På senare tid har jag märkt att allt fler Solarisar drabbats av att summern som
låter vid blinkersanvändning, samt vid passagerarnas "Stannar" knappar, lägger av.
Är detta nått som ni också märkt av, och är ett känt fel med Solaris?
Eller är det så att nån av mina kollegor lärt sej att stänga av summern?
I så fall.. Finns det någon som vet hur man på ett enkelt sätt sätter på den igen?
På våra är tydligen blinkersljudet "nedskruvat" och det innebär att även stannarsignalen skruvades ner. Sen har jag märkt att den ibland tappas bort. Man får på våra Solarisar hålla koll på lampan mer än lita på signalen.
Jag har varit med om Volvo 8500 som tappat stannarsignalen. Klart irriterande att blåsa förbi hållplats på hållplats och höra folket skrika att man är dum i huvudet.
Det är för mycket j***a elektronik i dagens bussar!!
Hade vart glad om vår summer vid blinkers och stannarsignal lade av nästan! Jag tror dom är inställda på högsta nivån i Göteborg! Jag trodde det var något allvarligt fel första gången jag blinkade. :P Men jag har märkt att om man blinkar samtidigt som någon trycker på Stop knappen så missar man Stannar summern. Då hörs inte den och blinkers ljudet blir svagare också...
Något jag saknar är också att man på våra Solaris iaf inte kan trycka bort Stannar lampan om någon trycker fel. Då måste man stanna och öppna dörrarna om man vill ha väck den.
Citat från: forthemoment skrivet 14 augusti 2010, 21:41:26 PM
Något jag saknar är också att man på våra Solaris iaf inte kan trycka bort Stannar lampan om någon trycker fel. Då måste man stanna och öppna dörrarna om man vill ha väck den.
Ajdå. Då har man glömt att beställa knappen för just denna funktion. ::)
Citat från: forthemoment skrivet 14 augusti 2010, 21:41:26 PM
Hade vart glad om vår summer vid blinkers och stannarsignal lade av nästan! Jag tror dom är inställda på högsta nivån i Göteborg! Jag trodde det var något allvarligt fel första gången jag blinkade. :P Men jag har märkt att om man blinkar samtidigt som någon trycker på Stop knappen så missar man Stannar summern. Då hörs inte den och blinkers ljudet blir svagare också...
Något jag saknar är också att man på våra Solaris iaf inte kan trycka bort Stannar lampan om någon trycker fel. Då måste man stanna och öppna dörrarna om man vill ha väck den.
Det kan vi. Finns en knapp med S på. Men borde ni inte kunna trycka på knappen för tvångsstängning av bakdörrarna?
Citat från: buskörare skrivet 14 augusti 2010, 22:19:02 PM
Det kan vi. Finns en knapp med S på. Men borde ni inte kunna trycka på knappen för tvångsstängning av bakdörrarna?
Jag skulle inte bli överdrivet förvånad om det bara är Urbinona i SL-trafik som har denna tvångsstängningsknapp.
Har ni några problem med dörrarna på era Solaris? Hos oss verkar det bytas in nästan en om dan (typ) för att nån av dörrarna krånglar. Även dörrbromsen verkar ha en förmåga att leva sitt eget liv oberoende av dörrarna.
Ja den knappen har man nog glömt. Ja det är ofta problem med dörrarna, man får stänga och öppna flera gånger för att dom skall stängas. Ibland får man bryta huvudströmmen.
Citat från: forthemoment skrivet 15 augusti 2010, 21:08:08 PM
Ja den knappen har man nog glömt. Ja det är ofta problem med dörrarna, man får stänga och öppna flera gånger för att dom skall stängas. Ibland får man bryta huvudströmmen.
Senast idag fick man tydligen bärga hem en där bakdörrarna tog semester. Dom var stängda tror jag, men dörrbromsen satt där den satt.
Häromdan var det en som lade i dörrbromsen så fort man stannade och enda sättet var att stänga av bussen, hålla in nån knapp och starta samtidigt. Samma procedur vid rödljus, hållplatsstopp, företrädesplikt osv.
När vi fick dom, så kunde dom lägga av helt plötslig. Då var det bara att starta och åka vidare. Sen var det 2 som lade av vid hållplatsstopp och trots öppna dörrar rullade bakåt. Skyddsstopp lades och Solaris fixade till. Men tydligen är det fortfarande knas med dörrar och dörrbroms.
Lite trist med nya bussar som krånglar så.
Citat från: forthemoment skrivet 14 augusti 2010, 21:41:26 PM
Hade vart glad om vår summer vid blinkers och stannarsignal lade av nästan! Jag tror dom är inställda på högsta nivån i Göteborg! Jag trodde det var något allvarligt fel första gången jag blinkade. :P Men jag har märkt att om man blinkar samtidigt som någon trycker på Stop knappen så missar man Stannar summern. Då hörs inte den och blinkers ljudet blir svagare också...
Något jag saknar är också att man på våra Solaris iaf inte kan trycka bort Stannar lampan om någon trycker fel. Då måste man stanna och öppna dörrarna om man vill ha väck den.
Har ni inte dessa knappar vid dörrarna? Den röda runda närmast växelväljaren kan man trycka av med.
(http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_25/31520000-31529999/640x480/31528763.jpg)
Samt den längst upp till höger. Ovanför den röda:
(http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_25/31520000-31529999/640x480/31528763.jpg)
Vi fick en massa nya bussar till Karlstad efter senaste upphandlingen(Carrus och Säffle(Volvo)).
Då blev vi informerade om att det är mycket viktigt att starta bussarna på rätt sätt.
Eftersom det är så mycket elektronik och datorer som ska sammarbeta måste man vrida startnyckeln till
"tändläge" och sedan vänta minst 7 sekunder innan man startar motorn. Annars kan det bli en massa
konstiga elfel. För att nollställa felen var man tvungen att ta bort batterikabeln.
Det räcker inte med att vrida av huvudströmmen.
Jag har ingen erfarenhet av Solaris och påstår inte heller att någon förare gör fel,men ni som kör Solaris,
har ni hört från någon utbildare eller verkstadspersonal om startproseduren?
De nyaste Solarisar jag har kört... 3-4år gamla? måste man göra på detta sätt, först vrida på tändningen och sedan vänta ett par sekunder! händer inget om man vrider på startläget för tidigt! kanske någon åtgärd från Solaris för att undvika detta då?
de lite äldre gör ej på samma sätt
Citat från: Otto skrivet 20 augusti 2010, 23:50:26 PM
Vi fick en massa nya bussar till Karlstad efter senaste upphandlingen(Carrus och Säffle(Volvo)).
Då blev vi informerade om att det är mycket viktigt att starta bussarna på rätt sätt.
Eftersom det är så mycket elektronik och datorer som ska sammarbeta måste man vrida startnyckeln till
"tändläge" och sedan vänta minst 7 sekunder innan man startar motorn. Annars kan det bli en massa
konstiga elfel. För att nollställa felen var man tvungen att ta bort batterikabeln.
Det räcker inte med att vrida av huvudströmmen.
Jag har ingen erfarenhet av Solaris och påstår inte heller att någon förare gör fel,men ni som kör Solaris,
har ni hört från någon utbildare eller verkstadspersonal om startproseduren?
Inte heller våra nya går att starta innan dom "blinkat" klart.