En buss som jag bara hade sett på bild tidigare, men som jag nu fick tillfälle att åka med ett flertal gånger.
Några bilder från den gångna veckans semester:
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG1312.jpg)
4902 på Staromestská, Bratislava 2010-08-06
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG1335.jpg)
4904 på Panónska cesta, Bratislava 2010-08-07
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG1331.jpg)
Interiör i 4904, 2010-08-07
Lite hårda säten, men bra AC och riktigt stabil gång. Något för Sverige kanske? 8)
Är det inte sådana som ska gå på linje 5 i Malmö?
Sitter och funderar på hur man kan få in 193 passagerare i 19,5 meter buss? Låter trångt...
Citat från: T. Petersson skrivet 12 augusti 2010, 23:53:24 PM
Sitter och funderar på hur man kan få in 193 passagerare i 19,5 meter buss? Låter trångt...
Nästan bara stående?
Citat från: KG skrivet 12 augusti 2010, 23:59:17 PM
Nästan bara stående?
Ja, 37 sittande och 156 stående, men jag tycker ändå det låter mycket...
Kul med fler bilder från Bratislava, där man själv var för inte alltför längesedan. Dessa Citaro-bussar minns jag ifrån den lilla nätta flygplatsen som bestod av endast en terminalbyggnad och turboproppar (propellerplan) för hela slanten. Mina tankar från den staden: Vacker i stadskärnan, i utkanten hade tiden stannat sedan slutet på 80-talet och det var tyvärr rätt så sunkigt, men bussarna, speciellt dessa och trådbussarna, imponerade rejält på mig. Bratislava går dessutom under smeknamnet Little Big City, med sina ca. 450000 invånare.
Hej,
i Flensburg blev en CapaCity testet i Dezember 2007 hos AFAG
Fotos: 24. Dezember 2007, AFAG garage, (Bemerk destinationen ;D)
(http://666kb.com/i/bfteb5fgejuf5e8qz.jpg)
(http://666kb.com/i/bftegxe29wdiy9jgr.jpg)
(http://www.stadtbus-flensburg.de/stifl1.gif) (http://www.stadtbus-flensburg.de/)
Citat från: T. Petersson skrivet 13 augusti 2010, 00:01:14 AM
Ja, 37 sittande och 156 stående, men jag tycker ändå det låter mycket...
En svensk 20 meters ledvagn tar ju 123 pax varav 78 sittande. Tar man då bort 41 stolar får man in väldigt många stående.
Citat från: T. Petersson skrivet 13 augusti 2010, 00:01:14 AM
Ja, 37 sittande och 156 stående, men jag tycker ändå det låter mycket...
Här i Sverige räknar vi med 6 stående per kvm. Tyskland räknar med 8. För svenska förhållanden blir det alltså 117 stående och därmed totalt 154 passagerare i stället för 193.
Det här kanske vore något för SL? Jag tänker då på linjer stomlinjer utanför city, ex 172 mfl.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 augusti 2010, 11:41:17 AM
Här i Sverige räknar vi med 6 stående per kvm. Tyskland räknar med 8. För svenska förhållanden blir det alltså 117 stående och därmed totalt 154 passagerare i stället för 193.
Hur i h-e kan man räkna med 8 stående per kvm i Tyskland? - själv är jag hyfsat normalbyggd o har ett axelavstånd på ungefär 50 cm och ett "djup" på ungefär 25 cm,
det innebär att det går exakt att få in åtta stycken på en kvadratmeter förutsatt att man mer eller mindre (kan inte säga det snyggare)
hamnar på penetreringsavstånd från varann! - ingen vettig människa i världen skulle vilja ha så lite utrymme till nästa person, och andningsmöjligheter är bara att glömma,
så siffrorna man anger för stående är ju inte realistiska nånstans!
Undrar hur de är att köra ?? Är båda bakaxlar styrbara eller bara den ena??
Tror ikke de er noe spesielt annerledes å kjøre enn en vanlig leddbuss, annet enn at bakenden beveger seg mer i sideretning enn vanlig. Som andre tyskproduserte leddbusser så er motoren i slepvognen, og derfor er nest bakerste aksel drivaksel, uten sving.