från: Bussmicke skrivet 19 augusti 2010, 18:46:33 PM
Varför ersätta en busstyp med en likadan?
Åldersskäl, det skiljer tre år. Det finns ofta en tanke bakom alla flyttar, även om antalet parametrar att ta hänsyn till kan bli besvärande många!
/Ted
Med de nyare vagnarna från Lidingö, lär det inte bli så många CN113 kvar i Handen...?
Så då kanske man får åka med 1255-1267 på Handens linje 865 mellan Skärholmen, Huddinge och Handenterminalen.
Mumma! ;)
Mkt fina bilder ;). Dom var väldigt snygga
Tack för dessa trevliga bilder! Kul att Handen ska få tillskott av några Volvo 8500-ledvagnar (1255-67). Annars dominerar ju numera Scaniabussar i Handen.
Citat från: Leo skrivet 19 augusti 2010, 20:27:22 PM
Så då kanske man får åka med 1255-1267 på Handens linje 865 mellan Skärholmen, Huddinge och Handenterminalen.
Mumma! ;)
Tveksamt då 865 har lågentré krav från vintertidtabellen.
/Måns
Vilka Handenlinjer har inte lågentrékrav? Nyfiken...
Citat från: Fredrik Klint skrivet 21 augusti 2010, 13:40:37 PM
Vilka Handenlinjer har inte lågentrékrav? Nyfiken...
Kan ju börja bläddra igen de här: http://sl.se/sv/Resenar/Planera-resa/Tidtabeller/?season=1&type=0&search=&booklet=Haninge (http://sl.se/sv/Resenar/Planera-resa/Tidtabeller/?season=1&type=0&search=&booklet=Haninge)
Måns
Citat från: Fredrik Klint skrivet 21 augusti 2010, 13:40:37 PM
Vilka Handenlinjer har inte lågentrékrav? Nyfiken...
806,809,809C,810,818,824,825,826,827,830,839,840,842,845 och 869.
Citat från: Jonathan W skrivet 21 augusti 2010, 17:44:20 PM
806,809,809C,810,818,824,825,826,827,830,839,840,842,845 och 869.
Tack ska du ha.
Mitt intryck: Några av dessa skulle passa bra med höggolvare, aldrig sett en barnvagn/rullstol på 809/809C. Även 810 samt 818 har nog väldigt sällan annat än rörelseobehindrade trafikanter.
824 däremot är ju en typisk barnvagnslinje till/från Haninge C (Handenterminalen).
Citat från: Måns Johannesson skrivet 21 augusti 2010, 13:24:05 PM
Tveksamt då 865 har lågentré krav från vintertidtabellen.
/Måns
SL verkar tro att folk som åker med arbetspendlarlinjer har problem att komma på en vanlig buss och hur många har med sig barnvagn på linje 865?... :-X
Varför inte skrota ut alla normalgolvade bussar på en dag och införa låggolvskrav på allt på en gång?
Citat från: Leo skrivet 21 augusti 2010, 22:48:16 PM
SL verkar tro att folk som åker med arbetspendlarlinjer har problem att komma på en vanlig buss och hur många har med sig barnvagn på linje 865?... :-X
Kan faktiskt finnas en poäng att en busslinje som går förbi ett av länets största sjukhus är anpassad för rörelshindrade.
För övrigt tycker jag inte det är något fel att även linjer som mest är för arbetspendling har lågt golv, det är väl bra att även de som har lite svårt att röra sig kan åka buss till jobbet. Det är inte heller helt ovanligt med barnvagnar på sådana linjer, på 152 som jag åker rätt ofta förekommer det barnvagnar tillräckligt ofta för att inte vara ovanligt.
/Måns
Citat från: Ted S skrivet 19 augusti 2010, 11:01:04 AM
Jodå, 1255-67 kommer till Handen vartefter. Under september ska alla hunnit SL-anpassats. Linje 840 är ett hett tips för trafikeringen.
/Ted
Rullar dessa där något?
Har sett bilder på dem på 806, 818. Typiska högtrafiklinjer.
Skulle vilja veta hur dessa rullar så jag kan planera mina resor från Västerås.
Citat från: Leo skrivet 19 augusti 2010, 20:27:22 PM
Så då kanske man får åka med 1255-1267 på Handens linje 865 mellan Skärholmen, Huddinge och Handenterminalen.
Mumma! ;)
Där verkar nästan bara dina favoritmodell rulla... ;)
Citat från: Måns Johannesson skrivet 21 augusti 2010, 13:24:05 PM
Tveksamt då 865 har lågentré krav från vintertidtabellen.
/Måns
Vanligtvis rullar det oftast scania led på 865:an Handen - skärholmen.. vagns nummer: 6651- 6658..
1255-1267 rullar på fasta tjänster.. som innefattar linjer 807,809c,809,869 mm Kan inte gå in i farsta för höga pga ac..
Citat från: Buss_Fredde skrivet 11 oktober 2010, 20:53:07 PM
Kan inte gå in i farsta för höga pga ac..
Det där har jag svårt att tro på..
Avvaktar svar på Lundén i ärendet.
Citat från: Bussmicke skrivet 11 oktober 2010, 21:05:38 PM
Det där har jag svårt att tro på..
Är inte det ett av skälen till att Handen slipper B9S, dvs att de är för höga för att passera under någon bro i Farsta, och därmed blir de hopplösa att tursätta? Eller är det något jag drömt?
/J
PS Jag önskar att någon bygger en låg bro över terminalen i Danderyd ;D DS
Handens nya ledvagnar 1255 - 1267 är endast tursatta på linje utanför farsta c .. pga att dom är för höga för att dom har avc konstruktioner på taket.. Om dom kör in i farsta c kostar det nästan 3 miljoner att laga dessa vagnar..
Jag förstår inte vad vissa här inne tror: men jag har en säker källa som säger det... Bussmicke lyssna på vad andra säger o säg inte hela tiden att man har fel... Linjer som 1255 - 1267 tursatta på 807,809,806,810,809c 818 och 869.. Rullar ej sena kvällar....
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 11 oktober 2010, 22:27:40 PM
Är inte det ett av skälen till att Handen slipper B9S, dvs att de är för höga för att passera under någon bro i Farsta, och därmed blir de hopplösa att tursätta? Eller är det något jag drömt?
/J
PS Jag önskar att någon bygger en låg bro över terminalen i Danderyd ;D DS
Bron med tunnelbanespåren vid Farsta Centrum är bra låga. Är det där det är B9S-förbud? Har inte varit vid Farsta C och tittat sedan sommaren 2005, strax efter att B9S kom till Roslagen.
Handen har inga b9s pga farsta c låga bro vid t-banan
Tack Buss_Fredde, precis vad jag oxå har hört.
Undrar hur det kommer sig att man flyttar 12xx-vagnarna till Handen där de ändå inte kan trafikera alla linjerna? Vore det inte bättre att Handen fick några 36xx-vagnar (etanol-led) i utbyte från Täby, och 12xx-vagnarna skickades till Täby istället?
/J
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 11 oktober 2010, 23:06:17 PM
Tack Buss_Fredde, precis vad jag oxå har hört.
Undrar hur det kommer sig att man flyttar 12xx-vagnarna till Handen där de ändå inte kan trafikera alla linjerna? Vore det inte bättre att Handen fick några 36xx-vagnar (etanol-led) i utbyte från Täby, och 12xx-vagnarna skickades till Täby istället?
/J
Hej..
Svar på din fråga:
Handen bytte precis bort 5687- 5693 till täby.. o sen hämtade dom 1255 1267 från nyköping.. ang.. 36xx vagnar etanol så har jordbro tillräckligt..med sådana vagnar .. 12xx vagnar kommer heller inte att gå sent på kvällarna pga för_fin inredning alltså.. bussar kommer att rulla i rusningen..
Citat från: Bussmicke skrivet 11 oktober 2010, 21:05:38 PM
Det där har jag svårt att tro på..
Avvaktar svar på Lundén i ärendet.
Om man ska säga Tyvärr vet jag inte. Men Buss_Fredde har iallfall rätt på det svaret. Bla B9S är för höga för att åka in under tunnelbanan bron till Farsta Centrum. Därför ser vi aldrig sådanna vagnar i Farsta :).
Citat från: Jim skrivet 11 oktober 2010, 23:19:10 PM
Men Buss_Fredde har i alla fall rätt på det svaret. Bla B9S är för höga för att åka in under tunnelbanan bron till Farsta Centrum. Därför ser vi aldrig sådanna vagnar i Farsta :).
Man kanske skulle flytta dit??? Var ligger Farsta förresten? ;D
/J
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 11 oktober 2010, 23:27:58 PM
Man kanske skulle flytta dit??? Var ligger Farsta förresten? ;D
/J
Farsta ligger i den södra delen av sthlm.. Om man tar linje 18 tuben från Gullmarsplan - Farsta strand--
Jag tror bestämt att Jonas skojar lite med oss. ;D ;)
/Peter
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 11 oktober 2010, 23:06:17 PM
Vore det inte bättre att Handen fick några 36xx-vagnar (etanol-led) i utbyte från Täby, och 12xx-vagnarna skickades till Täby istället?
/J
Ja det skulle underlätta att hitta dem o få dem på bild.
:-X
Citat från: Peter Rost skrivet 11 oktober 2010, 23:35:09 PM
Jag tror bestämt att Jonas skojar lite med oss. ;D ;)
/Peter
Visst, Strömblad i ett nötskal.
Citat från: Buss_Fredde skrivet 11 oktober 2010, 22:50:30 PM
Handens nya ledvagnar 1255 - 1267 är endast tursatta på linje utanför farsta c .. pga att dom är för höga för att dom har avc konstruktioner på taket.. Om dom kör in i farsta c kostar det nästan 3 miljoner att laga dessa vagnar..
Jag förstår inte vad vissa här inne tror: men jag har en säker källa som säger det... Bussmicke lyssna på vad andra säger o säg inte hela tiden att man har fel... Linjer som 1255 - 1267 tursatta på 807,809,806,810,809c 818 och 869.. Rullar ej sena kvällar....
Hur var det med trafikeringen av linje 840 som Ted S skrev om?
Citat från: Bussmicke skrivet 11 oktober 2010, 23:39:58 PM
Hur var det med trafikeringen av linje 840 som Ted S skrev om?
Läs vad jag har skrivit istället.. 1255-1267 KOMMER ATT RULLA I RUSNINGEN... 06:30 - 08:30 OCH 15:30 - 18:30 EJ SENA KVALLAR ELLER NATT.. ..
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 11 oktober 2010, 23:27:58 PM
Man kanske skulle flytta dit??? Var ligger Farsta förresten? ;D
/J
Du vet att du alltid är välkommen till rätt sida av stan :). Om du står i Täby Centrum med Systemet bakom ryggen så ligger det ett antal kilometer rakt fram och lite till höger, sen bör du svänga lite till vänster efter ett par km. Sen är du framme :). Ring om du kör fel, så ska jag försöka guida dig vidare med höger och vänster, eller om det var vänster eller höger, nej det var nog rakt upp och ner.
Citat från: Buss_Fredde skrivet 11 oktober 2010, 22:50:30 PM
Linjer som 1255 - 1267 tursatta på 807,809,806,810,809c 818 och 869..
De kan knappast få rulla på 807 då den linjen har krav på lågentré.
Citat från: Buss_Fredde skrivet 11 oktober 2010, 22:50:30 PM
Handens nya ledvagnar 1255 - 1267 är endast tursatta på linje utanför farsta c .. pga att dom är för höga för att dom har avc konstruktioner på taket.. Om dom kör in i farsta c kostar det nästan 3 miljoner att laga dessa vagnar..
Hur kommer det sig då att B12MA i 56xx serien gick under bron i Farsta utan problem?
Bron i Farsta har en fri höjd på 3,4m och B12MA är 3,26m höga...
Har sett hur många B12MA som helst i Farsta på 830 ex.
Men de har väl inte AC?
Citat från: Bussmicke skrivet 12 oktober 2010, 09:59:09 AM
Men de har väl inte AC?
Det stämmer, då är jag med. 12xx vagnarna är alltså högre än 56xx.
Citat från: Leo skrivet 12 oktober 2010, 11:06:38 AM
Det stämmer, då är jag med. 12xx vagnarna är alltså högre än 56xx.
Japp så är det... Dom är för höga för att komma in under Tunnelbande bron vid Farsta C pga dom har Full AC monterat på taket på 12 vagnarna.
Hej
För mig som inte är så bevandrad i dessa delar av Sverige. Har Nobina och Busslink varsin depå i Gnesta?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 12 oktober 2010, 15:20:20 PM
Hej
För mig som inte är så bevandrad i dessa delar av Sverige. Har Nobina och Busslink varsin depå i Gnesta?
mvh Stefan P
Nej. Busslink körde i bla Gnesta förut, Nu har ju Nobina vunnit Sörmland, Så allt är Nobinas nu .
Hittade 6 av 12xx-ledbussarna på Klarabergsviadukten i morse.
2x 809C och 4x 818
Citat från: Bussmicke skrivet 11 oktober 2010, 23:39:58 PM
Hur var det med trafikeringen av linje 840 som Ted S skrev om?
En led, tror att det var 1265 (kan ha sett fel) har rullat på 840 på morgnarna.
Och till Buss_Fredde, det finns ingen anledning att vara otrevlig eller att använda versaler (vilket motsvaras med att skrika i text) bara för att någon ställer en fråga!
MVH Calken
Bara en enda ledbuss av dessa på 840?
Då åker jag inte o ställer mig längs linjen om man inte får se mer än så.
Hade hoppas på mer. :)
Citat från: calken skrivet 12 oktober 2010, 16:10:26 PM
En led, tror att det var 1265 (kan ha sett fel) har rullat på 840 på morgnarna.
MVH Calken
Idag var det 1266 som kunde ses på 840, men det kan säkert variera.
Ted S skrev att 840 var ett hett tips för trafikeringen så jag trodde fler skulle rulla där.
I fredags gick det många på 818, mötte tre-fyra stycken när jag åkte 807 mot Gup på em.
Jag åker med 840 varje dag och ännu har jag inte haft turen att åka med en 12XX. Men varje morgon får jag njuta av en Scania CN113, hem är det allt möjligt, dessvärre. Jag kan bara styrka det som sagts tidigare, rusningslinjerna är 12XX på.
Citat från: Jim skrivet 11 oktober 2010, 23:19:10 PM
Om man ska säga Tyvärr vet jag inte. Men Buss_Fredde har iallfall rätt på det svaret. Bla B9S är för höga för att åka in under tunnelbanan bron till Farsta Centrum. Därför ser vi aldrig sådanna vagnar i Farsta :).
3,3 m står det på skyltarna innan samt på själva tunnelbanebron. Går det inte att sänka marken där?
Citat från: MrX skrivet 12 oktober 2010, 18:54:26 PM
Jag åker med 840 varje dag och ännu har jag inte haft turen att åka med en 12XX. Men varje morgon får jag njuta av en Scania CN113, hem är det allt möjligt, dessvärre. Jag kan bara styrka det som sagts tidigare, rusningslinjerna är 12XX på.
Hej!När jag åker med buss 436 på morgonen från Kopparmora till Slussen
(avg. Saltarö Strand kl. 5:46) brukar jag de flesta dagarna möta en 12xx-vagn från BUsslink tomkörandes mot Nacka Strand. Mötet brukar ske mellan Lugnets och Nacka trp och det borde i sådana fall röra sig om avgången kl. 6:43 från Nacka strand på linje 840.
Hoppas tiden passar dig, så du har möjlighet att åka en 12xx-vagn från Busslink :).
Citat från: at1981 skrivet 12 oktober 2010, 19:29:05 PM
Hej!
När jag åker med buss 436 på morgonen från Kopparmora till Slussen (avg. Saltarö Strand kl. 5:46) brukar jag de flesta dagarna möta en 12xx-vagn från BUsslink tomkörandes mot Nacka Strand. Mötet brukar ske mellan Lugnets och Nacka trp och det borde i sådana fall röra sig om avgången kl. 6:43 från Nacka strand på linje 840.
Hoppas tiden passar dig, så du har möjlighet att åka en 12xx-vagn från Busslink :).
Den turen brukar det bli någon gång i veckan, hittills ingen lycka. Oftast tar jag 0724 från Tyresö centrum och då är det alltid en kort Scania, visserligen trevligt men B12MA är att föredra. Vi får hålla tummarna till imorgon och tack för tipset! :)
Citat från: Bussmicke skrivet 12 oktober 2010, 18:42:14 PM
Ted S skrev att 840 var ett hett tips för trafikeringen så jag trodde fler skulle rulla där.
Jo, han gjorde det. Det var också den ursprungliga planen. Bussarna passar väl så bra i rusningslinjerna, med sina många sittplatser.
/Ted
Citat från: Ersa skrivet 12 oktober 2010, 18:56:24 PM
3,3 m står det på skyltarna innan samt på själva tunnelbanebron. Går det inte att sänka marken där?
Har inte fått något tydligt svar på det, det lär finnas många garage och lastplatser en trappa ned. Frågan är uppe med regelbundenhet på möten med staden och SL sedan flera år tillbaka. En vacker dag kommer svaret.
Ett alternativ är att flytta terminalen till viaduktfritt utrymme, det har tidigare funnits busshållpatser på Munkforsplan.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 12 oktober 2010, 22:25:41 PM
Ett alternativ är att flytta terminalen till viaduktfritt utrymme, det har tidigare funnits busshållpatser på Munkforsplan.
Ett annat, förmodligen mycket enklare alternativ, är att flytta bussarna till ett annat garage och ersätta Handen med några etanol-Omni... ;D
/J
Citat från: Buss_Fredde skrivet 11 oktober 2010, 23:12:28 PM
Handen bytte precis bort 5687- 5693 till täby.. o sen hämtade dom 1255 1267 från nyköping.. ang.. 36xx vagnar etanol så har jordbro tillräckligt..med sådana vagnar .. 12xx vagnar kommer heller inte att gå sent på kvällarna pga för_fin inredning alltså.. bussar kommer att rulla i rusningen..
5692 var i måndags ute på linje 188 (14.58 från Sköndalsbro) så alla är väl inte flyttade än?
Citat från: Leo skrivet 12 oktober 2010, 09:18:49 AM
Bron i Farsta har en fri höjd på 3,4m och B12MA är 3,26m höga...
Har sett hur många B12MA som helst i Farsta på 830 ex.
Hur hög är egentligen en B9S?
Så här ser den låga bron i Farsta ut. http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?gatubild&gvX=6571419&gvY=1630580&gvH=332
Citat från: Buss_Fredde skrivet 11 oktober 2010, 23:58:59 PM
Läs vad jag har skrivit istället.. 1255-1267 KOMMER ATT RULLA I RUSNINGEN... 06:30 - 08:30 OCH 15:30 - 18:30 EJ SENA KVALLAR ELLER NATT.. ..
Där rök alla chanser till att se/åka den på linje 811. :(
Citat från: Martin S skrivet 13 oktober 2010, 00:45:32 AM
5692 var i måndags ute på linje 188 (14.58 från Sköndalsbro) så alla är väl inte flyttade än?
Hur hög är egentligen en B9S?
Så här ser den låga bron i Farsta ut. http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?gatubild&gvX=6571419&gvY=1630580&gvH=332
Där rök alla chanser till att se/åka den på linje 811. :(
Hej martin s;
Om du vill åka med 12xx vagnarna kan du ju alltid passa på dom vid centralen eller vid Gullmarsplan mellan 15:30 - 18:30.. Om du har tur..
Citat från: Ted S skrivet 12 oktober 2010, 22:25:41 PM
Har inte fått något tydligt svar på det, det lär finnas många garage och lastplatser en trappa ned. Frågan är uppe med regelbundenhet på möten med staden och SL sedan flera år tillbaka. En vacker dag kommer svaret.
Ett alternativ är att flytta terminalen till viaduktfritt utrymme, det har tidigare funnits busshållpatser på Munkforsplan.
Ja, något måste ju göras. En vacker dag i framtiden står man där med ett framtida nytt avtal, och alla bussar som uppfyller kraven skrapar i viadukten. Att ha en enda terminal i SL-området som måste ha speciella bussar blir dyrt i längden.
Citat från: Ersa skrivet 13 oktober 2010, 07:32:34 AM
Ja, något måste ju göras. En vacker dag i framtiden står man där med ett framtida nytt avtal, och alla bussar som uppfyller kraven skrapar i viadukten. Att ha en enda terminal i SL-området som måste ha speciella bussar blir dyrt i längden.
Ja det har du rätt i att det måste vara dyrare i längden att ha speciella bussar för en enda bussterminal i SL-Trafiken och rätt vad det är så börjar även andra märken än Volvo bli för höga också. För vad det ser ut som så är det inte direkt mycket kvar till viadukten på Scania vagnar heller. Tänkte på tex M.A.N gas bussar ser inte direkt låga ut med sin bulle på taket för gas tankar.
Sen har jag också för mig att Verkstaden i Handen inte kan få in några B9S för att det är på tok för lågt i verkstaden också. När en Scania OmniLink ä upphissad max finns det inte mycket spelrum kvar till taket innan det slår i. Tror vissa platser måste vika undan Höger spelelarm för att den inte ska vika sig. Det ska vara om dom lagas och genomgår service på verkstaden i Ösmo eller Jordbro så går det med B9S. Men hålla på tom köra eller bärga bussar till en annan verkstad är nog inte billigt i längden.