Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Ulf Berlin skrivet 18 augusti 2010, 23:27:48 PM

Titel: En utdöende art...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 18 augusti 2010, 23:27:48 PM
...ty Scania 113(1-1-0)kan det inte finnas många kvar i Sverige?
I Uppsala har NOB ännu några i 41-serien i trafik och här kommer
ett par bilder tagna 4 augusti i år./Ulf
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/Album%20fr%2010-03/P1160413.jpg)
4111 körde ett par varv på linje 107 denna eftermiddag
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/Album%20fr%2010-03/P1160422.jpg)
Ingen ny"Nobinaring"på denna inte :-\(Som bl a 4923 sågs med)
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/Album%20fr%2010-03/P1160416.jpg)
4113 har blivit gul
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/Album%20fr%2010-03/P1160411.jpg)
Hur länge till får man se denna syn?(Årsmodellen är 97or)

Hur många 41-vagnar finns(kvar) hos UL?
Titel: SV: En utdöende art...
Skrivet av: Ersa skrivet 19 augusti 2010, 10:28:24 AM
Om ingen olycka inträffar lär man få se denna syn avtalet ut, fram till sommaren 2011.
Det skulle vara kul om den bästa av dessa 41xx-vagnar kunde bevaras intill kusinen GUB 548 (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GUB/500/GUB_548_NJT194_Uppsala_080222.jpg).
Titel: SV: En utdöende art...
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 augusti 2010, 00:33:51 AM
Citat från: Ersa skrivet 19 augusti 2010, 10:28:24 AM
Om ingen olycka inträffar lär man få se denna syn avtalet ut, fram till sommaren 2011.
Det skulle vara kul om den bästa av dessa 41xx-vagnar kunde bevaras intill kusinen GUB 548 (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GUB/500/GUB_548_NJT194_Uppsala_080222.jpg).

Var bevaras den?
Titel: SV: En utdöende art...
Skrivet av: Ersa skrivet 20 augusti 2010, 02:36:21 AM
Citat från: Svemicke skrivet 20 augusti 2010, 00:33:51 AM
Var bevaras den?

Den ägs av GUB och står på GUB:s depå. Men det är tal om att SSS ska ta över den i framtiden.
I samband med det vore det även kul om en UL-grå CN113CLB i landsbygdsversion kunde sparas också, dvs en Nobina 411x.
Titel: SV: En utdöende art...
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 augusti 2010, 03:50:00 AM
Citat från: Ersa skrivet 20 augusti 2010, 02:36:21 AM
Den ägs av GUB och står på GUB:s depå. Men det är tal om att SSS ska ta över den i framtiden.
I samband med det vore det även kul om en UL-grå CN113CLB i landsbygdsversion kunde sparas också, dvs en Nobina 411x.

Jag minns inte vem det var som sa det, men någon från SvOf skrev ju för ett tag sedan att man inte kan bevara alla bussar som finns. Den stora massan av bussbevararna tycker nog det räcker med en CN113. Fast själv är jag inne på Din linje. Jag tycker ju ännu det är synd att gamla ML:s ST2:or föll bevarandet ur händerna. Kul om en CN113 högbyggd 2-2-1 ändå kan bevaras. Fanns det inte någon ledbussvariant också bevarad någonstans?
Titel: SV: En utdöende art...
Skrivet av: KG skrivet 20 augusti 2010, 12:34:06 PM
Nog kan bussarna bevaras, om medlemmarna hjälper till!

Så fort jag köper en gård med tillräcklig plats vill jag köpa en veteranbuss.
Problemet är väl att vagnarna är för nya när dom slopas. Trist att ha dom ståendes i 15 år innan man har råd att använda dom.
Titel: SV: En utdöende art...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 21 augusti 2010, 20:47:41 PM
Trevliga diskussioner,men frågorna kvarstår:
Hur många (Scania 113)41-vagnar har NOB i trafik i Uppsala
och var kan man finna likadana(ännu) i trafik i övriga Sverige?/Ulf
Titel: SV: En utdöende art...
Skrivet av: Ersa skrivet 22 augusti 2010, 02:42:53 AM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 21 augusti 2010, 20:47:41 PM
Trevliga diskussioner,men frågorna kvarstår:
Hur många (Scania 113)41-vagnar har NOB i trafik i Uppsala
och var kan man finna likadana(ännu) i trafik i övriga Sverige?/Ulf

Uppsaladelen är ju lätt att besvara. Som jag skrev ovan var ju serien 411x, och några enkla sökningar i SBH (http://www.svenskbusshistoria.se/asp/) ger detta resultat:
4110, DKH620
4111, DKH780
4112, DKH830
4113, DKH840
4114, DKJ650
4115, DKK530

En snabb dubbelkoll av regnumren i CBR (https://www21.vv.se/fordonsfraga) ger informationen att alla sex tillhör Nobina Uppsala och är i trafik.
Titel: SV: En utdöende art...
Skrivet av: KG skrivet 22 augusti 2010, 12:18:24 PM
Citat från: Ersa skrivet 22 augusti 2010, 02:42:53 AM
Uppsaladelen är ju lätt att besvara. Som jag skrev ovan var ju serien 411x, och några enkla sökningar i SBH (http://www.svenskbusshistoria.se/asp/) ger detta resultat:
4110, DKH620
4111, DKH780
4112, DKH830
4113, DKH840
4114, DKJ650
4115, DKK530

En snabb dubbelkoll av regnumren i CBR (https://www21.vv.se/fordonsfraga) ger informationen att alla sex tillhör Nobina Uppsala och är i trafik.

Lustigt att alla slutar på 0 i regnr...  :)
Titel: SV: En utdöende art...
Skrivet av: Stefan P skrivet 23 augusti 2010, 16:52:25 PM
Hej

Alla Scanior i serien 4110 - 4115 finns på Alunda depån. man blir gärna utlånad dit för att köra Scania.

mvh Stefan P
Titel: SV: En utdöende art...
Skrivet av: KG skrivet 23 augusti 2010, 23:29:06 PM
Citat från: Stefan P skrivet 23 augusti 2010, 16:52:25 PM
Hej

Alla Scanior i serien 4110 - 4115 finns på Alunda depån. man blir gärna utlånad dit för att köra Scania.

mvh Stefan P

Vad har Alunda gjort för att bara få gamla bussar?  ;D
Titel: SV: En utdöende art...
Skrivet av: Ersa skrivet 24 augusti 2010, 00:02:25 AM
Citat från: KG skrivet 23 augusti 2010, 23:29:06 PM
Vad har Alunda gjort för att bara få gamla bussar?  ;D

Kommit på ett effektivt sätt att lösa förarbristen? ;)
Med tanke på att Uppsalaförarna gärna åker ut dit för att få köra CN113, så.
Titel: SV: En utdöende art...
Skrivet av: KG skrivet 24 augusti 2010, 13:54:27 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 augusti 2010, 12:39:49 PM
Tyvärr är det inte så lätt, många bussar är som du säger "för nya" det innebär att få ägare skänker bort dom utan vi talar om kostnader på 50-200 tkr bara för att bli ägare, och sedan ytterligare pengar för att få bussen i skick, SVOF t.ex har idag ett femtontal bussar från 1940 talet fram till 1987, att få alla dessa i körbart skick skulle sysselsätta medlemmarna i flera livstider utan de jobben måste lämnas bort med hjälp av de pengar som några av bussarna drar in genom beställnings och övrigt trafikverksamhet

Väldigt många personer i detta land har råd att köpa amerikanska bilar för ibland långt över 500 000kr. Så jag tror inte pengarna är något problem. Däremot är väl bristade intresse ett...
Titel: SV: En utdöende art...
Skrivet av: Stefan P skrivet 25 augusti 2010, 18:26:34 PM
Hej

Jag håller med Ersa att det är väldigt lätt att få förare till Alunda, tack vare Scania bussarna.
Till frågan varför det är så mycket gamla bussar i Alunda, det beror på att nyare bussar måste ha trycluft påkopplad för att ventilerna ska öppna sig värmen církulera och bli varmt och Alunda har ingen tryckluft i sin ramp.

mvh Stefan P
Titel: SV: En utdöende art...
Skrivet av: KG skrivet 26 augusti 2010, 13:28:13 PM
Citat från: Stefan P skrivet 25 augusti 2010, 18:26:34 PM
Hej

Jag håller med Ersa att det är väldigt lätt att få förare till Alunda, tack vare Scania bussarna.
Till frågan varför det är så mycket gamla bussar i Alunda, det beror på att nyare bussar måste ha trycluft påkopplad för att ventilerna ska öppna sig värmen církulera och bli varmt och Alunda har ingen tryckluft i sin ramp.

mvh Stefan P

Finns fler depåer som saknar tryckluft MEN som klarar av att ha nya bussar.  ;)