Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2010, 10:52:20 AM

Titel: Ersättningsbussar i Ängelholm 3 augusti 2010 del 1
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2010, 10:52:20 AM
Sommarens stora banarbete på Västkustbanan blev inställt med cirka tio dagars varsel. Detta ställde naturligtvis till med mycket problem för såväl tågoperatörer som bussbolag som redan hunnit en bra bit i planeringen. Men man återgick i alla fall till den tidtabell som gällde innan det planerade avbrottet och tågen gick således hela vägen. Något som rörde till det i annonseringen och det stod också fel på redan köpta biljetter.

Dock har det i förrgår, i går och i dag varit banarbete med avstängning Ängelholm-Helsingborg. Nobina har svarat för ersättningstrafiken och har förutom sina egna bussar också hyrt in några. Avsikten var att varje avgång som ansluter till tåg med avgång xx.48 skulle utgöras av en regionalbuss och en turistbuss med bagageutrymme. Avgångarna xx.04 är avsedda för lokalresande och utgjordes normalt av en regionbuss. Dessa bussar gick också in i Kattarp och Ödåkra, medan de övriga gick direkt till Helsingborg. Tågen vände i Maria och resenärer från Ängelholm dit fick åka via centrala Helsingborg och ta stadsbuss tillbaka till Maria.

På nordgång gick ersättningsbussarna för resenärer med Öresundstågen från Helsingborg direkt till Laholm trots att tågen gick i rätt tid från Ängelholm. I Laholm inväntades bussarna och därmed blev tågen mindre försenade än vad de skulle blivit om de fått vänta i Ängelholm. För resande lokalt till Ängelholm gick buss Helsingborg-Ängelholm enligt samma upplägg som i andra riktningen. Direktbussen som gick en gång i timmen fortsatte för avstigande till Båstad.

(Jag har använt imperfektum här eftersom jag beskriver det som hände i går. Men det är med all sannolikhet samma upplägg i dag.)

Här några bilder från Ängelholm. 0103 var standbybuss och bemannad med en bussnackare.
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2010-08-03_angelholm_laholm/01.JPG)

Annars var det mest Vegor som användes.
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2010-08-03_angelholm_laholm/02.JPG)

(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2010-08-03_angelholm_laholm/05.JPG)

(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2010-08-03_angelholm_laholm/06.JPG)

(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2010-08-03_angelholm_laholm/07.JPG)

Som konstaterades redan i går så var denna 9700 också med.
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2010-08-03_angelholm_laholm/04.JPG)

Isaksson Karlsson (eller Karlssonbuss i Vaggeryd som bussarna är registrerade på) var ett av de företag som hjälpte till.
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2010-08-03_angelholm_laholm/03.JPG)

Liksom Klippans Busstrafik.
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2010-08-03_angelholm_laholm/08.JPG)



Titel: SV: Ersättningsbussar i Ängelholm 3 augusti 2010 del 1
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 04 augusti 2010, 11:47:37 AM
Trevliga bilder, men så mycket problem för bussbolagen tror jag inte det blev - eftersom 10 dagars varsel är ofta lång tid i många bussbolags planering i högsäsong  :)

Sen tror jag säkert att flertalet beställningsföretag var enbart glada över att i absoluta högsäsong slippa tågersättningskörningar till förmån för beställningskörningar som ju går för högtryck för tillfället  :)
Titel: SV: Ersättningsbussar i Ängelholm 3 augusti 2010 del 1
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2010, 12:50:07 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 augusti 2010, 11:47:37 AM
Trevliga bilder, men så mycket problem för bussbolagen tror jag inte det blev - eftersom 10 dagars varsel är ofta lång tid i många bussbolags planering i högsäsong  :)


Eftersom det bara för SJ:s del skulle rört sig om 12 bussar per dag i fem veckor mellan Laholm och Malmö och för Skånetrafikens del allra minst det dubbla mellan Ängelholm och Laholm så är jag rätt säker på att det gjorts en hel del i planeringen även hos bussbolagen även om det nog inte var detaljstyrt vilken buss som skulle gå var eller vem som skulle köra den. Skånetrafiken lägger för övrigt sin beställning hos Nobina, som normalt inte sysslar med trafik utanför lagda tidtabeller.

Det är ju också så att ett bussbolag som åtar sig ett att köra planerad ersättningstrafik måste klara av detta om de vill undvika dåligt rykte. En annan sak är ju att ta emot nya beställningar, där man i värsta fall kan säga att det klarar vi inte (även om det nästan aldrig händer).  För uppdrag av den här karaktären vill bussbolagen ha beställning från tågföretagen cirka tre månader före. Bara att skriva in dessa uppdrag i datorn kräver många arbetstimmar. Och lika många att ta bort dem igen.

Men Jan kan säkert berätta mer om detta just när det gäller Skåne.

Jag håller dock med så långt som att det är ett betydligt mindre jobb att ändra i planeringen för bussbolag än vad det är för tågföretagen.

Titel: SV: Ersättningsbussar i Ängelholm 3 augusti 2010 del 1
Skrivet av: Jan skrivet 04 augusti 2010, 21:42:08 PM
Årets upplägg har funkat bra, några stand by insatser har gjorts och vi är nöjda över upplägget. Skånetrafiken la upp en sommartidtabell som infattade hela sommartidtabellen. Denna har dock haft några felaktiga uppgifter som irriterat kunderna.
Titel: SV: Ersättningsbussar i Ängelholm 3 augusti 2010 del 1
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2010, 22:03:09 PM
Citat från: Jan skrivet 04 augusti 2010, 21:42:08 PM
Årets upplägg har funkat bra, några stand by insatser har gjorts och vi är nöjda över upplägget. Skånetrafiken la upp en sommartidtabell som infattade hela sommartidtabellen. Denna har dock haft några felaktiga uppgifter som irriterat kunderna.

Jag tycker också det såg ut att fungera bra. Jag är rätt imponerad av lösningen med att låta resenärerna byta till tåg i Laholm på nordgång, vilket inneburit en minimal försening för tåget. 

Har du några kommentarer till det med kort varsel inställda banarbetet som skulle ha omfattat fem veckor. Hur mycket jobb hann du lägga ned innan beskedet kom att det var inställt?
Titel: SV: Ersättningsbussar i Ängelholm 3 augusti 2010 del 1
Skrivet av: Jan skrivet 04 augusti 2010, 22:31:45 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2010, 22:03:09 PM
Jag tycker också det såg ut att fungera bra. Jag är rätt imponerad av lösningen med att låta resenärerna byta till tåg i Laholm på nordgång, vilket inneburit en minimal försening för tåget. 

Har du några kommentarer till det med kort varsel inställda banarbetet som skulle ha omfattat fem veckor. Hur mycket jobb hann du lägga ned innan beskedet kom att det var inställt?

Eftersom banarbetet var i Skåne var Hallandstrafiken och Västtrafik inne på att det inte skulle påverka sina län. Upplägget gjordes med framgång då vi testade det under 2009.

I stortsett var allt klart för ersättningstrafik i fem veckor, även tjänster tillsatta. Hur mycket ska sammanställas så jag vet inte alls. Faktum kvarstår att den största delen som skulle avslutas i år inte ens påbörjades. 2011 eller 2012 ska detta slutföras.