Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Greger Larsson skrivet 08 augusti 2010, 15:19:26 PM

Titel: Sveriges snabbaste buss
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 08 augusti 2010, 15:19:26 PM
Då tillhör den ju Svenska Atomgruppen, också..
För övrigt är den inte längre buss, utan personbil, och då får man ju förstås köra lite fortare. Men det är nog inte det det handlar om. Tidigare Swebus/Nobina 0019.

(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Sv_Atomgr_RNY667_100731.jpg?t=1281273387)
Titel: SV: Sveriges snabbaste buss
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 08 augusti 2010, 15:30:37 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 08 augusti 2010, 15:19:26 PM
För övrigt är den inte längre buss, utan personbil, och då får man ju förstås köra lite fortare.

Intressant det där med att man kan få en buss klassad som personbil. Å när du ändå är inne på hastigheter, är det alltså ok att köra i 120 km/h (där så tillåts) med denna då den är personbilsreggad? Och hur är det med miljözoner?
/J
Titel: SV: Sveriges snabbaste buss
Skrivet av: Fikman skrivet 08 augusti 2010, 15:49:08 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 augusti 2010, 15:35:18 PM
120 är lagligt och miljözoner kan du glömma bort

då får man åka utan fartregulator alltså nice  ;D
Titel: SV: Sveriges snabbaste buss
Skrivet av: Carl Eric skrivet 08 augusti 2010, 16:44:32 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 augusti 2010, 15:35:18 PM
120 är lagligt och miljözoner kan du glömma bort

Och då försvinner väl arbetstider också? Eller försvinner de tidigare?
Titel: SV: Sveriges snabbaste buss
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 08 augusti 2010, 16:52:32 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 augusti 2010, 15:35:18 PM
120 är lagligt och miljözoner kan du glömma bort

Spännande! Verkar som att det är genomtänkt att man kan personbilsklassa en buss  :D
/J
Titel: SV: Sveriges snabbaste buss
Skrivet av: Christer K skrivet 08 augusti 2010, 16:59:02 PM
Citat från: calken skrivet 08 augusti 2010, 16:44:32 PM
Och då försvinner väl arbetstider också? Eller försvinner de tidigare?

Skulle det vara ett lätt fordon i yrkestrafik för transport av personer eller gods, så måste en tidbok skrivas av föraren för ev kontroll av arbetstider, orange bok.

/ Christer K
Titel: SV: Sveriges snabbaste buss
Skrivet av: ch skrivet 08 augusti 2010, 17:13:22 PM
Citat från: Christer K skrivet 08 augusti 2010, 16:59:02 PM
Skulle det vara ett lätt fordon i yrkestrafik för transport av personer eller gods, så måste en tidbok skrivas av föraren för ev kontroll av arbetstider, orange bok.

/ Christer K

Nope! Man kontrollerar inte arbetstid, man kontrollerar vilotid ;-)

Det vill säga att man har haft minst 11 timmar vila på en rullande 24 timmarsperiod, vilket innebär i praktiken att man kan jobba 13 timmar i sträck.
Titel: SV: Sveriges snabbaste buss
Skrivet av: Christer K skrivet 08 augusti 2010, 21:22:31 PM
Citat från: ch skrivet 08 augusti 2010, 17:13:22 PM
Nope! Man kontrollerar inte arbetstid, man kontrollerar vilotid ;-)

Det vill säga att man har haft minst 11 timmar vila på en rullande 24 timmarsperiod, vilket innebär i praktiken att man kan jobba 13 timmar i sträck.
Tackar för rättningen, har ingen sådan bok att skriva i, vet bara att det finns. Kör själv med digitalt förarkort varje dag, så har helt slutat att skriva färdskrivar blad.
/ Christer K
Titel: SV: Sveriges snabbaste buss
Skrivet av: Otto skrivet 09 augusti 2010, 00:00:58 AM
Jag har för mig att detta har ventilerats tidigare.
Är det en lucka i lagen som gör att en buss kan B-reggas?
Eller är det lobbing från husbilsmaffian?

Tänk tanken om ett sådant fordon körs av en förare med färskt körkort och orsakar en olycka.
Se rubriken i media
"Buss kom över på fel sida.5 döda."

Rätt rubrik skulle i så fall vara.
"Personbil på 15 ton kom över............"
Titel: SV: Sveriges snabbaste buss
Skrivet av: SimonB skrivet 09 augusti 2010, 01:12:01 AM
Det där är bara sjukt... Man har inte bakom ratten i ett tungt fordon att göra, om man inte har utbildning för det. Hur inredningen ser ut kan kvitta. Fordonet blir inte enklare att manövrera för att det har ett kök och sängar. Inte heller blir det mer säkert att köra i 120 än en vanlig buss eller lastbil.
Titel: SV: Sveriges snabbaste buss
Skrivet av: Fikman skrivet 09 augusti 2010, 05:43:43 AM
Kan nänman att för ett tag sen var en Hellmarks dubbeldeckare till salu, reggad som personblil klass2, man bli lite mörkrädd av tanken på faster agda bakom ratten på den.
Titel: SV: Sveriges snabbaste buss
Skrivet av: groenis skrivet 09 augusti 2010, 14:09:03 PM
De flesta med självbevarelsedrift skulle nog prova på en större parkering innan de ger sig ut i trafiken.
Dessutom så är det nog mer en anpassning till EU regler,
de som har valt att bygga om äldre bussar har nog lite mer erfarenhet än gemene svensk.

/Lennart
Titel: SV: Sveriges snabbaste buss
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 09 augusti 2010, 15:27:10 PM
Den här regeländringen var inte avsedd för tunga bussar ombyggda till husbilar, men kom att omfatta även dessa, eftersom man i vanlig ordning hade dålig koll på vad man gjorde. Någon osmart och okunnig "utredare" som var i farten, som vanligt.

Men nu är det så att de flesta av dessa fordon körs av yrkesförare, eller fd yrkesförare. "Tant Agda" skulle nog aldrig få för sig att skaffa ett fordon av den typen.
Det har heller ej framgått att husbilar av denna typ skulle vara inblandade i olyckor i någon utsträckning, om ens alls. Många av dem är från en tid då man kanske kom upp i max 90, så en gräns på 120 km/h är högst teoretisk.
Titel: SV: Sveriges snabbaste buss
Skrivet av: KG skrivet 09 augusti 2010, 18:09:56 PM
Det är något väldigt konstigt och fyrkantigt över sveriges körkortsregler.

Bussen går som linjevagn i 15 år. Kräver D kort att få köra.
Sedan byggs den om till husbil och reggas som PBII. Kräver då B kort eller C, men får absolut inte köras på D trots att det är en buss!
Titel: SV: Sveriges snabbaste buss
Skrivet av: Fikman skrivet 09 augusti 2010, 20:21:56 PM
Jo men att svenska byråkrater är 4kantiga vet vi ju redan.
Sen är det väll så att för att få framföra personbil klassII måste du tagit körkort före vist datum.

Det var ju som när dom införde att alla nya fordon skulle besiktigas på 2års intervall, där följde lastbil och buss med så vissa lastbilar var in som nya och nästa gång hadde dom gåt 30-35 tusen mil 2år senare.
Titel: SV: Sveriges snabbaste buss
Skrivet av: sukkeri skrivet 09 augusti 2010, 20:39:05 PM
Vet ej om det är den svenska avundsjukan eller vad som ligger bakom argumenten. Det verkar som att ju mer bokstäver man har i sitt eget körkort desto sämre bilförare är alla andra. Kanske husbilsföraren som vi möter i "bussen" började köra epa redan som 7-8 åring mao han/hon hade 10 års körvana innan vi andra ens började övningköra.
Titel: SV: Sveriges snabbaste buss
Skrivet av: groenis skrivet 09 augusti 2010, 21:28:28 PM
Pb klass II blev nog en tankevurpa.
Ursprunget var från början att höja viktklassen på B behörigheten från 3,5 ton till 4750 kilo då många husbilsägare som bara har B skulle kunna köpa sin drömhusbil utan att behöva vikta om den till 3500 kilo.
Detta medförde också att många smååkare med lättlastare inte behövde söka C förare på samma sätt som innan.

/Lennart
Titel: SV: Sveriges snabbaste buss
Skrivet av: KG skrivet 09 augusti 2010, 22:08:00 PM
Jag gillar tankesättet med PBII, men varför finns inga som helst gränser?

Viktgränsen vi har på 3500kg är löjlig. Inte ens en Chevrolet 2500HD går att registrera med totalvikt under 3500kg idag. Detta är endast en midsize pickup i USA. I Sverige hamnar den i samma klass som en Scania på 32000kg totalvikt... Krav på färdskrivare, krav på fartbegränsare osv.  ::)
Titel: SV: Sveriges snabbaste buss
Skrivet av: groenis skrivet 09 augusti 2010, 23:10:40 PM
KG
Är du beredd på att offra lastkapaciteten så går det att b regga chevan men det kräver en del jobb,
Lyssna med din besiktningsstation för hur du ska göra.

/Lennart
Titel: SV: Sveriges snabbaste buss
Skrivet av: lil-sis skrivet 10 augusti 2010, 12:41:50 PM
Jag håller med om att tanken är god men det blev lite fel i slutprodukten.

(Och det är hemskt roligt att man med D inte får famföra fordonet längre :rofl: ).

Men jag tror heller inte att det är de som åker runt i sådana monster som man ska oroa sig för.
Titel: SV: Sveriges snabbaste buss
Skrivet av: Lars skrivet 19 augusti 2010, 11:32:51 AM
Ibland kan det vara bra att kolla in vårat grannland i väst.
I Norge finns det lite fler körkortsklasser:
Lett lastebil (http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Lett+Lastebil+%28klasse+C1+og+C1E%29) klass C1 och C1E för lastbilar upp till 7500 kg och max 8 passagerare i tillägg till förarplatsen

Minibuss (http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Minibuss+%28klasse+D1+og+D1E%29) klass D1 och D1E för bussar med 9-16 passagerare förutom förarplatsen samt en maxlängd av 7,5 meter