"Facket hotar nu med att stoppa bussar i Jönköping. Orsaken är att vägarna är så dåliga att det har blivit ett arbetsmiljöproblem för busschaufförerna."
Från Sveriges Radio Jönköping.
"På grund av dåliga vägar i Jönköping kan bussarna behöva stoppas helt, menar kommunal i Jönköping."
Och från Smålandsnytt
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=3891523 (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=3891523)
http://svt.se/2.82111/1.2094071/bussar_kan_stoppas_i_jonkoping?lid=senasteNytt_1850864&lpos=rubrik_2094071 (http://svt.se/2.82111/1.2094071/bussar_kan_stoppas_i_jonkoping?lid=senasteNytt_1850864&lpos=rubrik_2094071)
Det var väl sträckan Hamnkanalen-Stadsbiblioteket som hade vållat flest ryggproblem hos förarna. Åtminstone enligt Jönköpings-Posten.
Dessutom riktade sig klagomålen mest gentemot MAN-bussarna, där fjädringen enligt förarna "slår i botten" och skapar stötar utan dess like.
Får se vad som händer... kör istället bussarna på Östra Storgatans kullerstenar så kan man börja kalla det stötigt. ;D
Citat från: Bingoberra skrivet 03 augusti 2010, 00:11:13 AM
Det var väl sträckan Hamnkanalen-Stadsbiblioteket som hade vållat flest ryggproblem hos förarna. Åtminstone enligt Jönköpings-Posten.
Dessutom riktade sig klagomålen mest gentemot MAN-bussarna, där fjädringen enligt förarna "slår i botten" och skapar stötar utan dess like.
Får se vad som händer... kör istället bussarna på Östra Storgatans kullerstenar så kan man börja kalla det stötigt. ;D
Det är väl mest mellan Hamnkanalen och Östra centrum som det är värst tycker jag, där hoppar det o gungar för att vägen är så pass dålig. Bort mot Stadsbiblioteket är det bättre enl. mig.
Citat från: Bingoberra skrivet 03 augusti 2010, 00:11:13 AM
Får se vad som händer... kör istället bussarna på Östra Storgatans kullerstenar så kan man börja kalla det stötigt. ;D
(http://lindkvist.files.wordpress.com/2009/06/gatsten.jpg)
Vänster= kullersten, höger=gatsten
Tror inte att det är kullersten på Östra Storgatan...
- Men det finns på torget i Gränna (bild 10):
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=12525.0
Citat från: Tobias skrivet 02 augusti 2010, 22:19:03 PM
"Facket hotar nu med att stoppa bussar i Jönköping. Orsaken är att vägarna är så dåliga att det har blivit ett arbetsmiljöproblem för busschaufförerna."
Från Sveriges Radio Jönköping.
"På grund av dåliga vägar i Jönköping kan bussarna behöva stoppas helt, menar kommunal i Jönköping."
Och från Smålandsnytt
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=3891523 (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=3891523)
http://svt.se/2.82111/1.2094071/bussar_kan_stoppas_i_jonkoping?lid=senasteNytt_1850864&lpos=rubrik_2094071 (http://svt.se/2.82111/1.2094071/bussar_kan_stoppas_i_jonkoping?lid=senasteNytt_1850864&lpos=rubrik_2094071)
Det är inte facket som stoppar bussarna, utan det utsedda skyddsombudet på arbetsplatsen som har rätt att stoppa ett arbete om det är fara för liv och hälsa. Förutom det så måste detta vara väl dokumenterat innan skyddsombudet slår på ett skyddsombudsstopp. Detta kommer sedan att granskas av arbetsmiljöverket om skyddsombud har bra underlag för sitt beslut.
/ Christer K
Citat från: Christer K skrivet 04 augusti 2010, 21:36:24 PM
Det är inte facket som stoppar bussarna, utan det utsedda skyddsombudet på arbetsplatsen som har rätt att stoppa ett arbete om det är fara för liv och hälsa. Förutom det så måste detta vara väl dokumenterat innan skyddsombudet slår på ett skyddsombudsstopp. Detta kommer sedan att granskas av arbetsmiljöverket om skyddsombud har bra underlag för sitt beslut.
I Täby stödde Arbetsmiljöverket trafikstoppet för att få bort vägbulorna. Men på andra orter verkar inte Arbetsmiljöverket alls vara lika mycket för att kämpa. I Umeå såg Arbetsmiljöverket ut som frågetecken när jag frågade vad de tänkte göra åt vägbulorna, och Kommunal gick jag ur mycket pga att de aldrig vågade ta tag i frågan.
Citat från: Ersa skrivet 04 augusti 2010, 21:43:06 PM
I Täby stödde Arbetsmiljöverket trafikstoppet för att få bort vägbulorna. Men på andra orter verkar inte Arbetsmiljöverket alls vara lika mycket för att kämpa. I Umeå såg Arbetsmiljöverket ut som frågetecken när jag frågade vad de tänkte göra åt vägbulorna, och Kommunal gick jag ur mycket pga att de aldrig vågade ta tag i frågan.
Hade ni inte ett skyddsombud på depån i Umeå, skyddsombudet på arbetsplatsen ska vara valt av medlemmarna. Fungerar inte skyddsombudet så finns det säker någon annan som vill ta uppdraget och stå upp för en bättre arbetsmiljö.
Finns det inte ett lokalt skyddsombud på arbetsplatsen så ska det regionala skyddsombudet ta över ansvaret finns oftas ett eller två på det lokala fackförbundet.
/ Christer K
Citat från: Ersa skrivet 04 augusti 2010, 21:43:06 PM
I Täby stödde Arbetsmiljöverket trafikstoppet för att få bort vägbulorna. Men på andra orter verkar inte Arbetsmiljöverket alls vara lika mycket för att kämpa. I Umeå såg Arbetsmiljöverket ut som frågetecken när jag frågade vad de tänkte göra åt vägbulorna, och Kommunal gick jag ur mycket pga att de aldrig vågade ta tag i frågan.
IUppsala så kom verket omgående då jag begärde åtfärder för att ta bort bulorna. Man måste bara gå den formella vägen genom att prata med arbetsgivaren, skriva en 6,6A är man inte nöjd med svaret skickar man det till Arbetsmiljöverket och begär att de ska titta på ärendet.... Verket gör inget utan ett skyddsombud har öppnat ett ärende....
Citat från: Christer K skrivet 04 augusti 2010, 21:36:24 PM
Det är inte facket som stoppar bussarna, utan det utsedda skyddsombudet på arbetsplatsen som har rätt att stoppa ett arbete om det är fara för liv och hälsa. Förutom det så måste detta vara väl dokumenterat innan skyddsombudet slår på ett skyddsombudsstopp. Detta kommer sedan att granskas av arbetsmiljöverket om skyddsombud har bra underlag för sitt beslut.
/ Christer K
Frågan är om skyddsombudet verkligen kan sgöra ett skyddsstopp i ett sådant ärende. Arbetsmiljölagen är ju ganska kristallklar på att för att man ska kunna göra ett skyddsstopp så måste det vara till OMEDELBAR fara för liv och hälsa.
Här ska väl man väl begära åtgärd enlig kap 6, 6A och sedan låta verket avgöra om det är en fara för hälsan eller ej.....
Skulle vara intressant att veta vad huvudmannen tycker i fråga.
De flesta nyare bussar är väl i regel utrustade med luftfjädrad förarstol. Föraren ser ju guppen i vägen och kan förbereda sig.
Men resenärerna har inget annat val än att sitta där och skaka med.
Tyvärr är inte infrastrukturen anpassad för busstrafik i alla lägen.
Citat från: Otto skrivet 05 augusti 2010, 21:48:24 PM
Skulle vara intressant att veta vad huvudmannen tycker i fråga.
De flesta nyare bussar är väl i regel utrustade med luftfjädrad förarstol. Föraren ser ju guppen i vägen och kan förbereda sig.
Men resenärerna har inget annat val än att sitta där och skaka med.
Tyvärr är inte infrastrukturen anpassad för busstrafik i alla lägen.
Och körtiden räcker till för att anpassa hastigheten till gupp? Helst skulle man vilja att bussen var tom på pax för att hålla tidtabellen. Huvudmannen bestämmer vilken typ av bussar som ska gå på en viss linje, sedan är det upp till utövaren vilken bussmodell det blir.
/ Christer K
Citat från: kimpan skrivet 05 augusti 2010, 08:38:52 AM
Frågan är om skyddsombudet verkligen kan sgöra ett skyddsstopp i ett sådant ärende. Arbetsmiljölagen är ju ganska kristallklar på att för att man ska kunna göra ett skyddsstopp så måste det vara till OMEDELBAR fara för liv och hälsa.
Här ska väl man väl begära åtgärd enlig kap 6, 6A och sedan låta verket avgöra om det är en fara för hälsan eller ej.....
Japp stämmer precis gör ett 6 6a och händer det inget från arbetsgivare sidan så har man som skyddsombud rätt att stoppa arbetet, enl aml 6 :7, Då kommer arbetsmiljöverket och ser över vad som är bristen i arbetsmiljön. Om flera förare skadar sig i arbetet på grund av vägbulor så är det fara för hälsan.
I Göteborg hade man ett sådant problem på linje 51, Danska vägen, där var det något som skyddsombudet gjorde men kommer inte ihåg vad just nu, var i slutet av 90 talet.
/ Christer K
Här är det bevisligen guppigt - men det kan ju alltid bli intressanta tolkningsfrågor om ansvaret och vem som skall åtgärda. Kan en väghållare teoretiskt hävda att entreprenören valt en bussmodell som inte är lämplig att köra med om han kan visa att det finns andra fabrikat som klarar samma förhållanden utan problem (och dessutom fyller avtalskraven)? Eller skall kraven på en väg avgöras efter hur den faktiska fordonsflottan ser ut?
Citat från: Jens skrivet 06 augusti 2010, 08:06:03 AM
Här är det bevisligen guppigt - men det kan ju alltid bli intressanta tolkningsfrågor om ansvaret och vem som skall åtgärda. Kan en väghållare teoretiskt hävda att entreprenören valt en bussmodell som inte är lämplig att köra med om han kan visa att det finns andra fabrikat som klarar samma förhållanden utan problem (och dessutom fyller avtalskraven)? Eller skall kraven på en väg avgöras efter hur den faktiska fordonsflottan ser ut?
Det riktigt roliga inträffar när samma instans är väghållare och beställare av tätortsbusstrafik, t.ex. en kommun. Inte ens då inträffar någon form av självkritik. Dessutom går vi ju mot mer enhetliga busskrav, dvs att kommuner och trafikhuvudmän snart inte kan komma med egna specialkrav, utan måste välja bland de EU-krav som finns i en lista. Då får efter det nog vackert ta och anpassa vägarna så att man kan köra buss där. Vägbulor och kullersten på bussgator är ju bara pinsamt! Tänk er om man byggde in små "hopp" för spårvagnen också. Det vore ju på samma dumhetsnivå. ::)
Höjden av dumhet upplevde jag i Umeå där stridsvagnshindren på Östra Kyrkogatan på Sandbacka ledde till att facket faktiskt föreslog att linje 5 skulle ledas om via Sandbackavägen och Hyggesvägen (http://kartor.eniro.se/m/IIpv6) för att slippa de kraftiga bulorna, och fick då till svar från kommunen:
"Flyttar ni busslinjen så blir det vägbulor även på den vägen". Att man inte helt sonika ställde in alla avgångar på linje 5 i den riktningen, eller via E4:an körde runt hela den stadsdelen tills kommunen förstod allvaret var väldigt tråkigt att ingen kunde genomföra. Ibland undrar man om politikerna verkligen vill hålla resenärernas förakt mot dem på en lagom hög nivå.
Citat från: Ersa skrivet 06 augusti 2010, 08:37:42 AM
Det riktigt roliga inträffar när samma instans är väghållare och beställare av tätortsbusstrafik, t.ex. en kommun. Inte ens då inträffar någon form av självkritik. Dessutom går vi ju mot mer enhetliga busskrav, dvs att kommuner och trafikhuvudmän snart inte kan komma med egna specialkrav, utan måste välja bland de EU-krav som finns i en lista. Då får efter det nog vackert ta och anpassa vägarna så att man kan köra buss där. Vägbulor och kullersten på bussgator är ju bara pinsamt! Tänk er om man byggde in små "hopp" för spårvagnen också. Det vore ju på samma dumhetsnivå. ::)
Höjden av dumhet upplevde jag i Umeå där stridsvagnshindren på Östra Kyrkogatan på Sandbacka ledde till att facket faktiskt föreslog att linje 5 skulle ledas om via Sandbackavägen och Hyggesvägen (http://kartor.eniro.se/m/IIpv6) för att slippa de kraftiga bulorna, och fick då till svar från kommunen: "Flyttar ni busslinjen så blir det vägbulor även på den vägen". Att man inte helt sonika ställde in alla avgångar på linje 5 i den riktningen, eller via E4:an körde runt hela den stadsdelen tills kommunen förstod allvaret var väldigt tråkigt att ingen kunde genomföra. Ibland undrar man om politikerna verkligen vill hålla resenärernas förakt mot dem på en lagom hög nivå.
Nu ska dessa bulor efter ÖK ha byggts om igen i sommar eftersom det var ett arbetsmiljöproblem enligt Kommunen. Tur då att man inte har träbänkar a la Gävle i bussarna.
Citat från: Ersa skrivet 06 augusti 2010, 08:37:42 AM
Höjden av dumhet upplevde jag i Umeå där stridsvagnshindren på Östra Kyrkogatan på Sandbacka ledde till att facket faktiskt föreslog att linje 5 skulle ledas om via Sandbackavägen och Hyggesvägen (http://kartor.eniro.se/m/IIpv6) för att slippa de kraftiga bulorna, och fick då till svar från kommunen: "Flyttar ni busslinjen så blir det vägbulor även på den vägen". Att man inte helt sonika ställde in alla avgångar på linje 5 i den riktningen, eller via E4:an körde runt hela den stadsdelen tills kommunen förstod allvaret var väldigt tråkigt att ingen kunde genomföra. Ibland undrar man om politikerna verkligen vill hålla resenärernas förakt mot dem på en lagom hög nivå.
Men samtidigt är tanken från stadsplanerarna att dels öka bussens körtider så mycket så att annan väg väljs. Nu vet jag inte hur vägarna ser ut i aktuellt område men det hade kanske i stället varit möjligt att köra nordväst om hyggesvägen (Alltså vägen med rondellerna som förbinder 364 och 363, vilken kanske är den väg som stadsplanerarna vill leda ut bussarna på istället genom införandet av vägbulorna. Alltså ett effektivt sätt att stoppa genomfartstrafik genom områdena.
Dessutom blir det än mer attraktivt att cykla ju längre körtiden blir för bussarna vilket också kan vara något som stadsplanerarna ser till när de anlägger guppen. (Förvisso kan det också bli mer populärt att ta bilen om körtiden för bussen ökar mycket, men även bilisterna drabbas ju av detta om än inte i lika stor utsträckning). Och när väl genomsnittshastigheten är nere i gångfart kan man ta bort de långsammaste linjerna.
Sedan tror jag inte att det är EU-krav som ställt till det för vilken busstyp man ska använda. Jag tycker överallt annars i Europa ser man fortfarande nya höggolvade bussar i Linjetrafik så där kan du nog leta innanför landets gränser för att hitta syndabockarna.
Citat från: Jo skrivet 06 augusti 2010, 20:46:27 PM
Sedan tror jag inte att det är EU-krav som ställt till det för vilken busstyp man ska använda. Jag tycker överallt annars i Europa ser man fortfarande nya höggolvade bussar i Linjetrafik så där kan du nog leta innanför landets gränser för att hitta syndabockarna.
Nej det är huvudmannen som bestämmer vilken typ buss som ska gå på vilken linje. Har huvudmannen spexialkrav med typ gas etc så får de stå för mellanskillnaden om jag inte är fel informerad.....
Vad gäller guppen så är det väl rätt allmänt känt att arbetsmiljöverket inte godkänner guppöverhuvudtaget.. Det gäller bara att skyddsombuden på de olika bolagen skriver en §6,6a och driver ärendet hela vägen.....
Citat från: Ersa skrivet 06 augusti 2010, 08:37:42 AM
Det riktigt roliga inträffar när samma instans är väghållare och beställare av tätortsbusstrafik, t.ex. en kommun. Inte ens då inträffar någon form av självkritik. Dessutom går vi ju mot mer enhetliga busskrav, dvs att kommuner och trafikhuvudmän snart inte kan komma med egna specialkrav, utan måste välja bland de EU-krav som finns i en lista. Då får efter det nog vackert ta och anpassa vägarna så att man kan köra buss där. Vägbulor och kullersten på bussgator är ju bara pinsamt! Tänk er om man byggde in små "hopp" för spårvagnen också. Det vore ju på samma dumhetsnivå. ::)
Höjden av dumhet upplevde jag i Umeå där stridsvagnshindren på Östra Kyrkogatan på Sandbacka ledde till att facket faktiskt föreslog att linje 5 skulle ledas om via Sandbackavägen och Hyggesvägen (http://kartor.eniro.se/m/IIpv6) för att slippa de kraftiga bulorna, och fick då till svar från kommunen: "Flyttar ni busslinjen så blir det vägbulor även på den vägen". Att man inte helt sonika ställde in alla avgångar på linje 5 i den riktningen, eller via E4:an körde runt hela den stadsdelen tills kommunen förstod allvaret var väldigt tråkigt att ingen kunde genomföra. Ibland undrar man om politikerna verkligen vill hålla resenärernas förakt mot dem på en lagom hög nivå.
Dessvärre sitter huvudskyddsombudet på TX numera och verkar som vanligt inte ha något intresse av att ingripa
överhuvudtaget. Det är bekvämt och gott att sitta på kontoret, så varför riskera något?
Nu var det tal om att hon ska avsättas. Om det har skett det vet jag inte.
Citat från: RoggaBoy skrivet 06 augusti 2010, 13:19:40 PM
Nu ska dessa bulor efter ÖK ha byggts om igen i sommar eftersom det var ett arbetsmiljöproblem enligt Kommunen. Tur då att man inte har träbänkar a la Gävle i bussarna.
Jag har ännu inte sett några ombyggnationer av guppen på ÖK, sommar börjar gå mot sitt slut.
Men det är klart, med den hastighet vägar byggs om så kan det ta sin tid.
Titta bara på Gösta Skoglunds väg. Där är det snart "ett års jubileum" sedan den revs upp . Det är fortfarande
en kostig utan färdigställande i sikte. Vägen är bara några hundra meter lång så det är bedrövligt.
Citat från: Bussnissen skrivet 06 augusti 2010, 21:45:06 PM
Jag har ännu inte sett några ombyggnationer av guppen på ÖK, sommar börjar gå mot sitt slut.
Men det är klart, med den hastighet vägar byggs om så kan det ta sin tid.
Titta bara på Gösta Skoglunds väg. Där är det snart "ett års jubileum" sedan den revs upp . Det är fortfarande
en kostig utan färdigställande i sikte. Vägen är bara några hundra meter lång så det är bedrövligt.
Bor själv på fel sida av stan, men de var ju vad sega kommunen sa att dom skulle göra. Dom skulle väl sänka guppen bara.
Förhoppningsvis bara fylla ut lite. Annars lär det bli ett långdraget jobb som vanligt.
Det är lite" händerna i fickorna mentalitet" bland de som bygger i Umeå
Även om du fyller ut så blir ju inte guppen så höga. :)
Citat från: Bussnissen skrivet 06 augusti 2010, 21:39:28 PM
Dessvärre sitter huvudskyddsombudet på TX numera och verkar som vanligt inte ha något intresse av att ingripa
överhuvudtaget. Det är bekvämt och gott att sitta på kontoret, så varför riskera något?
Nu var det tal om att hon ska avsättas. Om det har skett det vet jag inte.
Medlemmarna i facker väljer vilka man vill ha som sina skyddsombud.... Ett huvudskyddsombud har inga större befogenheter än ett vanligt skyddsombud. HSO har bara ett samordnande ansvar på företget... ALLA skyddsombud på företgatet har lika stort ansvar att ingripa enl arbetsmiljölagen om man ser fel och brister.....