Var på Lidingö idag, och såg en hel del Solarisbussar, upp till 7 stycken var i trafik. 7424, 7418, 7422, 7404 var några av dem som jag såg!
Bara så att ni vet! :)
MVH Calken
P.S. I Frihamnen så såg jag en Busslink depå som jag inte sett tidigare, när tas den i trafik och vilka bussar kommer att stå där? D.S.
Trevligt! Hade jag bott närmare hade jag gärna provat på en timanställning på öns depå. :)
Där har de väl inte lika hårda arbetsmiljökrav som i övriga huvudstaden...
Citat från: calken skrivet 09 augusti 2010, 17:46:10 PM
Var på Lidingö idag, och såg en hel del Solarisbussar, upp till 7 stycken var i trafik. 7424, 7418, 7422, 7404 var några av dem som jag såg!
Bara så att ni vet! :)
MVH Calken
P.S. I Frihamnen så såg jag en Busslink depå som jag inte sett tidigare, när tas den i trafik och vilka bussar kommer att stå där? D.S.
Det tar en körning innan man blir bekväm i en Solarisbuss, men det är det värt! Jag måste medge att det är lite sorligt att Lidingö får dem...
Citat från: calken skrivet 09 augusti 2010, 17:46:10 PM
Var på Lidingö idag, och såg en hel del Solarisbussar, upp till 7 stycken var i trafik. 7424, 7418, 7422, 7404 var några av dem som jag såg!
Bara så att ni vet! :)
MVH Calken
P.S. I Frihamnen så såg jag en Busslink depå som jag inte sett tidigare, när tas den i trafik och vilka bussar kommer att stå där? D.S.
Ca 55 bussar, de flesta flyttas från Hornsberg iom ombyggnaden. Fem bussar ska tydligen vara nya Scania biogasbussar. Linjerna 1, 4, 56, 70, 72, 608, 628C ska helt eller delvis utgå därifrån.
Nu har jag även provkört MAN:s nya stadsbussar som motsvarar Solaris Urbino, och kan glatt meddela att jag tycker att de är oerhört lika i alla egenskaper, från ratt till pedaler och sittställning. Speciellt 18-meters låggolvsledvagnarna som ligger i en klass ingen OmniCity eller B9SALF ens kan drömma att komma upp i. Att Solaris går hem i Tyskland där man är van vid MAN och Citaro är inte ett dugg konstigt, och säger en svensk bussförare sig kunna köra MAN och Citaro utan problem, men ogilla Solaris är det ut min synvinkel ytterst underligt.
Citat från: Ersa skrivet 10 augusti 2010, 10:11:20 AM
Nu har jag även provkört MAN:s nya stadsbussar som motsvarar Solaris Urbino, och kan glatt meddela att jag tycker att de är oerhört lika i alla egenskaper, från ratt till pedaler och sittställning. Speciellt 18-meters låggolvsledvagnarna som ligger i en klass ingen OmniCity eller B9SALF ens kan drömma att komma upp i. Att Solaris går hem i Tyskland där man är van vid MAN och Citaro är inte ett dugg konstigt, och säger en svensk bussförare sig kunna köra MAN och Citaro utan problem, men ogilla Solaris är det ut min synvinkel ytterst underligt.
Och vi kortisar på ön börjar få problem med smärta på ställen vi inte haft ont på tidigare. En mycket tokig vinkel på högerbenet pga pedalernas placering så nära dörren som möjligt ::) ger smärta i höger vad och i ischiasnerven. För att nå pedalerna får vi sitta långt fram vilket gör att vi sitter med ratten i knät och även får ont i axlar och nacke. En relativt enkel åtgärd skulle säkerligen underlätta och avhjälpa detta, men i dagsläget har vem det nu är sagt nej till vidare ombyggnationer och dom ska utvärderas först. Jag hoppas denna utvärdering inte tar så lång tid att vi som är under 175 ska behöva byta depå av hälsoskäl. Jag ska ta detta med huvudskyddsombudet så fort jag träffar honom och be honom kolla runt och göra nått. Faktum är ändå att Solarisen ger en
väldigt annorlunda körställning än Scania och det kommer ställa till problem för flera av oss.
Solarisen vinner annars mark ute på ön, förutom en hel del dörrproblem senaste dagarna så är det fler och fler förare som lär sig tycka att den är trevlig.
Citat från: Cyklisten skrivet 10 augusti 2010, 02:00:35 AM
Där har de väl inte lika hårda arbetsmiljökrav som i övriga huvudstaden...
Tror skillnaden är (förutom problemen jag tagit upp i tidigare inlägg) att vi bara kommer ha 2 bussmodeller. Scania och Solaris. Det ger oss större möjlighet att få in Solarisens "egenheter" i ryggmärgen fortare eftersom vi kommer köra den nästan dagligen. Jag tror (med vissa modifieringar) att bussen kan göra sig mycket bra på ön. Men jag har funderat mycket på hur det är i Polen egentligen. Med tanke på bussens svagheter så kan dom inte ha speciellt många branta nedförsbackar eller korta förare. För det går banne mig inte att hålla jämn takt nedför en 30km/h-backe, retarden stannar bussen och man måste hålla på och dutta och släppa vilket ger en ryckig gång förstås.
De MAN-bussar jag provkört har samma typ av dubbla hängande pedaler som Solarisbussarna i Luleå, Skellefteå och Umeå, samt nya OmniLink II och Mercedes Citaro som redan rullar i SL-trafiken. MAN-vagnarna var väldigt trevliga deras pedaler och förarstol ger en minst lika bra körställning som på de landsbygdsbussar jag sitter i 10-11 timmar om dagen. Det kan nog inte bli riktigt samma trevliga sittställning med dessa ombyggnader och eftermonterade stående pedaler som inte är original från fabriken.
Det skulle vara kul om man kunde köra ner en grön MAN från Uppsala, eller en blå Solaris från Umeå för att provas på Lidingö, så kan man kanske få en bättre bild av hur dessa två skulle vara att köra som jämförelse med Busslinks inköp.
Citat från: Ersa skrivet 10 augusti 2010, 16:36:20 PM
De MAN-bussar jag provkört har samma typ av dubbla hängande pedaler som Solarisbussarna i Luleå, Skellefteå och Umeå, samt nya OmniLink II och Mercedes Citaro som redan rullar i SL-trafiken. MAN-vagnarna var väldigt trevliga deras pedaler och förarstol ger en minst lika bra körställning som på de landsbygdsbussar jag sitter i 10-11 timmar om dagen. Det kan nog inte bli riktigt samma trevliga sittställning med dessa ombyggnader och eftermonterade stående pedaler som inte är original från fabriken.
Det skulle vara kul om man kunde köra ner en grön MAN från Uppsala, eller en blå Solaris från Umeå för att provas på Lidingö, så kan man kanske få en bättre bild av hur dessa två skulle vara att köra som jämförelse med Busslinks inköp.
Varför skulle vi få en bättre bild av det? Vi har dom vi har, att jämföra med bussar som inte är byggda likadant är ju som att testa en Volvo och säga vad vi kunde fått om vi tagit ut Volvobussar. Det hjälper ju inte oss förare alls?
Men ett litet tillägg; Solaris 7409 sågs på 53:an idag, så helt borta är den inte! :)
Citat från: calken skrivet 10 augusti 2010, 22:11:54 PM
Men ett litet tillägg; Solaris 7409 sågs på 53:an idag, så helt borta är den inte! :)
Men den ska bli. 19 st är ute på ön har jag för mig. Alla 28 ska ut förr eller senare. Sen kommer den bara att ses på 73:an i innerstan.
Citat från: buskörare skrivet 11 augusti 2010, 00:24:42 AM
Men den ska bli. 19 st är ute på ön har jag för mig. Alla 28 ska ut förr eller senare. Sen kommer den bara att ses på 73:an i innerstan.
\(^_^)/\(^_^)/\(^_^)/
Inte en sekund för tidigt då förarplatsen lämnar en del att önska. Långt till pedalerna är det och det är nästan så man tror att bussen inte ska stanna, såvida inte ratten hamnar väldigt nära kroppen. Ja det är faktiskt skillnad mellan Solaris och MAN då jag med den sistnämnda kan ha bra avstånd till både ratt
och pedaler.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 11 augusti 2010, 02:22:13 AM
\(^_^)/\(^_^)/\(^_^)/
Inte en sekund för tidigt då förarplatsen lämnar en del att önska. Långt till pedalerna är det och det är nästan så man tror att bussen inte ska stanna, såvida inte ratten hamnar väldigt nära kroppen. Ja det är faktiskt skillnad mellan Solaris och MAN då jag med den sistnämnda kan ha bra avstånd till både ratt och pedaler.
Och här ovan ser man tydligt att inga SL-förare kört en riktig Solaris Urbino i originalutförande och därmed kunnat få en rättvis bild av modellen. Att man inte beställde Urbinon med standardpedalerna, dvs samma hängande som i MAN, är märkligt. Ännu märkligare är att Busslink inte satte i två hängande originalpedaler när de byggde om dem, istället för att byta ut även gaspedalen till en stående variant.
Kort sagt är jag rätt less på att hela märket Solaris får ta smällen för Busslinks specificering av pedalerna i sin beställning! >:( Hade man beställt "rätt" pedaler från början hade inte någon debatt uppstått, och de flesta förarna skulle inte märka någon större skillnad mellan att köra en MAN och en Solaris. Dubbelmoralen att man inte vågade beställa stående pedaler för att förarna och/eller facket ville ha stående ger jag heller inte mycket för, då ju SL-förarna redan kör OmniLink II och MAN med hängande pedaler utan att klaga.
Citat från: buskörare skrivet 10 augusti 2010, 17:19:59 PM
Varför skulle vi få en bättre bild av det? Vi har dom vi har, att jämföra med bussar som inte är byggda likadant är ju som att testa en Volvo och säga vad vi kunde fått om vi tagit ut Volvobussar. Det hjälper ju inte oss förare alls?
För att på de inlånade skulle alla kunna se hur pedalerna ska vara, och känna att de fungerar bra att köra med. Därefter kan man utan konflikt med facket låta bygga om alla 28 st så att de blir som de skulle ha varit när de levererades.
Dvs med två hängande pedaler! Sen skulle man kunna köra dem utan att någon behövde klaga.
Citat från: Ersa skrivet 11 augusti 2010, 05:26:28 AM
Och här ovan ser man tydligt att inga SL-förare kört en riktig Solaris Urbino i originalutförande och därmed kunnat få en rättvis bild av modellen. Att man inte beställde Urbinon med standardpedalerna, dvs samma hängande som i MAN, är märkligt. Ännu märkligare är att Busslink inte satte i två hängande originalpedaler när de byggde om dem, istället för att byta ut även gaspedalen till en stående variant.
Kort sagt är jag rätt less på att hela märket Solaris får ta smällen för Busslinks specificering av pedalerna i sin beställning! >:( Hade man beställt "rätt" pedaler från början hade inte någon debatt uppstått, och de flesta förarna skulle inte märka någon större skillnad mellan att köra en MAN och en Solaris. Dubbelmoralen att man inte vågade beställa stående pedaler för att förarna och/eller facket ville ha stående ger jag heller inte mycket för, då ju SL-förarna redan kör OmniLink II och MAN med hängande pedaler utan att klaga.
Hängande pedaler funkar ju perfekt på lastbilssidan så då bör det ju funka även på bussarna.
Ni kan gärna få ta Umeås Solarisar till Lidingö. Jag kan inte påminna mig någon kollega som gillar
Solaris. Umeås har åldrats fortare än någon annan buss. Det enda jag upplever positivt är klimatanläggningen.
Citat från: Bussnissen skrivet 11 augusti 2010, 20:50:01 PM
Ni kan gärna få ta Umeås Solarisar till Lidingö. Jag kan inte påminna mig någon kollega som gillar
Solaris. Umeås har åldrats fortare än någon annan buss. Det enda jag upplever positivt är klimatanläggningen.
Håller med, mer B9S till Umeå! :)
Citat från: Ersa skrivet 11 augusti 2010, 05:26:28 AM
Och här ovan ser man tydligt att inga SL-förare kört en riktig Solaris Urbino i originalutförande och därmed kunnat få en rättvis bild av modellen. Att man inte beställde Urbinon med standardpedalerna, dvs samma hängande som i MAN, är märkligt. Ännu märkligare är att Busslink inte satte i två hängande originalpedaler när de byggde om dem, istället för att byta ut även gaspedalen till en stående variant.
Kort sagt är jag rätt less på att hela märket Solaris får ta smällen för Busslinks specificering av pedalerna i sin beställning! >:( Hade man beställt "rätt" pedaler från början hade inte någon debatt uppstått, och de flesta förarna skulle inte märka någon större skillnad mellan att köra en MAN och en Solaris. Dubbelmoralen att man inte vågade beställa stående pedaler för att förarna och/eller facket ville ha stående ger jag heller inte mycket för, då ju SL-förarna redan kör OmniLink II och MAN med hängande pedaler utan att klaga.
Jag har också funderat på hur mycket Busslinks egna ändringar gjort. Men som sagt, jag vet inte om vi är färdiga med dom än. Och jag lovar att åtminstone 98% av mina kollegor har bra saker att säga om dina älskade Solaris också :-*
Sen måste jag ta ner dig på jorden. Att tro att vi skulle sluta klaga på att vi får ont i kroppen för att vi fick köra andras Solaris är rätt löjligt.
Citat från: buskörare skrivet 11 augusti 2010, 21:48:27 PM
Sen måste jag ta ner dig på jorden. Att tro att vi skulle sluta klaga på att vi får ont i kroppen för att vi fick köra andras Solaris är rätt löjligt.
Var har jag påstått det? Jag försöker få folk att inse möjligheterna att man faktiskt kan montera två hängande pedaler i Busslinks Solaris, och då få bort hela saken med att förarna får ont i kroppen. Att inte förare, fack och arbetsgivare är eniga om att montera hängande pedaler i dem är väldigt svårt för mig att förstå.
En lånebuss med rätt pedaler skulle bara vara där för att påvisa för alla parter hur det bör se ut, och att de går att köra utan värk. Men det vore ju enklare att bara ta dit första bästa MAN, OmniLink II eller MB Citaro.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 11 augusti 2010, 19:52:59 PM
Hängande pedaler funkar ju perfekt på lastbilssidan så då bör det ju funka även på bussarna.
Varför jämföra med lastbilar då MAN, OmniLink II eller MB Citaro redan körs i SL-trafik med hängande pedaler?
Hur påverkas pedalernas placering i längsled av huruvida de är hängande eller stående?
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 11 augusti 2010, 22:03:40 PM
Hur påverkas pedalernas placering i längsled av huruvida de är hängande eller stående?
Det beror väl på vart i golvet man skruvat fast de stående pedalerna. Skulle man bara inte först och främst kunna flytta dem längre bakåt om de nu sitter så långt fram?
Citat från: Ersa skrivet 11 augusti 2010, 22:02:08 PM
Varför jämföra med lastbilar då MAN, OmniLink II eller MB Citaro redan körs i SL-trafik med hängande pedaler?
Har OmniLinkII och Citaro både gas- och bromspedaler i hängande format?
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 11 augusti 2010, 22:09:03 PM
Har OmniLinkII och Citaro både gas- och bromspedaler i hängande format?
Enligt Kvarne kör Busslink Söderort med OmniLink II som alla har två hängande pedaler, och det går tydligen jättebra fast det är samma bussföretag och län.
Det var ett tag sen vi hade Citaro som lånebussar i Umeå, men jag vill minnas att även de hade två hängande pedaler, precis som alla Uppsalas MAN-bussar och en stor del av alla Solaris Urbino i den del av Sverige som finns utanför Stockholms länsgräns.
Hur är det med MAN-bussarna i SL-lack? Stående eller hängande?
Citat från: Ersa skrivet 11 augusti 2010, 22:14:09 PM
Enligt Kvarne kör Busslink Söderort med OmniLink II som alla har två hängande pedaler, och det går tydligen jättebra fast det är samma bussföretag och län.
Det var ett tag sen vi hade Citaro som lånebussar i Umeå, men jag vill minnas att även de hade två hängande pedaler, precis som alla Uppsalas MAN-bussar och en stor del av alla Solaris Urbino i den del av Sverige som finns utanför Stockholms länsgräns.
Hur är det med MAN-bussarna i SL-lack? Stående eller hängande?
Hänger gör gaspedalen medan bromsditon är stående.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 11 augusti 2010, 22:18:53 PM
Hänger gör gaspedalen medan bromsditon är stående.
Jaså, de har fått samma skumma ingrepp som Urbinon fick. Där ser man...
Det måste vara en väldig skillnad på de Solaris ni har i Umeå mot de vi har i Göteborg. Jag körde en från 15:37-20:06 idag. Man får ont i axlar för servon eller vad det nu är e så trög. Man får ont i benet för att pedalerna sitter så långt fram. Skall jag nå pedalerna så Får jag sitta med ratten i magen, men då får man ju ont i armarna istället. Man får hörselskador för att dom låter så hemskt mycket. Den jag körde idag, där gick inte AC:n att sänka eller stänga av så jag satt och huttrade i flera timmar. Bromsarna är jobbiga för du kan knappt bromsa mjukt med vissa. Jag kan inte fatta att man beställer sådana här bussar. Det har väl med priset att göra? Massa resenärer som klagar på ljud, vatten som läcker in och att dom är stötiga. Kan säga att 12m Solaris är dom bästa vi har att köra. Dom är pigga och alerta iaf. Majoriteten av förarna tycker inte alls om Solaris. Tyvär verkar inte facket här i Göteborg bry sig så mycket. Men det kommer bli arbetsskador. Varje gång man får en Volvo blir man överlycklig. Så skall det inte behöva vara. Kan tillägga att jag hade en Volvo förra veckan när det var varmt ute. I min buss blåste det 25 grader varmt så man svettades rejält. Jag vågade inte anmäla det för än mitt pass var slut för då hade man fått en Solaris som utbytes buss. Men skulle vara trevligt att veta skillnaden mellan de bussar där förarna är nöjda och våra!
Citat från: Ersa skrivet 11 augusti 2010, 22:02:08 PM
Var har jag påstått det? Jag försöker få folk att inse möjligheterna att man faktiskt kan montera två hängande pedaler i Busslinks Solaris, och då få bort hela saken med att förarna får ont i kroppen. Att inte förare, fack och arbetsgivare är eniga om att montera hängande pedaler i dem är väldigt svårt för mig att förstå.
En lånebuss med rätt pedaler skulle bara vara där för att påvisa för alla parter hur det bör se ut, och att de går att köra utan värk. Men det vore ju enklare att bara ta dit första bästa MAN, OmniLink II eller MB Citaro.
Varför jämföra med lastbilar då MAN, OmniLink II eller MB Citaro redan körs i SL-trafik med hängande pedaler?
Du menar att vi på Lidingö skulle ha fått vara med om att bestämma hur Söderhallens bussar ska vara? ::)
Och vi har 3 LinkII-or här ute. Med hängande pedaler. Vi vet hur vi vill ha bussarna för att inte få ont.
Citat från: buskörare skrivet 13 augusti 2010, 20:43:01 PM
Du menar att vi på Lidingö skulle ha fått vara med om att bestämma hur Söderhallens bussar ska vara? ::)
Och vi har 3 LinkII-or här ute. Med hängande pedaler. Vi vet hur vi vill ha bussarna för att inte få ont.
Det jag menar är att bussarna inte är Söderhallens längre, utan era. Och då vore det ju hemskt trevligt om ni
nu fick vara med och bestämma hur pedalerna i dem ska utformas. Då ni (till skillnad mot vad innerstadsförarnas fackförbund anser) bevisligen klarar av att köra med dubbla hängande pedaler (i OmniLink II) vore det ju bara logiskt att ha detta arrangemang även i alla Solarisbussar. Detta så att alla bussar kan köras med en bra körställning som inte leder till någon felaktig belastning av kroppen.
Tänk om man hade kunnat beställa dem med dubbla hängande pedaler och placerat dem på Lidingö direkt. Vad mycket pengar, bråk och krångel man hade sparat/sluppit...
Våra MAN från 2008 sitter jag (159cm) bra i.
Våra MAN från 2009 har jag svårt att hitta bra körställning i, pedalerna sitter så långt från stolen att jag måste köra med sträckt ben och fot = argt knä och ännu argare fot efter ett par timmar.
2010:orna har jag bara kört en av ännu.
Måste bara tillägga att Solaris bussarna i Luleå också har hängande gaspedal samt stående broms! Tror förövrigt att även pedalstället ska vara flyttat på dessa en gång för att komma närmare förarn!
Citat från: Laban skrivet 16 augusti 2010, 22:51:02 PM
Måste bara tillägga att Solaris bussarna i Luleå också har hängande gaspedal samt stående broms! Tror förövrigt att även pedalstället ska vara flyttat på dessa en gång för att komma närmare förarn!
Det verkar inte finnas en enda Urbino i en svensk stad som är identisk med valfri Urbino i en annan stad.
Ingen "normbuss" här inte!