Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Stefan P skrivet 06 augusti 2010, 12:49:49 PM

Titel: Spårvangnar i Göteborg
Skrivet av: Stefan P skrivet 06 augusti 2010, 12:49:49 PM
Hej

Man läser en massa om utbyggnad av spårvägen, hur är det i Göteborg byggs den ut även där?
Hur går det med de nya italienska spårvangnarna är de i trafik?

mvh Stefan P
Titel: SV: Spårvangnar i Göteborg
Skrivet av: Christer K skrivet 06 augusti 2010, 15:17:45 PM
Där har man väl tänkt om, det var väl så stomlinjen startade med 24 meters bussar. Tänk spårvagn, kör buss.

/ Christer K
Titel: SV: Spårvangnar i Göteborg
Skrivet av: M skrivet 06 augusti 2010, 16:45:53 PM
Citat från: Christer K skrivet 06 augusti 2010, 15:17:45 PM
Där har man väl tänkt om, det var väl så stomlinjen startade med 24 meters bussar. Tänk spårvagn, kör buss.

/ Christer K
Kolla in banan för L16 på Hisingen, skulle vara hur lätt som hälst att lägga ut räls där.

/M
Titel: SV: Spårvagnar i Göteborg
Skrivet av: S Svensson skrivet 07 augusti 2010, 19:04:15 PM
Det planerades för spårvagnar ja. Detta påstods i varje fall. Sedan planeras spårvagn från Järntorget till ,troligen,Brunnsparken eller Lilla Bommen,möjligen Lilla Torget utmed den sk södra Älvstranden.
Vad gäller norra älvstranden är det lite problem men tillfarten. Dvs den gamla bron. Om det blir en ny bro över Göta älv vet jag inte. Den gamla invigdes 1939 och lär bestå av stål som svetsats i hop istället för att nitas. Därav blir det spänningar i konstruktionen.
Men bussar är väl ganska bra som färdmedel. Spårvägen revs ju upp emellan Eketrägatan och järnvägsanslutningen. Hade denna varit kvar så hade det varit möjligt att köra specialspårvagnar (spänning 15 kV) fram till Sörredsvägen.
Just rälsfordon som är lätta men har standardkomponenter och standardspänning finns i Tyskland. Men bussar är betydligt billigare i anskaffning.
Titel: SV: Spårvangnar i Göteborg
Skrivet av: rachammer skrivet 09 oktober 2010, 17:29:37 PM
Hej i Göteborg planeras för spårvagns linjer på ett par ställen men det saknas som vanligt pengar. Det som planeras är som skrivet ovan opera länken (järntorget-Esperantopl.-Skeppsbron(ny färjeterminal med buss och spårvagns anknytning)-lillabommen). sedan även Munkebäckslänken där ett spår mellan "Torplinjen" och munkebäckstorgets hpl skall byggs där linje 5 förlängs till östrasjukhuset (även bygge av dubbelslinga så som på Opaltorget vid östra). Sedan även en ny vagnhall vid frihamnen då det inte går att bygga ut de befintliga. Sedan länge är Rantorget-gårda och Majorna fulla till bristningsgränsen. Sedan har vi en ny linje från frihamnen-lindholmen-Sannegården-Eriksberg. Den bussgata som går den vägen idag är plats sparad och förbered för spårvagn med grässpår. Det är väll de som förhoppningsvis kan få byggstart/färdigställas innom 5-10 år. Mer långt gående planer är Eketrägatan-eriksberg-torslanda krysset. Sedan Hjalmar Brantingspl-Brunnsbo-Backa-Eriksdal. Men de två sisstnämnda är tveksamt om de någonsin kommer byggas. Men Gbg's vision är att norra och södra älvstrands länkarna skall bli verklighet för att ersätta busstrafiken och i anda med nutidens miljö tänk. Skapa tyst och miljövänlig kollektivtrafik i de gamla varvs och hamn områdena. Dock blir nog munkebäcks länken med renovering av torp/kålltorps slingorna och spåren fram till Munkebäcks korsningen det som lär byggas först. /rac
Titel: SV: Spårvangnar i Göteborg
Skrivet av: IngemarJ skrivet 22 oktober 2010, 15:31:47 PM
Hej!

Kanske kan tillägga till föregående talares utmärkta presentation av framtiden när det gäller utbyggnad av spårväg i Göteborg att enligt väl informerad personal så skall den nya dubbelslingan vid Östra Sjukhuset dessutom vändas så att det när Partille kommun väl kommit ur sitt vankelmod rörande spårväg det skall vara enkelt att ansluta förlängningen till i första steget Vallhamra och senare Puketorp. Vet inte vad det slutgiltiga målet är men troligt är väl som allt numera när det gäller Partille att man vill till Allum.

Hälsar

Ingemar
Titel: SV: Spårvangnar i Göteborg
Skrivet av: rachammer skrivet 23 oktober 2010, 15:31:17 PM
det var mer än jag visste men jag får säga att det inte alls låter omöjligt. tror det hade varit en bra grej för Partille med. Men jag tror att spårvagn är framtids melodin då det ju är oslagbart miljövänligt. 
Titel: SV: Spårvangnar i Göteborg
Skrivet av: S Svensson skrivet 24 oktober 2010, 22:16:34 PM
Citat från: IngemarJ skrivet 22 oktober 2010, 15:31:47 PM
Hej!

Kanske kan tillägga till föregående talares utmärkta presentation av framtiden när det gäller utbyggnad av spårväg i Göteborg att enligt väl informerad personal så skall den nya dubbelslingan vid Östra Sjukhuset dessutom vändas så att det när Partille kommun väl kommit ur sitt vankelmod rörande spårväg det skall vara enkelt att ansluta förlängningen till i första steget Vallhamra och senare Puketorp. Vet inte vad det slutgiltiga målet är men troligt är väl som allt numera när det gäller Partille att man vill till Allum.

Hälsar

Ingemar

När linje 1 förlängdes till Östra Sjukhuset (1982?) så var kravet inför planeringen att det skulle vara möjligt förlänga spårvägen från Östra Sjukhuset till Partille. Då främst till Vallhamra torg.
Det har inte blivit så mycket sedan. Frågan är väl om det blir någon spårvagn till Partille. Jag vet inte om det är vankelmod.Kanse det är ekonomisk realism. Det är dyrt att förlänga spårvägen,även om man periodiserar i cirka 50 år.
Titel: SV: Spårvangnar i Göteborg
Skrivet av: IngemarJ skrivet 25 oktober 2010, 19:07:31 PM
Hej igen!

När bygget pågick var Göteborg och Partille väldigt överens men sedan bytte Partille majoritet och projektet föll. Nu har det dock berättats nyligen att intresset har återkommit.

Hälsar

Ingemar