(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/4716552Rib-B.jpg)
Den 31 augusti 1975 invigdes första delen av Järvabanan, T-Centralen - Hallonbergen - Hjulsta, därav flaggningen på bussen vid ändstationen. Linjen lades ned efter på dagen sex års trafik. Första tiden kördes Sundbybergs station - Mjölbyplan, men snart förlängdes linjen längs Rinkebystråket till Kuddbygränd, framme vid Enköpingsvägen.
552 var de boendes huvudsakliga förbindelse med pendeltågen och morgonturerna gick med dubbla förstärkningsbussar, ofta s.k. Raketer eller f.d. innerstadscapitoler, de flesta utgående från hpl Askebykroken.
Fasta ledbussar på vardagarna var 4586-89, men denna sista söndag ser vi SL H44 4716, Volvo B58-55 - Hägglunds (1972). (Själv åkte jag och några kolleger runt och bytte tidtabeller inför den ganska stora omläggningen av busstrafiken i området. Vi färdades i 6153, kan det ha varit Råstas sista CF? Den blev väl Continentbus 403 strax därefter.)
KALASBILD Hans!! Tack för den.
Om jag minns rätt var 552 den första linjen på Södra Järvafältet som trafikerades med ledbussar. Själv bodde jag då som nu i "granngården", dvs det som förr var Stora Tensta Gård.
Oj vilka snygga o fräscha kåkar det var då.. :-X
Diggabel bild, tack.
Tur att det fans folk med fotografiaparater på den tiden.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/SL_tidtabell_552_1974.jpg)
Tack för en mycket trevlig bild på en Råstavagn på gamla linje 552!
Bifogar en kopia på tidtabell för linje 552 från 1974.
Var det inte i slutet på 70-talet som linjenumret flyttade till Jakobsberg?
Linjerna i "Jakan" blev ju omnumrerade.
Innan dess hette viksjölinjerna 546, 548 & 549 om jag inte minns fel.
548 var "badbussen" till Görväln på somrarna...