(http://hem.bredband.net/joyofheart/bilder/Forarplats%201971-07-03%20C.jpg)
förarplatser ter sig denna tämligen spartansk..
H32 Büssing 4201 fotad i juli 1971.
Notera "saltkarslocket" ner till höger, där innanför satt glödspiralen som skulle bli glödande innan man kunde starta motorn när den var kall. Dra ut startreglaget till hälften, vänta till spiralen glödde, sedan mullrade de sex cylindrarna sakta igång med ett gigantiskt rökmoln mot garagetaket.
Bilden publicerad med tillstånd av fotografen G Ståldal
Det var där som en viss bussförare jag känner tände sin cigarett varje gång det skulle tomköras. Vet nu inte om det var möjligt :P
Tack för interiörbilden på den Nybodavagnen! Känns igen!
Mvh Gunnar
Citat från: Jim skrivet 14 augusti 2010, 16:12:30 PM
Det var där som en viss bussförare jag känner tände sin cigarett varje gång det skulle tomköras. Vet nu inte om det var möjligt :P
Njaää, var det lika som på Merca,(vilket jag skulle misstänka), så fick man nog inte ha för höga krav på cigarettvärmen. Spiralen satt ju en bit innanför hålen.
Hej!
Och så råkade utrymmet till höger om växelväljarvredet passa perfekt för förarens turlista!
mvh K R
Är det blinkersspak till höger om ratten? Vad är det för spak under denna på brädan??
Blinkerspak till höger om ratten, Stora spaken på brädan är handbromsen
Gillar växelväljarens B, N och F istället för dagens D, N och R. :)
Vad fyllde den långa pinnen ovanför ratten för funktion?
Citat från: Z skrivet 17 augusti 2010, 21:26:30 PM
Vad fyllde den långa pinnen ovanför ratten för funktion?
Den visar lufttrycket. När den ligger är det fullt tryck i systemet.
Om du går in i en Leyland dubbeldäckare så finns det en sådan ovanför vindrutan.
/Janne
En sån pinne fanns även på Volvo på äldre vagnar har kört några såna. Inte så bra när den dök upp undr körning...