Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredde skrivet 12 augusti 2010, 23:45:50 PM

Titel: Mercedes-Benz CapaCity
Skrivet av: Fredde skrivet 12 augusti 2010, 23:45:50 PM
En buss som jag bara hade sett på bild tidigare, men som jag nu fick tillfälle att åka med ett flertal gånger.

Några bilder från den gångna veckans semester:

(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG1312.jpg)
4902 på Staromestská, Bratislava 2010-08-06

(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG1335.jpg)
4904 på Panónska cesta, Bratislava 2010-08-07

(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG1331.jpg)
Interiör i 4904, 2010-08-07

Lite hårda säten, men bra AC och riktigt stabil gång. Något för Sverige kanske? 8)

Titel: SV: Mercedes-Benz CapaCity
Skrivet av: Cyklisten skrivet 12 augusti 2010, 23:47:59 PM
Är det inte sådana som ska gå på linje 5 i Malmö?
Titel: SV: Mercedes-Benz CapaCity
Skrivet av: Peppen skrivet 12 augusti 2010, 23:53:24 PM
Sitter och funderar på hur man kan få in 193 passagerare i 19,5 meter buss? Låter trångt...
Titel: SV: Mercedes-Benz CapaCity
Skrivet av: KG skrivet 12 augusti 2010, 23:59:17 PM
Citat från: T. Petersson skrivet 12 augusti 2010, 23:53:24 PM
Sitter och funderar på hur man kan få in 193 passagerare i 19,5 meter buss? Låter trångt...

Nästan bara stående?
Titel: SV: Mercedes-Benz CapaCity
Skrivet av: Peppen skrivet 13 augusti 2010, 00:01:14 AM
Citat från: KG skrivet 12 augusti 2010, 23:59:17 PM
Nästan bara stående?
Ja, 37 sittande och 156 stående, men jag tycker ändå det låter mycket...
Titel: SV: Mercedes-Benz CapaCity
Skrivet av: Andreas skrivet 13 augusti 2010, 04:40:40 AM
Kul med fler bilder från Bratislava, där man själv var för inte alltför längesedan. Dessa Citaro-bussar minns jag ifrån den lilla nätta flygplatsen som bestod av endast en terminalbyggnad och turboproppar (propellerplan) för hela slanten. Mina tankar från den staden: Vacker i stadskärnan, i utkanten hade tiden stannat sedan slutet på 80-talet och det var tyvärr rätt så sunkigt, men bussarna, speciellt dessa och trådbussarna, imponerade rejält på mig. Bratislava går dessutom under smeknamnet Little Big City, med sina ca. 450000 invånare.
Titel: SV: Mercedes-Benz CapaCity
Skrivet av: Jens Christesen skrivet 13 augusti 2010, 06:23:28 AM
Hej,

i Flensburg blev en CapaCity testet i Dezember 2007 hos AFAG

Fotos: 24. Dezember 2007, AFAG garage, (Bemerk destinationen  ;D)

(http://666kb.com/i/bfteb5fgejuf5e8qz.jpg)

(http://666kb.com/i/bftegxe29wdiy9jgr.jpg)

(http://www.stadtbus-flensburg.de/stifl1.gif) (http://www.stadtbus-flensburg.de/)
Titel: SV: Mercedes-Benz CapaCity
Skrivet av: KG skrivet 13 augusti 2010, 10:13:04 AM
Citat från: T. Petersson skrivet 13 augusti 2010, 00:01:14 AM
Ja, 37 sittande och 156 stående, men jag tycker ändå det låter mycket...

En svensk 20 meters ledvagn tar ju 123 pax varav 78 sittande. Tar man då bort 41 stolar får man in väldigt många stående.
Titel: SV: Mercedes-Benz CapaCity
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 13 augusti 2010, 11:41:17 AM
Citat från: T. Petersson skrivet 13 augusti 2010, 00:01:14 AM
Ja, 37 sittande och 156 stående, men jag tycker ändå det låter mycket...
Här i Sverige räknar vi med 6 stående per kvm. Tyskland räknar med 8. För svenska förhållanden blir det alltså 117 stående och därmed totalt 154 passagerare i stället för 193.
Titel: SV: Mercedes-Benz CapaCity
Skrivet av: Leo skrivet 13 augusti 2010, 11:47:31 AM
Det här kanske vore något för SL? Jag tänker då på linjer stomlinjer utanför city, ex 172 mfl.
Titel: SV: Mercedes-Benz CapaCity
Skrivet av: virtual1 skrivet 13 augusti 2010, 13:49:49 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 augusti 2010, 11:41:17 AM
Här i Sverige räknar vi med 6 stående per kvm. Tyskland räknar med 8. För svenska förhållanden blir det alltså 117 stående och därmed totalt 154 passagerare i stället för 193.

Hur i h-e kan man räkna med 8 stående per kvm i Tyskland? - själv är jag hyfsat normalbyggd o har ett axelavstånd på ungefär 50 cm och ett "djup" på ungefär 25 cm,
det innebär att det går exakt att få in åtta stycken på en kvadratmeter förutsatt att man mer eller mindre (kan inte säga det snyggare)
hamnar på penetreringsavstånd från varann! - ingen vettig människa i världen skulle vilja ha så lite utrymme till nästa person, och andningsmöjligheter är bara att glömma,
så siffrorna man anger för stående är ju inte realistiska nånstans!
Titel: SV: Mercedes-Benz CapaCity
Skrivet av: yngrot skrivet 15 augusti 2010, 23:05:03 PM
Undrar hur de är att köra ??  Är båda bakaxlar styrbara eller bara den ena??
Titel: SV: Mercedes-Benz CapaCity
Skrivet av: Arnt Helge skrivet 15 augusti 2010, 23:50:46 PM
Tror ikke de er noe spesielt annerledes å kjøre enn en vanlig leddbuss, annet enn at bakenden beveger seg mer i sideretning enn vanlig. Som andre tyskproduserte leddbusser så er motoren i slepvognen, og derfor er nest bakerste aksel drivaksel, uten sving.