Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Bou skrivet 10 augusti 2010, 05:24:49 AM

Titel: Skräckfyllda frågor om den Nya Kollektivtrafiklagen - arbetsförhållanden!
Skrivet av: Bou skrivet 10 augusti 2010, 05:24:49 AM
Blä  :( finns det något positivt för oss "vanliga" förare att hämta från den nya lagen? Eller ska man bara sitta här nu och vänta på att h*****et brakar lös?


Jag tänker förstås på skräckscenariot att förare måste skaffa f-skattsedel och bli lika tokiga och desperata som varenda taxichaufför är.

Jag avskyr allt som har med taxi att göra och har fått för mig att denna nya lag kommer göra bussyrket till en variant av taxiyrket. Det finns liksom inget positivt med avregleringen inom taxibranschen, åtminstone inte för de som kör taxibilarna.


Så, ni visa inom detta område, hur spår ni att arbetsförhållandena kommer se ut för en bussförare iom den nya lagen?

Jag har alltid burit min uniform med stolthet och varit extremt lojal mot min arbetsgivare.
Men nu känns det hårt när min arbetsgivare gör tummen upp för en lag som kanske kommer göra mitt arbetsliv till ett taxih*****e.


Jag vet inte, överdramatiserar jag, eller finns det en gnutta sanning i mina skräckfyllda tankar?

Jag hade precis kommit över det faktum att 47:an skulle läggas ner och så får jag såna här insikter om den nya lagen.

Bry er inte om mina generaliseringar, jag är för trött för att vara korrekt.


/En trött en
Titel: SV: Skräckfyllda frågor om den Nya Kollektivtrafiklagen - arbetsförhållanden!
Skrivet av: Omnilasse skrivet 10 augusti 2010, 10:53:52 AM
Citat från: Bou skrivet 10 augusti 2010, 05:24:49 AM
Blä  :( finns det något positivt för oss "vanliga" förare att hämta från den nya lagen? Eller ska man bara sitta här nu och vänta på att h*****et brakar lös?


Jag tänker förstås på skräckscenariot att förare måste skaffa f-skattsedel och bli lika tokiga och desperata som varenda taxichaufför är.

Jag avskyr allt som har med taxi att göra och har fått för mig att denna nya lag kommer göra bussyrket till en variant av taxiyrket. Det finns liksom inget positivt med avregleringen inom taxibranschen, åtminstone inte för de som kör taxibilarna.


Så, ni visa inom detta område, hur spår ni att arbetsförhållandena kommer se ut för en bussförare iom den nya lagen?

Jag har alltid burit min uniform med stolthet och varit extremt lojal mot min arbetsgivare.
Men nu känns det hårt när min arbetsgivare gör tummen upp för en lag som kanske kommer göra mitt arbetsliv till ett taxih*****e.


Jag vet inte, överdramatiserar jag, eller finns det en gnutta sanning i mina skräckfyllda tankar?

Jag hade precis kommit över det faktum att 47:an skulle läggas ner och så får jag såna här insikter om den nya lagen.

Bry er inte om mina generaliseringar, jag är för trött för att vara korrekt.


/En trött en

Tyvärr sprider (säkerligen av okunskap) fack och andra helt felaktiga uppgifter om den nya lagen. Man har helt enkelt inte noterat skillnaden mellan den utredning (som väl ingen riktigt tyckte om förslaget ifrån) och det slutgiltiga lagförslaget. Visst det är en avreglering i den bemärkelsen att alla får starta en busslinje, i en ytterst liten försumbar andel fall kan det också tänkas bli så att den lokala trafikmyndigheten tycker att den trafiken är nog och därmed drar in den subventionerade trafiken, men skulle det hända för mer än ett par busslinjer i landet, skulle jag bli ytterst förvånad.  I stadstrafik är det ganska svårt att hitta något alternativ som skulle kunna konkurrera, i landsortstrafiken är underlaget för dåligt. Vad som kan vara attraktivt är att köra mellan olika städer, där det idag är dåliga kommunikationer, främst över länsgränserna. Med fördelen gentemot dagens trafik att bussbolagen kan plocka upp passagerare var som helst, utan att behöva ha tillstånd inom de olika tätorterna. Uppsala-Kista är exempel på busstrafik som möjligen skulle kunna fungera på ett sådant sätt och IKEA skulle- om de ville - kunna ta betalt av passagerarna för att köra sin gratisbuss från centrum till Kungens kurva. Eftersom redan utredningsförslaget godkände motiveringen att man fick subventionera trafik som ingår i ett linjenät (även om linjen i sig kan bära sig kommersiellt), måste en "uppstickare" konkurrera med den subventionerade trafiken. Se det bussbolag som vågar på en sådan satsning?
Det kan väl naturligtvis alltid tänka sig komma företag som inte vill ha några anställda och att alla ska ha egen f-skatt, men inte med anledning av den nya lagen i sig, och det kommer nog aldrig bli aktuellt med någon mer planerad trafik där föraren får behålla biljettintäkterna själv, så någon vits med en sådan lösning finns knappast. Iaf inte mer än vad ett bussbolag skulle ha vits av att göra det idag. Vitsen i taxinäringen är ju också att föraren kan äga sin egen bil, en buss måste gå mer än 40 timmar i veckan för att bli lönsam, så även där är ju vitsen rätt liten, dessutom är en buss så pass dyr, att det är tveksamt om någon med egen firma skulle få ta ett så pass stort lån. Skulle man ändå tvinga förarna att köra eget, ligger man utanför vad som är tillåtet enligt lag idag, såvida man inte kör på timmar åt ett stort antal bolag och därmed inte har någon huvudsaklig arbetsgivare.   
Titel: SV: Skräckfyllda frågor om den Nya Kollektivtrafiklagen - arbetsförhållanden!
Skrivet av: Ersa skrivet 10 augusti 2010, 11:12:15 AM
Den största skillnaden blir att Swebus Express, GoByBus, Svenska Buss, Silverlinjen och alla andra bussföretag som kör i egen regi framöver kommer att få ta upp och släppa av en resenär inom samma län. T.ex kan KLT framöver inte förbjuda någon aktör att köra en resenär från Västervik till Kalmar, eller från Oskarshamn till Borgholm. Idag krävs trafikhuvudmannens tillåtelse för detta, medan det redan är helt fritt att köra folk över en länsgräns. Den enda stora skillnaden mot idag blir att dagens expressbusslinjer som redan finns kan komma få några fler resenärer som åker kortare sträckor.

Det kommer knappast att bli någon rusning till privata linjer, mycket pga att folk som pendlar inom sitt hemlän redan har sitt länsbusskort, och betalar då inte en extra taxa för att åka med ett privat företag. Även om folk i mängder pendlar Norrtälje-Stockholm är det ytterst få av dessa som tänker betala ett öre extra för att åka med en konkurrent till SL på samma sträcka. Man har ju redan betalt de ur Stockholmarnas synvinkel "svindyra" SL-månadskortet för 690 kr. Resenärerna på Swebus bussar Uppsala-Arlanda är nära nog på noll då UL-kortet inte gäller, och enkelbiljetten är dyrare än UL:s enkelbiljett på samma sträcka.
Titel: SV: Skräckfyllda frågor om den Nya Kollektivtrafiklagen - arbetsförhållanden!
Skrivet av: MrX skrivet 10 augusti 2010, 11:46:41 AM
Citat från: Ersa skrivet 10 augusti 2010, 11:12:15 AM
Det kommer knappast att bli någon rusning till privata linjer, mycket pga att folk som pendlar inom sitt hemlän redan har sitt länsbusskort, och betalar då inte en extra taxa för att åka med ett privat företag. Även om folk i mängder pendlar Norrtälje-Stockholm är det ytterst få av dessa som tänker betala ett öre extra för att åka med en konkurrent till SL på samma sträcka. Man har ju redan betalt de ur Stockholmarnas synvinkel "svindyra" SL-månadskortet för 690 kr.

Jag ser personligen framför mig hur man kan erbjuda nya typer av resor. Att köra en direkt alternativ linje Norrtälje-Stockholm, exempelvis, är inte så attraktivt. Men anta att man erbjuder ett nytt sätt att resa, en bekväm expressbuss med internet och kaffemaskin ombord. Med största sannolikhet kan det ju då finnas folk som lockas av den lite lyxigare resan och då också kan tänka sig att betala ett högre pris. Om det blir ett resultat av den nya kollektivtrafiklagen återstår att se, spänningen är olidlig.
Titel: SV: Skräckfyllda frågor om den Nya Kollektivtrafiklagen - arbetsförhållanden!
Skrivet av: Bou skrivet 10 augusti 2010, 13:47:07 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 10 augusti 2010, 10:53:52 AM
Tyvärr sprider (säkerligen av okunskap) fack och andra helt felaktiga uppgifter om den nya lagen. Man har helt enkelt inte noterat skillnaden mellan den utredning (som väl ingen riktigt tyckte om förslaget ifrån) och det slutgiltiga lagförslaget. Visst det är en avreglering i den bemärkelsen att alla får starta en busslinje, i en ytterst liten försumbar andel fall kan det också tänkas bli så att den lokala trafikmyndigheten tycker att den trafiken är nog och därmed drar in den subventionerade trafiken, men skulle det hända för mer än ett par busslinjer i landet, skulle jag bli ytterst förvånad.  I stadstrafik är det ganska svårt att hitta något alternativ som skulle kunna konkurrera, i landsortstrafiken är underlaget för dåligt. Vad som kan vara attraktivt är att köra mellan olika städer, där det idag är dåliga kommunikationer, främst över länsgränserna. Med fördelen gentemot dagens trafik att bussbolagen kan plocka upp passagerare var som helst, utan att behöva ha tillstånd inom de olika tätorterna. Uppsala-Kista är exempel på busstrafik som möjligen skulle kunna fungera på ett sådant sätt och IKEA skulle- om de ville - kunna ta betalt av passagerarna för att köra sin gratisbuss från centrum till Kungens kurva. Eftersom redan utredningsförslaget godkände motiveringen att man fick subventionera trafik som ingår i ett linjenät (även om linjen i sig kan bära sig kommersiellt), måste en "uppstickare" konkurrera med den subventionerade trafiken. Se det bussbolag som vågar på en sådan satsning?
Det kan väl naturligtvis alltid tänka sig komma företag som inte vill ha några anställda och att alla ska ha egen f-skatt, men inte med anledning av den nya lagen i sig, och det kommer nog aldrig bli aktuellt med någon mer planerad trafik där föraren får behålla biljettintäkterna själv, så någon vits med en sådan lösning finns knappast. Iaf inte mer än vad ett bussbolag skulle ha vits av att göra det idag. Vitsen i taxinäringen är ju också att föraren kan äga sin egen bil, en buss måste gå mer än 40 timmar i veckan för att bli lönsam, så även där är ju vitsen rätt liten, dessutom är en buss så pass dyr, att det är tveksamt om någon med egen firma skulle få ta ett så pass stort lån. Skulle man ändå tvinga förarna att köra eget, ligger man utanför vad som är tillåtet enligt lag idag, såvida man inte kör på timmar åt ett stort antal bolag och därmed inte har någon huvudsaklig arbetsgivare.   

Tack för ditt omfattande svar som har kastat en del ljus över mitt mörker. Jag undrar bara varför vill facket skrämmas och skapa en orolig stämning?
Det är de fackligt aktiva som har skrämt upp mig. Jag jobbar på Busslink och är mycket nöjd med min arbetssituation, även om man aldrig skall lägga ner stridsyxan för bättre villkor måste jag säga att jag på det stora hela är nöjd och stolt över att jobba för Busslink, och blev då rädd att det ska bli sämre.

Busslink har inte gett ut så mycket information om hur det kommer att agera iom den nya lagen, men de pratar mycket om att vara en "attraktiv arbetsgivare" - vilket jag tycker att de är! men med allt jag hört från fackligt aktiva att Busslink planerar (timanställningar, f-skatt m.m.) så får jag inte ihop det, iom att deras skrämselpropagande skulle göra Busslink till en oattraktiv arbetsgivare, iaf för mig och säkert för många andra som är heltidare.

Jag kanske är naiv och det är säkert svårt att hålla en balans mellan vad som är vinstdrivande för företaget och bra för personalen, men samtidigt det som gynnar personalen gynnar på lång sikt företaget. Det är mycket som inte går ihop i mitt huvud just nu  :-\

Jag antar att framtiden får utvisa. Men det är klart, det låter märkligt att bussarna skulle bli stora varianter av taxibilarna.
Titel: SV: Skräckfyllda frågor om den Nya Kollektivtrafiklagen - arbetsförhållanden!
Skrivet av: Christer K skrivet 10 augusti 2010, 14:33:33 PM
Någon som har länk eller andra uppgifter om den nya lagen.

/ Christer K
Titel: SV: Skräckfyllda frågor om den Nya Kollektivtrafiklagen - arbetsförhållanden!
Skrivet av: Omnilasse skrivet 11 augusti 2010, 08:41:22 AM
Citat från: MrX skrivet 10 augusti 2010, 11:46:41 AM
Jag ser personligen framför mig hur man kan erbjuda nya typer av resor. Att köra en direkt alternativ linje Norrtälje-Stockholm, exempelvis, är inte så attraktivt. Men anta att man erbjuder ett nytt sätt att resa, en bekväm expressbuss med internet och kaffemaskin ombord. Med största sannolikhet kan det ju då finnas folk som lockas av den lite lyxigare resan och då också kan tänka sig att betala ett högre pris. Om det blir ett resultat av den nya kollektivtrafiklagen återstår att se, spänningen är olidlig.
Problemet är väl bara att kunna konkurrera med turtätheten. Att någon skulle våga köpa in 20-30 bussar för att börja ta upp konkurrensen med SL på linjen ser jag nog som otroligt, iaf nu när de går som ofta och med platsgaranti. Det här med att erbjuda internet tror jag nästan redan är ett passerat stadium, då folk kollar e-post och annat på mobilen idag. Kaffe kan väl alltid vara något att erbjuda förstås, men frågan är hur mycket väntetid som man är beredd att ta för en sådan sak. Det blir ju också en ganska rejäl extrakostnad, då de flesta ändå måste ha sl-kort för att resa från Tekniska till arbetsplatsen. Däremot att erbjuda en sådan produkt från ställen i Roslagen som saknar direktbuss, kunde kanske vara något, exempelvis en buss som går direkt från Älmsta till Stockholm, eller kanske går det att hitta något sätt att köra mellan Hallstavik och Stockholm som går fortare etc. Problemet fortfarande är att underlaget då  i regel blir för litet. En möjlig utveckling är väl lite som i Öst, där är det ju få som konkurrerar med vanliga bussar (på det ställen som har subventionerad trafik), men däremot med minibussar. Faktiskt tror jag ett sådant segment skulle kunna vara ett mer lönsamt komplement. Här har vi ju då också många taxiföretag som kanske skulle vara intresserade att pröva och investeringskostnaden är låg. Detta skulle just på linjer som inte är lönsamma att köra med vanlig buss, men som ändå kanske kan få ett tiotal stamkunder per dag, vara ett tänkbart affärssegment, även om en sådan marknad väl främst är lämplig just från mindre tätorter som ligger en bit utanför Stockholms innerstad, typ Älmsta och Hallstavik...
Titel: SV: Skräckfyllda frågor om den Nya Kollektivtrafiklagen - arbetsförhållanden!
Skrivet av: MrX skrivet 11 augusti 2010, 11:34:05 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 11 augusti 2010, 08:41:22 AM
Problemet är väl bara att kunna konkurrera med turtätheten. Att någon skulle våga köpa in 20-30 bussar för att börja ta upp konkurrensen med SL på linjen ser jag nog som otroligt, iaf nu när de går som ofta och med platsgaranti. Det här med att erbjuda internet tror jag nästan redan är ett passerat stadium, då folk kollar e-post och annat på mobilen idag. Kaffe kan väl alltid vara något att erbjuda förstås, men frågan är hur mycket väntetid som man är beredd att ta för en sådan sak. Det blir ju också en ganska rejäl extrakostnad, då de flesta ändå måste ha sl-kort för att resa från Tekniska till arbetsplatsen. Däremot att erbjuda en sådan produkt från ställen i Roslagen som saknar direktbuss, kunde kanske vara något, exempelvis en buss som går direkt från Älmsta till Stockholm, eller kanske går det att hitta något sätt att köra mellan Hallstavik och Stockholm som går fortare etc. Problemet fortfarande är att underlaget då  i regel blir för litet. En möjlig utveckling är väl lite som i Öst, där är det ju få som konkurrerar med vanliga bussar (på det ställen som har subventionerad trafik), men däremot med minibussar. Faktiskt tror jag ett sådant segment skulle kunna vara ett mer lönsamt komplement. Här har vi ju då också många taxiföretag som kanske skulle vara intresserade att pröva och investeringskostnaden är låg. Detta skulle just på linjer som inte är lönsamma att köra med vanlig buss, men som ändå kanske kan få ett tiotal stamkunder per dag, vara ett tänkbart affärssegment, även om en sådan marknad väl främst är lämplig just från mindre tätorter som ligger en bit utanför Stockholms innerstad, typ Älmsta och Hallstavik...

Mitt inlägg var mer av en förhoppning, sen har jag på tok för dålig koll hur saker och ting fungerar i och kring Norrtälje för att kunna föreslå spännande förändringar där. Att konkurrera mot turtäthet kräver en helt ny typ av produkt, en en resa man annars inte skulle ha fått. Direktbussar med andra destinationer eller en högre grad av bekvämlighet (internet, en dagstidning, kaffemaskin eller vad folk nu vill) kan komma att bli ett resultat och förmodligen ett resultat många väntat på även om de inte vet om det. Sen så är det ju biljettproblemet, förmodligen kommer man finna en lösning där man kan köpa någon typ av tillägg, men det är ju minst sagt hypotetiskt.

Din andra del av inlägget om minibussar är intressant. Finns det inte risk för det som trådskaparen frågar efter med en taxikultur då? Även om man kör efter en tidtabell från mindre orter så kommer det fortfarande krävas en viss grad av turtäthet som måste upprätthållas av flera anställda alternativt flera bilar med tillhörande förare. Hur löser man det om man fortfarande vill upprätthålla seriositeten? Därmed inte sagt att taxibranschen inte skulle vara seriös, det har jag ingen uppfattning om, men att minska seriositeten och köra flera turer än arbetstidslagarna tillåter kan göra att man sparar en hel del pengar. Eller är det för hypotetiskt? Att lagen i sig inte innebär detta utan att det kan komma att bli ett resultat innebär ju att vi spekulerar, när är vi ute på djupt vatten?
Titel: SV: Skräckfyllda frågor om den Nya Kollektivtrafiklagen - arbetsförhållanden!
Skrivet av: Otto skrivet 11 augusti 2010, 22:16:58 PM
Här är en länk som nog passar.

http://www.sweden.gov.se/sb/d/12167/a/143453

Jag läste igenom valda delar för ett tag sedan.
Det som Ersa och Omnilasse skriver tycker jag stämmer rätt bra.

Klicka på länken och läs.Det tar hela natten.


MVH Otto
Titel: SV: Skräckfyllda frågor om den Nya Kollektivtrafiklagen - arbetsförhållanden!
Skrivet av: Cero skrivet 11 augusti 2010, 23:38:10 PM
Citat från: Bou skrivet 10 augusti 2010, 13:47:07 PM
Tack för ditt omfattande svar som har kastat en del ljus över mitt mörker. Jag undrar bara varför vill facket skrämmas och skapa en orolig stämning?
Det är de fackligt aktiva som har skrämt upp mig.


Med ditt resonemang att vara lojal mot din arbetsgivare och att försöka göra ett bra jobb är du ett hot mot facket eftersom du i deras ögon riskerar att bli för mycket "polare" med din arbetsgivare. Det innebär att du kanske har "tumme" med din chef och därmed går till denne med dina önskemål och synpunkter istället för att gå till facket. Därmed tar du bort fackets roll och i förlängningen behovet av en fackförening. Facket kan bara få näring om det finns en motsättning mellan olika parter på arbetsmarknaden, dvs att "vi" (arbetstagare) och "dom" (arbetsgivare) existerar. Därför är det inte så konstigt att de försöker piska upp en orolig stämning kring en fråga som denna, oavsett om det är befogat eller inte.

Facket har historiskt åstadkommit mycket på arbetsmarknaden men det är stor skillnad på hur marknaden såg ut för säg 75 år sedan mot hur den ser ut idag. Visst finns det områden på arbetsmarknaden som inte fungerar bra och där anställda utnyttjas, men generellt sett lever parterna idag mer i symbios med varandra än man gjorde förr. Därmed förändras och delvis försvagas fackets makt och det är naturligtvis inte bra ur fackets synvinkel. Då får man gripa efter de halmstrån som finns. Det bästa sättet att ena en nation är att gå i krig, dvs skapa något för alla medborgare att samlas kring och den devisen gäller även för andra sammanslutningar.
Titel: SV: Skräckfyllda frågor om den Nya Kollektivtrafiklagen - arbetsförhållanden!
Skrivet av: Omnilasse skrivet 12 augusti 2010, 15:29:28 PM
Citat från: MrX skrivet 11 augusti 2010, 11:34:05 AM

Din andra del av inlägget om minibussar är intressant. Finns det inte risk för det som trådskaparen frågar efter med en taxikultur då? Även om man kör efter en tidtabell från mindre orter så kommer det fortfarande krävas en viss grad av turtäthet som måste upprätthållas av flera anställda alternativt flera bilar med tillhörande förare. Hur löser man det om man fortfarande vill upprätthålla seriositeten? Därmed inte sagt att taxibranschen inte skulle vara seriös, det har jag ingen uppfattning om, men att minska seriositeten och köra flera turer än arbetstidslagarna tillåter kan göra att man sparar en hel del pengar. Eller är det för hypotetiskt? Att lagen i sig inte innebär detta utan att det kan komma att bli ett resultat innebär ju att vi spekulerar, när är vi ute på djupt vatten?
Jo, det är förstås sant att minibussar som körs av taxibolag kan ha dess närings villkor. Men det är snarare så att det ger taxiförare i sådana fall lite bättre arbetsvillkor (med fasta körtider). Eftersom kapaciteten är så pass liten i en minibuss blir det ju ingen konkurrens mot bussföraryrket, utan snarare ett komplement. Det är ju endast där det en ytterst liten efterfrågan finns, samtidigt som betalningsviljan är stark, som ett sådant koncept kan bli gångbart. på landsorten (som Norrtälje) behövs ju ändå ordinarie bussar för att köra skolbarnen - det är ju främst för dem som landsortslinjerna är anpassade. Biljettpriset är ju ett problem och detta gäller ju även Norrrtälje. Det är ju i tätort som man egentligen skulle kunna konkurrera med priset men där gör oftast de som åker flera byten så att man i sådana fall måste kunna erbjuda ett helt linjenät (vilket skulle vara ett enormt vågspel). En direktminibuss från Älmsta skulle behöva ha ett ordinarie biljettpris på ca 90 kronor resan, det är ju inte många som skulle vara beredda att betala detta dagligen av de som idag pendlar, men möjligen att man med ett sådant pris skulle kunna locka några av dagens bilresenärer. Och det är där vi ska se potentialen i lagförslaget att kunna få över grupper som idag åker bil med attraktiva direktlinjer av olika slag. SL måste också nu för tiden sägas vara rätt bra på att identifera möjliga linjesträckningar, att det inte (som jag ser det) finns någon större "luckor" där det skulle vara lönsamt att bedriva trafik som inte trafikeras idag.
Titel: SV: Skräckfyllda frågor om den Nya Kollektivtrafiklagen - arbetsförhållanden!
Skrivet av: KG skrivet 12 augusti 2010, 17:50:10 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 12 augusti 2010, 15:29:28 PM
Jo, det är förstås sant att minibussar som körs av taxibolag kan ha dess närings villkor. Men det är snarare så att det ger taxiförare i sådana fall lite bättre arbetsvillkor (med fasta körtider). Eftersom kapaciteten är så pass liten i en minibuss blir det ju ingen konkurrens mot bussföraryrket, utan snarare ett komplement.

I Uppsala har taxibolagen börjat med små bussar, alltså typ Mercedes Sprinter med platser upp mot 15st... Dessa ÄR en konkurrent till bussen. Jag vet att bekantas barn som bor i en by en bit utanför Uppsala alltid åker in och super på krogen i stora grupper. Då blir det väldigt billigt att fylla en sådan taxibuss för hemfärd.
Titel: SV: Skräckfyllda frågor om den Nya Kollektivtrafiklagen - arbetsförhållanden!
Skrivet av: ch skrivet 12 augusti 2010, 21:36:10 PM
Citat från: KG skrivet 12 augusti 2010, 17:50:10 PM
I Uppsala har taxibolagen börjat med små bussar, alltså typ Mercedes Sprinter med platser upp mot 15st... Dessa ÄR en konkurrent till bussen. Jag vet att bekantas barn som bor i en by en bit utanför Uppsala alltid åker in och super på krogen i stora grupper. Då blir det väldigt billigt att fylla en sådan taxibuss för hemfärd.

Dock kan inte ett sådant fordon vara taxiregistrerat och ha taxameter i sig med tanke på antalet sittplatser. Så det är egentligen ett bussbolag som konkurrerar med ett bussbolag.
Titel: SV: Skräckfyllda frågor om den Nya Kollektivtrafiklagen - arbetsförhållanden!
Skrivet av: KG skrivet 12 augusti 2010, 23:11:02 PM
Citat från: ch skrivet 12 augusti 2010, 21:36:10 PM
Dock kan inte ett sådant fordon vara taxiregistrerat och ha taxameter i sig med tanke på antalet sittplatser. Så det är egentligen ett bussbolag som konkurrerar med ett bussbolag.

Det stämmer att dom inte har gulskylt. Men dom beställs ju precis som en taxi och fungerar precis som en taxi.