Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Magnus_J skrivet 18 augusti 2010, 13:45:07 PM

Titel: Busslink 5063 (ej bild)
Skrivet av: Magnus_J skrivet 18 augusti 2010, 13:45:07 PM
5063 rullade just ut från Hornsbergsgaraget 13:42 kopplad bakom JB bärgaren utan dörrar med trolig destination Hölö
Titel: SV: Busslink 5063 (ej bild)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 18 augusti 2010, 14:17:01 PM
Jiiihiiiiiippiiii  ;D
Titel: SV: Busslink 5063 (ej bild)
Skrivet av: Magnus_J skrivet 18 augusti 2010, 14:19:38 PM
se det som en försenad födelsedags present  ;D
Titel: SV: Busslink 5063 (ej bild)
Skrivet av: bisquit skrivet 19 augusti 2010, 11:29:46 AM
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej. Varför??? Det som var en så bra bussmodell! Fast iofs. Med tanken på hur trafiken i Stockholm är i kombination med en del stressade och slarviga förare. Som kanske inte borde ha busskort. Samt extrem dålig service. Ja då är det lika bra att de skrotas. Pga. att de blivit misshandlade. Varken Busslink eller Nobina, är kända för att ha en fräsch vagnpark! Visst de nya bussarna ser väl okej ut i nåt år. Men sen så är de som lik. Nu kanske jag är hård. Men ändå sanningsenlig. :'(
Titel: SV: Busslink 5063 (ej bild)
Skrivet av: Ersa skrivet 19 augusti 2010, 11:35:19 AM
Gamla slitna MaxCi måste ju bort till slut. Inte ens världens bästa stadsbussmodell är ju en evighetmaskin, och även om de skulle funka bra i 20 år till så kommer ju tillslut ålderskravet och knackar på dörren. Det tråkigaste är att MaxCin inte fortsatte tillverkas vidare än idag, med t.ex moderna biogasmotorer, dioder och xenonljus.

Rent kvalitetsmässigt lär nog den sista MaxCin lätt överleva den sista korta OmniCity I i detta land, trots att OmniCityn är många år nyare.
Titel: SV: Busslink 5063 (ej bild)
Skrivet av: bisquit skrivet 19 augusti 2010, 11:48:20 AM
Jo det kan jag hålla med om! Men hur skulle det vara om man byggde om en gammal Maxci buss. Med ny motor och ny inredning m.m. Hur skulle det bli? 8)
Titel: SV: Busslink 5063 (ej bild)
Skrivet av: Nico skrivet 20 augusti 2010, 20:08:42 PM

Tja, med vissa delar av den ovanstående inställningen hade väl aldrig MaxCi ens uppstått. Istället hade vi väl fortfarande kört omkring i flatbäddsförsedda T-Fordar med träbänkar... dock kanske utrustade med moderna biogasmotorer, dioder och xenonljus!   :P  ;)
Titel: SV: Busslink 5063 (ej bild)
Skrivet av: Ersa skrivet 20 augusti 2010, 20:20:29 PM
Citat från: Nico skrivet 20 augusti 2010, 20:08:42 PM
Tja, med vissa delar av den ovanstående inställningen hade väl aldrig MaxCi ens uppstått. Istället hade vi väl fortfarande kört omkring i flatbäddsförsedda T-Fordar med träbänkar... dock kanske utrustade med moderna biogasmotorer, dioder och xenonljus!   :P  ;)

Var beställer jag en sådan? ;D
Titel: SV: Busslink 5063 (ej bild)
Skrivet av: Optimal skrivet 20 augusti 2010, 22:19:07 PM
Citat från: bisquit skrivet 19 augusti 2010, 11:29:46 AM
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej. Varför??? Det som var en så bra bussmodell! Fast iofs. Med tanken på hur trafiken i Stockholm är i kombination med en del stressade och slarviga förare. Som kanske inte borde ha busskort. Samt extrem dålig service. Ja då är det lika bra att de skrotas. Pga. att de blivit misshandlade. Varken Busslink eller Nobina, är kända för att ha en fräsch vagnpark! Visst de nya bussarna ser väl okej ut i nåt år. Men sen så är de som lik. Nu kanske jag är hård. Men ändå sanningsenlig. :'(

Dålig service vet jag inte. Här i Stockholm (Busslink) så skötts servicen vid den intervall som Scania angett. Kanske inte MaxCi, men dom andra bussarna. Det var en sak förr när Busslink köpte in en olja med sämre kvalitet å ville köra den med samma intervaller som en dyr olja. Det slutade i att var och varannan dag kunde man köra runt i bussar med ett oljetryck på 0-1 bar på tomgång och max 2 bar vid 1500 varv, vilket inte är någon höjdare.
Titel: SV: Busslink 5063 (ej bild)
Skrivet av: bisquit skrivet 20 augusti 2010, 22:33:10 PM
Okej. Men de få gånger jag vart i stockholm på sistånde. Så har jag sett massa röda lik.. Var lika illa i Örebro.. Där om någonstans var servicen bedrövlig under långa perioder. Var vardagsmat att minst 1 buss per dag kom in med tungbärgare. Var en dag som min far skulle plocka ut en bonnbuss från garaget. Bussen starta inte, varpå han fick en ny buss. Då kom han bara 100m. Sen la även den av. Då fick han istället ännu en ny buss. Som iaf rullade. Finns mycket skrämmande fakta att berätta om. Men om en buss som inte varit med om en trafikolycka. Får åka bärgare. SÅ ÄR: Det tydliga tecken och bevis på dålig service. Seriösa bolag. Har fräsch vagnpark. 8)
Titel: SV: Busslink 5063 (ej bild)
Skrivet av: buskörare skrivet 20 augusti 2010, 22:42:51 PM
Citat från: bisquit skrivet 20 augusti 2010, 22:33:10 PM
Okej. Men de få gånger jag vart i stockholm på sistånde. Så har jag sett massa röda lik.. Var lika illa i Örebro.. Där om någonstans var servicen bedrövlig under långa perioder. Var vardagsmat att minst 1 buss per dag kom in med tungbärgare. Var en dag som min far skulle plocka ut en bonnbuss från garaget. Bussen starta inte, varpå han fick en ny buss. Då kom han bara 100m. Sen la även den av. Då fick han istället ännu en ny buss. Som iaf rullade. Finns mycket skrämmande fakta att berätta om. Men om en buss som inte varit med om en trafikolycka. Får åka bärgare. SÅ ÄR: Det tydliga tecken och bevis på dålig service. Seriösa bolag. Har fräsch vagnpark. 8)

Fast nu är du ute och cyklar. Oavsett service så kan faktiskt bussar gå sönder. Precis som bilar. Du berättar om en dag att 3:e bussen var den som rullade ut. Av hur många dagar? Jag körde i drygt 9 år och råkade aldrig ut för att 3:e bussen var den som funkade. 2:a, ja, men aldrig så många som 3. Sen var servicen kanske inte alltid perfekt, men så himla illa var det faktiskt inte. Här i Stockholm bärgas bussarna oftare än i Örebro av den anledningen att det i princip blir billigare att bärga hem dom än att ta in folk som ska byta in.
Titel: SV: Busslink 5063 (ej bild)
Skrivet av: bisquit skrivet 20 augusti 2010, 22:49:48 PM
Okej. nja det var ganska så ofta som en buss stod med varningsblinkers i Örebro. Kommer ihåg en morgon, då jag följde med min far en sväng. Han skulle plocka ut 3170. Efter lite letande hittar vi bussen i verkstaden. Där står han trasig i allmänt slitet och dåligt skick. Det sista akuta lagas ála minute. Varpå bussen går sönder efter en kort stund. Vet även några bussar som brunnit pga. Av fel som påpekats länge och väl. Finns mycket att orda om. Som dålig städning m.m. Men men vill inte klaga för mycket. Vet många bra bussbolag som är rediga och noga. Som jag själv skulle kunna tänka mig köra för en dag. 8)
Titel: SV: Busslink 5063 (ej bild)
Skrivet av: buskörare skrivet 21 augusti 2010, 01:48:32 AM
Citat från: bisquit skrivet 20 augusti 2010, 22:49:48 PM
Okej. nja det var ganska så ofta som en buss stod med varningsblinkers i Örebro. Kommer ihåg en morgon, då jag följde med min far en sväng. Han skulle plocka ut 3170. Efter lite letande hittar vi bussen i verkstaden. Där står han trasig i allmänt slitet och dåligt skick. Det sista akuta lagas ála minute. Varpå bussen går sönder efter en kort stund. Vet även några bussar som brunnit pga. Av fel som påpekats länge och väl. Finns mycket att orda om. Som dålig städning m.m. Men men vill inte klaga för mycket. Vet många bra bussbolag som är rediga och noga. Som jag själv skulle kunna tänka mig köra för en dag. 8)

3170 var 8 år när jag började där, det är klart dom slits. Står dom på verkstan och måste ut (miss i kommunikationerna) så prioriteras självklart avgången före hel buss eftersom missad avgång kostar pengar. Städningen var under all kritik, det håller jag med om. Däremot att Örebrogaraget skulle vart sämre än medel på service osv tror jag inte ett ögonblick på. Sen beror det ju på vade man jämför med. Jämfört med t.ex Weidermans så är det ju självklart sämre, men ett så stort garage med så många bussar får svårt att hinna med. Många små garage runt Örebro låter förarna städa bussen, det blir annorlunda då. Men jag gissar att du inte jämför Busslinks garage med 120 bussar med Weidermans med kanske runt max 40 bussar?
Titel: SV: Busslink 5063 (ej bild)
Skrivet av: Robert Brink skrivet 21 augusti 2010, 12:36:59 PM
5039 hos Söderhallen rullar i alla fall fortfarande! Såg den igår på 66:an...
Ska bla köra 53 och 44 ikväll, lär väl få MAN som vanligt!

//R