EU-kommissionen godkände på onsdagen de tyska statsjärnvägarnas, Deutsche Bahn, köp av den brittiskägda transportjätten Arriva.
Läs mer här:
http://www.busstidningen.se/2010/08/11/gront-ljus-for-storaffar-eu-sager-ja-till-deutsche-bahns-kop-av-arriva/
Så vad med än Östgötapendeln och 60% i Botniatåg AB har man då helt plötsligt i Sverige?
Citat från: RoggaBoy skrivet 11 augusti 2010, 21:25:47 PM
Så vad med än Östgötapendeln och 60% i Botniatåg AB har man då helt plötsligt i Sverige?
Pågatågen, Kinnekulletågen och bussar i Helsingborg, Malmö, Jönköping, Stockholm och Halmstad/Halland.
Kanske redan har diskuterats, men vilka tåg kommer Deutsche Bahn använda till Östgötapendeln?
Se länk: http://corren.se/ostergotland/mjolby/?articleId=5311052&date=&menuids= (http://corren.se/ostergotland/mjolby/?articleId=5311052&date=&menuids=)
Citat från: T. Petersson skrivet 11 augusti 2010, 21:44:59 PM
Kanske redan har diskuterats, men vilka tåg kommer Deutsche Bahn använda till Östgötapendeln?
Se länk: http://corren.se/ostergotland/mjolby/?articleId=5311052&date=&menuids= (http://corren.se/ostergotland/mjolby/?articleId=5311052&date=&menuids=)
de som används idag och nya X61.
Citat från: T. Petersson skrivet 11 augusti 2010, 21:44:59 PM
Kanske redan har diskuterats, men vilka tåg kommer Deutsche Bahn använda till Östgötapendeln?
Se länk: http://corren.se/ostergotland/mjolby/?articleId=5311052&date=&menuids= (http://corren.se/ostergotland/mjolby/?articleId=5311052&date=&menuids=)
Fel forum ....
Nåväl, DB kommer att använda de fordon som Östgötatrafiken ställer till förfogande. De kommer inte att ha egna fordon. Östgötatrafiken har köpt fem stycken X61 (samma modell som nya Pågatågen och de två tåg som JLT beställt). Dessa två händelser - ny entreprenör och nya fordon - har inget samband - alltså ett s k skensamband...
Nu blir det säkert till mångas glädje namnbyte på bussarna. ;D
Citat från: RoggaBoy skrivet 11 augusti 2010, 21:58:30 PM
Nu blir det säkert till mångas glädje namnbyte på bussarna. ;D
Det tror jag inte. Kanske kommer DB-loggan att dyka upp framför Arrivatexten som på Schenkerlastbilarna (http://www.dbschenker.ph/images/brand_architecture_2.JPG), men mycket mera än så lär det nog inte bli.
Ordningen återställd alltså. Tågen körs åter i statlig regi. :-X
Citat från: Göran B skrivet 11 augusti 2010, 21:54:45 PM
Fel forum....
Nåväl, DB kommer att använda de fordon som Östgötatrafiken ställer till förfogande. De kommer inte att ha egna fordon. Östgötatrafiken har köpt fem stycken X61 (samma modell som nya Pågatågen och de två tåg som JLT beställt). Dessa två händelser - ny entreprenör och nya fordon - har inget samband - alltså ett s k skensamband...
OK, tack för svaret, trodde inte ÖTraf ägde några fordon över huvudtaget.
Jag tycker dock att min fråga mycket väl hänger ihop med ämnet i tråden trots att det inte specifikt rör bussar...
Man måste ju tydligen göra sig av med Arrivas del i Tyskland för att köpet ska godkännas.
Citat från: 1896 skrivet 12 augusti 2010, 18:20:59 PM
Man måste ju tydligen göra sig av med Arrivas del i Tyskland för att köpet ska godkännas.
Till Veolia?
Citat från: 1896 skrivet 12 augusti 2010, 18:52:36 PM
Nu ska inte du vara på det viset. 8)
Nä, Nobina ska de ju vara. ;D